واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: نقش روشنفكری
كتاب «نقش روشنفكری» نوشته اسماعیل شفیعی سروستانی از سوی نشر موعود عصر (عج) منتشر شد. كتاب «نقش روشنفكری» از مجموعه شبیخون، بیداری و مقابله دارای 4 فصل از جمله «جدایی اقوام»، «انجمنهای فراماسونری و نقش آنها»، «گسیل دانشجو به اروپا و روشنفكران اولیه» و تحلیل اندیشه حاكم بر مطبوعات ادبی و فرهنگی» است. در فصل دوم كتاب «نقش روشنفكری» درباره «فراماسونری در ایران»، آمده است: «فراماسونری ایران در نخستین سالهای تأسیس خود در عصر قاجار، موفق به تربیت و جذب دانشآموختگان مستعد ایرانی و از فرنگ برگشته شد، آنان با سازماندهی مناسب از همان اول، سه ركن یاد شده را در چنگال خویش آوردند. این مجامع مخفی، به زودی با تأسیس بیش از هشتاد لژ، جمعی از نخبگان را كه عموماً دارای مناصب عالی اجتماعی نیز بودند، جذب كردند؛ مجامعی كه ضمن پذیرش تمامی اصول فرهنگی غرب از جمله اومانیسم، لیبرالیسم، اصل ترقی و اصالت عقل، هدایت كلیه جریانات فرهنگی و وسایل ارتباط جمعی، سیاست و اقتصاد ایران را به عهده گرفتند.ناگفته نماند كه نظام سیاسی حاكم نیز، اعتبار خود را از این محافل اخذ میكرد و امكان اتصال و استحاله همه جانبه این ملت را در فرهنگ مصرفی و مادی غرب میسر میساخت. فراماسونری ایران در نخستین سالهای تأسیس خود در عصر قاجار، موفق به تربیت و جذب دانشآموختگان مستعد ایرانی و از فرنگ برگشته شدنگاهی ساده به علائم موجود بر روی آرمها، لباسها و محافل فراماسونری «ایران» و مقایسه آن همه با نشانههای ماسونیت آمریكایی و انگلیسی و حتی دلارهای آمریكاییی، میزان تعلق خاطر و وابستگی اینگونه مجامع را به نظام اجتماعی و فرهنگی مغرب زمین (به ویژه انگلیس و آمریكا)، نشان میدهد. پرواضح است كه اضمحلال فرهنگ مذهبی و هویت دینی، در فرهنگی كه به عنوان فرهنگ جهانی و بینالمللی معرفی میشد، گام به گام این ملت را مستعد فرو ریختن در حلقوم جهان خواران مستكبر میكرد و اینگونه مراكز، در قالب نظام آموزشی و مواد درسی، نسلی را تربیت میكردند كه مابین او و آن هویت خودی، هیچگونه نسبتی به وجود نمیآمد؛ همانگونه كه همه توان خود را از میان آرای اندیشمندان غربی میگرفتند و تمامی خطوط ارتباطی خود را با فرهنگ و سنن مذهبی و ملی قطع كرده بودند. بسط لیبرالیسم و اباحیت اخلاقی، توسعه اصل اصالت سود در معادلات و معاملات اقتصادی و نشر اندیشه ترقی و تكامل در زیستشناسی و جامعهشناسی، هر یك به سهم خود، بخشی از بنای فرهنگ جهانی مورد نظر فراماسونری را استوار ساختند. این مجامع مخفی، به زودی با تأسیس بیش از هشتاد لژ، جمعی از نخبگان را كه عموماً دارای مناصب عالی اجتماعی نیز بودند، جذب كردندسلب حیثیت معنوی از منابع فرهنگی و مبدل ساختن آنها به مجموعه كتبی كه تنها امكان كسب مدارج علمی، رتبههای علمی، رتبههای دانشگاهی و اعتبارات اجتماعی را موجب میشدند، در كنار تتبعات و تفاسیر روانشناسانه و جامعهشناسانه از آن منابع، آخرین نقاط اتكاء و خیزش را از بین میبرد و چنان بود كه به رغم حضور صورتی از آن منابع و متون، هرگونه رابطه قلبی و معنوی با آنها، از بین میرفت.به عبارت دیگر، فراوانی نسخ چاپی منابع فرهنگی كهن و وجود كرسیهای مختلف علوم انسانی و وفور تحقیقات صرفاً تاریخی و سیاسی نه تنها امكان بازگشت به هویت معنوی را میسر نمیساخت؛ بلكه بدین وسیله هر روز بر میزان دوری از آن معارف نیز افزوده میگشت، زیرا كه جدایی عمل و نظر در بین نظام آموزشی و دانشآموختگان جدید و پیروی از نظام اجتماعی، فرهنگی، و سیاسی مغربزمین، عملأ هر نوع نسبتی را با معارف معنوی از بین میبرد و بنابراین وضع، معدود كسانی هم كه بنای بازگشت به حقیقت آن معارف را در سر میپروریدند، تنها در صورت فردی و منزوی از همه مناسبات، آن را میسر میدیدند. نگاهی گذرا، اما از سر تأمل به تاریخچه و عملكرد اعضای دهها لژ فراماسونری در بین كشورهای اسلامی؛ چون «ایران»، و «مصر»، حاكی از این است كه بسیاری از فلاكتهای فرهنگی، افتضائات سیاسی، وبستگیهای اقتصادی و رواج اخلاق لیبرالیستی سر از اینگونه بنیادها در میآورد.فراماسونری در ابتدا جنبشی لیبرال بوده است که مبتنی بر باز تولید اندیشه های گنوستیک در دوران پس از اصلاحات در اروپا بوده استهم آنان كه با پیروی از اصولی چون تساهل و نسامح در امور مذهبی و دوری از اظهار تعصب و موضعگیریهای سیاسی، از هر نوع گزند در امان ماندند و با حفظ وجهه اجتماعی و ظاهرأ علمی خود، بر سر این ملتها آن آوردند كه اینك بخشی از آن را شاهد هستیم و كلیه نشریات مورد بحث این رساله كه در نوك پیكان تهاجم وسیع فرهنگی علیه انقلاب معنوی دینی قرار گرفتهاند، از اصول فكری، فرهنگی، آرمان و آرای این محافل پیروی میكنند.»گفتنی است، فراماسونری یا فراموشخانه عنوانی است که بر "جمع کانونهای برادری گستردهای در جهان" اطلاق میشود. این کانونها ریشههای بسیار کهنی در اروپای غربی دارند.واژه فراماسونری احتمالاً از freestone mason گرفته شده است که در انگلیسی به معنی "بنّای آزاد" میباشد. کسی که عضو فراماسونری است فراماسون یا ماسون نامیده میشود، و ساختمانی که مرکز فعالیت ماسونهاست لژ نامیده میشود.فراماسونری در ابتدا جنبشی لیبرال بوده است که مبتنی بر باز تولید اندیشه های گنوستیک در دوران پس از اصلاحات در اروپا بوده است. فراماسونها با شعار «برابری، مساوات، برادری» نقش عمدهای در انقلاب های بزرگ معاصر مانند انقلاب امریکا بر علیه استعمار انگلیس، انقلاب کبیر فرانسه، انقلاب مشروطیت ایران و... داشته است. بخش کتابخوانی تبیانمنابع:خبرگزاری فارسکتاب مبانی فراماسونری - انتشارات مرکز اسناد انقلاب
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 385]