تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 17 دی 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خوشى و آسايش، در رضايت و يقين است و غم و اندوه در شكّ و نارضايتى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1851562500




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پاداش آشتي ميان مردم (محتوای سوره انفال)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: پاداش آشتی میان مردم (اصلاح ذات البین)(محتوای سوره انفال)
سوره پرواز
سیماى سوره‏ى انفال‏انفال هشتاد و هشتمین سوره است كه بعد از سوره بقره در مدینه نازل گردید، در میان سوره‏هاى مدنى دومین سوره مى‏باشد، مطالب آن نشان مى‏دهد كه در سال دوم هجرى بعد از جنگ تاریخى «بدر» نازل شده است، در ترتیب فعلى قرآن مجید سوره هشتم مى‏باشد.تعداد آیات آن بقول قاریان كوفى هفتاد وپنج و به قول قاریان حجاز و بصره هفتاد وشش است. البته قول كوفى قابل قبول است كه توسط عاصم بن ابى النجود به امیر المؤمنین (صلوات اللَّه علیه) مى‏رسد.خازن در تفسیر خویش گوید: این سوره داراى هزار و هفتاد و پنج كلمه و پنج هزار و هشتاد حرف است.این سوره به دلیل كلمه‏ى «انفال» كه در آغاز آن آمده و همچنین بیان احكام انفال و ثروت‏هاى عمومى، به «انفال» نامگذارى شده است.مى‏توان انفال را به طورخلاصه چنین تعریف كرد: «انفال هر چیزى است كه از ملكیت خصوصى آزاد مى‏شود و به ملكیت عمومى در مى‏آید و در دست امام امت قرار مى‏گیرد. در عهد رسول خدا (صلی الله علیه و آله) طبعا در دست آن حضرت قرار مى‏گرفت.»نام دیگر این سوره، «بدر» است، زیرا بیشتر آیاتش پیرامون جنگ بدر است كه اوّلین نبرد مسلمانان با مشركین مى‏باشد و مسلمانان از امدادهاى الهى و نصرت خدا برخوردار شدند.علّت نزول سوره یكى اختلاف درباره انفال و غنائم جنگى بود كه در جنگ «بدر» به دست آورده و در تقسیم آن اختلاف كردند، دیگر بیان امدادهاى غیبى بود كه در آیات مكرر از این سوره مى‏خوانیم: (فقط امداد غیبى و نقشه‏هاى خداوند بود كه در آن جنگ نابرابر سبب شكست دشمن و پیروزى مسلمانان گردید و گرنه در روال عادى مى‏بایست غلبه با كفار باشد.)در این سوره، در كنار مطرح شدن جنگ بدر، به طور ظریفى ویژگى‏هاى سپاه حقّ در مقابل سپاه باطل نیز بیان شده است. همچنین درسهایى از تاریخ پیامبر اسلام و چگونگى رفتار آن حضرت با مسلمانان و مسائلى همچون انفال، بیت المال، احكام جهاد، غنائم، اسیران و خمس و چگونگى تقسیم آن، ماجراى هجرت و لیله المبیت، صفات مؤمنان واقعى، جلوگیرى از اختلاف و تفرقه و...بیان شده است. امام صادق(علیه السلام) به شاگرد خود مفضّل فرمود: اگر میان دو نفر از طرفداران ما نزاعى پیش آمد، از مال من خرج كن و میان آنان آشتى بده. پاداش آشتی بین مردم یَسْئَلُونَكَ عَنِ الْأَنْفالِ قُلِ الْأَنْفالُ لِلَّهِ وَ الرَّسُولِ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَصْلِحُوا ذاتَ بَیْنِكُمْ وَ أَطیعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنینَ (1)[اى پیامبر،] از تو در باره غنایم جنگى مى‏پرسند. بگو: «غنایم جنگى اختصاص به خدا و فرستاده [او] دارد. پس از خدا پروا دارید و با یكدیگر سازش نمایید، و اگر ایمان دارید از خدا و پیامبرش اطاعت كنید. «الْأَنْفالِ» جمع «نفل»، به معناى زیاده و عطیّه است. همانطور كه به زیادتر از نمازهاى واجب، «نافله» گفته مى‏شود و عطاى فرزند به حضرت ابراهیم «نافله» به حساب آمده است. «وَ وَهَبْنا لَهُ إِسْحاقَ وَ یَعْقُوبَ نافِلَه» (انبیاء، 72) در روایات و كتب فقهى، منابع طبیعى و ثروت‏هاى عمومى، غنائم جنگى، اموال بى‏صاحب مثل زمینى كه صاحبش آن را رها كرده و اموال مردگان بى‏وارث، جنگل‏ها، درّه‏ها، نیزارها، زمین‏هاى موات، معادن و ... همه از انفال محسوب شده‏اند.(تفسیر نور الثقلین بحارالانوار، ج 93، ص 205 و كافى، ج 1، ص 539)چون قبل از اسلام، نحوه‏ى توزیع غنائم بر اساس تبعیضات بود، پس از جنگ بدر كه‏ اوّلین جنگ مسلمانان و همراه با غنائم بسیار بود، در اینكه غنائم را چه باید كرد و به چه كسانى مى‏رسد و چه كسانى اولویّت دارند، نظرهاى مختلفى وجود داشت. سرانجام با سؤال و درخواست مردم از پیامبر اكرم(صلى الله علیه و آله)، آن حضرت شخصاً به تقسیم غنائم پرداخت و بطور عادلانه و یكسان میان مردم تقسیم كرد تا تبعیضات موهوم دوره‏ى جاهلى را از میان برداشته و از مستضعفان حمایت كند، هر چند برخى، از این برابرى رنجیدند. (تفسیر نمونه فروغ ابدیّت، ج 1، ص 423)امام صادق(علیه السلام) فرمود: سهم خداوند از انفال، زیر نظر رسول خدا(صلى اللَّه علیه و آله) مصرف مى‏شود. (تفسیر نمونه)مراد از تقوا در اینجا اداى واجبات مالى و عدم تجاوز به اموال دولتى است كه از آن خدا و رسول اوست، و نیز التزام وحدت و مخالفت نورزیدن در امور است زیرا هر گروهى مى‏خواهد سهم بیشترى از اموال دولتى نصیبش گردد، به همین دلیل خداوند به اصلاح روابط اجتماعى فرمان داده است كه مى‏فرماید: وَ أَصْلِحُوا ذاتَ بَیْنِكُمْ و با یكدیگر به آشتى زندگی كنید.» این اصلاح ذات البین زمانى به كمال مى‏رسد كه عوامل فساد آن از میان برده شود.در روایات، پاداش اصلاح و آشتى میان مردم، از یك سال نماز و روزه‏ى مستحبّى هم بیشتر ذكر شده است. (تفسیر أطیب البیان.)امام صادق(علیه السلام) به شاگرد خود مفضّل فرمود: اگر میان دو نفر از طرفداران ما نزاعى پیش آمد، از مال من خرج كن و میان آنان آشتى بده. (كافى، ج 2، ص 209)در اسلام، تقویت و تحكیم پیوندها و از میان بردن اسباب تفرقه و نفاق به قدرى اهمیّت دارد كه در بعضى مراحل نه تنها اصلاح ذات البین واجب است، بلكه از بیت المال نیز مى‏توان براى آن استفاده كرد.(تفسیر نمونه)«الْأَنْفالِ» جمع «نفل»، به معناى زیاده و عطیّه است. همانطور كه به زیادتر از نمازهاى واجب، «نافله» گفته مى‏شود و عطاى فرزند به حضرت ابراهیم «نافله» به حساب آمده است. «وَ وَهَبْنا لَهُ إِسْحاقَ وَ یَعْقُوبَ نافِلَه»پیام‏های آیه:1ـ سؤال مردم درباره‏ى انفال و پاسخ پیامبر(صلى اللَّه علیه و آله) به آنان، نشان‏دهنده‏ى دخالت اسلام در شئون اقتصادى جامعه است. «یَسْئَلُونَكَ ...»2ـ مرجع و محلّ بیان احكام و مسائل اقتصادى، رهبر الهى است. «یَسْئَلُونَكَ عَنِ الْأَنْفالِ قُلِ» 3- هدف از جهاد در اسلام، پیروزى حقّ بر باطل است. غنائم، مسأله‏ى فرعى و اضافى است.(«الْأَنْفالِ»، به معناى «زیاده» است.)4- مالكیّت اموال عمومى از آن خداست، پس باید در دست مقدّس‏ترین و محبوب‏ترین مردم قرار گیرد. «قُلِ الْأَنْفالُ لِلَّهِ وَ الرَّسُولِ» 5- حكومت اسلامى پشتوانه‏ى اقتصادى مى‏خواهد و انفال، پشتوانه‏ى نظام اسلامى است. «الْأَنْفالُ لِلَّهِ وَ الرَّسُولِ» 6 - اسلام براى منابع طبیعى و ثروت‏هاى عمومى نیز قانون دارد. «الْأَنْفالُ لِلَّهِ وَ الرَّسُولِ»7- تمام مصارف رسول اللّه، در شعاع اهداف الهى است. «لِلَّهِ وَ الرَّسُولِ»8- حفظ اموال عمومى، پاكى و پروا لازم دارد. «فَاتَّقُوا اللَّهَ» (زیرا بیت المال و اموال عمومى، مى‏تواند بسترى براى سوء استفاده باشد.)9- كسى كه قصد اصلاح در جامعه دارد، باید خودش اهل تقوا باشد. «فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَصْلِحُوا»10- حفظ وحدت و اصلاح میان مردم، بر همگان لازم است. «أَصْلِحُوا ذاتَ بَیْنِكُمْ»11- مؤمن باید در میدان‏هاى اخلاق، جامعه و سیاست، به دستورات الهى عمل كند تا مشروعیّت داشته و به موفقیّت برسد. «فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَصْلِحُوا ذاتَ بَیْنِكُمْ وَ أَطِیعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ»12- ایمان تنها در قلب نیست، جلوه‏ى خارجى و اطاعت عملى هم مى‏خواهد. «أَطِیعُوا» ... «إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ» 13- ممكن است كسانى در آزمایش جانفشانى و حضور در جبهه قبول شوند، ولى در آزمایش مالى و تقسیم غنائم و انفال مردود گردند. «إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ» 14- جبهه رفتن به تنهایى نشانه‏ى ایمان كامل نیست، طمع نداشتن به غنائم، حفظ اخوّت و تسلیم در برابر رهبرى هم لازم است. (كلّ آیه)نوشته آمنه اسفندیاری – گروه دین و اندیشه تبیانمنابع:1- تفسیر نور ج 42- تفسیر احسن الحدیث ج 43- تفسیر هدایت ج 44- كافی ج 1 و 2 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 255]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن