تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 30 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):مشورت با عاقلِ خيرخواه، خجستگى، بركت، رشد و توفيقى از سوى خداست. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831298026




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شخصيت مختار ثقفي، كيفيت قيام و چگونگي كشته شدن وي


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تاریخ انتشار شنبه 20 آذر 1389 تعداد مشاهده : 155 شخصيت مختار ثقفي، كيفيت قيام و چگونگي كشته شدن وي خبرگزاري فارس:حجت‌الاسلام طباطبايي‌نژاد، سرپرست گروه تحقيقات دانشنامه 14 جلدي امام حسين (ع) ‌به برسي ابعاد مختلف شخصيت، مكتب، قيام و چگونگي كشته شدن «مختار ثقفي» پرداخت. ------------------------------- به گزارش خبرنگار آيين و انديشه فارس، حجت‌الاسلام سيدمحمود طباطبايي‌نژاد، سرپرست گروه تحقيقاتي دانشنامه 14 جلدي امام حسين (ع) ـ انتشار يافته توسط مؤسسه علمي‌فرهنگي دارالحديث ـ است و به مدت 10 سال، مطالعات گسترده‌اي در مورد نهضت امام حسين (ع) و قيام‌هاي پس از واقعه عاشورا داشته است. از همين رو در گفت‌وگويي مشروح با وي، شخصيت، مكتب، قيام و چگونگي كشته شدن «مختار ثقفي» را بررسي كرديم كه حاصل آن در پي مي‌آيد. * در آن زمان شيعه به معناي امروزي مطرح نبود تا بتوان در مورد شيعه بودن يا نبودن مختار صحبت كرد درباره اينكه آيا مختار شيعه بوده يا نه، بايد گفت كه در آن زمان شيعه‌اي كه ما امروز آن را مطرح مي‌كنيم، خيلي ملموس نبود. در حقيقت بعد از امام صادق (ع) و ائمه متأخر، تفكر شيعه بسط يافته است. ما حتي شيعه 6 امامي و 7 امامي داريم و تا زمان امام رضا (ع)، شيعه انشقاقاتي پيدا مي‌كند. به همين دليل شيعه در آن زمان، افرادي بودند كه طرفدار اهل بيت (ع) و حكومت آنان بودند و اين خيلي روشن نيست كه بگوييم كه آنها شيعه دوازده‌امامي بودند. نه درباره مختار و نه درباره خيلي‌هاي ديگر. حتي در مورد آنها كه در كربلا حضور داشتند، نمي‌توانيم بگوييم ـ مانند آنچه كه ما از شيعه مي‌فهميم ـ شيعه بودند يا نه. مختار در آن زمان بيشتر به مثابه اينكه محب اهل ‌بيت (ع) و طرفدار آنان بود، شيعه محسوب مي‌شود. او از محبين اهل بيت (ع) و از طرفداران خط اهل بيت (ع) بود و در آن شكي نيست و به خاطر اين طرفداري به زندان رفت؛ اما امام سجاد (ع) از اينكه قتله امام حسين (ع) به دست مختار كشته شدند، دلش شاد و خوشحال شد و اين به طور قطع است. تقريباً تنها جايي كه اهل‌بيت (ع) بعد از واقعه عاشورا يك حالت جشن كوچك، همراه با پخش ميوه برگزار كردند، زماني بود كه مختار، سر عبيدالله‌بن‌زياد ـ شايد هم همراه با سر عمر سعد ـ را براي امام سجاد (ع)، فرستاد، امام (ع) خيلي خوشحال شد و نقل است كه مختار را دعا كرد و فرمود؛ «جزى الله المختار خيرا» و در مدينه بين شيعيان و يا مردم اطراف خود ميوه پخش كردند و جشن‌مانندي را برگزار كردند و گفتند كه من از خدا مي‌خواستم تا چنين روزي اتفاق بيفتد. * به دليل خفقان حاكم، امكان تأئيد رسمي قيام مختار از سوي امام سجاد (ع) وجود نداشت بنابراين اينكه مختار، اصل كارش در جهت سركوب قتله امام حسين (ع) مورد تأييد بوده، در آن شكي نيست؛ اما اينكه بگوييم كه امام سجاد (ع) ‌تا چه حد اين قيام را تأييد كرد، بايد گفت كه اگر ما حتي در ظاهر تأييديه‌اي هم نداشتيم، نمي‌توانستيم بگوييم كه ائمه يا امام سجاد (ع) مخالف كار مختار بودند؛ مگر اينكه ادله مخالف پيدا شود. ولي صرف عدم تأييد دليل مخالفت نيست؛ زيرا به خاطر اينكه ائمه (ع) در محدوديت بسيار زياد بودند. آن زمان در جامعه اسلامي چند جناح پديدار شده بود. يكي؛ «عبدالله‌بن‌زبير» كه حجاز در دست او بود. ديگري؛ شام بود كه باقيمانده بني‌اميه آنجا بودند و بعد از مختار ظهور كرد. در حقيقت مختار، كوفه را از دست فرماندار ابن‌زبير درآورد. بنابراين اصطكاك شديدي بين مختار و ابن‌زيبر وجود داشت و امام سجاد (ع) در مدينه، تحت حاكميت شديد ابن‌زبير حضور داشت. تأييد علني و رسمي امام سجاد (ع) از مختار به معني مقابله با ابن‌زبير است كه چند خصوصيت بارز داشت. يكي اينكه به شدت مخالف اهل بيت (ع) بود. وقتي كه او حاكم بود و نماز جمعه را مي‌خواند، به هيچ عنوان اسم پيامبر (ص) را نمي‌آورد. وقتي علت را جويا شدند، گفت كه اهل بيت (ع) پيامبر (ص) خوشحال مي‌شوند و يا اينكه از آن استفاده مي‌كنند و من اسم پيامبر (ص) را به زبان نمي‌آورم و حتي طبق حديثي كه از امام علي (ع) بيان شده، عبدالله‌بن‌زبير باعث شد تا زبير با آن همه سابقه در اسلام منحرف شود. ويژگي ديگر ابن‌زبير خشونت بود. ماجرايي معروف است كه محمدبن‌حنفيه و ابن‌عباس و گروهي از بني‌هاشم را كنار زمزم جمع كرد و گفت كه يا بايد با من بيعت كنيد يا شما را با آتش مي‌سوزانم! هيزم هم براي اين كار جمع‌‌آوري كرده بود كه مختار نيرو فرستاد و آنها را آزاد كرد. * نمي‌توان در مورد موجه بودن يا نبودن قيام مختار اظهارنظر قطعي كرد بنابراين از يك سو امام سجاد (ع) به شدت تحت فشار و در مدينه محدود بود و اگر هم مي‌خواست، براي ايشان امكان تأييد رسمي ـ با توجه به اينكه اهل بيت (ع) در كربلا ضربه سهمگيني متحمل شده بودند ـ مشكل بود و گرفتار امور خطرناك شدن، چندان صلاح نبود. علاوه بر اينكه قيام مختار در «كوفه» يعني در نقطه‌اي صورت گرفت كه مردم آن مطمئن نبودند. همانطور كه سرانجام در قضيه كربلا كوتاه آمدند و امام را تنها گذاشتند. مختار قيامش در كوفه بود. نسبت به شام و حجاز مناطق كمتري در اختيار داشت و قيام وي نيز تا آخر تثبيت نشد و سرانجام كشته شد. پس قيام خيلي تثبيت شده‌اي نبود كه امام سجاد (ع) ـ ولو اينكه بخواهد ـ براي آن هزينه‌ كند و اين هزينه به صلاح هم باشد، پس حتي اگر ما تأييدي نداشتيم، در حقيقت نمي‌توانيم بگوييم مورد تأييد نيست؛ اما اينكه بگوييم درصد اين تأييد چقدر است، خيلي نمي‌توان در تاريخ اظهارنظر قطعي كرد. * دو دسته روايات مؤيد و مخالف مختار وجود دارد چون هم روايات مؤيد مختار و هم رواياتي در مقابلش است. هر چند روايات مؤيد بيشتر است و تلقي علماي شيعه اين بوده كه مختار را شخصيت مثبتي بدانند؛ به خاطر اينكه كار بسيار بزرگي كرده بود، مثل آيت‌الله خويي كه وقتي در كتاب رجال، در باره مختار بحث مي‌كند، رواياتي كه مختار را تأييد مي‌كنند را ترجيح مي‌دهد كه اتفاقاً در يكي از روايات آمده كه امام سجاد (ع) اين وظيفه را به محمد‌بن‌حنفيه سپردند و به او فرمود كه وي در رابطه با مختار عمل كند. همچنين آيت‌الله خويي اين موضوع را كه مختار مؤسس فرقه «كيسانيه» است را رد مي‌كند؛ اما به هر حال ما حتي در انقلاب اسلامي خودمان نيز كه به رهبري فقيه عادل شكل گرفت، هم در اول انقلاب و هم اكنون، نمي‌توانيم بگوييم كه هيچ تخلفي نكرده‌ايم و هيچ تخلفي صورت نگرفته و قاعدتاً در قيام مختار هم تخلفاتي صورت گرفته است؛ اما نبايد فراموش كنيم كه اين مباحث مطروحه در خصوص نحوه انتقام مختار را نمي‌توان باور كرد. * مختار به كمك ايراني‌ها عليه اشراف كوفه قيام كرد نمي‌توان روايات نحوه انتقام مختار را پذيرفت، چون معمولاً در مورد اين ماجراها به قول ما ايراني‌ها «يك كلاغ، چهل كلاغ» مي‌شود. يك جريان حاد صورت گرفت و مختار عليه اشراف قيام كرد و با همراهي ايرانيان به اشراف كوفه و اشراف عرب ضربه‌هاي سختي وارد كرد و اين زمينه بسياري از حرف و حديث‌ها را ايجاد مي‌كند؛ ولو اينكه بخشي از آن مي‌تواند واقعي باشد؛ ولي ماحصل اين است كه مختار، برخي از اعمالش از جمله به جزا رساندن قتله امام حسين (ع) خيلي خوب بوده و اين مقدار و اصلش مورد تأييد اهل بيت (ع) و بني‌هاشم بوده و دل آنها را شاد كرده بود به طوري كه بعد از چند سال ناراحتي، اهل بيت (ع) براي اولين بار شاد شدند. اما اينكه مختار هم كارهايش و فعاليت‌هايش مخلصانه بوده، چند درصدش از روي قدرت‌طلبي بود و چقدر نقص در كارش بوده به نظرم هيچ مورخي نمي‌تواند در اين براه اظهارنظر قطعي داشته باشد. * «ابراهيم» فرزند مالك‌اشتر نقطه اتكاي لشگر مختار بود مختار دو بار در قصرش در كوفه محاصره شد. يك بار زماني كه تازه روي كار آمده بود و مصلحت نمي‌ديد كه با اشراف كوفه و قتله امام حسين (ع) در بيفتد. پيش از او توابين به سمت شام حركت كردند و در نبرد با سپاه شام به فرماندهي عبدالله‌بن‌زياد شكست خورده و عمده آنها كشته شدند. مختار هم ابتدا مصلحت نديد كه در كوفه با قتله كه خيلي از آنها از اشراف و سرشناسان بودند، برخورد كند. بنابراين سپاهي را به فرماندهي ابراهيم‌بن‌مالك كه فرزند مالك‌اشتر نخعي، بسيار شجاع و نقطه قوت مختار بود ـ مجهز كرد و به سمت شام فرستاد. اشراف كوفه كه مي‌دانستند مختار بالاخره با آنها درگير خواهد شد، از فرصت خالي شدن كوفه از سپاه مختار، استفاده و دارالاماره كوفه را محاصره كردند تا مختار را دستگير كنند و به قتل برسانند. مختار در همان زمان به ابراهيم‌بن‌مالك پيغام مي‌دهد و محاصره‌كندگان را معطل مي‌كند و قبل از اينكه آنها بتواند به مختار دسترسي پيدا كنند، ابراهيم‌بن‌مالك باز مي‌گردد. بعد از آنكه مشخص مي‌شود كه قتله به فكر توطئه هستند و اگر مختار سراغشان نرود، آنها به سراغ مختار خواهند رفت؛ كشتن قتله آغاز مي‌شود. * عبيدالله‌بن‌زياد دقيقاً در ششمين سالروز واقعه عاشورا كشته شد بعد از سركوبي قتله، دوباره سپاه مختار به فرماندهي ابراهيم‌بن‌مالك در حوالي شام در منطقه نهر خازر، با سپاه شام به فرماندهي عبيدالله‌بن‌زياد درگير و پيروز مي‌شود و جالب است كه عبيدالله‌بن‌زياد در سال 67 هجري و روز عاشورا كشته مي‌شود. يعني درست 6 سال بعد از شهادت امام حسين (ع) در همان روز به دست خود ابراهيم‌بن‌مالك كشته مي‌شود كه بعد سرش را براي مختار مي‌فرستد و مختار هم آن را براي امام سجاد (ع) ارسال مي‌‌كند كه ايشان و بني‌هاشم خوشحال مي‌شوند. بسياري از سران سپاه شام كه در جنايات عاشورا در غارت و مسايل ديگر نقش داشتند، همه در اين جنگ كشته مي‌شوند. بعد كه اين اتفاق مي‌افتد، ابراهيم در همان مناطق مي‌ماند و به كوفه باز نمي‌گردد. * مختار به همراه 5 هزار نفر از يارانش در دارالاماره كوفه كشته مي‌شود ظاهراً بين مختار و ابراهيم اختلافي وجود داشت كه ابراهيم حاضر به بازگشت به كوفه نمي‌شود و در همان مناطقي كه تسخير كرده بود ـ موصل و اطراف آن ـ باقي ماند. اشراف بار ديگر به فكر مي‌روند كه به نحوي شر مختار را از سر خود رفع كنند و از مصعب كه برادر عبدالله‌بن‌زبير و حاكم بصره بود، درخواست مي‌كنند كه با مختار بجنگد و اين بار مصعب با مختار مي‌جنگد و مختار را شكست مي‌دهد. مختار به دارالاماره پناهنده مي‌شود و براي بار دوم در دارالاماره محاصره مي‌شود. حدود 5 هزار نفر از سپاهيانش، خودشان را تسليم مي‌كنند كه همه توسط مصعب گردن زده مي‌شوند و خود مختار هم در نبرد كشته مي‌شود. * يكي از زنان مختار نيز به دليل حمايت از وي كشته مي‌شود از جناياتي كه در آن روز اتفاق مي‌افتد ـ با اينكه در آن زمان مرسوم نبود متعرض زنان شوند ـ اين است كه يكي از زنان مختار از شوهرش تبري مي‌جويد؛ ولي همسر ديگرش از مختار تعريف مي‌كند و به همين دليل، به دستور مصعب كشته مي‌شود. بسياري از سپاهيان مختار ايراني بودند و مختار به هر حال در حمله سپاه مصعب، برادر عبدالله‌بن‌زبير كشته مي‌شود. همانطور كه گفته شد در آن زمان 3 جناح بود كه يك جناح به وسيله ابن‌زبير از بين رفت و پس از چندي سپاه عبدالملك به فرماندهي حجاج مي‌آيد و بساط ابن‌زبير برمي‌چيند و ابن‌زبير در مكه كشته مي‌شود و دوباره شام به كل سرزمين‌هاي اسلامي حاكم مي‌شود. به زودي مشروح اين نشست با موضوع "بررسي ميزان اعتبار منابع روايي قيام حسيني با توجه به دانشنامه 14 جلدي امام حسين (ع) " از خبرگزاري فارس منتشر مي‌شود. انتهاي پيام/ك/5




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 294]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن