واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
بار ديگر نيويورك ترجمه : امير امجد گفت و گو با ايوان ريچل وود، بازيگر «هر چه نتيجه بخش باشد» (Whatever Works) ساخته وودي آلن هر چه نتيجه بخش باشد كمدي ديگري به نويسندگي و كارگرداني وودي آلن است كه در آن بازيگراني چون لري ديويد، ايوان ريچل وود، پاتريشياكلاركسن، كريستن جانسن، اِد بِگلي ، مايكل مك كين و هنري كويل ايفاي نقش مي كنند. ريچل وود نقش همسر جوان ساده لوح لري ديويد را كه شخصيتي اسكروج گونه دارد، به تصوير مي كشد. اين فيلم يك كمدي سياه است كه در آن لري ديويد در قالب مردي عجيب و غريب از روستاي گرينويچ ظاهر مي شود كه در يك مجموعه ماجراي عاشقانه گرفتار شده و سرآخر درگير يك دخترك جنوبي جوان (ايوان ريچل وود) و پدر و مادرش مي شود. فيلم در نيويورك فيلمبرداري شده و براي آلن پس از اقامت كوتاهي به اندازه چهار فيلم در اروپا بازگشتي به اين شهر به حساب مي آيد. ايوان ريچل وود در مصاحبه اي در دسامبر 2008 اعلام كرد:«اين يكي از كلاسيك هاي وودي آلن است ، با اين حال با همه كارهايي كه تاكنون انجام داده تفاوت دارد.» وودي آلن حضور آرامي در صحنه ها دارد. لري ديويد مي گويد:«آلن تمركز زيادي دارد و كمابيش خوددار است، ولي مي تواني با او به گپ و گفت بنشيني و آن وقت مي تواند حسابي با نمك باشد. اين جوري نيست كه سعي كند كسي را بخنداند ، طبيعت حرف زدنش همين است.» پاتريشيا كلاركسن اضافه مي كند:«روي صحنه مي تواند با مزه باشد ، ولي اغلب ساكت ساكت است. به همين سادگي كه گاهي برايش كارساز است و گاهي نه . البته تا دلتان بخواهد مهربان است.» آلن بازيگران را ترغيب كرد كه براي جدا شدن از متن آزاد باشند. خودش معتقد است :«هميشه همين كار را مي كنم و همه بازيگران مي گويند "كاركردن براي كسي كه از من مي خواهد بداهه پردازي كنم معركه است" ولي وقتش كه مي رسد همه بر مي گردند به همان جمله هاي فيلمنامه!» كلاركسن مي گويد:«آلن دوست دارد همه چيز را به هم بريزي. شايد پرفروغ ترين نويسنده اي نباشد كه تا به حال با او همكاري داشته ام ، ولي دلت مي خواهد جملاتش را بگويي چون حسابي خنده دار است.» ديويد از استعداد تحسين شده اش در زمينه بداهه پردازي در هر چه نتيجه بخش باشد استفاده نكرد. خودش مي گويد:«سعي كردم اين كار را بكنم، ولي نقشم خيلي باهوش تر از خودم است و اصلا چيز خوبي از آب در نمي آمد. اگر بداهه بازي مي كردم بيشتر شبيه خودم مي شد تا بوريس. بقيه بازيگران طوري نگاهم مي كردند انگار ديوانه ام ، براي همين بي خيالش شدم.» با اين كه پيرنگ داستان هنوز فاش نشده ، اما تقريباً همگان مي دانندكه لري ديويد ستاره فيلم است و نقش خود وودي آلن را ايفا مي كند. در مورد ايوان ، وقتي ازش پرسيدم اين فيلم چه خاطره اي را در ذهنش زنده مي كند، جواب داد:«كمي آفروديت توانا را به يادم مي آورد، چون درباره يك مرد پير و يك دختر خيلي جوان ساده دل و خل و چل است ، براي همين خيلي ياد جنب و جوششان مي افتم . مثل يك شخصيت اسكروجي است كه از همه چيز بيزار است و از يك دختر جنوبي خوشش مي آيد كه آن قدر خنگ است كه فقط وجه مثبت همه چيز را مي بيند.» هر چند بسياري اميدوار بودند وودي آلن در اروپا مي ماند و سير فيلمسازي خارجي اش را پي مي گرفت ، بسياري نيز از اين كه وودي دوباره به نيويورك برگشته و از لري ديويد همواره بامزه براي بازي دعوت كرده ، بسيار هيجان زده اند. من طرفدار پرو پا قرص وودي آلن هستم و مي دانم كه شما همراه لري ديويد و وودي آلن در نيويورك جلوي دوربين رفتيد. مي خواهم بدانم اين تجربه چه خصوصياتي داشت و مي شود در مورد كار كردن با وودي آلن برايمان بگوييد؟ سراپا اضطراب بود. پيش از اين هيچ وقت كمدي كار نكرده ام، مخصوصا همچنين شخصيتي . حد و مرز نمي شناسد آزاد است. مي گويم آزاد چون اين تنهانكته اي بود كه درباره نقش از وودي دشت كردم (اداي وودي را در مي آورد) «خيلي آزاد، خيلي آزاد. فقط برو تا تهش. فقط آزاد».«باشه ، آزاد، آره ، باشه ، گرفتم. چي؟!» براي همين حسابي ترسيده بودم، ولي كار ساز بود، درست مثل كاركردن با لري، چون وقتي فيلمنامه را خواندم، گفتم اين شخصيت خود وودي آلن است. براي همين پرسيدم :«كي مي خواهي اين نقش را بازي كند؟» گفتند:«لري ديويد» من هم گفتم :«آره ، او احتمالاً تنها كس ديگري است كه مي تواند از پسش بربيايد» لري تا حالا فيلمي بازي نكرده كه مجبور باشد جملات را حفظ كند من هم كه تا حالا كمدي بازي نكرده بودم. براي همين ممكن بود نگاهم كند و بگويد:«پاك قاطي كرده ام . هيچ كدام از جمله هايم يادم نمي آيد .پنج برداشت گرفتيم. اوضاع بده؟» و من هم گفتم:«اين كه تلويزيون نيست» و بزرگ ترين مشكل من هم اين بود :«خنده دار بودم؟» و اگر خنده لري را در مي آوردم ، پس كارم خوب بود، ولي لري در نگه داشتن خنده رودست نداشت وقتي روي صحنه وودي هستيد اين بدترين وضعيت است چون دوست دارد همه چيز را در يك برداشت بگيرد و از صداگذاري و قطع هم خبري نيست و همه ساز و كارش فقط ديالوگ است. يعني مثلاً ده صفحه ، و ممكن است صفحه هفتم باشيم و من به لري نگاه كنم و بزنم زير خنده و گند بزنم به همه چيز. مي دانيد ، هيچ كس ديگري نيشش باز نمي شود. آن لحظه اصلا خنده دار نيست. همه فقط آه مي كشند:«واي خدا!» و ما بايد همه را از اول بگيريم. اما روز آخر، وودي آلن با من حرف زد و گفت هر فرصتي دست بدهد باز هم با من كار خواهد كرد و كارم حرف نداشته است . اين جواب كارم بود. وقتي در مورد ويكي كريستينا بارسلونا گزارش تهيه مي كرديم ، همه بازيگران از آزمون بازيگري دست كم دو ثانيه اي جلوي وودي مي گفتند. مي شود برايمان بگوييد چگونه نقش را به دست آورديد ؟ شما هم آزمون داديد؟ نه. نمي دانم در چه فيلمي مرا ديده بود، ولي فقط يك تلفن بهم زدند و گفتند :«وودي آلن ازت مي خواهد در فيلم بعدي اش بازي كني.» من هم گفتم :«باشه . فيلمنامه را برايم بفرستيد.» آن ها هم گفتند :«باشه ، فيلمنامه را برايت مي فرستيم و تو هم بايد آن را بخواني و بلافاصله پس بدهي، چون كارهاي آلن خيلي سري است و فقط صحنه هايي را كه در آن بازي داري برايت مي فرستيم» و فيلمنامه را برايم فرستادند. ولي آره ، ترسيده بودم. فيلمبرداري در خيابان هاي نيويورك همراه وودي آلن چطور بود؟ محشر بود. چون خيلي وقت مي شد به نيويورك نيامده بود و فيلمنامه هم كاملاً به مكتب قديمي وودي آلن تعلق داشت. خارق العاده بود، مي دانيد، او مالك نيويورك است . مي توانستيم هر جا عشقمان بكشد فيلمبرداري كنيم. براي همين حس مي كردم سلطان نيويورك همراهم است. نقش دخترك جوان دست و پا چلفتي اي كه در اين فيلم به تصوير مي كشيد، بايد برايتان خيلي متفاوت باشد، چون در بسياري از نقش هايتان هميشه بيتشر و باهوش تر از سن و سال خودتان به نظر مي رسيد. جداً عجيب و در عين حال بامزه بود. تغيير دادن آن تصوير جالب بود. گفته ايد پيش از اين نقش كمدي ايفا نكرده ايد ، ولي با فيلمي مثل ترغيب زيبا كه يك كمدي سياه است ، همچنان به گونه اي متفاوت مردم را به خنده مي اندازيد. به نظرتان مهارت متفاوتي براي چنين اجراهايي مورد نياز است؟ بله ، كاملاً . بامزه است چون بايد مطلقاً ظاهري جدي داشته باشي. در نتيجه هنوز داري سعي مي كني تا حد ممكن واقعي به نظر برسد و همين نكته اصلي مسخرگي اش است، ولي نه ، واقعاً هيچ وقت مجبور نبودم زياده روي كنم. مي دانيد ، كل جملات اصلي را به لري واگذار مي كردم . او موقعيت را ايجاد مي كرد، بعد من مي آمدم و چيزي مي گفتم و شخصيتم يك چيز احمقانه به زبان مي آورد؛ همين راز بانمكي اش است . براي همين جداً بايد اجرايي متفاوت و در يك زمان بندي متمايز را به نمايش مي گذاشتم. بيشترين سهم كمدي از آن زمان بندي است. از دست دادن يك لحظه مثل از دست دادن يك جمله است و در نتيجه تأثيري مضاعف دارد. بازيگرهاي ديگر اين فيلم يك پا نابغه اند مايلك مك كين ، اد بگلي جونيور، پاتريشيا كلاركسن، همه شان. در كمدي همه حرفه اي اند. وضعيت كار مغزشان ديوانه كننده است. تماشايشان راستي راستي با حال بود. آيا در مورد هيچ يك از فيلم هاي آلن با او صحبت كرديد و فيلم مورد علاقه تان بين فيلم هايش چيست؟ عاشق همه آن چه هميشه مي خواستيد در مورد جنسيت بدانيد اما مي ترسيديد بپرسيد هستم. عاشق جين وايلدر و آن صحنه اي كه با گوسفند دارد! نه ، از خدايم بود مي توانستم با او صحبت كنم. شايد يك وقت جرأتش را پيدا نم. ولي آن قدر خجالتي و آرام است كه خودم را كشتم تا فهميدم يك وقتي قبل از اين كه به دنيا بيايم، با پدرخوانده ام همكاري داشته . پدرخوانده تان؟ جك گراسبرگ. خب بعد از بازي در سريال هاي تلويزيوني ، فيلم هاي استوديويي ، برخي كارهاي مستقل و حالا نمايش هاي صحنه اي ، كدام برايتان عذاب آورترين بوده؟ وودي آلن كاملاً فرساينده بود. بايد اين را بگويم .كمدي چوه بهش عادت نداشتم، سخت ترين كاري بود كه تا به حال انجام داده ام. منبع:نشريه صنعت سينما شماره84 /خ
#فرهنگ و هنر#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 509]