تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 دی 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):ایمان یک درجه بالاتر از اسلام است, و تقوا یک درجه بالاتر از ایمان است و به فـرزنـد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1845902943




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حسينيه هاي معرفت


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
حسينيه هاي معرفت
حسينيه هاي معرفت نويسنده:مرتضي وافي 1)در يک جامعه اسلامي قاعدتا هنجارها بر اساس ارزش هاي اسلامي و مبتني بر دلايل و استدلال هاي گرفته شده از متون اصيل ديني، شکل مي گيرند. اين مجموعه هنجارها و دستورالعمل ها و شيوه اجراي آن ها، موجب شکل گيري رسوم خاصي مي گردد که از آن ها به عنوان مراسم آييني (Ritual Ceremony) ياد شده و در اسلام، آن ها را سنن، شعائر و مناسک مي ناميم. 2) مراسم آييني، وسيله اجرايي آموزه ها و دستورهاي ديني و مذهبي در هر جامعه اي است و از آن جا که اين دستورات، اغلب شامل تعاليم اخلاقي و تعديل کننده افراط و تفريط هاي رفتاري براي اعضاي يک جامعه است، مي توان به روشني به ارتباط مستقيم مراسم آييني با ارزش هاي اخلاقي پي برد؛ به طوري که در اکثر موارد، نمونه هاي آرماني و متعالي اخلاقي افراد يک جامعه، در حين برگزاري مراسم آييني آن ها مشاهده مي شود. احترام به کار و فرهنگ، ياري متقابل (تعاون)، وفاي به عهد، نگه داشتن حرمت سال خوردگان، مراقبت از کودکان، عشق به دين و ميهن، سرزنش بدي و شرارت، نکوهش بيدادگري و ستم، مردانگي، ثبات، صميميت، ايثار و ... نمونه هايي از ارزش هاي اخلاقي هستند که از طريق مراسم آييني منتقل مي شوند. يکي از مراسم آييني، عزاداري ماه هاي محرم و صفر و به ويژه روزهاي تاسوعا و عاشورا است که شايد بتوان آن ها را نمادي از مراسم آييني ايراني اسلامي دانست که در آن ارزش هاي اخلاقي اي چون تسليم نشدن در برابر ستم و ستمگر، شجاعت، ايثار و جوان مردي و امر به معروف و نهي از منکر و ... آموزش داده مي شود. 3) ناآگاهي از دلايل و علل اين گونه رفتارها، پيامدهاي مضري براي جامعه دارد. وقتي مردم به پيروي کورکورانه و رفتارهاي فله اي عادت کرده باشند هرگروه هنجارسازي مي تواند از رفتار آن ها سوء استفاده کرده و آن ها را به سوي مسير دل خواه خود سوق دهد. به همين گونه بود که سامري در غيبت حضرت موسي (ع) توانست هنجارهاي جديد مادي و تجمل گرايانه را در ميان مردم رواج دهد. جالب اين جاست که هارون پس از مواخذه موسي (ع) از وي، يک علت عدم مقابله با اين هنجار را نگراني از به هم خوردن وحدت بين پيروان موسي (ع) مي داند که از سوي موسي (ع) پذيرفته نمي شود. تحت اين شرايط، گاه نظرات و تفکراتي که ممکن است اشتباه باشد از طريق يک هنجار قوي و کورکورانه احساسي گسترش مي يابد. 4) در اين شرايط و زماني که مردم بدون آگاهي و دانستن يا پرسيدن دليل، از اين رفتارها پيروي مي کنند: الف) علت منطقي آن رفتارها به نسل هاي بعدي منتقل نمي شود و افراد اهميت و ارزش واقعي آن را نمي دانند. ب) هر چه آگاهي و قدرت تحليل مردم و يا روشن فکران يک جامعه بيشتر شود، آن ها - به علت اين که دليل منطقي براي اين رفتارها نمي يابند - از آن هنجارها زده مي شوند و آن ها را نفي مي کنند. ج) تنها کساني از اين هنجارها پيروي مي کنند که يا قدرت تفکرشان به مرحله توليد و نقادي نرسيده باشد و يا در گروه هاي بسته و تحت فشار هنجاري بسيار قوي قرار گرفته اند؛ اين جاست که کمترين اعتراضي مورد شديدترين مجازات ها قرار گرفته و يا منافع عده اي در گرو اين پيروي کورکورانه تامين مي گردد. 5) گرچه مجموعه تعاليم رهايي بخش اسلام توانايي هدايت و سعادت جامعه را دارا، اما قوام جامعه، به تبديل اين ارزش ها به هنجار و رفتار اجتماعي آن هم به شکلي کاملا آگاهانه وابسته است. احساس نياز به چنين آگاهي بخشي است که صاحبان انديشه و متوليان فرهنگي را وا مي دارد تا در حوزه فرهنگ عاشورايي نيز مانند ديگر حوزه هاي مهم معرفت ديني، دست به يک اقدام گسترده پژوهشي و مطالعات راهبردي زده تا از اين طريق راه هاي خروج از مشکلات فرهنگي و نيل به اهداف بلند مدت را بيابند. پي نوشت ها:1. سوره اعراف آيات 146 به بعد و سوره طه آيات 87 به بعد. 2. فرهنگ علوم اجتماعي، جوليوس گولد و ويليام کولب، مترجم: محمد جواد زاهدي مازندراني، تهران، مازيار، 1376.3. نظام هاي اخلاقي در اسلام و ايران ( به همراه تحليل جامعه شناسانه از وضعيت اخلاقي در جامعه امروز ايران)، مجيد محمدي، تهران، کوير، 1379.4. آناتومي جامعه، فرامرز رفيع پور.منبع:مجله خيمه شماره 33-34/خ
#فرهنگ و هنر#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 374]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن