واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تاریخ انتشار دوشنبه 23 شهریور 1388 تعداد مشاهده : 67 فلسفه روزهداري در اديان بررسي شد خبرگزاري فارس: فلسفه «روزهداري از منظر اديان» شب گذشته با حضور نمايندگاني از اقليتهاي ديني ايران در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي برگزار شد. به گزارش خبرنگار آئين و انديشه فارس، نشست «روزهداري از منظر اديان» با حضور مهدي مصطفوي، اردشير خورشيديان، رئيس انجمن زرتشتيان ايران، آرش آبابي پژوهشگر يهودي و سيبو سركيسيان اسقف اعظم ارامنه تهران، يكشنبه شب در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي برگزار شد. *عدالت بزرگترين سرمايه انسان آزاد است مهدي مصطفوي در اين نشست با اشاره به اينكه ريشه تمام اديان الهي به ذات خداوند برميگردد، گفت: طبيعي است كه آموزههاي اديان الهي همه از يك منشا شكل گرفته و يك هدف را دنبال ميكند. رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با بيان اينكه ارزش انسان در آزادي او است، خاطرنشان كرد: كسي كه اسير غرايض جسماني است نميتوان آزاد باشد. مصطفوي اظهار داشت: دستورات روزه در اديان به دنبال آزاد كردن انسان و باز كردن راهي روشن براي رشد آدمي يعني آزادي است. رئيس شوراي سياستگذاري اديان در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي خاطرنشان كرد: كسي كه آزاد است، ميتواند راجع به عدالت فكر و عمل كند، چرا كه عدالت بزرگترين سرمايه انسان آزاد است. وي انسان آزاد را داراي امكان رشد و تعالي دانست و گفت: اين پيام تمام اديان بزرگ الهي درباره آزادي است. مشاور فرهنگي رئيس جمهور تصريح كرد: متاسفانه امروزه شاهد بروز برخي عرفانها و جنبشهاي ديني كاذب هستيم كه ميخواهند با اعمالي كه اصلاً پاسخگوي رشد و تعالي انسان نيست، جهان را دچار خلع معنويت كنند و طبيعي است هيچ يك از اديان الهي اين عرفانها را حركت صحيح و درست نميداند. مصطفوي در پايان خاطرنشان كرد: اميدواريم روزي اعمال مشترك اديان موجب نزديكي بيشتر كشورها باهم شود. * خورشيديان: زرتشتيان، هر ماه 4 روز روزه ميگيرند بنابراين گزارش در ادامه اين نشست، اردشير خورشيديان گفت: مينو در آئين زرتشتي همان معنويت در دين است و روزهداري از مينوهاي مهم زرتشت به حساب ميآيد. وي تصريح كرد: مشتركات اديان بسيار زياد است و در گفتمانهاي فرهنگي بين اديان مختلف كمترين اختلاف وجود دارد، اما در جزئيات شريعت اختلافات كوچكي وجود دارد. رئيس انجمن زرتشتيان ايران اظهار داشت: همه پيامبران براي نزديكي به خدا تلاش كردهاند كه در آموزهها و سخنان آنها مشهود است و ما در تمام اديان بايد به سخنان اين پيامبران اهتمام بورزيم. خورشيديان در ادامه به برخي از آداب روزهداري در دين زرتشت اشاره كرد و گفت: در دين زرتشت 4 روز از هر ماه را روزه ميگيريم و در ايام روزهداري نبايد حيواني را شكار كنيم و گوشت بخوريم. وي از ديگر آداب روزه را 5 روز اول عيد نوروز عنوان كرد و افزود: روزه در اين پنج روز واجب نيست، اما بسيار توصيه شده است كه نهار خورده نشود. *آبايي: در يهود روزه با هدف بخشش گناهان گرفته ميشود در ادامه اين نشست آرش آبايي، پژوهشگر يهودي گفت: در دين يهود، روزه به معني تهنيت است و امري است كه براي نزديك شدن به درگاه خداوند انجام ميشود. وي معروفترين روزه يهوديان را «يوم كيپور» عنوان كرد و افزود: اين روزه با هدف بخشش گناهان گرفته ميشود و تنها روزهاي است كه دستور مستقيم خداوند در تورات درباره آن صادر شده است. اين پژوهشگر يهودي در ادامه به برخي از آداب روزه در يهوديت اشاره كرد و افزود: در طول سال، روزهاي دوشنبه و پنج شنبه روزه مستحب است و همچنين در روز فوت پدر، مادر و نزديكان يهوديان براي يادآوري اين بزرگان و اينكه ياد آخرت را كرده باشند، روزه ميگيرند. آبايي در پايان خاطرنشان كرد: فرهنگ روزهداري در دين يهود به معني يادآوري آدمي نسبت به اعمال خود، از بين بردن منيت و يادآوري گرسنگان است. * سركيسيان: روزه در مسيحيت به پاكي روح ميانجامد در پايان اين نشست، سيبو سركيسيان اسقف اعظم ارامنه تهران گفت: در اعتقادات مسيح، روزه امري باطني و معنوي است؛ نه ظاهري و هدف روزه گرفتن اين است كه انسانها با فروتني به خدا تقرب جويند. وي روزه در مسيحيت را نوعي روش زندگي دانست و گفت: براي روزهداري در مسيحيت مراتبي در نظر گرفته شده است كه با جسم شروع ميشود و پاكي فكر و روح تمام ميشود. سركيسيان خاطرنشان كرد: روزه مسيحي تنها در زمان خاص و تحت قوانين خاصي انجام نميشود، آنها علاوه بر زمانهاي مشخص، آزادند در هر زمان و با هدايت روح خدا به طور فردي و جمعي براي يك يا چند روز و حتي براي چند ساعت روزه بگيرند. انتهاي پيام/ح
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 118]