واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: مُصْحَف فاطمه علیهاالسلاماز سخنان اهلبیت عصمت و طهارت استفاده مىشود كه مصحف فاطمه بعد از رحلت رسول خدا كه فاطمه زهرا علیهاالسلام به شدت محزون بود، (در طول هفتاد و پنج روز مدت زندگى آن حضرت بعد از پدرش)، نازل شده است.
در ذیل روایات دیگری برای روشن تر شدن موضوع درباره مصحف حضرت زهرا (سلام الله علیها) می آوریم:1.شیخ كلینی به سند خود از ابوعبیده نقل می كند: كه یكی از اصحاب از امام صادق(علیه السلام) پرسید:«مصحف فاطمه(سلام الله علیها) چیست؟»امام صادق(علیه السلام) پس از سكوت طولانی فرمود: «فاطمه(سلام الله علیها) 75 روز بعد از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) زنده بود، و در این ایام از فراق پدر، بسیار غمگین بود. جبرئیل نزد فاطمه(سلام الله علیها) می آمد، و او را دلداری می داد و احوال و مقام های پدرش را برای او بیان می كرد، و از حوادث آینده و غیبی در مورد ظلم های دشمنان به فرزندانش به او خبر می داد، حضرت علی(علیه السلام) آن مطالب را می نوشت، و آن (مجموعه) نوشته شده، همان مصحف فاطمه(سلام الله علیها) است.»(1)2. روزی یكی از شاگردان امام صادق(علیه السلام) به نام حماد بن عثمان در محضر آن حضرت بود، سخن از مصحف فاطمه(سلام الله علیها) به میان آمد، حماد می گوید: از آن حضرت شنیدم درباره مصحف فاطمه(سلام الله علیها) چنین فرمود: «هنگامی كه رسول خدا(سلام الله علیها) رحلت كرد، فاطمه(سلام الله علیها) بسیار اندوهگین شد كه اندازه آن را كسی جز خدا نداند، در این هنگام فرشته ای به حضور فاطمه(سلام الله علیها) می آمد، فاطمه(سلام الله علیها) را دلداری می داد، و با او هم سخن می شد، فاطمه(سلام الله علیها) حاضر شدن فرشته را احساس می كرد، و صدایش را می شنید، ماجرا را به حضرت علی(علیه السلام) خبر داد، حضرت علی(علیه السلام) به فاطمه(سلام الله علیها) فرمود: «وقتی كه حضور فرشته را احساس كردی و صدایش را شنیدی، به من بگو.» آنگاه فاطمه(سلام الله علیها) به حضرت علی(علیه السلام) خبر می داد، حضرت علی(علیه السلام) نزد فاطمه(سلام الله علیها) می آمد و هرچه (از فاطمه یا از فرشته) می شنید، می نوشت. تا آن كه از آن نوشته ها مجموعه ای به نام مصحف، تدوین شد، در آن مصحف چیزی از حلال و حرام نیست، بلكه در آن از حوادث (غیبی) آینده، خبر داده شده است.»(2)3.امام صادق(علیه السلام) در سخن دیگری فرمود: «مصحف فاطمه(سلام الله علیها) در نزد ما است، معتقد نیستم كه در آن، چیزی از قرآن باشد، آنچه را كه مردم به آن نیاز دارند در این وجود دارد، و ما به كسی احتیاج نداریم، در آن مصحف، حتی مجازات یك تازیانه و نصف تازیانه و یك چهارم تازیانه و جریمه خراش هست.»(3) 4. امام صادق(علیه السلام) در ضمن گفتار و احتجاج در رد مخالفان فرمود: «اگر آنها راست می گویند، مصحف فاطمه(سلام الله علیها) را كه وصیتش در آن است، و سلاح پیامبر(صلی الله علیه و آله) نیز همراه آن است بیرون آورند.»(4) یعنی مصحف فاطمه(سلام الله علیها) در نزد ما است، و وصیت حضرت زهرا(سلام الله علیها) كه در آن مصحف ذكر شده مخالفان را تكذیب می كند. امام صادق (ع) : مصحف فاطمه(س)، مصحفى است سه برابر قرآنى كه در دست شما است، به خدا حتّى یك حرف قرآن شما هم در آن نیست. [یعنى مطالب ظاهرى كه از ظاهر قرآن مى فهمیم در آن نیست، بلكه از نظر معانى و تأویلات قرآن كه ما مى فهمیم، شرحى بر قرآن است 5.فضیل بن سكره می گوید: به محضر امام صادق(علیه السلام) شرفیاب شدم، به من فرمود: آیا می دانی كه اندكی قبل چه چیزی را مطالعه می كردم؟ گفتم: نه، فرمود: به كتاب فاطمه (سلام الله علیها) می نگریستم، نام همه سلاطین كه در زمین فرمان روایی می كنند و همچنین نام پدران آنها در آن، ذكر شده است، ولی من از نوادگان امام حسن(علیه السلام) (و زمامداری آنها) چیزی را در مصحف ندیدم.»(5)و در روایات بسیار از امامان (علیه السلام) آمده كه مصحف فاطمه (سلام الله علیها) در نزد امامان معصوم (علیه السلام) است: از جمله در كتاب بصائر الدّرجات نقل شده كه امام صادق (علیه السلام) فرمود: «فاطمه (سلام الله علیها) مصحفى را بیادگار گذاشت، آن مصحف، قرآن نیست، ولى سخنى از سخن خدا است كه خدا بر فاطمه (سلام الله علیها) نازل كرده، رسول خدا (صلی الله علیه و آله) آن را املاء نموده و به خطّ على (علیه السلام) است». «همانا مصحف فاطمه (سلام الله علیها) در نزد ما است» مردم چه مى دانند كه مصحف فاطمه (سلام الله علیها) چیست؟!» پرسیدم: مصحف فاطمه (سلام الله علیها) چیست؟ فرمود: مصحفى است سه برابر قرآنى كه در دست شما است، به خدا حتّى یك حرف قرآن شما هم در آن نیست. [یعنى مطالب ظاهرى كه از ظاهر قرآن مى فهمیم در آن نیست، بلكه از نظر معانى و تأویلات قرآن كه ما مى فهمیم، شرحى بر قرآن است (شرح بیشتر در كتاب اعیان الشیعه ط ارشاد ج 1 ص 97) مترجم.] عرض كردم: علم كامل این است، فرمود: این هم علم است ولى علم كامل نیست، و پس از ساعتى سكوت فرمود: «علم گذشته و آینده تا روز قیامت نزد ما است».
عرض كردم: به خدا علم كامل همین است. فرمود: این هم علم است ولى علم كامل نیست. پرسیدم: پس علم كامل چیست؟ فرمود: علمى است كه در هر شب و هر روز، راجع به موضوعى پس از موضوع دیگر، و چیزى پس از چیز دیگر، تا روز قیامت پدید مى آید. (6)از این روایات فهمیده می شود، كه مصحف فاطمه(سلام الله علیها) كتابی غیر از قرآن است، و حاوی مطالبی از اخبار آینده و اسراری است كه توسط جبرئیل یا فرشته دیگر به حضرت فاطمه(سلام الله علیها) القاء شده، و اوضاع آینده جهان و اخبار غیبى در مورد سرنوشت فرزندان فاطمه علیهاالسلام و جنایات خلفا و پادشاهان ستمگر و سایر مسائل غیر فقهى و نیز مشتمل بر وصیت حضرت زهرا(سلام الله علیها) می باشد كه حضرت علی(علیه السلام) آن مطالب را تنظیم و تدوین نموده است، و این مصحف جزو ودایع امامت در نزد امامان(علیه السلام) می باشد و هم اكنون در محضر امام زمان- عجل اللَّه تعالى فرجه- مىباشد. بنابر این آنچه بعضی به شیعه نسبت داده اند كه مصحف فاطمه(سلام الله علیها) در نزد شیعیان همان قرآن حقیقی است و امام عصر(عج) هنگام ظهور، آن را آشكار می كند، و آن غیر از این قرآنی است كه در دست رس مسلمانان می باشد، نسبت بیهوده و ناروا است. پی نوشت ها:1.اصول كافی، ج1، ص241، حدیث.50 ؛ بحارالانوار، ج 26، ص 41، ح 72؛ كافى، ج 1، ص 241، ح 5 و ص 458، ح 1؛ بصائر، ص 153 ح 6؛عوالم، ج 11، ص 188.2. همان، ص240، حدیث.2 3.همان، حدیث.3 4.همان، ص241، حدیث.4 5.همان، ص242، حدیث8 6.همان، ج 1 ص 239 فرآوری: علی نورگستربخش عترت و سیره تبیانمنابع:رنج ها و فریادهاى فاطمه (سلام الله علیها)(ترجمه بیت الأحزان)خاتم المحدثین حاج شیخ عباس قمى(ره)مترجم: محمد محمدی اشتهاردىسایت شهید آوینی
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 341]