تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 19 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ مرد و زن مؤمنى نيست كه دست محبت بر سر يتيمى بگذارد، مگر اين كه خداوند به اندازه ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827614758




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

کنترل غریزه عشق ورزی


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: كنترل غریزه ی عشق ورزى انسان از واژه ى "انس" گرفته شد. در انسان غریزه ى دوست یابى وجود دارد و آنگاه كه "هورمون بلوغ" در خون نوجوان ریخته شد، غریزه ى "همسرخواهى" در جوان رشد مى كند، به دنبال یافتن همسر و شریک زندگى است.
نهج البلاغه
عشق به حقیقت چه کلمه ی زیبائی است و چقدر حرفهای نگفته در آن نهفته است.در هر عشقی پای یک معشوقی در میان است، و هر مقدار معشوق دارای حُسن، جمال و کمال باشد، کار عاشق برای رسیدن با آن باید مردانه تر باشد. اما عشق دارای مراتب و وجوهی است که ارزش هر مرتبه آن با دیگری بسیار متفاوت است .  اقسام عشق : عشق بر دو گونه است حقیقی و مجازی و عشق مجازی نیز خود دو گونه دارد:الف) عشق‏هاى مجازى:در این گونه عشق‏، موضوع عشق ورزی همانا صفات ظاهری و کمالات مشهود و محسوس محبوب است .یعنی کمالات ظاهری محبوب موجب جذب عاشق می شود. عشق مجازی خود دو گونه است: - عشق حیوانی که در آن عاشق تنها از روی شهوت و هوس معشوق خود را می خواهد و به جنبه های جنسی او نظر دارد.- عشق پاک: در این عشق اگر چه نظر عاشق به ظاهر محبوب است، ولی چون ظاهر نماد باطن است و نشان از ذات الهی دارد، خود زمینه ساز عشق حقیقی می شود و مانند پلی عاشق را به سوی عشق حقیقی رهنمون می گردد.  ب ) عشق حقیقى و الهى:عشق حقیقى عبارت است از قرار گرفتن موجودى کمال‏جو در مسیر جاذبه کمال مطلق، یعنى خداوند متعال، پروردگارى که جمیل مطلق، بى‏نیاز، یگانه، داناى اسرار، توانا، قاهر و معشوق است که همه رو به سوى او دارند و او را مى‏طلبند (احیاء علوم الدین، غزالى، ج 4، ص 283 - 279)در این مجال بحث ما در مورد جنبه عشق مجازی آن هم از نوع عشق حیوانی که بسیاری از انسان ها تنها مفهوم عشق برایشان همین است و بس . قال على علیه السلام: و من عشق شیئا اعشى بصره، و امرض قلبه، فهو ینظر بعین غیر صحیحه. امام على "ع" فرمود: "كسى كه به چیزى عشق ناروا پیدا كند، چشم او را كور كرده و قلب او بیمار مى گرد پس آنگاه با چشمى معیوب به مسائل مى نگرد و نمى تواند واقعیت ها را درست مشاهده كندغریزه عشق ورزی :نام انسان از واژه ى "انس" گرفته شد. در انسان غریزه ى دوست یابى وجود دارد و آنگاه كه "هورمون بلوغ" در خون نوجوان ریخته شد، غریزه ى "همسرخواهى" در جوان رشد مى كند، به دنبال یافتن همسر و شریک زندگى است. پس عشق ورزى یك غریزه است، از نعمتهاى الهى است كه انسان آثار خود را دوست دارد و به آن عشق مى ورزد. انسان زن و فرزند خود را دوست دارد و نسبت به آنان عشق مى ورزد. پس چرا در روانشناسى تربیتى و تعالیم اسلامى، رهنمودهاى نسبت به كنترل و تعدیل عشق ورزى وجود دارد؟ اصل "غریزه ى عشق ورزى" در انسان یك حقیقت زیباست اما اگر چونان دیگر غرائز طغیان كند، و جایگا اصلى خود را بازنیابد، و در هرجا و نسبت به هركسى رنگ تعلق پذیرد خطرناك است. غریزه ى عشق ورزى چون غریزه ى شهوت باید قانونمند شود. بودند چه بسیارند انسانهائى كه با عشق ورزى جاهلانه نسبت به زنى آلوده، زندگى خود را تباه كردند، یا كشورى را به آتش كشیدند. یا چون طاغوت زمان حضرت یحیی پیامبر علیه السلام كه مى خواست با دختر خود ازدواج كند و چون آن بزرگ پیامبر الهى مخالفت كرد، سر مقدس او را برید و براى طاغوت دیگرى هدیه فرستاد.  خطر عشق دروغین:با عشق ورزى كوركورانه، و به طغیان آمده، چه خانواده هائى بر باد رفت، و آمار طلاق در بسیارى از كشورها سیر صعودى
نهج البلاغه
پیمود، و فرزندان فراوانى بى سرپرست شدند، بلایای که جامعه به آن مبتلا است همین است که مشتی هوی و هوس را در قالب زیبای عشق ریخته و نثار یکدیگر می کنند در صورتی که "عشق" مفهومی است ورای تصور ما عاشق بودن و عشق ورزیدن خون دل خوردن دارد خارها  در مسیر دارد خودداری ها باید کرد .اما آنچه که ما شاهدش هستیم همه چیز هست الا عشق دروغ و خیانت و هوس بازی نارو زدن ها و نفاق ها چیزهایی است که نامش را عشق گذاشته اند و این ها همه نهفته در شهوتی است که چنان طرف مقابل را در نگاه شخص جلوه گر و خواستنی می کند که دامن وی به ننگ نیالاید دست بردار نیست و هر دم خود را به شکلی نمایان می کند. گاه دلتنگی است و گاه خشم  و... مردان ترک غیرت و جوانمردی می گویند و زنان ترک حیا و نجابت هر چه این خصوصیات در افراد کمتر باشد آتش عشق های دروغین را بیشتر شعله ور میکند. پس اگر کسی واقعا نمی خواهد که مورد سوء استفاده قرار گیرد و با احساساتش بازی شود باید در ابتدای امر که قلب خود را متمایل به کسی احساس کرد مواظب باشد که این علاقه ناشی از چیست و با کنکاش در خود ریشه اش را بیابد و همچنین نسبت به ابراز علاقه طرف مقابل هم باید بسیار هشیار بود این روزها مارهای خوش خط و خال زیادی در کمین هستند که با نیش زهرآگین خود طرف مقابل را به قهقرا ببرند.  امام رهنمود داد: قال على علیه السلام: و من عشق شیئا اعشى بصره، و امرض قلبه، فهو ینظر بعین غیر صحیحه. امام على "ع" فرمود: "كسى كه به چیزى عشق ناروا پیدا كند، چشم او را كور كرده و قلب او بیمار مى گردد پس آنگاه با چشمى معیوب به مسائل مى نگرد و نمى تواند واقعیت ها را درست مشاهده كند" 1قال على علیه السلام: ان الجنه حفت بالمكاره، و ان النار حفت بالشهوات امام على علیه السلام فرمود: "همانا بهشت در انجام اعمال دشوار، و آتش جهنم در پرتو شهوات استشناخت جایگاه عشق:
عشق ورزی به دنیا
پس باید جایگاه عشق و عشق ورزى را شناخت. باید دانست كه به چه چیزهایى مى توان عشق داشت؟ و در كجاها باید عشق ورزید؟ از دیدگاه نهج البلاغه محبت و دوستى، عشق و عشق ورزى باید در چهارچوب حلال الهى تعدیل شود و از محدوده ى حرام فاصله گیرد.- قال على علیه السلام: ان الجنه حفت بالمكاره، و ان النار حفت بالشهوات امام على علیه السلام فرمود: "همانا بهشت در انجام اعمال دشوار، و آتش جهنم در پرتو شهوات است" 2برای در امان ماندن از شر شیطان و اینکه هوس های ما را به صورت عشقی واقعی برایمان تزئین می کند باید به خداوند متعال پناه برد و از خداوند متعال بخواهیم که قلب ما را از این هوس ها و زنگارها برهاند و در دریای محبت خود صیقل دهد . در اینجا برخی از فراض های مناجات محبین امام سجاد- علیه السلام- را از مفاتیح بیان می کنیم.« ای خدا آن کیست که شیرینی محبتت را چشید و جز تو را بخواهد و آن کیست که به مقام قرب تو انس یافت و لحظه ای روی از تو گردانید... ای خدا ما را از آنان قرار ده که بالفطره به تو شادمان و خوشند و از دل ناله ی شوق می کشند...ای خدایی که انوار قدسش به چشم دوستان در کمال روشنی است و تمام ذاتش بر قلوب عارفان او شوق و نشاط بر انگیز است».پی نوشت ها : (1) - خطبه 14:109 نهج البلاغه المعجم المفهرس.(2) - خطبه ى 2:176 نهج البلاغه المعجم المفهرسمنابع : راه مقابله با مشکلات جوانی از دیدگاه نهج البلاغه/محمد دشتی ، وبلاگ سید مصطفی علم خواه فرآوری : محمدی بخش نهج البلاغه تبیان 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 596]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن