تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وجود یک عالم برای ابلیس سخت تر از هزار عابد است زیرا عابد در فکر خود است و عالم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821153801




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

«قرآن، انسان، پرسش»/ 4معاون فرهنگ‌سراي قرآن:بحث پرسش و پاسخ در لسان روايات كليد فهم است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: «قرآن، انسان، پرسش»/ 4معاون فرهنگ‌سراي قرآن:بحث پرسش و پاسخ در لسان روايات كليد فهم است
گروه انديشه: يكي از راه‌هاي رسيدن به معلومات و حقايق؛ سؤال و پرسش است كه در روايات و قرآن كريم هم اين معنا وجود دارد كه راه رسيدن به معلومات و دفع مجهولات سؤال است.
«حسين اخوان اقدم» معاون فرهنگ‌سراي قرآن در گفت‌وگو با سرويس انديشه خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، در پاسخ به اين سؤال كه پرسش‌هاي ديني و پاسخ دادن به آ‌ن‌ها چه جايگاهي دارد؟ گفت: روح پرسش‌گر انسان باعث مي‌شود كه او مفاهيم جديد را كسب كند و با كسب مفاهيم جديد، علوم مختلف را در خودش دريافت كند و بتواند راه سعادت را از همين طريق پيدا كند. صد البته پرسش از افرادي كه كاملا مسلط به حقايق عالم هستند و واقعيت‌هاي درست را مي‌دانند و آن‌جا كه مي‌فرمايد: «فَاسْأَلُواْ أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لاَ تَعْلَمُون»؛ از آن‌هايي كه اهل ذكر هستند كه منظور اين‌جا قرآن كريم است سؤال كنيد اگر نمي‌دانيد؛ مفهوم كلي‌ترش اين است كه بايد از افراد آگاه و مطلع سؤال كرد تا سره از ناسره مشخص شود و راه غلط از راه درست تشخيص داده شود. قاعدتا فرهنگ ايراني هم كه مبتني بر فرهنگ اسلامي است از اين قاعده مستثنا نيست و ما هم اين معنا را داريم تا بچه‌اي سؤال نكند كسب علم و معرفت به وجود نمي‌آيد.

وي تصريح كرد: مشخصا در جوامع ايراني هم اين معنا حاصل است كه روح پرسش‌گر ايراني و خصوصا ايراني مسلمان دائما در پي اين بوده و هست كه بهترين‌ها را دريافت و بهترين راه‌حل‌ها را براي موضوعات مختلف كسب كند. بحث پرسش و پاسخ در لسان روايات كليد فهم است و الحمدلله ما هم از اين موضوع در جامعه ايراني بهر‌مند هستيم.

وي در پاسخ به اين سؤال كه در صورتي كه پرسش‌هاي ديني پاسخ قانع كننده نداشته باشند و يا پاسخ غلط باشد چه تبعاتي را در بر دارد؟ گفت: قاعدتا افراد اگر دل‌سپرده كسي كه پاسخ مي‌دهد باشند به انحراف كشيده مي‌شوند و اين چيز مسلمي است. بسيار اتفاق افتاده كه فرد شخصيتي را براي خودش پيشوا و پيش‌رو و راه‌بر انتخاب مي‌كند و پشت سر آن به راه مي‌افتد اگر چنان‌چه پاسخ‌هاي غلطي را كه او مي‌دهد اجرا كند اين به ناكجا آباد خواهد رفت و روحش در تسخير شيطان در خواهد آمد.

وي يادآور شد: اما اگر پاسخ قانع كننده نباشد دو حالت دارد؛ اگر چنان‌چه فرد اهل تحقيق باشد هيچ‌گاه روح پرسش‌گر خود را فقط در يك مشرب به سيراب شدن نمي‌سپارد بلكه بلند مي‌شود، حركت مي‌كند و با چشمه‌ها و سرچشمه‌هاي ديگر تماس مي‌گيرد تا اين‌كه آن روح پرسش‌گر خود را آرام و عطش خود را برطرف كند. در اين صورت فرد پرسش‌گر هيچ‌گاه به بن‌بست نمي‌خورد هر چند كه پاسخ فرد مقابل قانع كننده نباشد و افراد به منابع ديگر مراجعه كنند.

معاون فرهنگ‌سراي قرآن گفت: با كمال تأسف بايد گفت اگر آن فرد روح پرسش‌گر خود را در يك مشرب و آن هم مشرب غير فني سيراب كند، ممكن است پاسخ‌هايي كه او را قانع نمي‌كند باز هم تبعات منفي داشته باشد كه از يك پاسخ غلط بر مي‌آيد. توصيه من به افراد اين است كه اگر مي‌خواهند پرسشي مطرح كنند و به حقايق برسند حتما به اهل فن رجوع كنند و چنان‌چه پاسخ‌ها قانع كننده نبود، هيچ‌وقت از رسيدن به حقيقت نااميد نباشند و تلاش و كوشش كنند كه الحمدالله ما براي رسيدن به حقيقت منابع بسيار معتبري داريم كه با توجه به تكنولوژي جديد كمي اين مرزها شكسته شده است و مي‌شود اين گونه پرسش‌گر را به سر منزل مقصود رساند.

اخوان اقدم در مورد فعاليت‌هاي فرهنگ‌سراي قرآن اظهار كرد: قاعدتا يكي از كارهاي مهم فرهنگ‌سراي قرآن پاسخ‌گويي به سؤالات مختلفي است كه براي اقشار مختلف خصوصا قشر نوجوان و جوان پيش مي‌آيد و ما در اين مورد انجام وظيفه مي‌كنيم. در همين راستا اين فرهنگ‌سرا قسمتي را از گذشته تا به حال پيش‌بيني كرده و تعدادي از افراد را كه در اين فرهنگ‌سرا بوده‌اند و در اين حوزه تخصص داشتند را پاسخ‌گوي سؤالات افراد و شبهات مؤمنين و مؤمنات قرار داده است. ما در اين فرهنگ‌سرا مشاوره حقوقي، مشاوره خانوادگي و مشاوره‌هاي ديني را طي چند دوره با اساتيد برجسته برگزار كرده‌ايم. اخيرا اين فرهنگ‌سرا با راه‌اندازي دفتر پاسخ‌گويي به سؤالات قرآني كه يكي از مؤسسات و مؤسسه معجزه ماندگار خاتم راه‌اندازي كرده است آماده‌ پاسخ‌گويي به سؤالات و شبهات ديني‌ و مشاوره ديني در سطح كشور و حتي خارج كشور است.

وي در پايان يادآور شد: ما در پاسخ به سؤالات هميشه بايد عموم را مد نظر داشته باشيم از كودك تا بزرگسال، از زن تا مرد، از باسواد تا بي‌سواد و ... . باب گفت‌وگو و سؤال نبايد بر هيچ كس بسته باشد. همه بايد از اين آبشخور مقدس استفاده كرده و بهره ببرند.
 جمعه 20 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن