تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ارزش چهار چيز را جز چهار گروه نمى‏شناسند : جوانى را جز پيران، آسايش را جز گرفتاران...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1846313635




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سينماي ايران به خانه‌هاي مردم دنيا مي‌رود


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تاریخ انتشار یکشنبه 14 آذر 1389 تعداد مشاهده : 753 سينماي ايران به خانه‌هاي مردم دنيا مي‌رود خبرگزاري فارس: مديرعامل جديد مؤسسه رسانه‌هاي تصويري با اشاره به اين كه ما براي رفع خلأ موجود در پخش بين‌المللي در مؤسسه رسانه‌هاي تصويري، به روشي جديد رو آورده‌ايم، گفت: يافتن راهكارهاي پخش در تلويزيون‌ها و شبكه‌هاي خانگي اين بار فرهنگي را دارد كه سينماي ايران را به خانه‌هاي مردم در سراسر دنيا ببرد. «محمدرضا عباسيان» مديرعامل جديد مؤسسه رسانه‌هاي تصويري در گفت‌و‌گو با خبرنگار سينمايي فارس با اشاره به سابقه كاري‌اش، گفت: من قبل از اين كه مدير باشم، مستندساز هستم و مستندهايي كه ساخته‌ام، غالبا خارج از كشور و در كانون بحران توليد شده و جزو مستندهاي بين‌المللي به شمار مي‌رود. حدود پنج سال نيز مدير كل رسانه بين‌المللي سيما بودم كه عرضه بين‌المللي توليدات صدا و سيما را برعهده داشت. * گسترش ارتباطات بين‌الملل مهم‌ترين هدف مديريت جديد مؤسسه است وي افزود: مهم‌ترين دليل پذيرش اين مسئوليت‌ در مؤسسه رسانه‌هاي تصويري، گسترشي است كه سينماي ايران در حوزه بين‌المللي نياز دارد و احساس كردم مسئولان سينمايي به ايجاد تغييراتي در عرضه بين‌المللي سينماي ايران معتقد هستند. عباسيان به فارس گفت: در ابتدا مطرح بود كه مجموعه‌اي در اين ارتباط و فارغ از بنياد سينمايي فارابي فعاليت كند، اما چون تأسيس يك مكان جديد، هم منع قانوني دارد و هم به سختي انجام مي‌پذيرد، دوستان و مشخصا آقاي شمقدري تشخيص دادند كه اين اتفاق در موسسه رسانه‌هاي تصويري بيفتد. وي ادامه داد: من از قديم‌الايام اين دغدغه را داشتم كه خلائي در عرضه بين‌المللي سينماي ايران وجود دارد و ما براي رفع اين مشكل در مؤسسه رسانه‌هاي تصويري به روش جديدي از عرضه سينماي ايران رو آورده‌ايم و مشخصا به فروش بين‌المللي محصولات اين سينما كه به دست فراموش سپرده شده بود، توجه كرده‌ايم. * سينماي ايران در بازار جهاني گردش مالي بالا ندارد عباسيان حضور سينماي ايران را در جشنواره‌ها ستود و گفت: سينماي ايران به لحاظ حضور فرهنگي و مشخصا حضور جشنواره‌اي موفق است و قله‌هاي جشنواره‌هاي دنيا را فتح كرده و به اوج رسيده است. ممكن است اكنون در اوج نباشد ولي به هر حال زماني قله‌ها را فتح كرده و به اين اوج رسيده است، اما به همان اندازه‌اي كه در اين زمينه پيشرفت داشته، در زمينه حضور در ميان بينندگان بين‌المللي موفق نبوده است و جايگاهي را كسب نكرده است. گردش مالي صنعت سينما در دنيا چند صد ميليارد دلار در سال است، اما عايدي سينماي ايران در توليدات سمعي، بصري و برنامه‌هاي تلويزيوني، بسيار اندك است و آورده‌اي از اين گردش بسيار بالا ندارد. * اكران فيلم ايراني در خارج از كشور، واقعا امكان‌پذير نيست وي با بيان اين مطلب كه سينماي ايران بضاعت عرضه به شكل اكران را در دنيا ندارد، افزود: هر كسي كه مدعي است مي‌تواند در دنيا فيلمش را اكران كند يا از مناسبات اكران جهاني بي‌اطلاع است يا ظاهرسازي مي‌كند. اكران فيلم ايراني در خارج از كشور، واقعا امكان‌پذير نيست و نمونه‌اي از يك اكران واقعي سراغ نداريم، به جز استثنائات سينماي ايران كه مشخصا فيلم «رنگ خدا» و «سفر قندهار» است. عباسيان ادامه داد: «رنگ خدا» كه كمپاني سوني پيكچرز عرضه‌ كننده‌ جهاني‌اش بود و فيلم قبلي سازنده‌اش كانديداي دريافت جايزه اسكار بود و فيلم «سفر قندهار» كه با موضوع خاص توسط كارگرداني شناخته شده، دقيقا بعد از يازده سپتامبر به موضوع طالبان و افغانستان مي‌پرداخت و در كاخ سفيد نمايش داده شد. * سينماي ما بايد به خانه‌هاي مردم دنيا برود مديرعامل مؤسسه رسانه‌هاي تصويري، با ذكر اين مطلب كه حضور بين‌المللي، صرفا اكران جهاني نيست، گفت: اما در عين حال فروش و حضور بين‌المللي تنها اكران نيست و حقوق ديگري مثل حقوق تلويزيوني فيلم‌ها و حتي فروش تلويزيون‌ها وجود دارد كه مي‌توان روي آن سرمايه‌گذاري كرد. سينماي ما به عنوان يك سينماي نجيب، خانوادگي و سينمايي كه مردم و عوام آن را مي‌پسندند، مي‌تواند حضور خوبي در تلويزيون‌هاي جهاني داشته باشد. يك فيلم در پربيننده‌ترين جشنواره‌ها پانصد هزار نفر بيننده دارد، ولي مخاطب تلويزيون بي‌شمار است. درست است كه فيلم‌هاي ما جوايز قابل تأملي دريافت مي‌كنند ولي خيلي از مخاطبان عمومي سينما و مردم عادي آن را نمي‌بينند. اين اتفاق صرف نظر از عايدي كه براي سينماي ايران دارد كه شايد رقم چشم‌گيري نيز نباشد ولي همين ميزان نيز به سينماي ايران كمك مي‌كند و اين بار مهم فرهنگي را دارد، كه سينماي ايران را به خانه‌هاي مردم در سراسر دنيا بياورد. وي ادامه داد: اين اتفاق، ارزش فرهنگي دارد و در دنيايي كه جنگ سنگين رسانه‌اي عليه ما وجود دارد و ايران به عنوان كشوري كه به دروغ، حامي تروريست‌ معرفي مي‌شود و تصويري كه از ايران در ذهن بسياري از مردم دنيا وجود دارد، توسط پروپاگاندهاي شبكه غربي ساخته شده، فيلم‌هاي خيلي خوب ما مي‌تواند تغيير نگرش و ديدگاه ايجاد كند و مهم‌ترين رسالتي كه در عرصه فرهنگي مي‌تواند وجود داشته باشد، همين است. عباسيان سينما را پيشاني هنرها دانست و گفت: سينماي ما پيشاني هنر در عرصه بين‌المللي است و نمي‌توانيم هيچ هنر ديگري را نام ببريم كه همچون سينما در سطح بين المللي جلوه كند. وي در ادامه اين گفت‌و‌گو به برگزاري هفته‌هاي فيلم اشاره كرد و گفت: بحث ديگري كه در نهادهاي مسئول عرضه بين‌المللي سينما، مغفول مانده، بحث هفته‌هاي فيلم است كه به تعبيري مي‌توان گفت كه همان اكران فيلم است، اكراني كه برخي از صاحبان فيلم‌ها با اجاره چند سينما در خارج از كشور و نمايش محدود فيلمشان به آن دست مي‌زنند كه عمدتا نيز مخاطب ايراني دارند و مدعي اين هستند كه فيلم‌شان را اكران كرده‌اند. اتفاقاتي از اين جنس، اكران نيستند و يك نمايش فرهنگي، آن هم براي مخاطب ايراني محسوب مي‌شوند. * مؤسسه رسانه‌هاي تصويري به برپايي هفته‌هاي فيلم، نگاه جدي دارد عباسيان خاطر نشان كرد: مؤسسه رسانه‌هاي تصويري به برپايي برنامه هفته‌هاي فيلم، نگاه جدي دارد و به عنوان يك اكران به آن نگاه مي‌كند. در برنامه هفته‌هاي فيلم، نمايش آثار متنوع ايراني را مدنظر داريم و اصرار به ارائه گونه‌هاي مختلف از ژانرهاي سينماي ايران داريم. در واقع در اين برنامه‌ها علاوه بر نمايش فيلم‌هاي هنري، آثاري ديگر درام، كمدي، اكشن و به فراخور كشور مربوطه فيلم ديني نيز خواهيم داشت. نمايش مجموعه اين آثار، مخاطب خارجي را با ژانرهاي مختلف سينماي ايران آشنا مي‌كند و باعث مي‌شود بينندگان عام خارجي كه شايد علاقه‌اي به ژانرهاي هنري نداشته باشند، از ژانرهاي ديگر سينماي ايران لذت ببرند. وي به فارس گفت: بخش بين‌الملل مؤسسه رسانه‌هاي تصويري از شهريور ماه راه‌اندازي شد و فيلم‌هايي كه براي عرضه بين‌المللي انتخاب مي‌كنيم، از بخش خصوصي جذب مي‌شود و با آثار بنياد سينمايي فارابي و مركز گسترش سينماي تجربي متفاوت است. در اين بخش فيلم‌هاي موجود در اختيار تهيه‌كنندگان را كه رايت‌شان فروش نرفته است، جمع‌آوري كرده‌ايم. * نگاه ما براي برنامه هفته فيلم و فروش فيلم‌ها متفاوت است عباسيان با اشاره به حضور مؤسسه رسانه‌هاي تصويري در بازارهاي بين‌المللي فيلم، گفت: اولين حضور ما در بازارهاي فيلم، بازار ميپ كام كشور فرانسه(بزرگترين بازارهاي تلويزيوني در دنيا) بود كه علي‌رغم اينكه در طول برگزاري بازار اتفاقي در زمينه قرارداد نمي‌افتد و مذاكرات اوليه انجام مي‌شود، دو قرارداد فروش فيلم منعقد كرديم. در اين قرارداد رايت تلويزيوني تمامي عناويني كه در اختيار داشتيم را به كشور تركيه فروختيم. اين اتفاقي استثنايي است كه نتيجه سابقه و تجربه همكاران بين‌الملل مؤسسه است. در ادامه اين روند بسته‌هاي فيلم‌ها در حال افزايش است كه بخشي نيز شامل آثار جديدي است كه در جشنواره فيلم فجر عرضه مي‌شود. مديرعامل مؤسسه رسانه‌هاي تصويري از ديگر برنامه‌ها و فعاليت‌هاي اين مؤسسه نام برد و گفت: در كنار عرضه و فروش، فعاليت‌هاي جشنواره‌اي، خريد رايت‌ فيلم‌هاي ‌جديد، ارسال جشنواره‌اي آنها و نگاه به جذب پخش‌كنندگان در جهت اكران، برنامه‌هايي است كه در مؤسسه انجام مي‌شود. وقتي به عنوان مدير عامل مؤسسه رسانه‌هاي تصويري مشغول به كار مي‌شويد، نمي‌‌توانيد رسالت اصلي آن را كه مشخصا عرضه محصولات ويدئويي خانگي در داخل كشور است، ناديده بگيريد. وي افزود: بخش تأمين عرضه بين‌المللي مؤسسه در دو حوزه فعاليت مي‌كند، يك بخش منحصر به خريداري محصولات براي عرضه فرهنگي و كسب مجوز استفاده از فيلم‌ها در هفته‌هاي فيلم از صاحب فيلم، است. يعني عناوين ما براي هفته‌هاي فيلم و فروش متفاوت است. ممكن است عناوين مشتركي نيز وجود داشته باشد ولي دو ليست جداگانه است. نگاه ما براي هفته‌هاي فيلم و فروش متفاوت است، براي همين نيز تأمين ما نيز متفاوت خواهد بود. * برگزاري 10 هفته فيلم ايران در كشورهاي خارجي عباسيان از برگزاري 10 هفته فيلم ايران در كشورهاي خارجي خبر داد و گفت: هدف ما اين است كه تا پايان سال جاري، 10 هفته فيلم در خارج كشور برگزار كنيم كه تاكنون دو هفته فيلم آن، برگزار شده است. براي برگزاري هفته‌هاي فيلم، مناطقي را مدنظر داريم كه حضور ما در آن كشور از اهميت برخوردار است و به هر حال رسالت‌ها و سياست‌هايي وجود دارد كه در نوع تعامل دولت مهم است. وي افزود: اين مناطق هدف شامل حوزه همسايگان و نوروز، حوزه عربي و اسلامي و حوزه كشورهاي جهان سوم ضد استعمار است كه مشخصا هفته فيلم قطر را در اين راستا داشته‌ايم. همچنين كشورهاي حوزه آمريكاي لاتين و آمريكاي جنوبي به طور جدي مورد نظر ما قرار دارد و فعاليت در اين زمينه را شروع كرده‌ايم و ترجمه، دوبله و زيرنويس زبان اسپانيولي و پرتغالي فيلم‌ها را در دست انجام داريم تا براي برگزاري هفته‌هاي فيلم در آمريكاي لاتين و جنوبي آماده باشند. عباسيان به فارس گفت: هفته‌هاي فيلم معمولا به صورت تشريفاتي و توسط سفارت‌ها برگزار مي‌شوند كه در يك سالن سفارتخانه و غالبا نيز با حضور ايرانيان مقيم‌ آن كشور، برپا مي‌شوند. در واقع برگزاري اين گونه هفته‌هاي فيلم هدف ما نيست، چون ما به دنبال آمار نيستيم. در برگزاري هفته‌هاي فيلم مهم اين است كه شريك و همكاري در كشور مورد نظر داشته باشيم كه علاقمند به فعاليت‌هايي از اين دست باشد. اين همكار فرهنگي مي‌تواند يك نهاد سينمايي يا دانشجويي باشد كه عهده‌دار اجراي برنامه باشد و ما متريال را در اختيارشان قرار مي‌دهيم. وي افزود: با اين تركيب، مي‌توانيم مطمئن باشيم كه درصدي از مخاطب علاقمند به سينماي ايران در اين هفته‌هاي فيلم شركت مي‌كند. تجربه پيگيري هفته‌هاي فيلمي با مشخصاتي كه ذكر شد، را شخصا در تلويزيون داشته‌ام كه به نتايج خوبي هم رسيد. اين هفته‌هاي فيلم ايران در لبنان برگزار شد كه امسال چهارمين دوره‌اش را پيش رو دارد. در دوره نخست، فيلم‌هاي تلويزيون پخش مي‌شد و در دوره سوم مروري بر آثار ابراهيم حاتمي‌كيا داشت كه توسط برگزار كنندگان انتخاب شد. از اين هفته فيلم در لبنان به عنوان مهرجان فيلم‌هاي ايراني يعني جشنواره فيلم‌هاي ايراني ياد مي‌شد كه يكي از تجربه‌هاي خوب و حاصل همكاري با يك نهاد لبناني است. عباسيان همچنين به بررسي ابعاد مختلف برگزاري هفته‌هاي فيلم پرداخت و گفت: نگاه ما اين است كه در كشورهاي ديگر هم به اين طرح برسيم و هفته‌هاي فيلم ساليانه داشته باشيم تا مردم كشورهاي ديگر دنيا، منتظر برگزاري اين هفته‌هاي فيلم باشند. معمول اين است كه هفته فيلم، هر چند سال يكبار در هر كشوري برگزار شود ولي بر مبناي تجربه هفته فيلم لبنان، اين هفته‌هاي فيلم به جشنواره نزديك مي‌شود و معمولا وقتي هر ساله تكرار مي‌شود، مثلا هفته‌هاي فيلم ايران در كانادا به صورت ساليانه و در يك زمان مشخص برگزار مي‌شود، شكلي جشنواره‌اي دارند. ما نمي‌خواهيم اسم اين اتفاق را جشنواره بگذاريم ولي چون تجربه خوبي بوده، علاقمنديم هفته فيلم‌ها به صورت دوره‌اي تكرار شود. * صاحب بزرگ‌ترين سينماهاي خاورميانه ايراني است اما فيلم ايراني اكران نمي‌كند عباسيان در ادامه با اشاره به مقوله اكران فيلم ايراني در جهان، گفت: در جهان سينمادار علاقه‌اي به اكران فيلمي كه فروش نمي‌كند، ندارد. دقيقا همين تعريف نيز در ايران صادق است. صاحب بزرگترين سينماهاي خاورميانه يك ايراني است كه به سينماي ايران هم علاقمند است ولي معمولا فيلم ايراني اكران نمي‌كند، چون نمي‌فروشد. در امارات متحده عربي كه ايراني‌هاي زيادي هم زندگي مي‌كنند، فيلم ايراني نمي‌فروشند. اكران يعني مردم حاضر شوند، هزينه رفتن به سينما را بپردازند. مردم براي يك فيلم جذاب كه بازيگر معروف دارد، هزينه مي‌كنند. حتي در اروپا هم فيلمي كه در اكران مي‌فروشد، فيلم تجاري آمريكايي است و فيلم‌هاي اروپايي هم حتي فروشي ندارد. در نتيجه به نظر من در اكران خارجي، هنوز شرايط مطلوبي نداريم، ضمن اينكه ما به شبكه اكران دسترسي نداريم. * مافيا در اكران جهاني نيز وجود دارد مديرعامل مؤسسه رسانه‌هاي تصويري تأكيد كرد: گردش كاري كه در سينماي ايراني وجود دارد و بعضي‌ها به آن مافيا مي‌گويند، در اكران جهاني نيز وجود دارد. وقتي شما كالايي را براي مخاطب توليد مي‌كنيد، بايد به ذائقه مخاطب اهميت بدهيد. وقتي شما صاحب يك رستوران هستيد، بايد غذايي را پخت كنيد كه مشتري از آن راضي شود و نمي‌توانيد به اجبار غذايي بپزيد كه خودتان مي‌پسنديد. اين در مورد همه چيز صدق مي‌كند، شما هر محصولي را ارائه مي‌دهيد بايد نظر مشتري را جلب كنيد. شما بايد در سينما، فيلمي را بسازيد كه مخاطب خارج از كشور دوست دارد و حاضر باشد، بابت آن هزينه كند. ما صاحب چنين چيزي نيستم، به صرف اين كه چندين ميليون دلار هم هزينه كنيم، نيز نمي‌توانيم اين مخاطب را جلب كنيم. وي افزود: وقتي الفبا و چارچوب تامين نظر مخاطب را رعايت نكنيم، نتيجه‌اي هم نمي‌گيريم. «سفر قندهار» چرا در زمان اكرانش فروش كرد؟ نه به اين خاطر كه سازنده‌اش فيلمساز خوب يا بدي است، بلكه موضوعي داشت كه در بهترين زمان خودش اكران شد. در مورد طالبان يك فيلم سينمايي ساخته شد و يازده سپتامبر هم اتفاق افتاد. همه دنيا تشنه اين بودند تا در مورد طالبان فيلم ببينند و تنها فيلم سينمايي موجود هم آن فيلم بود. ما بايد بازار و زمان را بشناسيم كه چه برخوردي و در چه زماني داشته باشيم. * اگر بازار جهاني را نشناسيد، حتي اگر با سينما‌دار نيز توافق كنيد، باز هم نتيجه‌‌اي ندارد عباسيان اظهار داشت: زماني در كشور تركيه، شبكه‌هاي لائيك حكومت مي‌كردند و مردم مسلمان تركيه در خانه‌هايشان تلويزيون هم نداشتند. در آن زمان بهترين و بزرگ‌ترين بازار براي فيلم‌ها و سريال‌هاي ايراني كشور تركيه بود، مشخصا سريال حضرت مريم مقدس (ع)، يك ميليون و دويست هزار نسخه در زمان خودش فروش رسمي در اين كشور داشت كه حداقل دو برابر تكثير غير رسمي هم داشته است. براساس برآورد ما 20 ميليون نفر اين سريال را در تركيه ديده‌اند. بسياري از شركت‌ها و موسسات ويدئويي تركيه با پخش سريال‌ها و فيلم‌هاي ايراني ميليون‌ها دلار سود كردند. وي ادامه داد: امروز شبكه‌هاي اسلامي در تركيه تأسيس شده و نمي‌توانيد مدعي باشيم كه چرا در تركيه فيلم ايراني فروش نمي‌كند. اگر بازار جهاني را نشناسيد و فقط فيلم توليد كنيد و بگوييد بايد فروش كند، حتي اگر با سينما‌دار نيز توافق كنيد، باز هم نتيجه‌‌اي ندارد. ابتدا بايد محصول فرهنگي ايده‌آل باشد و بعد به دنبال روش فروش آن باشيد. عباسيان گفت: در اهل سنت، تصوير صورت انبياء حرام است و اجازه نداريد كه در فيلمي تصوير آنها را نشان دهيد، اين يعني اگر فيلم يا سريالي بسازيد كه در آن تصوير صورت نبي ديده شود، پيش فرض اوليه‌تان مي‌گويد كه اين فيلم يا سريال در جهان عرب نمي‌تواند رسما و قانونا پخش شود. شما حضرت مسيح (ع)، ابراهيم خليل‌الله يا ملك سليمان بسازيد، از قبل تكليف مشخص است كه در جهان عرب و اهل سنت نمايش و پخش خانگي نداريد و وقتي محصولي بسازيد كه تصوير نبي را نشان دهد و بخواهيد در جهان عرب هم نمايش داده شود، به معني بي‌اطلاعي شما در بازار جهاني است. شما سريالي بسازيد كه عليه خلفا در آن صحبت شود، 20 ميليون دلار هم برايش هزينه كنيد، قابل فروش در بخشي از كشورهاي جهان اسلام نيست. * توليد مشترك مؤلفه گسترش بازار جهاني عباسيان يكي از مؤلفه‌هاي گسترش بازار جهاني براي فيلم‌هاي ايران را توليد مشترك دانست و گفت: در جهان كنوني مهم‌ترين مؤلفه در سينما توليد مشترك است، تقريبا ديگر فيلمي را پيدا نمي‌كنيد كه توليد مشترك نباشد، حتي بزرگترين كمپاني‌هاي هاليوودي هم با چند كمپاني ديگر، دست به توليد فيلم مي‌زنند. در اروپا نيز هيچ فيلمي وجود ندارد كه توليد مشترك نباشد، اين معني‌اش عدم توانايي كمپاني‌ها و كشورهاي مربوطه در توليد انحصاري نيست. اگر زماني كه فيلم «ملك سليمان» ساخته شد، يك كمپاني غير ايراني، همان كشور هنگ‌كنگ كه كارهاي جلوه‌هاي ويژه را انجام مي‌دهد، يك نخود در اين آش مي‌انداخت، شرايط عرضه بين‌المللي اين فيلم كاملا متفاوت از اكنون بود. وي ادامه داد: يعني در توليد يك فيلم با كشوري شريك شويد كه بدانيد مي‌تواند آورده‌اي داشته باشد. سينماي ايران زماني مي‌تواند به بين‌المللي شدن به معني واقعي كلمه نزديك شود كه موضوع توليد مشترك را حل كند. اما توليد مشترك به اين معني نيست كه اكنون در سينماي ايران از آن ياد مي‌كنند، توليد مشترك يعني اينكه حداقل دو يا چند شركت بين‌المللي بيايند و در توليد يك فيلم كاملا مشاركت كنند. * برخي از توليدات مشترك سينماي ايران،‌اصلا توليد مشترك نيستند محمدرضا عباسيان به برخي از توليدات مشترك سينماي ايران اشاره كرد و گفت: فيلم‌هايي كه اكنون به عنوان توليد مشترك از آنها ياد مي‌شود، اصلا توليد مشترك نيستند. مثلا ايراني مقيم خارج كشور، مي‌خواهد يك فيلم ارزان بسازد و مي‌داند در ايران هم ارزان است، با خودش پول مي‌آورد و مجبور است تهيه‌كننده و شركتي را دخيل كند، بعد اسم اين كار را توليد مشترك مي‌گذارند. فيلم قرار بوده است با 100 ميليون ساخته شود ولي 150 تا 200 ميليون تومان براي سرمايه‌گذار هزينه‌ مي‌تراشند و اسمش را توليد مشترك مي‌گذارند. يا يك شبكه تلويزيوني خارجي، مي‌خواهد فيلمي را در ايران فيلمبرداري كند و نياز به يكسري سرويس دارد. من نمي‌خواهم از فيلم‌ها و عناوين آدم‌هايي كه اين كارها را كرده‌اند، اسم ببرم ولي اسمش را مي‌گذارند توليد مشترك. يك پروژه خارجي فقط قصد داشته كه از ايران براي فيلمبرداري استفاده كند، اسمش را توليد مشترك مي‌گذارند و در تيتراژ اين فيلم نيز حتي اسمي از شركت ايراني برده نمي‌شود! وي با بيان اين مطلب كه ما در توليد مشترك با مشكلاتي روبرو هستيم، گفت: ولي اين مشكلات اغلب قابل گذشت است. اصل موضوع و نگاه به توليد مشترك را اگر درك كنيم، مي‌توانيم پيش برويم. اولين قدمش برنامه‌ريزي است و اينكه از آن عدول نكنيم. يعني از هم اكنون ايده‌اي را آماده كنيد و برنامه‌ريزي كنيد كه قطعا تا 2 سال ديگر آن را بسازيد و برايش به دنبال شريك بگرديد. ما امروز تصميم‌ مي‌گيريم، فيلمي را بسازيم و فردا كليدش مي‌زنيم و وقتي براي پيدا كردن شريك نداريم. امروز تصميم مي‌گيريم يك ماه ديگر فيلمي را بسازيم، شريك هم پيدا مي‌كنيم و يك ماه ديگر، شريك‌مان مي‌گويند پول ما تأمين نشده و نمي‌توانيم كار كنيم. عباسيان به طرح‌ها و ايده‌هايي كه براي توليد مشترك دارد، اشاره كرد و گفت: چندين ايده بزرگ براي توليد مشترك دارم كه چون در شرح وظايف مؤسسه نيست، نمي‌توانم شخصا آن را اجرا كنم. اين ايده‌ها بسيار خوب و در راستاي اهداف نظام جمهوري اسلامي و با شركاي بسيار حرفه‌اي طرح‌ريزي شده است كه به آقاي شمقدري پيشنهاد داديم و ايشان هم به دوستان ديگري محول كرده‌اند. وي افزود: مشخصا يك فيلم با مشاركت هاليوود با موضوع شهرك‌سازي در اسرائيل و يك فيلم با مشاركت آلمان در مورد جنگ عراق، شامل اين طرح‌ها مي‌شود كه بعد از چند ماه هنوز به نتيجه نرسيده است. مديرعامل مؤسسه رسانه‌هاي تصويري در ادامه به فارس گفت: در اساسنامه مؤسسه رسانه‌هاي تصويري مجوز برگزاري هفته‌هاي فيلم در خارج از كشور درج شده دارد و تغييري در اساسنامه براي انجام اين كار در مؤسسه صورت نگرفته است. حتي در اساسنامه مجوز برپايي دفاتري در خارج از كشور داده شده است. وي افزود: زماني كه ويدئو در كشور آزاد شود، مؤسسه رسانه‌هاي تصويري تأسيس شد و سالها اين مؤسسه به صورت انحصاري در حوزه ويدئو كار كرد و از يك زماني به بعد بخش خصوصي نيز فعال شد و بخش خصوصي نيز در هر حوزه‌اي كه وارد مي‌شود، موفق است، به هر حال شركت‌هايي در عرضه محصولات ويدئويي وجود دارند كه در وجهه تجاري از ما موفق‌ترند. عباسيان دلايل موفقيت بخش خصوصي در عرضه محصولات ويدئويي را ذكر كرد: دلايل اين اتفاق مشهود است، همينطور كه در اقتصاد دولتي و اقتصاد بخش خصوصي مشخص است. مدير بخش خصوصي انگيزه‌هاي بيشتر، پرداخت‌هاي متفاوت‌تري دارد و مثلا مجموعه‌اي از مديران و كارمندان مؤسسه رسانه‌هاي تصويري در سال‌هاي گذشته توسط بخش‌هاي خصوصي با چند برابر حقوق دولتي‌شان، جذب شدند. وي ادامه داد: بخش خصوصي براي منافع مادي‌اش، به هر كاري دست مي‌زند ولي بخش دولتي نبايد اين كار را بكند. بخش خصوصي نگران سرمايه شخصي‌اش است ولي در بخش دولتي شايد اين نگراني وجود نداشته باشد. بخش خصوصي فقط به فكر در آمد است ولي بخش دولتي نگاه فرهنگي هم دارد. * مؤسسه رسانه‌هاي تصويري كاملا از بازار خارج نشود مديرعامل مؤسسه رسانه‌هاي تصويري افزود: پيشي گرفتن مؤسسات خصوصي دلايل متفاوت دارد، ضمن اين كه از زماني تأكيد شد كه مؤسسه رسانه‌هاي تصويري خيلي درگير كار بازار نشود. عليرغم اين كه مؤسسه خيلي ديگر در بازار نيست ولي گفت‌وگوهايي مي‌شود، مبني بر اين كه مگر قرار نبود مؤسسه كاملا تعطيل شود. با اين كه موسسه نقش حمايتي‌اش را هميشه در قبال مؤسسات ديگر داشته است ولي هميشه نيز اين مؤسسات حتي به ساختمان مؤسسه خرده مي‌گيرند و يكي از مديران يك مؤسسه ويدئويي گفته كه اجاره ساختمان مؤسسه رسانه‌هاي تصويري بيشتر ارزش دارد تا فعاليت آن. وي افزود: نظر شخصي من نيز اين است كه مؤسسه رسانه‌هاي تصويري كاملا از بازار خارج نشود، اما به شكل تجاري كه ديگر مؤسسات خصوصي فعال هستند، شركت نداشته باشد. به نظر من مسئله خصوصي‌سازي در بحث فرهنگي جاي سؤال دارد. مثلا دولت مي‌خواست از فيلم «كودك و فرشته» در اكران عمومي حمايت كند ولي امكان حمايت نداشت. اگر مؤسسه رسانه‌هاي تصويري كاملا از بازار ويدئويي خارج شود، همين اتفاق در بازار ويدئويي هم مي‌افتد، مثلا مي‌خواهيم يك فيلمي را در شبكه ويدئويي توزيع كنيم كه برايمان ارزشمند است ولي امكانش را نداريم. عباسيان گفت: متأسفانه بخش خصوصي هم ثابت كرده‌‌ كه بايد نظارتي بر عملكردشان وجود داشته باشد و خودشان نمي‌توانند شرايط را به شكل متعادل نگه دارند و شايد الزاما هم مشكل، خود موسسات نباشند، مثل همان اتفاق كه در چند ماه گذشته افتاد و ما با هجوم فيلم‌هاي سوپر درياني و زير تخم مرغي روبرو شديم. * يكي از دلايل عدم فروش فيلم‌ها، و ركود بازار بي‌اعتمادي مردم است وي با بيان اين مطلب كه يكي از دلايل عدم فروش فيلم‌ها، و ركود بازار بي‌اعتمادي مردم است، گفت: مردم به فيلم‌ها و مؤسسات ويدئويي بي‌اعتماد شده‌اند. دوره‌اي فيلم‌هاي نازل و سخيفي وارد بازار شد كه بازيگراني كه عكس‌شان روي جلد اين محصولات بود، فقط در يك نمايي در فيلم رد مي‌شدند. يعني فيلم اصلي با تبليغات فيلم، متفاوت بود و به اعتماد مخاطب خيانت شد. در نتيجه مخاطب ديگر اعتمادش را از دست داد. عباسيان افزود: به نظر من بايد كنترلي روي بازار اعمال شود و مؤلفه‌هايي در آن حفظ شود. اين بازار هم اگر كنترل نشود، به زودي سقوط مي‌كند. شما ببينيد مي‌گويند «قهوه تلخ» ركورد‌ها را شكانده است، بعضي‌ها مي‌گويند تحولي در بازار بوجود آورده ولي من اصلا موافق نيستم. من و خانواده‌ام يكي از مخاطبان سريال قهوه تلخ هستيم و از زماني كه اين سريال پخش مي‌شود، ديگر انگيزه‌اي براي خريد كالاهاي ديگر نداريم، چون بچه‌هاي مدرسه اين سريال را نگاه مي‌كنند و براي‌ آنها همين سريال براي تفريح كافي است. وي ادامه داد: سياست‌گذاران و مسئولان بايد بدانند كه اگر قرار است، چنين فيلم و سريالي وارد بازار مي‌شود و فروش خوبي هم مي‌كند، معني‌اش اين نيست كه يك اتفاق جديدي رخ داده، بلكه بايد بدانند كه اين محصول جاي چيزهاي ديگري را گرفته است. نسخه‌هاي 1500 توماني ويدئويي اختلاف قيمت مشهودي با بليت سينما دارند كه يكي از دلايل مهم عدم رغبت مردم براي رفتن به سينماست. يك خانواده 3 نفره فارغ از هزينه‌هاي اياب و ذهاب و خريد تنقلات، ميانگين هر نفر 4 هزار تومان هزينه براي سينما رفتن مي‌كنند، در حاليكه با همين هزينه مي‌‌توانند 10 نسخه فيلم ويدئويي بخرند تا در منزلشان چندين بار هم تماشا كنند. عباسيان گفت: راهكاري كه من پيشنهاد دادم اين است كه فكر جدي براي پيشگيري از بالا رفتن قيمت بليت سينما شود. وقتي قيمت بليت سينما نمي‌تواند كاهش يابد و سينمادار راضي نيست، يارانه دولت بايد به بيلت سينما تخصيص پيدا كند، الان قيمت بليت فيلم گيشه‌اي كه براي تجارت ساخته شده و فيلمي كه فرهنگي است، مشابه است. در حالي كه براي يك فيلم فرهنگي، دولت مي‌تواند يارانه تخصيص دهد و قيمت بليتي كه مخاطب براي فيلم فرهنگي مي‌پردازد، ارزان‌تر از فيلم‌هاي ديگر باشد و ما به تفاوت آن را دولت به سينمادار بپردازد. وي به بررسي جوانب مختلف عرضه بين‌المللي فيلم، پرداخت و گفت: عرضه بين‌المللي يك روش حرفه‌اي دارد، به اين معنا كه رايت فيلم‌تان را به يك كمپاني يا كشوري بفروشيد و آن كمپاني خودش ديگر مي‌داند، چه شيوه‌اي عمل كند. شما رايت فيلمتان را مثلا به تركيه مي‌فروشيد، اين كمپاني خودش ديگر مي‌داند كه ابتدا فيلم را به صورت ويدئويي عرضه كند يا در تلويزيون پخش كند. همين طور كه وقتي ما از يك كشور خارجي فيلم خريداري مي‌كنيم، حقوق پخش را در ايران دريافت كرده‌ايم و ما نسبت به شيوه پخش آن تصميم‌گيري مي‌كنيم. وي گفت: سايت فارسي مؤسسه به نام رسانه‌ها فعال است و چندي است كه سايت انگليسي مؤسسه تحت عنوان ويژوال مديا طراحي و راه‌اندازي شده است. * مجموعه فيلم‌هاي «ابراهيم حاتمي‌كيا» با عنوان «پلاك» در حال آماده‌سازي است عباسيان همچنين درباره عرضه فيلم‌هاي ويدئويي در اين مؤسسه، گفت: در بحث عرضه عناوين ويدئويي، اصل ما فيلم‌هاي فرهنگي است كه خوشبختانه در مديريت قبلي پيگيري شده است. بحث بسته‌هاي موضوعي يا شخصيت محور مبناي ماست كه تاكنون مجموعه فيلم‌هاي «ابراهيم حاتمي‌كيا» با عنوان «پلاك» در حال آماده‌سازي است و به زودي ارائه مي‌شود. وي افزود: به نظر من اين مجموعه كاري بسيار شايسته‌ و در خور است و دوستان زحمت زيادي براي آن كشيده‌اند. مجموعه فوق حاوي فيلم‌هاي جنگي ابراهيم حاتمي‌كيا است كه از بهترين نسخه‌ها كپي شده است. «پلاك» با سه زيرنويس فارسي، عربي و انگليسي همراه است و هر قاب شامل دو دي‌وي‌دي و پشت صحنه، گفت‌وگو جديد اكبر نبوي با حاتمي‌كيا، عكس‌ها و موسيقي كامل هر فيلم است.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 499]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن