واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تاریخ انتشار دوشنبه 29 فروردین 1390 تعداد مشاهده : 142 معجوني: تئاتر امروز نيازمند تربيت بازيگران جديد است خبرگزاري فارس: «حسن معجوني» گفت: متاسفانه در اجراهاي زنده و تئاتر، خنديدن بيننده در شكلگيري روند كار بازيگران تاثير ميگذارد و لزوم تربيت بازيگران تئاتري كه رفتار تماشاچيان را ساماندهي كنند و نه از رفتار آنها تاثير بگيرند بيش از پيش احساس ميشود. به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي فرهنگسراي رسانه، اين نشست با حضور «محمد حسن معجوني» (كارگردان)، «مهدي كوشكي» و «رضا بهبودي» (بازيگر)، «ساسان پيروز» (مدير اجرايي گروه ليو) و «امين عظيمي» كارشناس و منتقد اتاق تئاتر و همچنين نمايندگان رسانه هاي مكتوب و تصويري و جمعي از علاقه مندان برگزار شد. معجوني در خصوص چگونگي شكلگيري گروه ليو گفت: ايده شكلگيري گروه ليو از دانشكده سينما-تئاتر در سال 76 شكل گرفت و پس از گذشت 4 سال در سال 80 كار خود را به صورت رسمي آغاز كرد و با وجود ناملايمات و مشكلاتي مالي كه تئاتر همواره با آن دست به گريبان بوده تا به امروز فعال بوده است. وي با اشاره به پرداختن اين گروه به اجراي آثار آنتون چخوف تصريح كرد: اجراي آثار چخوف در گروه ليو نشات گرفته از علاقه شخصي خود من به اين نويسنده است. وي همچنين گفت: «مرغ دريايي» از جمله آثاري بود كه در اولويت من قرار نداشت و من شخصا «باغ آلبالو» و «سه خواهر» را بيشتر دوست داشتم، ولي از آنجا كه «مرغ دريايي» در مورد تئاتر حرف ميزند، نوگرايي به دنبال دارد، نسلهاي گذشته و حال تئاتر را مقابل هم قرار ميدهد، به نوعي زندگي واقعي بچههاي تئاتر را به تصوير ميكشد و پيوند دهنده زندگي واقعي دست اندكاران تئاتر است كه به صحنه نمايش در ميآيد، تصميم گرفتم آن را به صحنه ببرم. معجوني با اشاره به استفاده از كوشكي به عنوان دراماتورژ اين مجموعه گفت: دراماتورژي در تئاتر مستلزم داشتن گروه منسجم است و اصولا انتخاب متون فرنگي و ترجمه مناسب آن يكي از بخشهاي مهم كار دراماتورژ است كه نياز به تمركز بسيار زياد دارد و بايد بدون تغيير در متن به بهترين شكل ممكن پيام را به مخاطب القا كند، كه خوشبختانه كوشكي دراين بخش بسيار خوب عمل كرده است. معجوني در پاسخ به اين سوال كه چرا اجراي نمايشنامه «مرغ دريايي» با شوخي بسيار همراه شده و با نسخه اصلي در تضاد است گفت: دستور العمل ويژهاي را نميشود در نمايشنامههاي چخوف به اجرا گذاشت. در نسخه اصلي ويژگي امپرسيوني كار مورد توجه است و كاركترها برجستهاند ولي در نمايشنامه ما صراحت كار چخوف وجود ندارد و ما به كاراكتر نميپردازيم و وضيعتهاي ناكام را بررسي ميكنيم، اصولا اثر چخوف طرح شفافي است مملو از موقعيتهايي كه در نهايت به هيچ جا نميرسند و اين مسئله باعث تقويت انرژي كميك داستان ميشود كه در آن به هيچ وجه خنداندن مخاطبان مطرح نيست. وي ادامه داد: در نمايشنامه «مرغ دريايي» آدمها گرفتار تعريف زندگي ناكام خودشان هستند، در اصل نمايش تراژيكي است كه بصورت كميك ارايه ميشود، اصولا آثار چخوف به مانند آثار كمدي شكسپير شوخي نيست در واقع مناسبات كميكي است كه بايد بصورت جدي اجرا شود. در نمايش «دايي وانيا» اين روند كاملا مشخصتر است تا «مرغ دريايي». در اين آثار سكوتهايي هستند كه به بيننده كمك ميكنند كه به تجربيات ناكام آدمها بپردازند و اصولا آثار چخوف مملو از حفرههايي است كه همگي آن توسط بيننده ادراك نميشود. معجوني با تاكيد بر تاثير بازيگران تئاتر از جو حاكم بر سالن نمايش خاطرنشان كرد: ما در كشوري هستيم كه مردممان دوست دارند بخندند و اين خنديدن بدين معنا نيست كه ما مردم جلفي داريم، بلكه نياز به خنديندن است كه اين روند را بوجود ميآورد. متاسفانه در اجراهاي زنده و تئاتر، خنديدن بيننده در شكلگيري روند كار بازيگران تاثير ميگذارد و در كشور ما فقط چند بازيگر وجود دارند كه بازي آنها تحت تاثير جو سالنهاي نمايش قرار نميگيرد. بنابراين لزوم تربيت بازيگران تئاتري كه رفتار تماشاچيان را ساماندهي كنند و نه از رفتار آنها تاثير بگيرند بيش از پيش احساس ميشود. كارگردان نمايش «داييوانيا» در ادامه افزود: اجراي نمايش «دايي وانيا» به نزديكترين خاطره من از زندگي روستايي برميگردد. به جايي كه به دور از هياهوي شهري وامكانات پر سر و صدايي هستيم كه به جز وقت تلف كردنهاي واهي ارمغان ديگري ندارند. البته وضعيتي كه اكنون در روستاها وجود دارد چندان با شهرها متمايز نيست و شما در كم تر روستايي امكانات شهري را نميبينيد. در ادامه اين نشست «رضا بهبودي» در خصوص همكاري با گروه ليو تصريح كرد: در واقع گروه ليو خانه من محسوب ميشود، دوستي و تعاملي كه در گروه وجود دارد باعث شده كه من در اينجا احساس آرامش كنم و در آثار خود خلاقيت بيشتري نشان دهم. وي با اشاره به نقش آفرينيش در نمايش «دايي وانيا» گفت: بيترديد يكي از سختترين نقشهاي خودم را در اين مجموعه بازي كردم و در انجام اين كار استرس زيادي را متحمل شدم و اين نقش تمام ذهنيت مرا به خود مشغول كرده است در واقع ميتوانم ادعا كنم كه نمايش «دايي وانيا» را به درستي درك كردهام ولي در مورد اجراي آن اطمينان ندارم. «ساسان پيروز» نيز در مورد نحوه مدريت گروه ليو گفت: در شرايطي كه مديريت ناپايدار در تئاتر به روند اين مجموعه لطمه وارد ميكند و هر مدير جديد سياست و برنامههاي خاص خود را اعمال ميكند و مشكلات مالي نيز به عنوان تهديد هميشگي در تئاتر مطرح است ما در گروه ليو با آسيبشناسي و شناخت همه اين عوامل مسير جديدي را در مجموعه خود ترسيم كرديم و همه گروه در خدمت اعتلاي تئاتر كشور همگام شديم. انتهاي پيام/ا
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 309]