تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس به صداى قارى‏اى كه بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت مى‏كند گوش دهد، براى او...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803842792




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قزوين پايتخت هنر خوشنويسي در ايران (‪(۲‬


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: قزوين پايتخت هنر خوشنويسي در ايران (‪(۲‬
يك استاد خوشنويس قزويني ، خوشنويسي را يك نياز جوهري و ذاتي مي‌داند كه تامين‌كننده نياز و حس زيباخواهي خوشنويس و بيننده اثر بوده و انسان را به تعادل و آرامش روحي دعوت مي‌كند.

استاد احمد پيله چي خوشنويسي را از جمله هنرهايي مي‌داند كه از معنويتي عميق ، پشتوانه‌اي سترگ و بلند ادبيات كهن ايران كه بر فراز ادبيات جهان مي‌درخشد، برخوردار است .

پيله چي ، رمز ماندگاري هنر خوشنويسي را زيبايي‌هاي معنوي و جاودانگي آثار را مديون دسترنج نوابغ و هنرمندان برجسته‌اي مي‌داند كه ساليان طولاني در حفظ آن كوشا بوده اند.

اين مدرس خوشنويسي قدمت هزار ساله خط نسخ و ثلث ، قدمت ‪ ۷۰۰‬ساله خط نستعليق و قدمت ‪ ۴۰۰‬ساله خط نستعليق شكسته را مثال مي‌زند كه در طول اين سالها در مسير تحول ، تكامل ، رشد و پويايي قرار داشته اند.

وي در ادامه از ميرعماد حسني قزويني به عنوان آبروي خوشنويسي در جهان نام برد و افزود: خوشنويسي از بعد كمي و كيفي ، در ‪ ۵۰‬سال گذشته يك سقوط داشته و البته با تلاش مسوولان دلسوز و بعد از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي و درپي تعليم و تربيت خوشنويسي توسط استادان بنام ، راه بالندگي را پيموده است .

پيله چي اظهار داشت : در حال حاضر درطول سه دهه خوشنويسان قزويني موجب صعود اين هنر در قزوين شدند و بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ، هنرمندان بخصوص خوشنويسان توانستند به جايگاه والايي برسند كه در هيچ دوره و عصر و زماني چنين جايگاهي نرسيده بود.

استاد احمد كامكار مدرس خوشنويسي در قزوين گفت : تكنولوژي و صنعت ، باعث سلب آسايش روحي و رواني انسان شده است و تنها به مدد هنر و برانگيختن حس زيباشناسي مي‌توان اين آرامش را برقرار كرد.

وي معتقداست : نسل امروز كه به مدد تكنولوژي جديد، مانند رايانه بسرعت به مسايل روز وارد مي‌شود، تحمل و حوصله ممارست زياد براي بدست آوردن يك شاكله خوب از يك كلمه و سطر خوشنويسي را ندارد.

استاد كامكار با اشاره به اينكه آموزش هنر تنها در سايه ايجاد رابطه و پيوند عاطفي استاد و شاگرد ايجاد مي‌شود، افزود: هنر خوشنويسي علاوه بر زيبايي جنبه مريد و مرادي نيز دارد.

وي افزود: اهميت دادن به مقوله هنر و هنرمندان بهترين راه ايجاد انگيزه هنري و خلق آثار جاودانه و جلوگيري از اشاعه هنرهاي مبتذل غربي است .

استاد ابوالقاسم يزدي مدرس خوشنويسي در قزوين گفت : امروزه براي آموزش اين هنر اصيل ايراني نمي‌توان مانند گذشتگان عمل كرد.

اين خوشنويس بااشاره به ضرورت آموزش آكادميك و علمي اين هنر به علاقه مندان و هنرجويان افزود: از آنجا كه در دانشگاهها و مراكز علمي تحقيق ، پژوهش ، نقد و بررسي مسايل از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است ، اين هنر براي آيندگان ماندگار خواهد شد.

يزدي اظهار كرد: بر اين اساس براي انتقال هنر خوشنويسي ، ضرورت يك آموزش آكادميك و دانشگاهي احساس مي‌شود تا توسط آن خيل دوستداران اين هنر زيبا و اصيل را منطبق با روز آموزش بدهيم .

وي تصريح كرد: امروزه كه بشر در مسير پيشرفت و شتاب تكنولوژي قرارگرفته و مي‌رود تا در درياي ناامني‌ها و تشنجات غوطه ور گردد، نه تنها از هنجار و هنجارآفريني بي‌نياز نمي‌شود، بلكه نيازمند به عوامل تامين‌كننده احساسات و عواطف مي‌باشد.

مسوول انجمن خوشنويسان استان قزوين گفت : دياركهن قزوين بعنوان مهدخوشنويسي كشور از ديرباز جايگاه خوشنويساني نامي و مرداني بوده كه آثار ماندگار خود را براي اعتلاي فرهنگ بزرگ ايراني برجاي گذاشته اند.

استاد مهرزاد محصص مستشاري افزود: اين خطه به واسطه خوشنويسان بزرگ و برجسته‌اي كه داشته ، پيوسته به صورت قطب خوشنويسي در سطح كشور و جهان مطرح بوده و از ميرعمادحسني قزويني در عصر صفويه كه آثارش زينت بخش موزه هاي مهم دنياست مي‌توان ياد كرد.

وي اظهار كرد: خوشنويسان در نگارش نكته‌ها و ضبط زبده آثار ماندگار و اغناي گنجينه مواريث هنري در قالب كتابت ، كتيبه و قطعه نويسي حضور دايمي و نقشي موثري در عرصه تاريخ و فرهنگ ايران داشته اند.

محصص مستشاري ، از عبدالرشيد ديلمي ، ميرابراهيم و گوهرشاد خاتون از فرزندان ميرعماد، ميرصدرالدين ، محمدامين نوه ميرعماد، كاووس نقاش ، مير عبدالرزاق ، محمدشفيع عمادالكتاب و عبدالمجيد طالقاني به عنوان بزرگان هنر خط قزوين در طول تاريخ كه شهرت كشوري داشتند نام برد.

گفتني است انجمن خوشنويسي استان قزوين داراي بيش از ‪ ۱۰۰‬دانش آموخته ممتاز و صدها هنرجو در رشته‌هاي نستعليق ، نستعليق شكسته ، ثلث نسخ و تحريري است كه زير نظر مربيان به تعلم مي‌پردازند.ك /‪۴‬
 سه شنبه 31 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1068]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن