تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر چیز دارای سیماست ، سیمای دین شما نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835012479




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فلسطين و صهيونيزم (3) زمينه هاى پيدايش صهيونيزم


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
فلسطين و صهيونيزم (3) زمينه هاى پيدايش صهيونيزم
فلسطين و صهيونيزم (3) زمينه هاى پيدايش صهيونيزم   نويسنده : مرتضی شيرودی   درس سوّم: زمينه هاى پيدايش صهيونيزم (2)   قـرن نـوزدهـم را مـى تـوان قـرن (برخوردهاى فرهنگى) ميان جهان غرب و مشرق زمين بويژه خـاور مـيـانـه نـامـيـد. تأثير فرهنگ غرب در سرزمينهاى عربى بخصوص در مصر، فلسطين و لبـنـان چـشـمـگـيـر بـود. ايـن بـرخـوردهـاى فـرهـنـگـى بـا تـهـاجـم نـاپـلئون بـه شـمـال آفريقا و اشغال مصر آغاز شد. با پيروزيهاى ناپلئون ، پاره اى از انديشه هاى رايج اروپـا، نـظـيـر دمـوكـراسـى ، آزاديـخـواهـى و نـاسـيـونـاليسم وارد اين مناطق شد. آموزشگاهها و كـالجـهـاى مـيـسـيـونـرى در مـصـر، فـلسـطـيـن و لبـنـان نـيـز نـقـش چـشـمـگـيـرى در تحوّل فرهنگى ، فكرى و سياسى آن هم به نفع غرب پديد آوردند. ناسيوناليسم در فلسطين   شواهد گويايى نظير حمايت مردم فلسطين از قيام (اعرابى پاشا) در مصر و قيام (مهدى) در سـودان نـشـان مـى دهـد كه فلسطين از جريانها و ديدگاههاى سياسى جديد منطقه بركنار نبوده است .(61) بر خلاف ناسيوناليسم اروپايى و صهيونيستها كه جنگها و دشمنيهاى فراوانى را با خود به هـمـراه داشـت ، حـس مـلى گـرايـى اعـراب پـس از نـفـوذ غـربـيـان تـحـريـك شـد. قـبـل از آن عـرب مـسلمان بر اساس ارزشهاى اسلامى با پيروان ساير مذاهب مسالمت آميز برخورد مـى كـرد. غـربـيـان مـلى گـرايى و عربيت را ترويج كردند تابين عرب و ترك مسلمان اختلاف ايجاد كنند. بر همين اساس مسلمانان قبل از تجاوز صهيونيستها و نخستين مهاجرت صهيونيستى در سـال 1261 (1882 م) هـيـچ نـوع خـصـومـتـى نسبت به يهوديان نداشتند.(62) اين شيوه رفـتـار بـا يهوديان تنها زمانى عوض شد كه طبيعت وجود يهوديان در فلسطين از جنبه دينى و همزيستى به جنبه استعمارى تغيير يافت .(63) در ايـن قـسـمـت از بـحـث آن نـوع ملّى گرايى مورد توجه است كه استعمار بريتانيا براى ايجاد تفرقه و تجزيه امپراتورى عثمانى به آن دامن مى زد و با وعده و وعيدهاى توخالى ، اعراب را تشويق به قيام عليه امپراتورى عثمانى و بر پايى كشور متحد عربى (64) مى كرد. نـويـسـندگان بزرگ عرب مانند (رشيد رضا) و (نجيب عازورى) درگيرو دار پيدايش دولت صـهيونيستى هشدار دادند كه طرحهاى صهيونيسم با آرمان اعراب در تعارض است . (عازورى) مـعـتـقـد بـود كـه بـراى ايـجـاد يـك دولت عـربـى يـكـپـارچـه و مستقل لازم است مناطق عرب نشين از قلمرو امپراتورى عثمانى جدا شود. ايـن گـروه مـعـتـقـد بـودنـد، دفـع خـطـر صـهـيـونيسم از طريق دولت عثمانى ميّسر نيست ، زيرا امـپـراتـورى عـثـمـانـى وابـسـته به كمكهاى خارجى بود و يهوديان از طريق ابزارهاى مالى مى توانستند اين امپراتورى را زير فشار و نفوذ خود قرار دهند.(65) ناسيوناليسم عربى و تجزيه دولت عثمانى   جـنـگ جـهـانـى اوّل در سـال 1293 (1914 م) شـروع شـد. در ايـن جـنـگ دولت عـثـمـانـى جـزو دول محور(66) و متّحد آلمان بود. امپراتورى عثمانى تمام منطقه شبه جزيره عربى را در اخـتـيـار داشـت . متفقين در خلال جنگ سعى كردند، پايه هاى داخلى حكومت عثمانى را تضعيف و زمينه تجزيه آن را فراهم نمايند.(67) (شريف حسين) امير مكّه مناسبترين عنصر براى اين كار بود. (هنرى مكماهون) نايب السلطنة انگلستان در مصر، مأمور مذاكره با (شريف حسين) بود. (شريف حسين) در اين مذكرات ، همكارى با انگلستان و قيام عليه امپراتورى عثمانى را به چند شـرط پـذيـرفـت . از آن جـمـله ايـنـكـه دولت انـگـلسـتـان مـنـطـقـه وسـيـعـى را كـه از شـمـال بـه (مـرسـيـن وَ اَفْنيه) در تركيه ، از جنوب به (درياى هند)، از غرب به (درياى مديترانه) و از شرق به (خليج بصره و فارس) محدود مى شد، به عنوان مملكت عربى به رسميت بشناسد.(68) (مكماهون) در پاسخ به شرايط (شريف حسين) با تاكتيكهاى خاصى سعى مى كرد، بحثى در مـورد مـنـطـقـه عـربـى صـورت نـگـيـرد، ولى (شـريـف حـسـين) همچنان برخواسته هاى خود پـافـشـارى مى كرد. سرانجام ، (مكماهون) به (شريف حسين) پيام داد كه بريتانيا خواسته هاى اعراب را مورد توجه قرار داده و آنها را پذيرفته است !(69) سـيـاستهاى انگلستان مبنى بر تحريك اعراب عليه عثمانى بزودى به ثمر نشست .(70) اعـراب بـه امـيـد ايـنـكـه پـس از جـنـگ بـه اسـتـقـلال رسـيـده ، حـكـومـت عـربـى تشكيل خواهند داد، نيروهاى تهيدست و ستمديده را گرد آورده ، بر ضدّ دولت عثمانى قيام كردند و بـا هـمكارى و هميارى نيروهاى نظامى متفقين ، منطقه را ناامن ساختند بطورى كه نيروهاى دولت عثمانى قدرت كنترل اوضاع را از كف دادند.(71) نـقـش اعـراب مـنـطـقـه در تـجـزيـه و سـقـوط دولت عـثـمـانـى بـه حـدّى بـود كـه ژنـرال (آلن بـى) ،فـرمـانـده نـيـروهاى انگليسى ، در منطقه عربى در گزارشى كه در مرداد سـال 1297 (ژوئيـه 1918 م) بـه وزارت جـنـگ بـريـتـانيا داده است تصريح كرد: (از نتايج نـهـايـى كـه از ايـن جـنـگ بـه دسـت آورده ايم ، سپاه عربى سهم بزرگى دارد و آنها در اين راه مساعدتهاى شايانى نموده اند.)(72) اعـراب نـاآگـاه تـمـامـى تـوان خـود را در تـضـعـيـف دولت عـثـمـانـى بـه كـار گـرفـتـنـد؛ غافل از آنكه استعمار انگلستان و متحدانش در پشت پرده براى آنها چه نقشه اى كشيده اند. قرارداد سايكس ـ پيكو (73)   دولت اسـتـعـمـارى بـريـتـانـيـا بـدون تـوجـّه بـه وعـده هـايـى كـه هـنـگـام جـنـگ جـهـانـى اوّل بـه اعـراب داده بـود، در هـمـان روزهـا و بـطـور پـنهانى ، قرارداد (سايكس ـ پيكو) را با دولت فرانسه امضا كرد كه به تأييد روسيه نيز رسيد. طبق اين قرارداد، سرزمينهاى عربى ، تـابـع امـپـراتـورى عـثمانى ، بين دولت فرانسه و انگليس تقسيم شده و هيچ نقطه اى براى اعـراب در نـظـر گـرفـتـه نـشـده بـود. بـر ايـن اسـاس ، سـاحـل سـوريـه از (نـاقـوره) تـا (اسـكـنـدرونـه) و مـنـطـقـه (مـوصـل) در عـراق بـه فـرانـسـه و بـقـيـه عـراق ، از شمال بغداد تا خليج بصره و حد فاصل بصره و دو بندر حيفا و عكّا به بريتانيا واگذار شده بـود. هـمـچـنـين مقّرر شد فلسطين بجز دو بندر (حيفا و عكّا) كه سهم انگلستان بود، تحت اداره بين الملل درآيد.(74) زمـانـى كـه بـلشـويـكها موفق شدند رژيم تزارى حاكم بر روسيه را ساقط كنند، جهت افشاى جـنـايات تزارها و خيانت آنان به دولتهاى منطقه خاور ميانه و همسايگان و جلب اعتماد دولتها و ملتهاى منطقه ، قسمتى از اسناد محرمانه وزارت خارجه را كه در مورد قرارداد مذكور بود، منتشر كردند. انتشار اين خبر، اعراب را بشدّت متحيّر و وحشت زده كرد.(75) دولت عـثـمانى در پى انتشار اين اسناد، نامه اى را براى (شريف حسين) و مردم منطقه نوشت و در آن بـا كـنايه خيانتهاى بريتانيا را به رخ آنان كشيد. (شريف حسين) امير مكّه كه شگفت زده شـده بـود، بـطـور رسـمـى از انـگلستان جواب خواست. وزير خارجه انگلستان پس از مدتى با زيـركـى در پـاسـخ يـادآور شد: قرارداد مذكور يك قرارداد قطعى نيست ! او پيمان سابق را كه وعـده اسـتـقلال به اعراب بود، مورد تأكيد قرار داد.(76) با پايان گرفتن جنگ جهانى اوّل ، وعـده هـاى دولت بـريـتـانـيا به مردم منطقه به دست فراموشى سپرده شد و تمامى منطقه عربى بين فرانسه و انگلستان تقسيم شد. ايـن قـرارداد قـبـل از ايـنكه بى اعتنايى به وعده هاى قبلى بريتانيا به اعراب منطقه به شمار آيـد، چـراغ سـبزى به صهيونيستها بود كه توسط قدرتهاى استعمارى انگلستان ، فرانسه و روسيه تزارى ، جاى پاى آنها بدين منطقه باز مى شد. قيمومت فلسطين توسط انگلستان   پـيـش از اين ياد آور شديم كه جنبش صهيونيسم براى جلب حمايت دولتهاى بزرگ مانند آلمان ، عـثـمـانـى و بريتانيا با مقامات اين كشورها مذاكره كرد. صهيونيستها بجز انگليسيها ـ آن هم به دلايلى كه ذكر شد ـ نتوانستند نظر ساير كشورهاى اروپايى را به خود جلب كنند. اعـلامـيـه (بـالفـور) مـظـهـر اتـحـاد نـامـقـّدسـى بـود كـه در عـمـل پـشـتـيـبـانـى تـمام عيار انگلستان از صهيونيستها را آشكار ساخت . رهبران صهيونيسم معتقد بـودنـد كه جنبش صهيونيسم با استراتژى انگلستان در مورد حفظ آبراه سوئز و راه خشكى به هند مطابقت كامل دارد. (چرچيل) نخست وزير انگلستان ، بعدها اعلام كرد كه براى وعده (بالفور) نبايد انگيزه هاى عـاطـفى قائل شد: بلكه اين وعده براساس منافع عمومى صادرشده است .(77) روشن است كه منظور چرچيل از منافع عمومى ، منافع استعمارى انگليس و صهيونيسم بود. در راسـتـاى كـنـتـرل سـرزمـيـن فـلسـطـيـن تـوسـط انـگـلسـتـان ، 27 روز پس از صدور اعلاميه (بالفور)، نيروهاى انگليسى به فرماندهى ژنرال (آلن بى) (78) وارد بيت المقدس ‍ شـدنـد. در كـنـفـرانـس (سـان ريـمـو) در ارديـبـهـشـت 1299 (26 آوريـل 1920 م) كـه با شركت انگليس ، فرانسه ، ايتاليا، ژاپن ، يونان و بلژيك در ايتاليا تـشـكيل گرديد، مقرر شد كه قيموميت سوريه و لبنان به فرانسه و قيموميت اردن ، فلسطين و عراق به انگليس واگذار گردد. از آنجا كه در تصويبنامه كنفرانس (در مورد قيموميت انگليس بر فـلسـطـيـن) مـتـن اعـلامـيـه بـالفـور گـنـجـانـده شـده بـود، سيل تلگرافها و نامه هاى تبريك از سوى سازمانهاى يهودى در سراسر جهان به سوى دولت بريتانيا سرازير شد.(79) اعزام كميسر انگلستان به فلسطين و اقدامات او   (هـربـرت سـاموئل) ، يهودى انگليسى ، در روز سى ام ژوئن 1920 م (1299) از سوى دولت انگليس با سمت (كميسر عالى) وارد فلسطين شد تا يك حكومت غير نظامى در آنجا سازمان دهد. انـتـصـاب او بـاعـث گـسـترش اعتراضات از سوى مسلمانان شد. او بصراحت هدفش را همكارى با صهيونيستها اعلام كرد.(80) هـربـرت سـامـوئل يهوديان را در پستهاى حسّاس گماشت و تسهيلات زيادى براى مهاجرت آنان بـه فـلسـطـيـن فـراهـم كـرد، بـگـونـه اى كـه در طـول سـى سـال سـلطـه انـگـلسـتان بر فلسطين ، حدود ششصد هزار يهودى وارد فلسطين شدند. از سوى ديگر، انگليس به رغم خود دارى اعراب فلسطين از فروش زمين به يهوديان ، پنجاه هزار هكتار از اراضى دولتى را به يهوديان واگذار كرد. بعلاوه از كشاورزان مسلمان ، مالياتهاى سنگين گرفته شد تا ورشكست گرديده ، زمينهايشان را به يهوديان واگذار كنند.(81) سـامـوئل بـراى تـقـويـت بـنـيـه اقـتـصـادى يهوديان ، امكانات و تسهيلات زيادى براى صدور مـحـصـولات كـشـاورزى آنـان فـراهـم كـرد. در مقابل ، براى صدور محصولات اعراب محدوديتهاى زيـادى ايـجـاد نـمود. وى امتياز كارخانه برق فلسطين و نيز امتياز استخراج املاح بحرالميّت را براى 75 سال به يهوديان داد.(82) از آنـجـا كـه قـيـمـومـيـت رسـمـى بـريـتـانـيـا بـر فـلسـطـيـن ، نـيـاز بـه تـصـويـب جـامـعـه ملل داشت ، اين جامعه در تير ماه سال 1301 (ژوئن 1922 م) سند قيموميت بريتانيا بر فلسطين را از تـصـويـب نـهـايـى گـذرانـد.(83) در اين سند كه به (كفالتنامه) (84) يا (سـرپـرسـتـى فـلسـطين) معروف است ، تصريح شده كه دولت انگلستان متعهّد مى شود به نيابت از جامعه ملل ، وعده (بالفور) را به مرحله اجرا در آورد. آثار قيموميت انگلستان بر فلسطين   يكى از آثار قيموميت انگلستان بر سرزمين فلسطين ، فراهم آوردن امكانات مهاجرت يهوديان به ايـن مـنـطـقـه بـود. صهيونيستها ابتدا سعى كردند با اعزام گروههاى شناسايى به فلسطين ، امـكـانـات نـفـوذ در دسـتگاههاى اجرايى را بررسى كنند. در راستاى دستيابى به اين هدف ، يك هـيـأت صـهـيـونـيـسـتـى بـه رهـبـرى دكـتر (وايزمن) (85) به همراه (اورمبى گور) از كـاركـنـان عـالى رتـبه وزارت جنگ انگلستان ، به عنوان رابط سياسى در اوت 1918 (1297) وارد فلسطين شد و به مطالعه و بررسى در خصوص چگونگى اجراى طرحهاى آينده پرداخت . يـهـوديـان سـاكـن فـلسطين در اين زمان كمتر از شش درصد مجموع اهالى منطقه بودند؛ ولى اين گـروه بـه بـهـانـه اداره امـور اقـليت يهوديان خواستار شركت آنان در اداره فلسطين شدند. اين گـروه در ادامـه فـعـاليـتـهـاى خـود بـه آمـوزش نـيـروهاى يهودى پرداختند و براى خود دستگاه قـضايى ، اداره اطلاعات و استخبارات به وجود آوردند.(86) همه اين اقدامات تحت نظارت دولت انـگـلسـتـان انـجـام شـد و بـديـن وسـيـله و بـرخـلاف ميل مردم بومى فلسطين ، مقدمات مهاجرت يهوديان از سراسر جهان به اين سرزمين فراهم آمد. پی نوشت ها :   61 ـ تاريخ نوين فلسطين ، عبدالوهاب كيالى ، ص 50 . 62 ـ ر . ك : تاريخ تمّدن ، ويل دورانت ، ج 4 ، ص 472 ـ 473 . 63 ـ تاريخ نوين فسلطين ، ص 51 . 64 ـ آرمـان بـرپايى كشور متّحد عربى ، آرمانى بود كه مردمان و رهبران استانهاى عربى امپراتورى عثمانى داشتند و خواهان آزادى از يوغ اين امپراتورى و ارجاع خلافت اسلامى به قوم عرب بودند. 65 ـ تاريخ نوين فلسطين ، ص 55 . 66 ـ دول مـحـور يـا متحدين در جنگ جهانى اوّل عبارت بودند از: آلمان ،اتريش و عثمانى ، در مـقـابـل آنـهـا مـتـفقين قرار داشتند كه عبارت بودند از: انگلستان ، روسيه و فرانسه . در اين جنگ متفقين به پيروزى رسيدند. 67 ـ همان ، ص 88 ـ 89 . 68 ـ سـرگـذشـت فـلسطين يا كارنامه سياه استعمار، اكرم زعيتر، ترجمه على اكبر هاشمى رفسنجانى ، ص 97. 69 ـ همان ، ص 98. 70 ـ قـيـامـهـاى اعـراب عـليـه امـپـراتـورى عـثـمـانـى ، تـنـهـا عـامل فرو پاشى اين امپراتورى نبود، بلكه به روند انحطاط اين امپراتورى ، در جريان جنگ ، كمك كرد. ناگفته نماند اين امپراتورى در قرن نوزده (مرد بيمار اروپا) لقب گرفته بود. 71 ـ همان ، ص 100 ـ 102 . 72 ـ همان ، ص 102. 73 ـ سـرمـارك سـايـكـس و ژرژپـيكو وزارى خارجه انگلستان و فرانسه بودند كه از طرف كـشورهاى خود مأمور شدند قراردادى مبنى بر چگونگى اداره سرزمينهاى جدا شده از امپراتورى عثمانى ، تنظيم كنند. 74 ـ تاريخ نوين فلسطين ، ص 95 به نقل از: Documenta y a ؛ East middle and nea the in Diplomacy Mu ewitz .C Jaco .22.18 . pp.2.vol 1955 p inceton) eco d 75 ـ اسرائيل ، فاشيسم جديد، ص 76 . 76 ـ سرگذشت فلسطين يا كارنامه سياه استعمار، ص 108. 77 ـ پـرونـده فـلسـطـيـن ، حـكـم دروزه ، تـرجـمـه كـريـم زمـانـى ، ص 24، بـه نقل از Gollancz Victo Biog aphy A Samuel Viscount Bowle John .177 -172 PP London LTD 78 ـ ژنرال آلن بى فرمانده نيروهاى انگليسى در مصر و فاتح بيت المقدس در جنگ جهانى اول بود. 79 ـ سـيـاسـت و حـكـومـت در فـلسطين اشغالى ، پايان نامه دوره كارشناسى ارشد، مصطفى ملكوتيان ، ص 43، دانشگاه تربيت مدرس ، 1367. 80 ـ اسرائيل ، فاشيسم جديد، ص 228. 81 ـ ر.ك : سرگذشت فلسطين ، ص 161 ـ 163. 82 ـ همان ، ص 162. 83 ـ تاريخ اورشليم (بيت المقدس) ، ص 252. 84 ـ بـراى اطـلاع بـيـشـتـر از كـفـالتنامه مواد آن ر.ك : مسأله فلسطين ، گزارش كنفرانس حـقـوقـدانـان عـرب در الجـزايـر، تـرجـمـه اسـداللّه مـبـشّرى ، ص 85، شركت سهامى انتشارات خوارزمى ؛ سرگذشت فلسطين يا كارنامه سياه استعمار، ص 130 ـ 139. 85 ـ حـيـيم وايزمن ، رئيس حزب صهيونيست ، دانشيار كرسى شيمى دانشگاه منچستر انگلستان بـود كـه در پـيـشـرفـت امـور جـنـگى دولت انگليس با دانش و تجربه خود در ساختن مواد مخرب كـمـكهاى فراوانى كرده بود. بپاس اين خدمات ، دولت انگلستان ، مساعدتهاى زيادى در پيشبرد برنامه هاى يهود مبذول داشت . 86 ـ سرگذشت فلسطين ، ص 120؛ تاريخ نوين فلسطين ، ص 145 ـ 154.   ارسال توسط کاربر محترم سایت : sm1372 /ن  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 337]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن