تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عقل راهنمايى مى  كند و نجات مى  دهد و نادانى گمراه مى  كند و نابود مى  گرداند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805611985




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مصحف حضرت فاطمه فراتر از شناخته هاي بشري


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
مصحف حضرت فاطمه فراتر از شناخته هاي بشري
مصحف حضرت فاطمه فراتر از شناخته هاي بشري نويسنده: عبدالله اميني عبدالله اميني ، نويسنده و مترجم است ، از وي ترجمه کتاب سيماي شيعه (چاپ پارسايان قم) چاپ شده ، ترجمه قصه هاي قرآني (ناشر: تبيان تهران) را در دست تکميل دارد ونيز مصحف فاطمه (س) را به نشر دليل ما ، سپرده است.مقاله پيش رو بخشي از اين کتاب است که از نظر شما مي گذرد. درباره مصحف فاطمه عليهاالسلام پرسشها و ابهاماتي وجود دارد؛ آيا همان گونه که از عنوان «مصحف» برمي آيد، قرآني ويژه حضرت زهرا عليهاالسلام بوده ، يا کتابي در موضوعي ديگر است؟ اگر جواب فرض دوم است ، آيا خود حضرت آن را نوشته يا املاء کرده اند؟ محتواي آن چيست؟ آيا آداب و اخلاق است يا تشريع و فقه؟ اکنون اين کتاب کجاست؟ پيش از پاسخ به هر سوال ، پرسش اساسي اين است : آيا اين مصحف ، اصل و اعتباري دارد؟ آيا از طريق معتبر، وجود آن ثابت شده است؟ جواب اين پرسشها از روايات مربوط به اين موضوع به دست مي آيد. البته بيان اين روايات مختلف است ؛ بعضي محتواي مصحف را احکام حلال و حرام مي دانند، در حالي که ديگران مي گويند اصلا چنين احکامي در بر ندارد. برخي مي گويند ديکته کننده آن پيامبر صلي الله عليه وآله بوده ، در حالي که بعضي جبرئيل را گوينده آن مي دانند، که در اين صورت بايد به اين پرسش پاسخ گوييم که آيا جبرئيل با شخصي که پيامبر نيست ، سخن مي گويد؟ و اگر چنين باشد، چگونه با حضرت فاطمه عليهاالسلام سخن گفته است؟ مگر پس از وفات پيامبر صلي الله عليه وآله ، وحي قطع نشده بود؟ به هر روي ، پرسشهاي بسياري در اين زمينه وجود دارد، که پاسخگويي به آن ، مورد اهتمام اثر حاضر است و در آن ، به پژوهش در اين باره خواهيم پرداخت.مصحف فاطمه چيست؟ شايع ترين پرسش درباره اين مصحف ، عنوان جنجال برانگيز و شبهه ناک آن ، يعني «مصحف » است ؛ زيرا چنين برمي آيد که اين مصحف ، قرآن خاصي است.اما اگر به روايات بنگريم ، مي يابيم اين مصحف حتي يک آيه در بر ندارد و برخي ناآگاهان ، همين که نام مصحف را شنيده ، پنداشته اند مصحف يعني قرآن.حتي برخي به قم آمده ، در پي ديدن اين مصحف - و به زعم خود «قرآني ديگر» - بوده اند؛ اما وقتي با واقعيت مواجه شده و دريافته اند شيعيان قرآني جز آنچه نزد ديگر مسلمانان هست ، ندارند، از اتهامات بر ضد اماميه شگفت زده شده اند. بسياري از برادران اهل سنت مي پندارند شيعه ، قرآني ديگر - بجز قرآن موجود - در اختيار دارد! و گمان برده اند مصحف فاطمه عليهاالسلام همان قرآن است ! اين پندار حتي در مطبوعات دنياي عرب نمايان شده است ؛ براي نمونه روزنامه «آخر خبر» در سودان در تاريخ ششم رجب 1416 مقاله اي را درج کرده و مدعي شده است ، شيعيان قرآني ديگر به نام مصحف فاطمه دارند! کار چنان بالا گرفته که حتي خود شيعيان باور کرده اند که مصحف فاطمه ، قرآني ديگر است ، از اين رو برآمده اند تا روايات اين کتاب را کم اهميت جلوه دهند، در سند آن ترديد کنند؛ اما با کمال شگفتي مي بينيم همچون امام خميني ، نه تنها آن را پوشيده و انکار نمي کنند که بدان افتخار مي نمايند: «ما مفتخريم که صحيفه فاطميه که کتاب الهام شده از جانب خداوند تعالي به زهراي مرضيه است ، از ما است». مقصود ايشان از افتخار و سربلندي به مصحف فاطمه چيست؟ به رغم آن که هيچ کس از محتواي آن آگاه نبوده و فقط از طريق روايات ، کليتي از مطالب آن را مي دانند. بنابراين بايد اذعان کرد وجود مصحف فاطمه ثابت شده ، راهها و اسناد درستي براي اثبات آن وجود دارد؛ اما مي بايست به پيرايه ها و شائبه هاي پيرامون آن پاسخ داد، بويژه که تاکنون اثر مستقلي در اين باره چاپ و منتشر نشده ، فقط به صورت ضمني بدان پرداخته اند. برخي احاديث که درباره مصحف فاطمه عليهاالسلام آمده ، با همين واژه (=مصحف) است ، از اين رو به پندار مزبور دامن مي زند؛ ازجمله : محمدبن مسلم از امام جعفر صادق عليه السلام روايت مي کند: «و خلفت فاطمه مصحفا ما هو قرآن ؛ فاطمه مصحفي از خود به جا گذاشت ، اما امام مي افزايد: که قرآن نيست». علي بن سعيد از امام صادق عليه السلام روايت مي کند: «و عندنا والله مصحف فاطمه ما فيه آيه من کتاب الله ؛ به خدا سوگند! مصحف فاطمه نزد ماست و امام مي افزايد و در آن حتي يک آيه از کتاب الله نيست». امام صادق عليه السلام مي فرمايد: «فيه مثل قرآنکم هذا ثلاث مرات ؛ در آن (مصحف) سه برابر اين قرآن ، مطلب هست». برخي گمان کرده اند از آن رو که «مصحف» واژه اي خاص قرآن است ، اگر گفته (الجامع للصحف المکتوبه بين الدفتين). «صحف» جمع صحيفه به معناي ورق و برگ است که بر آن بنويسند. «دفتان» ، تتنيه «دفه» به معناي جنب و کنار هر چيز است.« دفتاالمصحف» يعني جلد رو و پشت کتاب.بنابراين مصحف ، چند برگ دارد ، نه يک برگ ، ولي گاه کتاب مي تواند بيش از يک برگ نداشته باشد ، نيز مصحف مي بايست ميان دو جلد باشد ، که برگها (صحف) را در بر داشته باشد. در نتيجه بايد گفت «مصحف» به معناي کتاب مجلد و شامل هر کتابي مي شود و اختصاص به قرآن ندارد، گو اين که معناي مشهور مصحف ، قرآن است.پس از نظر لغوي نمي توان گفت مصحف به معناي قرآن است.ترديدي نيست که واژه مصحف به معناي قرآن بسيار به کار گرفته مي شود ، اما نمي توان گفت «علم» براي قرآن است ، بلکه شهرت مصحف ، قرآن است گرچه در سنت به معناي قرآن است مانند روايات زير: پيامبر فرمود: «من قراءالقرآن في المصحف کانت له الفا حسنه ؛ هر که قرآن را که مصحف (= يک جا جمع آوري) شده بخواند، دو هزار خوبي ، پاداش دارد.» باز فرمود: «اعطوا اعينکم حظها من العباده ، قالوا: و ما حظها من العباده يا رسول الله؟ قال : النظر في المصحف والتفکر فيه ؛ بهره ديدگانتان از عبادت را بدهيد. پرسيدند: بهره ديدگان از عبادت چيست؟ فرمود: نگاه به مصحف و انديشه در آن..» از اين روايات استفاده مي شود که قرآن در زمان پيامبر جمع آوري و مجلد شده بود. نظريات گوناگون درباره مصحف تا آنجا که مي دانيم هيچيک از علماي شيعي و سني بر مصحف فاطمه عليهاالسلام دست نيافته اند، بلکه با بهره گيري از احاديث مربوط به اين موضوع ، تا اندازه اي به محتوا، املائکننده و نويسنده آن آشنا شده اند. از اين رو پژوهش جامع و فراگير در اين باره وجود ندارد. برخي گفته اند: مصحف آن حضرت در بردارنده امثال و حکم و مواعظ و اخبار و عجايب است ، و امير مومنان آن را نوشته و تقديم حضرت فاطمه کرده ، تا تسلي بخش ايشان در مرگ پدر باشد. بعضي معتقدند: اين مصحف ، شامل احکام تشريعي ، اخلاقي و آنچه در زمان آينده پيش مي آيد ، است و حضرت فاطمه عليهاالسلام آن را از شنوده هاي پدر و شوهرش جمع آوري کرده است.امام خميني در وصيتنامه خويش مي فرمايد: «صحيفه فاطميه الهام شده از جانب خداوند تعالي به زهراي مرضيه است». سيدمحسن امين بر اين عقيده است که حضرت 2مصحف دارند ، که يکي الهام پروردگار و ديگري گفته هاي رسول خدا صلي الله عليه وآله به حضرت زهرا است.همان گونه که گفته شد، تعدد اقوال درباره محتواي مصحف ، به سبب احاديثي است که در کتابهاي مختلف پراکنده است و هيچ دليل عقلي يا تحليل نظري ندارد؛ زيرا مستند بحث و پژوهش ، رواياتي است که در يک باب گردآوري نشده و در کتب گوناگوني است.چنان که برخي اخبار از کتابهاي حضرت زهرا عليهاالسلام سخن مي گويد، هيچيک عنوان مصحف را بازگو نمي کند. از اين رو برخي پنداشته اند مصحف همان است که در اخبار آمده و اين سبب اختلاف نظر شده است.البته اين احاديث ، سخن از کتابهاي حضرت فاطمه عليهاالسلام مي کند، نه تنها از مصحف ايشان.از اين رو شايسته مي نمايد به ديگر کتابهاي منسوب به ايشان اشاره شود ، تا از ميان آنها به مصحف دست يابيم.1- کتاب اخلاقيدر احاديث شيعه و سني ، کتابي با اين عنوان ذکر نشده ، بلکه در کتابها به مضمون آن اشاره شده است.خراءطي از مجاهد نقل مي کند: ابي بن کعب به ديدار فاطمه - رضي الله عنها، دختر محمد - صلي الله عليه و سلم - رفت.فاطمه به او کتابي پوشيده در شاخه هاي درخت خرما نشان داد، که در آن نوشته شده بود: هرکس به خدا و روز قيامت ايمان دارد، با همسايه اش به نيکي رفتار کند. از روايات ديگري که درباره اين کتاب است ، برمي آيد که اين حديث ، گزيده اي از حديث ديگري است که شيخ کليني آن را در اصول کافي به نقل از امام صادق عليه السلام آورده است.«ابوجعفر محمدبن جريربن رستم طبري» از علماي قرن چهارم نيز اين حديث را - با ذکر بيشتر - در کتاب دلايل الامامه آورده است.ظاهرا کساني که گفته اند مصحف فاطمه دربردارنده معارف و اخلاق و آداب است ، اين احاديث را ديده اند.2- کتاب تشريعيکتابي با چنين عنواني نيز در احاديث ذکر نشده است ؛ ولي امام صادق عليه السلام در پاسخ به پرسشهاي کارگزار منصور- خليفه عباسي - در مدينه آنچه را مي فرمايد، مستند به اين کتاب مي کند. از اين رو فهميده مي شود که حضرت فاطمه داراي کتابي در احکام شرعي بوده است.علامه سيدمحسن امين اين کتاب را مصحف فاطمه دانسته ، ولي بايد گفت رواياتي وجود دارد - ذکر خواهد شد - که مي گويد مصحف حضرت دربردارنده احکام حلال و حرام نيست ، و اگر چنين احکام فقهي ذکر شده ، در مصحف و روايتي ديگر از حضرت فاطمه عليهاالسلام است ، که از پدر بزرگوارش پيامبر اسلام نقل کرده است.3- لوح فاطمهلوح به صفحات پهن چوبي يا استخواني گفته مي شود ، که در فارسي ، تابلو يا تخته ناميده مي شود. وجود اين لوح در بسياري از احاديث ذکر شده ؛ زيرا دربردارنده نام امامان شيعه است.ابوالفتح کراجکي (متوفي 449ه). معتقد است : تمامي شيعيان در صحت محتواي اين لوح اتفاق نظر دارند. محتواي لوح يکسان گزارش نشده و سندهاي گوناگوني دارد. کليني به نقل از جابر بن عبدالله انصاري چنين مي گويد: «دخلت علي فاطمه عليه السلام و بين يديها لوح فيه اسماء الاوصياء من ولدها ، فعدت اثني عشر، آخرهم القائم ، ثلاثه منهم محمد و ثلاثه منهم علي». مقصود از «ثلاثه منهم محمد» محمد باقر، محمد جواد و محمد بن حسن مهدي عليه السلام است ، اما «ثلاثه منهم علي» با شمار اماماني که به نام «علي »اند، همخواني ندارد، زيرا اينان چهار تن اند: امام علي ، علي بن حسين (امام سجاد) علي بن موسي (امام رضا) و علي بن محمد (امام هادي). حال چگونه روايت را تصحيح و درست کنيم؟ پاسخ نخست : بگوييم ضمير «منهم» به «ولدها» برمي گردد ، در اين صورت مقصود «سه علي» است که فرزند فاطمه اند و راوي درصدد ذکر نام امام علي عليه السلام نيست.دوم : ناسخ اشتباه کرده ، اصل «اربعه منهم علي» است.مويد اين سخن ، روايت ابي الجارود از ابوجعفر عليه السلام است که «اربعه» دارد. سوم : ضمير «منهم» به «اثني عشر» برگردد و اگر راوي نگفته و «اربعه منهم» چون نام امام علي در لوح نيامده ، لقبش ذکر شده است ، چنان که در روايت لوح ، به نقل از ابوبصير مي بينيم.در کتاب کمال الدين و تمام النعمه صدوق مضمون اين لوح ذکر شده است.محتواي اين لوح - و به نظر برخي خود لوح - هديه خدا به پيامبر بوده است که پيامبر آن را به حضرت فاطمه عليهاالسلام بخشيد.4- وصيتنامهدر روايات متعدد و با سندهاي مختلف آمده است : حضرت زهرا عليه السلام کتابي از خود به جا گذاشت که وصايايش را در آن نوشته بود. اين وصايا ، امور شرعي - از جمله تکليف هفت باغي که توسط رسول الله عليه السلام وقف آن حضرت شده بود - نيز توصيه ها و امور سياسي بود. از جمله وصاياي سياسي حضرت ، عدم حضور برخي در تشييع جنازه ايشان ، معلوم نکردن محل دفن است.اين وصايا از شمار مطالبي است که در مصحف فاطمه عليهاالسلام وجود داشته است.برخي گفته اند امام علي عليه السلام اين وصايا را پس از درگذشت حضرت زهرا عليهاالسلام بر بالين وي يافت.5- مصحف فاطمه عليهاالسلاموجود اين کتاب نيز در روايت مختلف با سندهاي متعدد ذکر شده است.همان گونه که گفته شد پرسشهايي درباره اين کتاب وجود دارد؛ از جمله : چه کسي اين کتاب را املاء کرده؟ نويسنده آن کيست؟ محتواي آن چيست؟ آيا در اين کتاب اشاره به تحريف قرآن شده؟ هم اکنون اين کتاب کجاست و در دست کيست؟اعتبار روايات مصحف فاطمه عليهاالسلامشايد مهمترين پرسش درباره مصحف ، صحت و اعتبار روايات آن است ؛ زيرا ديگر پرسشها پس از روشن شدن اعتبار روايات اين کتاب مطرح مي شود. از اين رو در ابتدا بايد وارد اين بحث شويم.عنواني که باعث فهم اشتباه شده استگفتيم عنوان «مصحف فاطمه» گاه باعث اين توهم مي شود که قرآني ويژه حضرت زهرا عليهاالسلام وجود داشته است ، همچنان که از «مصحف عبدالله بن مسعود» و «مصحف عايشه» و يا «مصحف ابي بن کعب» برمي آيد، ولي همان طور که بررسي کرديم ، پندار مزبور زدوده شد و فهميديم مصحف ، منحصر در قرآن نيست.همچنين گفتيم اين کتاب دربردارنده هيچ آيه اي نيست ؛ لذا به معناي قرآن يا در موضوع قرآني نيست.نيز در ضمن سخنان گذشته اشاره شد اين کتاب توسط آن حضرت ، يا املاء نشده و از اين رو به آن «مصحف فاطمه» گفته اند که هديه اي الهي به ايشان بوده است.بنابراين نويسنده يا گوينده اين سخنان کيست؟ اگر محتواي اين مصحف ، قرآن نيست ، چه چيز در آن يافت مي شود؟ حجم اين کتاب چقدر است؟.نويسنده مصحف روايات بسياري وجود دارد که در آن ، حضرت علي عليه السلام به عنوان نگارنده مصحف معرفي شده ؛ از جمله امام صادق عليه السلام در جواب سوال «حماد بن عثمان» مبني بر اين که نويسنده مصحف کيست ، مي فرمايد: «فجعل اميرالمومنين يکتب کلما سمع حتي اثبت من ذلک مصحفا ؛ امير مومنان هر چه را مي شنيد، مي نوشت ، تا اين که به صورت کتابي در آمد» اما ابن رستم طبري در دلائل الامامه روايتي نقل مي کند که : مصحف فاطمه ، از آسمان ، مکتوب نازل شد و املايي نبود تا امام علي کاتب و نگارنده باشد؛ اما مي بايست گفت :1- نزول مصحف ، نه به معناي فرستادن مصحف و کتاب است ، بلکه گفتن محتوا و پيام است ، و مانعي ندارد امام علي در هنگام نزول فرشتگان حاضر بوده و مطالب را بنويسد. گرچه اين توجيه بسيار بعيد مي نمايد.2- شايد تنها راه حل ، نپذيرفتن روايت طبري باشد؛ زيرا سند آن ضعيف است.ميان راويان «جعفر بن محمد بن مالک فزاري» است که «نجاشي» وي را ضعيف در حديث و فاسدالمذهب و الروايه مي داند. ديگران نيز ويرا تخطئه کرده اند.املاءکننده و گوينده احاديث1- اللهبرخي گفته اند گوينده سخنان موجود در مصحف ، خداوند است.امام صادق عليه السلام مي فرمايد: «انما هو شيئ املاها الله و اوحي اليها؛ مصحف فاطمه نزد ماست و خداوند آن سخنان را گفته و بر حضرت فاطمه الهام کرده است». عبارت «املاها الله» احتمالا اشتباه ناسخ باشد و درست «املاه الله» است که ضمير به «شيئ» برمي گردد ؛ يعني خدا آن را فرموده است ، يا مي توان گفت «املاها عليهاالله» بوده که مفعول «ضمير غايب مذکر) و حرف جر (علي) حذف شده ، ضمير دوم (ها) به فعل (املا) چسبيده است اما اين توجيه مشکل است و احتمال نخست ترجيح دارد. اين گونه الهام براي مادر حضرت موسي نيز وجود داشته ، در سوره قصص ، آيه 7 آمده است : «و اوحينا الي ام موسي ؛ به مادر موسي الهام کرديم».2- فرشته (ملک)بعضي معتقدند اين سخنان از فرشته اي است.اين احتمال در حديثي به نقل از امام صادق عليه السلام گفته شده است : «فارسل الله اليها ملکا يسلي غمها و يحدثها».3- جبرئيل در صحيحه ابوعبيده از امام صادق عليه السلام است که سخنان از آن جبرئيل است : «و کان جبرئيل ياتيها فيحسن عزائها علي ابيها و يطيب نفسها و يخبرها عن ابيها و مکانه و يخبرها بما يکون بعدها في ذريتها». 4- رسول خدا امام حسين عليه السلام مي گويد: «و عندنا مصحف فاطمه ، اما والله مافيه حرف من القرآن و لکنه املائرسول الله و خط علي عليه السلام ؛ مصحف فاطمه نزد ما است.به خدا سوگند! يک حرف از قرآن در آن نيست.سخنان اين مصحف از آن رسول الله و خط علي عليه السلام است». بنابراين حديث ، گوينده سخنان اين مصحف ، رسول الله (فرستاده خدا) است.علامه مجلسي در ذيل اين حديث مي گويد: مقصود از فرستاده خدا، جبرئيل است.همچنان که در آيات بسياري ، به ملائکه ، رسولان خدا گفته شده است.چه بگوييم سخنان اين مصحف از خداست يا جبرئيل ، تفاوتي ندارد؛ زيرا خداوند به واسطه جبرئيل ، اين احاديث را گفته ؛ ولي نمي توانيم معتقد باشيم مقصود از «رسول الله» پيامبر اسلام است ؛ زيرا روايات بسياري تصريح دارد سخنان اين مصحف پس از وفات رسول الله صلي الله عليه و اله و در تسلاي وفات آن حضرت ، براي حضرت فاطمه عليهاالسلام گفته شد. گو اين که احتمال دارد حضرت فاطمه عليهاالسلام 2 مصحف داشته که يکي سخنان رسول الله و ديگري سخنان جبرئيل بوده.يا ممکن است بگوييم مصحف فاطمه ، يک کتاب بيشتر نبوده که شامل 2بخش سخنان رسول الله و سخنان جبرئيل بوده است.سيد محسن امين در کتاب ارزشمند اعيان الشيعه معتقد به گفتار نخست است.آنچه اين گفته را درست تر مي نمايد، اين است که حضرت داراي 2کتاب ديگر، يکي در اخلاق و ديگري در تشريع است.پس مي توان گفت مصحف فاطمه ، به املاي رسول الله بوده ، بويژه رواياتي که مي گويد جبرئيل املاء کرده ، احکام شرعي را نگفته است.پس اگر حضرت فاطمه عليهاالسلام کتابي در احکام شرعي داشته ، روشن مي شود رسول الله آن را بدو آموخته و گفته است.پس از اين که دانستيم سخنان اين مصحف از پروردگار به واسطه جبرئيل و نويسنده آن امام علي عليه السلام است ، اين پرسش پيش مي آيد که چرا به حضرت فاطمه عليهاالسلام منسوب شده است؟ به رغم آن که حضرت نه گوينده و نه نگارنده آن است ! در پاسخ بايد گفت : اين سخنان براي حضرت فاطمه و براي تسلاي خاطر او نازل شد، از اين رو مصحف ، منسوب به حضرت فاطمه است.نظير اين امر در انتساب تورات به حضرت موسي عليه السلام و انجيل به حضرت عيسي عليه السلام و زبور به داوود عليه السلام ديده مي شود همچنان که در قرآن مي خوانيم : «صحف ابراهيم و موسي». با اين که اين مصاحف از آن خداست ، اما چون بر پيامبري نازل مي شد، به نام او خوانده مي شد.محتواي مصحف فاطمه عليهاالسلامروايات مختلفي درباره محتواي مصحف فاطمه عليهاالسلام وجود دارد؛ برخي از اين روايات مطالبي را نفي و بعضي ديگر مطالبي را اثبات مي کند که از اين قرار است :محتواي نفي شده روايات اهل بيت مي گويد: مصحف فاطمه عليهاالسلام مشتمل بر2 امر نيست ؛ يکي قرآن و ديگري احکام شرعي.اين روايات با تعبيرهاي زير آمده است : قرآن نيست (ماهوقرآن) ؛ گمان نمي کنم قرآن باشد (ما ازعم انه قرآن) ؛ چيزي از قرآن در آن نيست (ليس فيه شي ئ من القرآن) ؛ چيزي از کتاب الله در آن نيست (مافيه شي من کتاب الله) آيه اي از کتاب الله در آن نيست (ما فيه آيه من کتاب الله) ؛ حرفي از قرآن در آن نيست (مافيه حرف من القرآن) و يک حرف از قرآن موجود در آن نيست (مافيه من قرآنکم حرف واحد) علامه مجلسي در بحارالانوار به نقل از کتاب خطي جوامع الفوائد حديثي را به نقل از ابوبصير چنين نقل مي کند: امام صادق عليه السلام اين آيه را چنين خواند: «سئل سائل بعذاب واقع للکافرين (بولايه علي) ليس له دافع». آن گاه امام فرمود: در مصحف فاطمه چنين است» اما بايد گفت اين حديث معتبر نبوده ، محمدبن سليمان ديلمي در سند آن است که حديث وي را ضعيف شمرده اند. چنان که با روايات بسياري که مي گويد مصحف فاطمه هيچ آيه و يا حتي حرفي از قرآن در بر ندارد، ناهمگون است.علت نپذيرفتن اين روايت از آن رو نيست که دلالت بر تحريف قرآن مي کند؛ زيرا چنين دلالتي ندارد و از آن رو که «ولايت امام علي» افزوده شده ، تفسير و شان نزول آيه شمرده مي شود، چنان که برخي روايات در منابع اهل سنت است که الفاظي را به آيات مي افزايد که تفسير يا بيان شان نزول به حساب مي آيد. در منابعي ، از جمله آنچه «محمدابوزهره» در کتابش نوشته ، آمده که مصحف فاطمه چيزي از قرآن ندارد. اين همه تاکيد و تکرار بر نفي وجود مطالب قرآني در مصحف فاطمه مي فهماند در زمان امام باقر و امام صادق مصحف به معناي قرآن مکتوب بود. اما چرا امامان باز مصحف و نه کتاب فاطمه مي گفتند؟ اگر کتاب مي گفتند ديگر نيازي به اين همه يادآوري و آگاهي نداشت ! در پاسخ بايد گفت : از آن رو که مصحف حضرت ، بدين نام از آغاز خوانده مي شد و در آن هنگام به معناي قرآن نبود، در زمانهاي بعد نيز همين اسم تکرار مي شد. امام علي عليه السلام کتاب فاطمه را مصحف ناميد: «و لقد اعطيت زوجتي مصحفا فيه من العلم مالم يسبقها اليه احد؛ به همسرم مصحفي مشحون از علم داده شد که به کسي اين دانشها داده نشد». حتي اگر بپذيريم نام مصحف بعدا و در زماني که مصحف به معناي قرآن بود، بر کتاب فاطمه نهاده شد، براي آن بود که بفهمانند ميان مصحف فاطمه و مصحف قرآني مشابهت هست ، زيرا هر دو توسط جبرئيل نازل شده اند، گرچه در محتوا متفاوتند. مصحف ، احکام شرعي را در بر ندارد در مورد احکام شرعي ، امام صادق مي گويد: «ليس فيه شيئ من الحلال و الحرام ؛ چيزي از حلال و حرام در آن نيست.»محتواي اثبات شدهروايات به گونه تفصيل تمام محتواي مصحف فاطمه را ذکر نکرده ، بلکه عنوان ها يا برخي سخنان را بيان کرده است.اين روايات در منابع مختلفي پراکنده است و مي گويد در مصحف فاطمه اين مطالب آمده است :1- مقام عظيم پيامبر صلي الله عليه وآله (و يخبرها عن ابيها و مکانه).2- آينده ذريه حضرت زهرا عليهاالسلام (و يخبرها بمايکون بعدها في ذريتها).3- حوادثي که رخ خواهد داد (و لکن فيه علم ما يکون ؛ ففيه ما يکون من حادث) مثلا «تظهر الزنادقه في سنه ثمان و عشرين و مائه ؛ زنادقه در سال 123 به ظهور مي رسند». 4- نامهاي انبيا و اوصيا (ما من نبي و لا وصي الا و هو في کتاب عندي).5- اسامي پادشان و پدرانشان (و اسما من يملک الي ان تقوم الساعه ؛ ليس من ملک يملک (الارض) الا و هو مکتوب فيه باسمه و اسم ابيه).6- وصيت حضرت زهرا عليهاالسلام (و ليخرجوا مصحف فاطمه ؛ فان فيه وصيه فاطمه). منبع: باشگاه اندیشه/خ





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 503]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن