واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: آیةاللّه العظمى بهاءالدینى قدسسرهکلید فهم حقایق الهى
در حرکت هیچ موجودى مثل جماد، نبات و حیوان شیطاننگرى و شیطانبازى نیست. همه روى آن مسیرى که باید بروند، مىروند. معادن باید حرکت کنند تا خودشان را به جواهر نفیسه برسانند و طلا و نقره و آهن شوند و این دستگاه هیچ وقت تعطیل نمىشود و همیشه حوایج شما را برآورده مىکند. در حرکت هیچ موجودى مثل جماد، نبات و حیوان شیطاننگرى و شیطانبازى نیست. همه روى آن مسیرى که باید بروند، مىروند. معادن باید حرکت کنند تا خودشان را به جواهر نفیسه برسانند و طلا و نقره و آهن شوند و این دستگاه هیچ وقت تعطیل نمىشود و همیشه حوایج شما را برآورده مىکند. یک وقت گفته نمىشود این معادن در حرکتشان سرقت و خیانت کردند. یک طلا نمىآید فلز دیگرى را جاى خودش قرار دهد، یا مثلاً درخت گلابى بگوید: آدمها میوه مرا مىخورند و معصیت خدا مىکنند، کفران نعمت الهى مىکنند؛ پس امسال باید جلوى اینها را گرفت و میوه ندهم. تمام این موجودات از این بازىها دورند.این بازىها از وجود شریف انسان است؛ همین انسانى که مىگوید ما اشرف مخلوقاتیم. ریشه این مسئله هم در این است که تکامل موجودات، اضطرارى و اجبارى است، ولى تکامل انسان اختیارى مىباشد. انسان به اختیار خودش، راه هدایت و ایمان و صلاح را مىرود و نیز به اختیار خودش آدمکش و بىباک و هتاک مىشود؛ «انا هدیناه السبیل اما شاکرا و اما کفورا»؛ راه را نشان شما مىدهیم، ولى انتخاب راه بهشت و جهنم دست خودتان است.دلیل انتخاب راه باطل و اینکه چرا بشر راه حق را تعطیل و راه باطل را انتخاب مىکند و به دستگاه الهى اهتمام نمىورزد، براى این است که قدرت فهم حقایق الهى را ندارد. باید یک حرکتى بکند تا بفهمد و آن حرکت، تزکیه و تهذیب است؛ یعنى یک مقدارى خودش را از بدىهاى نفس اماره پاک کند تا با دستگاه خدا آشنا شود که در صورت آشنایى حرکت مىکند و راه حق را انتخاب مىکند.و از طرفى طبیعیات و مادیات، درکش براى همه موجودات آسان و سهل است و این را حیوانات بهتر از ما انسانها فهمش را دارند؛ خرسها هم این شعور را دارند که صید خود را در زیر برفها نگهدارى کنند. مىگویند این شغالها انجیرهاى خوب درخت را مىچینند، خربزه خوب را هم مىشناسند. از انسان چیز دیگر خواستند؛ انسان را حاکم بر ماده کردهاند.تسبیح واقعىکسى که تسبیح دست مىگیرد و دائماً «شکرا لله» مىگوید، این یک شکر لفظى است. شکر حقیقى خدا این است که قواى خود را در راه خدا صرف کند؛ صرف بطالت نکند. زبانش، دستش، چشمش، و... را در راه خدا صرف کند.انگیزه ورود به اجتماع«من اصلحفیما بینه و بین اللّه عزوجل اصلح اللّه تبارک و تعالى فیما بینه و بین الناس»؛ اگر ارتباط با خدا درست شود، خدا همه چیز را درست مىکند.مىآید در اجتماع، ولى براى رضاى خدا مىآید، نمىآید که از اجتماع استفاده کند.ما اینجا جلسهاى درست نکنیم تا از حیث پولى و اقتصادى از شما استفاده کنیم. اگر احکام الهى و اخلاق اسلامى را براى رضاى خدا ذکر کردیم، اقتصادش را خدا مىدهد و آبرومندانه هم مىدهد.والسلامعلیکم و رحمةاللّه و برکاتهتنظیم برای تبیان گروه حوزه علمیه
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 365]