تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خود را از تمامى مردم با بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و قل هو اللّه‏ احد حفظ كن. آن را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821151340




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

لاريجاني: حاشيه‌نشيني فرهنگ، يك اشكال است با الگوهاي چپ يا راست نمي توان مدينه قرآني ساخت


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: لاريجاني: حاشيه‌نشيني فرهنگ، يك اشكال است با الگوهاي چپ يا راست نمي توان مدينه قرآني ساخت


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: مجلس

رييس مجلس شوراي اسلامي، تصريح كرد: ما بايد به حقايق قرآني و آنچه كه در معارف اهل بيت (ع) كه كليد فهم معارف قراني آست رجوع كنيم تا حقايق تبيين شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، علي لاريجاني، در ششمين مراسم تكريم چهره‌هاي قرآني، با گراميداشت ايام دهه فجر و تكريم ياد و خاطره امام خميني(ره)، افزود: حيات معنوي نهضت ما مرهون فكر و مجاهدت آن مرد الهي بود.

وي اظهار كرد: در تاريخ ايران و كشورهاي اسلامي نهضت‌هاي متعددي رخ داده است اما برخي از آنها در مسير راه موفق نبودند. مثلا نهضت مشروطه نهضتي مهم و عظيم بود و آن چه باعث شد كه توفيق پيدا نكند اين بود كه عده‌اي آمدند از آن اهداف مقدسي كه بانيان اين نهضت داشتند استفاده كرده و آن را به مسير ديگري سوق دادند.

رييس مجلس شوراي اسلامي، در پرداختن به نهضت‌هايي چون نهضت مشروطه با بيان اين نكته كه نقش رهبري در اين نهضت‌ها بسيار مهم است، افزود: امام خميني(ره) اين فكر اصيل را به نهضت ايران داد و در آن كشش ايجاد و آن را به سمت معنويت ،‌اسلام و قرآن هدايت كرد و اين گفته امام (ره) كه نهضت ما براي اسلام و قرآن بود همه هويت نهضت ما را نشان مي‌دهد.

لاريجاني خاطرنشان كرد: رهبر معظم انقلاب در حال حاضر در زمينه نهضت‌هاي مهمي كه در منطقه در حال وقوع است توجه همگان را به بطن اين انقلاب‌ها سوق مي‌دهند چون اين موضوع بطن اسلام و توجه به حقيقت اسلام است.

وي افزود: گاهي برخي از افراد سطحي، به اين ملاحظه دقيق توجه ندارند و مي‌گويند در اين نهضت‌هايي كه در كشورهاي اسلامي ايجاد شده است ليبرال‌ها هم هستند كه بايد گفت اين از چشم ديگران پوشيده نيست اما همه اين جامعه انقلابي كه در كشورهاي مختلف است با هر گرايش سياسي كه داشته باشد يك متن واقعي و يك حواشي دارد و ما بايد به آن متن توجه كرده و آن را غني سازيم.

رييس قوه مقننه ادامه داد: برخي مواقع به جاي آنكه برخي اين نهضت‌ها را يك نوع نهضت اسلامي بدانند آنها را با عناويني چون نهضت‌هاي انساني و مردمي مي‌خوانند كه البته اين از وجهي غلط نيست زيرا هم مردمي بوده و هم به معناي واقعي انساني هستند. اما بايد دانست كه اين حرفها گرايشي ايجاد نمي‌كند و جهتي نمي دهد. مثلا اگر بگوييم اين نهضت‌ها انساني هستند اولا بايد مشخص شود كه انسان به معناي كه اومانيست‌ها مي‌گويند مدنظر ما است يا به معناي فطرت انساني است كه اگر اين وجه دوم مدنظر باشد، بايد گفت اسلام هم بر همين اساس است و بنابراين عنوان آن همان نهضت اسلامي مي‌شود.

لاريجاني، با بيان اينكه هدايت اصلي به دست قرآن است و همه اين نهضت‌ها و قيام‌ها مقدمه و ابزار هستند، گفت: اگر ما قبول داريم كه كتاب الهي "هدي للعالمين" است بايد اين باور هم در حوزه فردي و هم در حوزه اجتماعي‌مان ساري و جاري باشد.

لاريجاني ادامه داد: ممكن است به وسيله علم، ما آشنايي محدودي داشته باشيم و به وسيله آن بخشي از حقايق را ببينيم كه البته اين هم با آموزه‌هاي قرآني مخالفتي ندارد و مويد كتاب الهي است كه بسيار به عقل توجه مي‌كند. ولي بايد دانست عقل با همين انديشه محدودي كه براي امروز ما ايجاد كرده است و متاسفانه حسيات آن را در بر گرفته است، روشني اندكي در حد وسع خودش توليد مي‌كند .

نماينده مردم قم در مجلس، با تاكيد بر اينكه تبيين همه حقايق تنها از عهده قرآن بر مي‌آيد افزود: اگر ما اين حرف را قبول داريم كه متن قرآن است، بايد رجوع‌مان به قرآن بيشتر باشد .

لاريجاني، با طرح اين سوال كه چرا امام خميني(ره) تا اين ميزان قرآن را اصل و متن انقلاب اسلامي مي‌دانند، گفت: چون قرآن تبيان لكل شي است و اگر در مورد نهضت‌هاي امروز هم رهبر معظم انقلاب افراد را به آن حقيقت مسلم كه در فطرت همه انسان‌ها است سوق مي‌دهند براي آن است كه آن حقيقت مسلم پنهان نماند.

وي با بيان اينكه توجه به قرآن دريك نهضت و انقلاب كشش ايجاد مي‌كند و به آن منزلت مي‌دهد، به سخنان روز گذشته مقام معظم رهبري در نماز جمعه تهران اشاره و خاطرنشان كرد: امروز ايشان كلام بليغي در موارد مختلف داشتند كه هم در باب انقلاب اسلامي و هم در باب انقلاب‌هاي منطقه‌اي و نيز نقش جمهوري اسلامي و مسووليت آن و نيز هم در مورد مسائل امروز جامعه بود.

رييس قوه مقننه ادامه داد: يكي از نكاتي كه رهبر معظم انقلاب فرمودند يك نگاه واقع‌بينانه است كه به تحليل نقاط قوت و ضعف يك انقلاب پرداختند بر همين اساس افراد را به توجه به آنها سوق دادند و يكي از اين نكات مهم همين است كه ما در اداره كشور توجه تام به حقايق گفته شده نداشتيم زيرا اگر مي خواهيم كه يك اداره‌اي داشته باشيم كه همه چيز آن كامل و مطمئن باشد بايد از متن قرآن تئوري‌هاي آن بجوشد.

لاريجاني گفت: اگر ما قرآن را تبيان لكل شي مي دانيم بايد ديد كه آيا اقتصاد ، حوزه سياست و حوزه فرهنگ در كشور ما چنين است و دليل آنكه اين گونه نيست اين است كه ما در ادوار مختلف فرار و فرودهايي داشته‌ايم و برخي از گرايش‌ها مانند يك موج ما را به سمت ديگري مي كشاند و بعضي از تئوري‌هاي ديگر مسلط مي‌شدند و گاهي تفكرات ليبرال‌ها در حوزه اقتصاد سمبل كار ما شدند و فكر مي‌كرديم كه مثلا اين كار درست بوده است و بر همين اساس فرهنگ در يك دوره‌اي حاشيه‌نشين بود كه البته اين گونه نيست كه اكنون هم متن نشين شده است.

وي ادامه داد: متاسفانه حوزه فرهنگ هميشه اين مشكل را دارد ولي به نظرم در حال حاضر بهتر شده اما هنوز متن نيست و از جمله دلايل آن مي توان به اين نكته اشاره كرد كه ما براي ساختن يك كارخانه يا يك برج اهميت بسياري مي‌دهيم و پيگيري مي‌كنيم. اما تك اثرهاي فرهنگي و هنري آنقدر برايمان اهميت ندارد و بايد بدانيم كه اين حاشيه‌نشيني فرهنگ يك اشكال است.

رييس مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينكه يكي از مسائل مهم اين است كه تئوري‌هاي ما از متن در نيامده است، افزود: ما گاهي راجع به عدالت صحبت مي‌كنيم و مي‌گوييم كه عدالت اصل است كه اين حرف متيني است و اگر به آثار حكماي كشورمان نگاه كنيم وقتي راجع به اين بحث صحبت مي‌كنند آن را متن يك مدينه فاضله مي‌دانند اما در مورد اينكه عدالت چيست با قرائت‌هاي مختلف روبرو هستيم .

وي گفت:‌ به نظر من يكي از كارهايي كه دشمنان انجام دادند اين بود كه بعضي از رجال برجسته ديني ما را ترور كرده و از ما گرفتند و اين در حالي بود كه آنها كساني بودند كه از ذهني قوي برخوردار بوده و حلقه واسطي براي حضور حكومت و جريان روشنفكري و جريان حوزه بودند كه از جمله آنها مي‌توان به شهيد مطهري، شهيد بهشتي و شهيد باهنر اشاره كرد كه سالها در قم آموزش ديده بودند و معارف اسلامي را درك كردند و در حوزه حكومت نيز نقشي محوري داشتند وآنها بودند كه مي‌توانستند اين گونه امور را سامان دهند و زماني كه آنها را از ما گرفتند ما از اين جهت كه توجه‌مان به اين امور كاسته شد، يك مقدار دچار ريزش شديم.

به گزارش ايسنا، رييس قوه مقننه درادامه، با بيان اينكه محافل قرآني فرصتي فراهم مي‌كنند كه برخي از اشكالاتمان را بهتر بشناسيم، گفت: در اين بيش از سي سال كه با همه دسايس، انقلاب اسلامي ايستادگي داشت اين ايستادگي به خاطر توجه رهبري ، ملت و متن مردم به حقايق اصيل اسلامي و توجه به قرآن بود.

لاريجاني ادامه داد: همين نهضتي كه در قرائت، حفظ ، ترجمه و تفسير قرآن راه افتاده است خيلي مهم است و اينها قلوب را به هم متصل كرده و استواري ايجاد مي‌كنند. كه البته در كنار آن نقايصي وجود دارد كه يك مقدار از آن متوجه سياست‌مداران و كاوش‌گراني است كه بايد توجه خود را در اين زمينه‌ها متمركز كنند و اين يعني اينكه بايد بپذيريم كه ما با اين الگوهايي كه از دوره‌هاي مختلف كه حال گاهي چپ يا راست هستند نمي توانيم يك مدينه قرآني بسازيم.

وي ادامه داد: همچنين اين را بايد بپذيريم كه اگر به دنبال يك مدينه فاضله قرآني هستيم اين مهم از وصله پينه كردن اين تئوري‌ها به دست نمي آيد و بايد برگرديم و از متن قرآن، آن هم نه با عينكي كه از قبل تنظيمش كرده‌ايم، بلكه با همان سيستم دقيقي كه از متن و توجه به خود قرآن است حقايق را بشناسيم و در اين زمينه از عقل هم استفاده كنيم، البته نه عقلي كه محدود شده است.

رييس قوه مقننه همچنين گفت: اينكه چرا مي‌گوييم برخي از جهت‌گيري‌ها و بكارگيري برخي از الگوها داراي اشكال است بايد گفت يك زماني باب سيستم‌هاي اقتصادي تقريبا ليبرالي كه برخي فكر مي‌كردند به وسيله آنها آزادي به وجود مي‌آيد و رقابت ايجاد مي‌شود، باز شد و اين دوران توفيقات و اشكالاتي داشت و اشكالات آن نيز روشن بود و باعث ايجاد مسائلي در كشور شد.

لاريجاني ادامه داد: در دوره ديگري نيز تصور شد كه اگر ما يك نگاهي بر توسعه اقتصادي و مدل ليبرالي داريم حوزه سياست هم بايد براساس همان مدل شكل بگيرد كه اين نيز باعث ايجاد چالش‌هاي بسيار در كشور شد و اين مورد در دوره دوم خرداد رخ داد و در مورد اينكه چرا آن مسائل به وجود آمد به خاطر اين بود كه آن حرف از اصل اشكال داشت.

وي گفت: يك صاحب‌نظر مي‌گفت كه ما اگر يك تئوري را از نظر اقتصادي قبول داريم لوازم آن را نيز بايد قبول داشته باشيم كه از جمله اين لوازم نيز اين است كه پيوست سياسي آن كه حوزه تفكر ليبرال دموكراسي است بايد با همه ابعادش محقق شود و نقطه بعدي آن نيز پيوست فرهنگي است و اين يعني كه ما بايد پلوراليزم فرهنگي را محقق كنيم كه اينها حر‌ف‌هاي صادقانه‌اي بود كه آن فرد به طور صادقانه‌اي نيز آنها را بيان كرد و با مشاهده اين گونه نظريات مي‌بينيم كه تفكرات چقدر با آن چيزي كه در جمهوري اسلامي پايه‌گذاري و تبديل به نهضت شد و شهدا براي آن جان دادند، متفاوت است.

نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي گفت: امروز هم ما اين نقص را مي‌بينيم كه هست و بايد بنابراين به همان ريشه‌ها برگرديم و ابا هم نداشته باشيم كه اگر اشكالي در سيستم وجود دارد آن را بيان و رفع كنيم.

لاريجاني ادامه داد: بايد بفهميم كه علماي اسلام با روش‌هاي دقيق خودشان بايد حقايق قرآني را استخراج كنند و اگر يك جايي هم كاستي داريم با همان روش آن كاستي‌ها را رفع كنيم .

وي افزود: امروز آن تئوري‌هاي مختلف مانند ماركسيسم ديگر رنگ باخته است و بايد گفت كه فروپاشي اين تفكر به دليل وجود يك بيماري در درون آن بود كه انسان را محدود و بسيار همانند ابزار مي‌كرد و به جاي اينكه ملت جامعه را اداره كند، يك حزب هدايت مي‌كرد و اين برخلاف تصور برخي است كه فكر مي كردند كه خيلي از كارهايي كه در زمينه فروپاشي شوروي طراحي كرده‌اند مانند طراحي‌هاي آمريكا در زمينه رنگ باختن تفكر ماركسيسم تاثيرگذار بوده‌اند.

وي گفت: ليبرال دموكراسي هم بر روي برخي از ارزش‌ها تمركز كرده و بقيه آنها را نپذيرفته است و اگر براي يك انسان ارزش‌هاي متعددي و جود داشته باشد اين تفكر بر برخي از آنها تمركز مي كند. در حالي كه ارزش‌هاي ديگر نيز وجود دارد و به قول مرحوم شهيد مطهري اينكه برخي از كشورها و نظام‌ها فرو مي‌پاشند به اين دليل نيست كه تئوري‌هايشان كاملا غلط است بلكه گاهي به اين دليل است كه بر روي يك ارزش تمركز مي‌كنند و نسبت به ديگر ارزش‌ها دچار نسيان و فراموشي مي‌شوند.

رييس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه در چند دهه قبل برخي از متفكران دموكراسي ليبرال خودشان نسبت به برخي از مشكلات‌شان توجه داشتند و آنها را بيان كردند، گفت: در اين زمان ما چند آزمون مهم را هم در داخل و هم در صحنه بين المللي از سر گذرانده‌ايم كه از آن جمله آزمون ماركسيستي و ليبرال دموكراسي بوده و امروز بايد به آن مورد اصلي كه انقلاب دنبال مي‌كرد، برگرديم كه متنش قرآن است البته نه با نگاه تحجرآميز و نه با نگاه كساني كه مي‌خواستند برداشت‌هاي مدرني از قرآن كنند.

لاريجاني ادامه داد: قرآن "نور مبين" است و ما نبايد توسط وسيله‌اي ديگر آن را بشناسيم، زيرا نور را بايد با خودش شناخت و ما بايد حال چه در حوزه فردي و چه در حوزه اجتماعي براي فهم قرآن از خود قرآن استفاده كنيم .

وي گفت: پس از دهه فجر هيجان‌هاي مهم قرآني در انقلاب پيش آمد كه جوان‌ها را به سوي حقايقي رهنمون كرد و ضعف ما چه در حوزه و چه در دانشگاه‌ها در اين بخش است؛ بايد حوزه‌هاي علميه به اين مورد توجه كنند زيرا اين فرصت مغتنمي است كه پس از نمايش جايگاه مكاتب مختلف ايجاد شده است و اميدواريم كه اين محافل نوراني و مقدس زمينه‌اي باشد براي توجه بيشتر جوانان و افرادي كه خودشان را براي كمك و مساعدت به ملت‌هاي مسلمان آماده كرده‌اند تا از اين طريق راههاي ويژه‌اي پيش روي همه بگذارند.

به گزارش ايسنا، دراين مراسم اعلام شد كه انجمن خيرين قرآني سازمان دار‌القرآن الكريم تشكيل شد وعلي لاريجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي، به عنوان اولين عضو اين انجمن فرم ثبت نام را تكميل كرد.

انتهاي پيام

شنبه|ا|15|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 174]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن