تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):عدالت نيكو است اما از دولتمردان نيكوتر، سخاوت نيكو است اما از ثروتمندان نيكوتر؛...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819602517




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نعمت‌الله: زاويه برخورد با موضوع فقر را تغيير داديم


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تاریخ انتشار دوشنبه 21 بهمن 1387 تعداد مشاهده : 61 نعمت‌الله: زاويه برخورد با موضوع فقر را تغيير داديم خبرگزاري فارس: حميد نعمت‌الله گفت: موضوع فقر با تمام پلشتي‌ها در «بي‌پولي» منظور ما نبود و ما نمي‌خواستيم از آن زاويه با فقر برخورد كنيم و سعي كرديم مقداري نرم‌تر باشيم. به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، عصر امروز پس از نمايش فيلم «بي‌پولي» نشست خبري آن با حضور حميد نعمت‌اله (كارگردان)، بهرام رادان و حبيب رضايي ، بابك حميديان (بازيگران) ، هادي مقدم‌دوست (فيلمنامه‌نويس)، مصطفي شايسته (تهيه‌كننده)، سهراب پورناظري (آهنگساز) و اجراي علي علايي (منتقد) در سالن شماره 3 سينمافلسطين برگزار شد. بنا به گزارش فارس، در ابتداي اين نشست «حميد نعمت‌الله» از نمايش فيلمش در سينماي مطبوعات ابراز خرسندي كرد و گفت: هميشه نمايش فيلم در بين بچه‌هاي مطبوعات براي من هيجان زيادي دارد و فكر مي‌كنم براي باقي فيلمسازان نيز اينگونه است. «مصطفي شايسته» درباره تأثير رسانه‌ها بر هنر سينما گفت: مطبوعات نقش بسيار مهمي در معرفي و جهت‌دهي به محصولات سينمايي دارند و حتي فيلم‌هاي خوب نيز كارگردان و عوامل سازنده‌شان وقتي مشاهده كنند كه با تشويق و حمايت و دلگرمي ارباب جرايد روبرو مي‌شوند حركت مثبتي در روند كاري‌شان به وجود مي‌آورند. وي افزود: اين تأثير در جهت‌گيري كارهاي عادي هنرمندان بسيار متاثر است به اين دليل كارهايي كه در هدايت فيلم توليد كرديم و موفقيت آنها را مديون اهالي مطبوعات مي‌دانم. شايسته درباره توليد فيلم‌هايي كه روند فرهنگي‌تري دارند، گفت: ما در تمام طول سال منتظر پيشنهاد پروژه‌هايي از اين دست هستيم و قطعا نيز در سال آينده چنين فيلم‌هايي را توليد خواهيم كرد. «هادي مقدم‌دوست» كه خود نيز يكي از اهالي مطبوعات است و نگارش فيلمنامه «بي‌پولي» را با مشاركت حميد نعمت‌الله بر عهده داشته گفت: حضور مطبوعاتي براي من مثل ورزش است كه به هر روشي انسان را تازه مي‌كند و اين تاثير باعث مي‌شود كه كاري كه مي‌نويسم به گونه‌اي باشد كه مردم از آن راضي باشند. «بهرام رادان» بازيگر نقش نخست اين فيلم در ابتداي سخنانش، گفت: اميدوارم كه فيلم را دوست داشته باشيد. همكاري با آقاي «مصطفي شايسته» كه مثل برادر بزرگ‌تر من هستند و حميد نعمت اله كه يك پديده بود برايم لذت‌بخش بود.من با كارگردانان صاحب نام‌تري از نعمت‌الله كار كردم اما در تجربه اين 25 فيلمي كه در طول اين 10 سال انجام دادم فصل مشترك ما گفت و گوي سالم بود. وي افزود: «نعمت‌الله» دموكرات‌ترين ديكتاتور جهان است كه همه پيشنهادات را مي‌شنيد و دست آخر كار خودش را مي‌كرد در حال از نتيجه كار راضي هستم و افسوس مي‌خورم كه به دليل زمان بالا برخي از سكانس‌هاي فيلم حذف شده است. «حبيب رضايي» نيز درباره همكاري خود با اين پروژه گفت: خوشحالم كه در اين فيلم همكاري كردم و اگر نقطه ضعف فيلم نباشم اتفاق مثبتي براي من است. هميشه آرزو داشتم با آقاي «نعمت‌الله» كار كنم چرا او داراي شعور سينمايي بالايي است. همين طور در ذهنم بود كه با آقاي شايسته نيز همكاري كنم و حالا كه اين كار انجام شده احساس مي‌كنم كه همكاري لذت‌بخش و جذابي بوده است. وي با اشاره به نحوه كارگرداني «حميد نعمت‌الله» گفت: در بحث و صحبت‌هايي كه با نعمت اله در مورد فيلم داشتيم او روش منحصر به فردي در هدايت بازيگران داشت كه همه پيشنهادات را مي‌پذيرفت ولي در نهايت كاري را مي‌كرد كه خودش دوست داشت. با اين روش حالا من مي‌دانم كه دفعه بعد با او چطور بايد كار كرد. «سهراب پورناظري» آهنگساز فيلم «بي‌پولي» در ادامه گفت: به جمع سينما سلام مي‌كنم چرا كه اين نخستين تجربه كار من در سينما است كه به دليل مشغله‌هاي كاري بود كه هميشه داشتم. از همه بيشتر از همكاري با آقاي نعمت‌الله خوشحالم چرا كه بيش از اين ذهنيت خوبي نسبت به اهالي سينما نداشتم. اما نعمت‌الله يك دوست خوب است. وي درباره ضعف‌هايي كه موسيقي فيلم دارد گفت: اگر ضعفي در موسيقي كار ديده شده است طبعا به خاطر اين است كه نخستين تجربه من محسوب مي‌شود.من موسيقي براي اين فيلم ساختم كه پيشتر در سينما كمتر استفاده شده باشد كه در ذوق تماشاچي نيز نزند. «بابك حميديان» نيز در سخناني كوتاه گفت: به نظرم اين نقش يكي از سخت‌ترين نقش‌هايي بود كه ايفا كردم براي اولين بار كه با بهرام رادان فيلم را ديدم فاصله‌اي را پياده روي كردم و بار ديگر سينما به من يادآوري كرد كه خيلي نامرد است. «حميد نعمت‌الله» در خصوص شيوه نگارش فيلمنامه گفت: ما روند به خصوص و كلاسيكي در نگارش فيلمنامه نداشتيم . من به اين موضوع علاقمند شدم و با «هادي مقدم‌دوست» تماس گرفتم و او هم از ايده استقبال كرد. طرح و ايده‌هاي گسترده‌اي مي‌نوشتيم و يادداشت‌هاي مربوط يا كم‌ربط به فيلم را يادداشت مي‌كرديم كه به مرور زياد شد. وي افزود: در نهايت به خط داستاني روشني رسيديم و از بعضي ايده‌ها در آن استفاده كرديم. اينگونه نيست كه روش ما سرراست و مدرسه‌اي باشد. ما سال‌هاست كه اينگونه با هم كار مي‌كنيم. «نعمت‌الله» در مورد سكانسي كه از فيلم حذف شده است، گفت: در نسخه اوليه زمان بسيار بالا بود كه در مراحل مختلف حذف شد. يكي از سكانس‌هايي كه حذف شد مربوط به بازي علي علايي است كه اگر روزيDVD فيلم منتشر شود اين سكانس كه بهترين سكانس فيلم است اضافه خواهد شد. وي افزود: به دليل اين كه اين سكانس ارتباطش با مجموعه فيلم كمتر از باقي سكانس‌ها بود نخستين كانديداي ما براي حذف بود اما كيفيت سكانس با بازي درخشان علي علايي به نظرم بسيار خوب بود و جزء محبوبترين صحنه‌هاي من است. «علي علايي» كه مسئوليت اجراي اين نشست را نيز به عهده داشت در مورد حذف اين سكانس گفت: موقعي كه پيشنهاد اين بازي به من شد به نعمت‌الله گفتم اگر خوب كار از آب درآمد از آن استفاده كند و اگر هم نشد كنارش بگذار و تمام مدت نيز دلهره اين را داشتم بد از كار درآمده باشد، ولي در نهايت همان چيزي شد كه من فكر مي‌كردم. من اين قول را گرفتم كه اين كاراكتر را براي يك فيلم ديگر هم بگذارد. بنا به گزارش فارس، در حين صحبت‌هاي علايي يكي از حضار نسبت به سخنان مكرر و طولاني او اعتراض كرد و علايي پاسخ داد كه يكي از عوامل فيلم بوده است و بايد در اين باره صحبت كند. «بهرام رادان» با اشاره به تفاوتي كه در بازي او در دو فيلم «بي‌پولي» و «ترديد» ديده مي‌شود، گفت: به نظر من نيز اين دو بازي كاملا متفاوت بود ولي هدايت كارگردان‌ها در آن موثر بود چون من در هر دو فيلم هيچ بسته‌اي به عنوان بازي قراردادي براي كارگردان‌ها نداشتم اما مثل درختي كه ريشه‌هاي مختلفي دارد اين ريشه‌ها را سعي كرده‌ام، پيش آنها بياورم كه آنها خود هرس كنند و فكر مي‌كنم محصول كار نتيجه هدايت كارگردان‌ها بود. وي درباره عدم كانديدا شدن فيلم در بخش‌هاي مختلف گفت: من هم تعجب كردم كه در رشته‌هاي بيشتري فيلم كانديد نشد. من دو سال پيش در تالار وحدت مثل الان كه در كنار حبيب رضايي نشسته‌ام، وقتي نامم را براي فيلم «سنتوري» خواندند در همان لحظه تصميم گرفتم كه همه چيز را به جان بخرم و فكر سيمرغ را از سرم بيرون كنم. به همني دليل امسال و در سال‌هاي ديگر به اين فكر نيستم. «بهرام رادان» گفت: اما براي عوامل ديگر فيلم حيرت‌زده‌ام چرا كه بازي‌هاي خوبي دارند. در زمان فيلمبرداري هرپلاني كه بازي مي‌كرديم به شدت مي‌خنديديم و به دليل همين خنده‌ها بود كه نعمت‌الله كات مي‌داد. آن لحظات خوب و خوش با اين همراه بود كه همه مي‌گفتند كه با اين پلان ديگر كانديدا هستي. صاحبنظراني هم كه فيلمنامه را خواندند، معتقد بودند كه يكي از بهترين فيلمنامه‌هايي بوده كه تاكنون خوانده‌اند اما به هر حال داوري يك سليقه است و چاره و تواني جز احترام به آن سليقه هم نيست. «نعمت‌الله» درباره وجه كمدي اين فيلم گفت: «بي‌پولي» خاصيت طنز بارزي دارد اما فكر مي‌كنيم اين فيلم تركيبي از تلخي، غم و شادي است ولي لحظات طنز در فيلم زياد است. احوالات آدم متغير است و احوالات من نيز كمي تغيير كرد و به هر حال احساس كردم كه اين فيلمنامه را بنويسم. «پورناظري» در ادامه جلسه گفت: تخصص من موسيقي سنتي و كلاسيك است و در ساخت موسيقي اين فيلم تلاش كرده‌ام كه فضاهايي را در نظر بگيرم كه كمتر در موسيقي فيلم شنيده‌ايم و شايد 90 درصد اگر كس ديگر موسيقي اين فيلم را مي‌ساخت به فضاي ديگري مي‌رسيد و من فكر كردم كه موسيقي اين فيلم را به هنر نزديك كنم. «حميد نعمت‌الله» در پاسخ به سئوال يكي از حضار مبني بر اين كه اگر فيلم تهيه‌كننده دولتي داشت به فضاي كمدي كنوني مي‌رسيد يا نه گفت: من نمي‌دانم رابطه بين تهيه‌كننده دولتي و چنين تاثيري چگونه مي‌تواند باشد. اين كارگردان سينما همچنين درباره عدم موفقيت در به تصوير كشيدن فقر گفت به تصوير كشيدن موضوع فقر با تمام پلشتي‌هايش موضوع ما نبود و ما نمي خواستيم از آن زاويه با موضوع برخورد كنيم به هر حال سعي ما اين بود كه مقداري نرم‌تر باشيم و اين جزء طعم عمومي فيلم است. وي افزود: ضمن اين كه موضوع «بي‌پولي» مناسب توضيح يك مقطع است و منحصر به يك محدوده زماني است و با آنچه ما از فقر و چهره معروفي كه از آن سراغ داريم متفاوت است. حال عمومي فيلم ايجاب نمي‌كرد كه فكر را با پيچ و خم‌هاي سخت و روح و روان آدميزاد نشان دهيم. «هادي مقدم‌دوست» فيلمنامه‌نويس نيز در اين باره گفت: دو تصور از فقر وجود دارد اين كه جيب‌مان خالي است ولي خانه و زندگي داريم آبرو داريم و فقري كه منجر به وضعيت پلشتي مي‌شود. منظور ما آدمي بود كه دستي دستي خودش را در شرايط سخت قرار مي‌دهد، قرض نمي‌گيرد چون فكر مي‌كند پول يعني آبرو و بي‌پولي يعني بي‌آبرويي. در انتهاي اين نشست علي علايي به مطالب يكي از روزنامه‌ها اشاره كرد كه برگزاري نشست يكي از فيلم‌ها توسط وي را مورد انتقاد قرار داده بود. انتهاي پيام/ا




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 285]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن