واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تاریخ انتشار چهارشنبه 27 بهمن 1389 تعداد مشاهده : 1940 نمرهاي خوب براي محصل 29ساله خبرگزاري فارس: اين دوره شايد يكي از بهترين دورههايي باشد كه در آن جشنواره فيلم فجر وجود داشته است، اگر تصميمگيريهاي لحظهاي، حجم و كثرت فيلمها و مشق كردن دوباره و دوباره درسهاي قديمي را از آن كم كنيم، نمرهاي كه براي اين محصل 29ساله بايد بدهيم، نمره خوبي است. به گزارش خبرنگار فارس بيست و نهمين جشنواره فيلم فجر به عنوان مهمترين رويداد هنري كشور به قدم نهايي خود رسيد. اين جشنواره در بخشهاي مختلف سينماي ايران (سوداي سيمرغ)، مسابقه بينالملل، نگاه نو، خارج از مسابقه، جشنواره جشنوارهها، سينماي آسيا، نوعي نگاه برگزار شد و صبح امروز كانديداهايش را نيز معرفي كرد. جشنواره فيلم فجر كه قرار بود از شانزدهم تا بيست و ششم برگزار شود، در روزهاي مياني و با پايان بخش بينالملل با توجه به كثرت فيلمهاي حاضر، يك روز اضافه شد و روز بيست و هفتم (فردا) با برگزاري مراسم اختتاميه به پايان ميرسد. در اين دوره، بخش ويدئورسانه براي سومين بار در جشنواره برپا بود و بخش كوتاه، مستند و پويانمايي نيز از جشنواره فجر جدا شد كه با انتقادات و نارضايتيهايي روبرو بود. جشنواره فيلم امسال با حضور كمسابقه و تقاضاي حضور بيش از 70 فيلم روبهرو بود كه در بخش مسابقه سينماي ايران كه نهايتا 21 يا 22 فيلم را ميپذيرفت، 32 فيلم به رقابت پرداختند. هيئت انتخاب اين دوره را جهانگير الماسي، پوران درخشنده، پژمان لشكريپور، حسن نجاريان، بهمن حبشي و سيدعليرضا سجادپور تشكيل دادند كه اين تركيب انتقاداتي را نيز به همراه داشت كه اغلب مديران سينمايي اين هيئت را نشانه گرفت. يكي از اتفاقات اين دوره اضافه شدن بخش نوعي نگاه بود كه شامل 12 فيلم بود. اين بخش با اعتراض سازندگان و صاحبان فيلمهاي قرارگرفته در آن، روبرو شد كه چرا در بخش مسابقه قرار ندارند و آيا اين بخش حاكي از توقيف فيلمشان است يا خير؟ مسعودشاهي دبير جشنواره فيلم فجر، در پاسخ به اين پرسشها، اضافه شدن اين بخش را احترام به فيلمسازان دانست كه به دليل ازدحام فيلمهاي بخش مسابقه امكاني براي نمايش آنها در جشنواره فيلم فجر، اينگونه فراهم ميشود. عليرضا سجادپور نيز افزودن اين بخش را به مسعودشاهي تبريك گفت. در اين ليست فيلمهاي اسب حيوان نجيبي است (عبدالرضا كاهاني)، مرهم (عليرضا داودنژاد)، يكي از ما دو نفر (تهمينه ميلاني) و پرتقال خوني (سيروس الوند) به چشم ميخورد. نكته جالب توجه در اين دوره انتقاد رضا ميركريمي به هيئت انتخاب و داوري اين دوره بود كه واكنش جهانگير الماسي را برانگيخت و منوچهر محمدي تهيهكننده سينما هم يادداشتي در حمايت از ميركريمي نوشت و فاش كرد كه اين فيلمساز جانباز شيميايي بوده است. حالا كه اين ده روز را مرور ميكنيم، اتفاقات ريز و درشتي را كه احتمالا از يادمان رفته، به ياد ميآوريم. آغاز آرام جشنواره با احترام به پيشكسوتان سينماي ايران چون مسعود كيميايي، جمشيد هاشمپور، شهريار بحراني، مهدي فقيه، پوران درخشنده كه كمتر از آنها ياد شده است، آن هم عليرغم حضور هميشگي و پررنگشان در سينما. درگيريهاي كوچك و خانوادگي كه معمولا در جشنهاي اينچنيني رخ ميدهد و همه نشان از علاقه مشترك سينماگران به هنر سينماست. سالنهاي هميشه پر و سئانسهاي شلوغ سينماهاي شهر كه فارغ از پيشفروش بليتها، با صفهاي طويل روبرو بود. نقدها و نظرها در مورد فرزند صبح (بهروز افخمي)، برگزاري بازار بينالمللي فيلم فجر، شركت 35 فيلم از 5 قاره در جشنواره، حضور سينماگران شناخته شده دنيا در هيئت داوران بخش بينالملل، افزايش روز به روز سينماهاي خواستار پيوست به جشنواره، نرسيدن فيلم اخراجيهاي 3، پرشدن سالنهاي نمايش جدايي سيمين از نادر، نمايش جنجالي فيلم پاياننامه و برخورد سنجيده تهيه كننده و كارگردان اين فيلم در برخورد با اهالي رسانه و منتقدان اين فيلم، تنها بخشي از رويدادهاي اين دوره از جشنواره است. اين دوره شايد يكي از بهترين دوره هايي باشد كه جشنواره فيلم فجر داشته است، اگر تصميمگيريهاي لحظهاي، حجم و كثرت فيلمها و مشق كردن دوباره و دوباره درسهاي قديمي را از آن كم كنيم، نمرهاي كه براي اين محصل 29 ساله بايد بدهيم، نمره خوبي است. جشنوارهاي كه فيلمهايش بزرگترين نقطه قوتش محسوب ميشود و بزرگان سينماي ايران در آن نقش مهمي داشته اند. حضور فيلمهايي با مضامين سياسي روز مثل پاياننامه و گزارش يك جشن، طرح مسائل اجتماعي در آثار سينمايي چون اينجا بدون من، نمايش فيلمهايي با مضامين اسلامي و جهان اسلام مثل آسمان هشتم و سي و سه روز و فيلمهاي تاريخي چون راه آبي ابريشم و خاك و آتش تنوع موضوعي اين دوره را تا ميزان زيادي ارتقا بخشيده است. جشنواره امسال به عنوان كارنامهاي از سينمايي متعادل قابل بررسي است و نياز به تحليلهاي درست و موشكافانه دارد. اين دوره از جشنواره كه شايد كمتر از هر دورهاي با برخوردهاي غرضورزانه همراه بود، نشانگر آن است كه سينماي ايران در شرايطي كه دوستدارانش نگاه منطقي به مسائل داشته باشند، پيشرفت بهتري خواهد داشت. انتهاي پيام/*
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 296]