تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815359451




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سخنان رئيس‌جمهور بعد از بازديد از كاخ گلستان


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: سخنان رئيس‌جمهور بعد از بازديد از كاخ گلستان


ميراث‌ايران- همشهري آنلاين:
رئيس‌جمهور در سومين روز هفته ميراث فرهنگي با حضور در كاخ گلستان از برخي از بخش‌هاي اين مجموعه بازديد و سپس در جمع پرسنل كاخ سخناني ايراد كرد.

به گزارش ايسنا، دكتر محمود احمدي‌نژاد پس از اين بازديد طي سخناني در جمع پرسنل و دست‌اندركاران كاخ سعدآباد در ابتدا با تسليت فرا رسيدن ايام فاطميه و شهادت حضرت زهرا(س) به اهميت فرهنگ و صيانت از ميراث فرهنگي اشاره و اظهار كرد: فرهنگ جانمايه حيات انسان است و در واقع بايد گفت وجه شاخص انسان فرهنگ است و اگر فرهنگ را از انسان بگيريم چيزي باقي نمي‌ماند و آن‌چه كه از نسل‌هاي قبلي براي نسل‌هاي بعدي و ملت‌ها باقي مي‌ماند آثار فرهنگي است.

وي خاطرنشان كرد: فرهنگ فضاي عمومي تنفس براي تعامل سازنده و تكامل بين انسان‌ها و ملت‌هاست و اگر اين فضا كدر و مخدوش شود مثل اين است كه راه تنفس براي انسان بسته شده و اگر اين راه بسته شود به مرگ منجر مي‌شود. وي گفت: آن‌چه كه در واقع زمينه‌ساز اين مي‌شود كه انسان به نقطه‌ي كمال برسد فرهنگ است.

احمدي‌نژاد ادامه داد: كار فرهنگي اصلي‌ترين كار است و صيانت از ميراث فرهنگي جزء مهمترين كارهاست. در واقع كار فرهنگي جاري كردن تمام انباشته يك ملت در زمان و مكان و در واقع معرف يك ملت است.

رئيس‌جمهور در ادامه به رونمايي شاهنامه‌ بايسونقوري و ثبت جهاني آن اشاره كرد و گفت: اين كتاب اثري جهاني است و در واقع يك اثر بي‌نظير است. هم از لحاظ محتوا و هم از لحاظ كار بيروني و در واقع اين اثر اثري زنده است كه حرف مي‌زند و در واقع آدم وقتي اين كتاب را مي‌بيند آرزو مي‌كند كه از هر مسئوليتي فارغ بود و مي‌توانست ساعت‌ها بنشيند و اين كتاب را مورد مطالعه قرار دهد و وقتي اين كتاب را مورد مطالعه قرار مي‌دهيم به هويت خود برمي‌گرديم و اعتماد به نفس بيشتري پيدا مي‌كنيم.

وي بار ديگر با تاكيد بر اين‌كه، صيانت از ميراث فرهنگي يكي از مهمترين كارهاي فرهنگي است، گفت: نمي‌دانم در يك دوره عده‌اي از كجا آوردند و مطرح كردند كه صيانت از ميراث فرهنگي يك كار باطل است كه به نظر من يك تفكر شيطنت‌آميز بود و اين خود باعث شد كه ضرباتي به ميراث فرهنگي ما وارد شود.

وي با اشاره به اين‌كه، خوشبختانه اكنون در صيانت از ميراث فرهنگي كارهاي خوبي انجام شده است، صيانت از ميراث فرهنگي را كاري ارزشمند دانست و تاكيد كرد: شما بايد در جهت معرفي ميراث فرهنگي تلاش بيشتري كنيد و زمينه‌اي فراهم شود كه جوانان ما بيايند و با حوصله و دقت اين ميراث را مشاهده كنند؛ چراكه اين ميراث هويت ماست و آن‌ها با مشاهده و مطالعه اين آثار با هويت خود آشنا مي‌شوند.

احمدي‌نژاد هم‌چنين تاكيد كرد: همه بايد بدانند كه ما راضي نيستيم كه مثلا يك گوشه از هزار متر مربع كاشي‌كاري شده آسيب ببيند و به آن آسيبي برسد.

وي با بيان اين‌كه، بايد اين ميراث فرهنگي و كارهاي فرهنگي صورت گرفته را معرفي جهاني كرد، گفت: فرهنگ ايراني، فرهنگ مشترك فطرت بشري است و اين فرهنگ در ايران متجلي شده است. در واقع بايد گفت يكي از كانون‌هاي فرهنگ الهي و ناب سرزمين ايراني است و اين افتخارآميز است. گرچه اين آثار فرهنگي حاصل مجاهدت‌هاي ملت ايران است ولي متعلق به جامعه‌ بشري است و در واقع گنجينه‌اي متعلق به جامعه‌ بشري است.

وي با تشكر از دست‌اندركاران حفظ ميراث فرهنگي افزود: آقاي مشايي نيز با نگاهي عميق، انساني و فرهنگي وارد اين عرصه شده است و ما شاهد تلاش همكاران ايشان در عرصه‌هاي مختلف فرهنگي و صيانت از آثار فرهنگي هستيم و در واقع يك تحرك بالايي در عرصه‌ ميراث فرهنگي مشاهده مي‌كنيم.

احمدي‌نژاد همچنين گفت: ما مي‌بينيم كه برخي در قالب شبكه‌هاي جهاني بعضا با حمايت‌هاي سياسي و اطلاعاتي سرقت ميراث فرهنگي مي‌كنند و از طرف ديگر صيانت از ميراث فرهنگي با ضريب امنيتي بالايي صورت مي‌گيرد و همانطور كه گفتم به خاطر ارزش‌هايي كه اين آثار دارد اين شبكه‌هاي جهاني بعضا با حمايت‌هاي سياسي و اطلاعاتي به اين سرقت مي‌پردازند.

رئيس‌جمهور همچنين به بازديد خود از ميزي كه ناپلئون به ناصرالدين شاه هديه كرده بود اشاره كرد و گفت: چندي پيش فرانسوي‌ها در بازديد از اين ميز خواستار استرداد آن شده‌اند كه خانم ثقه‌الاسلامي مدير كاخ گلستان در جواب آن‌ها گفته است ما ميز را به شما برمي‌گردانيم به شرطي كه شما نيز آثار ما را كه در كشورتان هست برگردانيد. من نيز گفتم كه اگر آن‌ها بخواهند آثار ما را برگردانند، آن طرف خالي مي‌شود.

وي همچنين در پايان، گفت: آرزو مي‌كنم و از خدا مي‌خواهم كه هر چه زودتر روزي برسد كه نگاه بشر به تمام مسائل نگاه فرهنگي باشد؛ چراكه اگر سياست و اقتصاد را از فرهنگ خالي كنيم چيزي باقي نمي‌ماند.

پيش از سخنان رئيس جمهور مشايي رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و پروانه ثقه‌الاسلامي مدير كاخ موزه‌ گلستان نيز سخنراني كردند.

تاريخ درج: 31 ارديبهشت 1387 ساعت 17:32 تاريخ تاييد: 31 ارديبهشت 1387 ساعت 22:32 تاريخ به روز رساني: 31 ارديبهشت 1387 ساعت 22:30
 سه شنبه 31 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 293]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن