تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833288572
رفتار شناسی امام علی علیه السلام
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: رفتار شناسی امام علی علیه السلام
امام علی علیه السلام روح جهان هستی است در شناسایی ارزش وجودی آن حضرت عقل کم می آورد و قلم ناتوان میماند او فوق البشر بود که این جهان تنگ هرگز نتوانست عظمتش را درک کند و او را در خود جا دهد او ورای زمان ها و مکان ها بود علی مردی بود فراتر از زمانش دیگر دوران همتایش را به خود ندید اکنون به گوشه ای از اخلاق و رفتار آن حضرت نگاه می اندازیم باشد که لحظه ای اندیشه کنیم و او را در ورای رفتارش بیابیم آیا واقعا میتوان چون او زیست در زمین خاکی گشت و خاک بر نداشت واعجبا از پسر ابو طالب اسطوره انسانیت. گوشه ای از رفتار عملی آن حضرتحضرت امام علی ـ علیه السّلام ـ کنار سفرهی غذا مانند بندگان مینشست، اگر دو لباس مرغوب و غیر مرغوب تهیه میکرد مرغوبش را به غلام خویش میداد، با دست مبارک خویش هزار برده را تربیت کرد و در راه خدا آزاد نمود. هیچ کس را توانایی انجام کارها و عبادات حضرت نبود، شب و روز هزار رکعت نماز بجا میآورد و البته شبیهترین اشخاص به ایشان علی بن الحسین ـ علیه السّلام ـ بود. 1هر وقت ثروتی به دست حضرت میرسید فقرا و مستضعفین را جمع میکرد و پولها را از دست راست به دست چپ میریخت و میفرمود: ای پولهای زرد و سفید مرا گول نزنید و بروید و غیر مرا گول بزنید و در همان مجلس همه را به هر صاحب حقی عطا میفرمود و سپس دو رکعت نماز شکر بجا میآورد. 2هر روز صبح که میشد وارد بازار مسلمین میشد در حالی که تازیانهاش بر دوش بود، اول بازار میایستاد و میفرمود: ای اهل بازار و تجّار ابتدا از خدا طلب خیر کنید و با آسانگیری بر مردم، خیر و برکت را به کسب خود وارد کنید، شغل را به زینت حلم مزیّن نمایید، حتماً از دروغ و قسم پرهیز کنید، از ظلم و بیانصافی اجتناب نمایید و به داد محرومین برسید و به هیچ وجه به ربا و معاملات ربوی نزدیک نشوید. 3برای کارگزاران مملکتی مینوشت که قلمها را کوتاه بگیرید، خط ها را نزدیک هم قرار دهید، حرف و سخنهای اضافی را حذف کنید، جداً مواظب باشید که در استفاده از بیت المال مسلمین زیاده روی نکنید.4پس از هجرت رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ به مدینه تا هنگام مرگ در شهر مکه نخوابید و هر وقت نماز عصر را میخواند از شهر خارج میشد و استراحت میکرد، سئوال میکردند که یا علی چرا چنین میکنی؟ میفرمود: در زمینی که پیامبر خدا ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ از آن هجرت کرده کراهت دارم استراحت کنم.5یکی از شبها مقداری پول برای حضرت آوردند، فرمود: هم اکنون آن را تقسیم کنید. عرض کردند، الآن شب است صبر کنید تا فردا تقسیم کنیم، فرمود: «تُقبِّلونَ أنْ أعیشَ إلی غدٍ» ؛ آیا شما یقین دارید که من فردا زنده هستم. گفتند ما هم برای خود چنین باوری را نداریم فرمود: پس تأخیر نیندازید شمعی آوردند، زیر نور شمع اموال را تقسیم کردند. 6در آن هنگام که مردم به سفرهی چرب و درهم و دینار معاویه هجوم میبردند، عدهای از راه خیرخواهی میگفتند یا امیر المؤمنین از اموال بیت المال به اشراف عرب و قریش بده که این قدر از کنار تو پراکنده نشوند. میفرمود: آیا از من میخواهید که پیروزی را از طریق ظلم بدست آورم نه به خدا سوگند چنین کاری را نخواهم کرد. 7یک روز عقیل برادر آن حضرت درخواست کمک مالی کرد و گفت من تنگدستم مرا چیزی عطا کن، حضرت فرمود: صبر داشته باش تا میان مسلمین تقسیم کنم، سهمیهی تو را خواهم داد، عقیل اصرار ورزید، علی ـ علیه السّلام ـ به مردی گفت: دست عقیل را بگیرد و ببر میان بازار، بگو قفل مغازهای را بشکند و آنچه در میان مغازه هست بردارد. عقیل در جواب گفت میخواهی مرا به عنوان دزدی بگیرند. پیامبر فرمود : بدانید، هر کس علی (ع)را دوست داشته باشد، مرا دوست داشته است و هر که مرا دوست داشته باشد خدا از او راضی و خشنود است و کسی که خدا از او خشنود باشد پاداش او را بهشت قرار می دهد.علی ـ علیه السّلام ـ فرمود: پس تو میخواهی مرا سارق قرار دهی که از بیت المال مسلمین بردارم و به تو بدهم؟! 8یک روز معاویه به یکی از دوستان امیر المؤمنین به نام ضرّار گفت: مقداری از اوصاف و اخلاق علی ـ علیه السّلام ـ را برایم شرح بده: گفت هر چه بگویم در امان هستم، گفت در امان خواهی بود.
ضرّار گفت: سوگند به خدا که او در کسب مکارم اخلاق بلند همت بود، به عدل حکم میکرد، چشمههای علم و دانش از همهی وجودش جوشان بود، از دنیا و زرق و برق آن وحشت داشت، با شب و تاریکیاش مأنوس بود، او در دل شبها خیلی گریه میکرد و با خدای خویش مناجات مینمود، لباس خشن میپوشید، نان خشک میخورد. او در میان ما مثل یکی از ما بود و به محض آن که او را میخواندیم پاسخ مثبت میداد و با همه قرب و نزدیکی که با او داشتیم هیبتش ما را میگرفت و ما نمیتوانستیم چشم در چشمش بیندازیم. وقتی میخندید، دندانهایش مثل لؤلؤ بود، اهل دین را محترم میشمرد، مساکین و محرومین را دوست میداشت، مردم قوی در باطل خود به او طمع نمیبردند، فقراء هم از عدل حضرتش مأیوس نمیشدند. به خدا قسم در بعضی مواقع در دل شبها او را در حالی در محراب عبادت میدیدم که مثل انسان مار گزیده به خود میپیچید و با ناله گریه میکرد. مثل آن است که الآن دارم صدای نازنینش را میشنوم که میفرمود: ای دنیای پست آیا به من تعرّض میکنی، مرا به سوی خود تشویق میکنی؟ هیهات، هیهات برو و غیر مرا فریب بده، مرا به تو حاجتی نیست! سپس میفرمود: آه آه از کمی توشه و طولانی بودن سفر و وحشت راه! در اینجا بود که اشک معاویه و یارانش جاری شد و گفت: قسم به خدا ابوالحسن اینچنین بوده تو در فراقش چگونه صبر میکنی؟ گفت صبر کسی که فرزندش در دامنش ذبح شود، آنگاه ضرّار در حالی که گریه میکرد از جای برخاست و کاخ معاویه را ترک کرد. معاویه خطاب به دوستان خود کرد و گفت اگر من از میان شما بروم شما مرا اینگونه ثنا نخواهید گفت. یکی از حضار پاسخ داده هر کس صاحب آن چیزی است که به دست آورده! 9مقداری عسل و انجیز از هَمْدان و حُلْوان برای حضرت آوردند امر فرمود بین یتیمان تقسیم کنند و خود حضرت شخصاً بچههای یتیم را نوازش میکرد و از عسل و انجیر به دهانشان میگذاشت، عرض میکردند چرا شما این کار را میکنید؟ میفرمود: امام پدر یتیمان است، این عمل را انجام میدهم تا احساس بیپدری نکنند.10در یکی از جنگها با مرد مشرکی میجنگید، آن مرد عرض کرد یا علی شمشیرت را به من ببخش، حضرت شمشیر را به سویش انداخت، حریف در نهایت تعجب گفت: ای پسر ابی طالب در شگفتم که در چنین موقعیتی شمشیرت را به دشمن میبخشی! فرمود: تو دست تقاضا دراز کردی، رد کردن درخواست و سئوال از شیوهی کرم به دور است. مرد کافر از اسب پیاده شد و گفت: این روش اهل دیانت است پای مبارک آن جناب را بوسید و ایمان آورد.11 عبادت در کودکیهمه مردم میدیدند که رسول خدا صلیالله علیه و آله، خدیجه علیهاالسلام و کودکی به نام علی علیهالسلام وارد مسجدالحرام میشوند و نماز میگزارند.حضرت علی علیهالسلام فرمود:«و لقد صلّیت مع رسول الله صلیالله علیه و آله قبل الناس بسبع سنین و انا اوّل من صلّی معه؛ و همانا من با پیامبر خدا صلیالله علیه و آله پیش از همه انسانها نماز خواندم، در حالی که من هفت ساله بودم، من اول کسی هستم که با پیامبر نماز گزاردم» 12و رسول گرامی اسلام هم فرمود:«یا علی انت اول هذه الامّة ایمانا بالله و رسوله؛ ای علی! تو اول فرد از این امّت اسلامی هستی، که به خدا و پیامبرش ایمان آوردی. 13حضرت امام علی ـ علیه السّلام ـ کنار سفرهی غذا مانند بندگان مینشست، اگر دو لباس مرغوب و غیر مرغوب تهیه میکرد مرغوبش را به غلام خویش میداد، با دست مبارک خویش هزار برده را تربیت کرد و در راه خدا آزاد نمود.سکوت تلخ امام به خاطر مصلحت اسلام
هنگامى که خلافت از امامعلیه السلام دور شد و دیگران بر مسند جانشینى پیامبرصلى الله علیه وآله تکیه زدند، افرادى بودند که امام را به قیام و گرفتن حق خود دعوت مىکردند که برخى از روى دلسوزى و ایمان و برخى دیگر با مطامع سیاسى به دنبال تحریک امام بودند. ابوسفیان یکى از این افراد بود که حکومت ابوبکر را که از قبایل ضعیف قریش بود تحمّل نکرده ، امام را به قیام و گرفتن حق خود دعوت کرد. او که مىخواست تحت عنوان حمایت از علىعلیه السلام فتنه بر پا کند با این جواب امام روبهرو شد که فرمود : شُقُّوا امواج الفِتَنِ بسفُنِ النَّجاةِ وعَرِّجُوا عن طریق المنافَرَةِ وَ ضَعُوا تیجانُ المُفاخَرةِ14 امواج دریاى فتنه را با کشتىهاى نجات بشکافید. از راه خلاف و تفرقه دورى گزینید و نشانههاى تفاخر بر یکدیگر را از سر بر زمین نهید. امام على علیه السلام ضمن سخنانى با اشاره به توانایى خود در گرفتن حقش تنها دلیل اقدام نکردن براى گرفتن حق خود را جلوگیرى از تفرقه مسلمین بیان کرده، مىفرماید : به خدا سوگند اگر بیم تفرقه میان مسلمین و بازگشت کفر و تباهى دین نبود رفتار ما با آنان طور دیگر بود.15و در جاى دیگر مىفرماید : فرأیت انّ الصَّبرَ على ذلک افضل من تفریق کلمةِ المسلمین و سفک دمائهم ؛ 16دیدم صبر از تفرّق کلمه مسلمین در ریختن خون شان بهتر است. چنانکه ملاحظه مىشود امام علىعلیه السلام در راه ایجاد وحدت مسلمین از حق خلافت خود نیز گذشتند و 25 سال را در حالى به سختى سپرى کردند که به فرموده آن حضرت «فصبرت و فى العین قذىً و فى الحلق شجاً؛17 پس صبر کردم در حالى که چشمانم را خاشاک و غبار و گلویم را استخوان گرفته بود. امام علىعلیه السلام در دوران خلافت نیز حفظ وحدت را مهمتر از اقدامات نظامى دانسته و در برخورد با بیعت شکنان جمل و خوارج نهروان و سپاهیان شام و معاویه پیش از آنکه اقدام به جنگ نماید، تمام تلاش خود را به کار بست تا از جنگ و خونریزى میان مسلمانان جلوگیرى شود و در همه جنگها نیز پس از آنکه مجبور به جنگ شد یارانش را فرمان داد که آغازگر جنگ نباشند. به هر حال از آنجا که وحدت یکى از نخستین فاکتورهاى مهم براى ایجاد امنیت است ، امام علىعلیه السلام نیز همواره بر آن تأکید داشتند و این مهم در گفتار و روش آن حضرت ، نمایان است. عدالت، مبنای سیاست اخلاقی از دید حضرت علی (علیه السلام) «عدالت» عنصر ذاتی و مهمترین رکن سیاست است. اندیشه سیاسی امام، بدون درک مفهوم و اهمیت عدالت از نظر وی قابل درک نیست. در مقام عمل هم امام در اجرای عدالت هیچ گونه انعطافی را نمی پذیرفت، که این امر مشکلات بسیاری را برای حضرت ایجاد کرد. از دیدگاه امام (علیه السلام) وجه تمایز اصلی «حکومت اسلامی» با دیگر حکومتها، عدالت و دوری از ستم است. وفای به عهد یکی از مهمترین ابعاد اندیشه سیاسی امام، وفای به عهد است. حضرت علی (علیه السلام) هیچ گاه پیمان شکنی نکرد و حتی وقتی می توانست از طریق پیمان شکنی حیله های دشمن را خنثی کند، به این کار مبادرت نورزید و آن را حتی به بهای پیروزی، روان داشت. حضرت در نامه های حکومتی به امرای خود، آنها را به پایبندی بر «عهد» سفارش تاکید نمود و برای نمونه حضرت به مالک اشتر می نویسد: از دیدگاه امام (علیه السلام) وجه تمایز اصلی «حکومت اسلامی» با دیگر حکومتها، عدالت و دوری از ستم است. «به عهد خویش وفادار باش، چه آن که مردم با همه هواهای گوناگون و نظرات مخالفی که با هم دارند، نسبت به هیچ یک از واجب های الهی چون بزرگ شمردن وفای به عهد، هم داستان نیستند.»
آن بزرگوار با پیشنهاد یارانش برای شکستن عهد خویش در جنگ صفین مخالفت کرد و به آنها فرمود: «وای بر شما! آیا بعد از عهد و پیمان باز گردیم؟ مگر نیست که خداوند تعالی فرمود: به قرارهای خود وفا کنید؟». آثار دوستی علی بن ابی طالب (ع)ابن شاذان در کتاب «مناقب»از ابن عمر نقل می کند که گفت:از رسول خدا(ص)درباره علی بن ابی طالب (ع) سوال کردیم، حضرت خشمگین شده، فرمود:«چرا بعضی در باره کسی شک دارند که درجه و مرتبه اش نزد خدا، مثل درجه و مرتبه من است و از همه مقامات من، جز نبوت برخوردار است».بعد فرمود:«بدانید، هر کس علی (ع)را دوست داشته باشد، مرا دوست داشته است و هر که مرا دوست داشته باشد خدا از او راضی و خشنود است و کسی که خدا از او خشنود باشد پاداش او را بهشت قرار می دهد». 18 حضرت علی (علیه السلام) از زبان دیگران1- جاحظ (از بزرگان اهل سنت) : «سخن گفتن درباره علی (علیه السلام) ممکن نیست؛ اگر قرار است حق علی(علیه السلام) ادا شود، گویند غلو است و اگر حق او ادا نشود، درباره علی (علیه السلام) ظلم است».192-خلیل غوی (از بزرگان اهل سنت) :«چه بگویم درباره کسی که دوست و دشمن فضایل او را انکار نمودند؛ دوست به واسطه ترس و دشمن به واسطه حسد. مع الوصف، عالم از فضایل او پر شد».203-قاسم حبیب جابر (از علمای اهل سنت) : این عالم اهل سنت در عنوان کتابش، الاهداء می نویسد: این کتاب را به رهبری تقدیم می کنم که نرمی و خشونت و رحمت و سخت گیری را جمع کرد...، به اسلام عظمت بخشید و راهش را روشن ساخت...، به مبادی حق و عدل و نیکی و دوستی پایبند ماند...، بالاخره به امیرمؤمنان، علی بن ابی طالب (علیه السلام) ...، شهید حق تقدیم می کنم.214- توماس کارلایل (فیلسوف انگلیسی) : «علی (علیه السلام) به سبب شدت عدالتش به شهادت رسید». 5-اقبال لاهوری : «علی (علیه السلام) سر نبوت پیامبر است». 226-جرجی زیدان (دانشمند مسیحی) ؛ «علی (علیه السلام) همچون آفتاب نیمروز می درخشد».23 فرآوری: محمدی_گروه دین و اندیشه تبیان 1- أمالی صدوق، ص169. 2- أمالی صدوق، ص169. 3- بحار، ج41، ص104. 4- بحار، ج41، ص104. 5- علل الشرایع، ص155. 6- امالی شیخ طوسی، ص257 7- بحار، ج41، ص109. 8- بحار، ج41، ص414 9- ارشاد دیلمی،ج2، ص14 ـ 13. 10- بحار، ج41، ص123. 11- انوار نعمانیه، ص343. 12- بحار، ج9، ص500. 13- فروع كافی، ج4، ص39. سید كاظم ارفع- سیره عملی امام علی(ع)، ج2، ص1814- نهجالبلاغه، فیض الاسلام، خطبه 5، ص 57. 15- ابن ابى الحدید، شرح نهجالبلاغه، تحقیق محمدابوالفضل ابراهیم، (داراحیاء التراث العربى1385ه / 1965م، چاپ دوم)، ج 1، ص 307. 16- همان، ص 308. 17- نهج البلاغه، خطبه 3، ص 46. 18-در كتاب بشارة المصطفی (ص)بعد از این جمله اضافه كرده است «بدانید، هر كس علی (ع) را دوست بدارد خداوند نماز، روزه و سایر اعمالش را قبول می كند و دعای او را به اجابت می رساند».19- آیت الله مظاهری، چهارده، معصوم (علیه السلام)، ص 42.20- همان. 21- دکتر قاسم حبیب جابر، فلسفه الاعتزال فی نهج البلاغه، صفحه الاهداء 22- «توصیه های اقبال جهت انعام مسلمانان»، کلام اسلامی، ش 36، ص 106.23- جرجی زیدان، شهید رمضان، مقدمه.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 260]
صفحات پیشنهادی
رفتار شناسی امام علی علیه السلام
رفتار شناسی امام علی علیه السلام امام علی علیه السلام روح جهان هستی است در شناسایی ارزش وجودی آن حضرت عقل کم می آورد و قلم ناتوان میماند او فوق البشر بود که این ...
رفتار شناسی امام علی علیه السلام امام علی علیه السلام روح جهان هستی است در شناسایی ارزش وجودی آن حضرت عقل کم می آورد و قلم ناتوان میماند او فوق البشر بود که این ...
رفتارشناسی از منظر امام رضا علیه السلام
رفتارشناسی از منظر امام رضا علیه السلام-رفتارشناسی از منظر امام رضا علیه ... همانا رسول خدا به علی علیه السلام فرمود: روزگاری برای مردمان میآید که تندرستی و عافیت ...
رفتارشناسی از منظر امام رضا علیه السلام-رفتارشناسی از منظر امام رضا علیه ... همانا رسول خدا به علی علیه السلام فرمود: روزگاری برای مردمان میآید که تندرستی و عافیت ...
آسیبشناسی مدینة النبی از دیدگاه امام علیعلیه السلام
آسیبشناسی مدینة النبی از دیدگاه امام علیعلیه السلام نويسنده:غلامرضا ... فاضله بوده است، ولی دگرگون شده و رفتار و اندیشههایی غیرازجامعه فاضله در آن رخنه كردهو به ...
آسیبشناسی مدینة النبی از دیدگاه امام علیعلیه السلام نويسنده:غلامرضا ... فاضله بوده است، ولی دگرگون شده و رفتار و اندیشههایی غیرازجامعه فاضله در آن رخنه كردهو به ...
كلام امام علی(علیه السلام) از نگاه ۶ عالم اهل سنت
رفتار شناسی امام علی علیه السلام امام علی علیه السلام روح جهان هستی است در شناسایی ارزش وجودی آن حضرت عقل کم می ... به گوشه ای از اخلاق و رفتار آن حضرت نگاه می ...
رفتار شناسی امام علی علیه السلام امام علی علیه السلام روح جهان هستی است در شناسایی ارزش وجودی آن حضرت عقل کم می ... به گوشه ای از اخلاق و رفتار آن حضرت نگاه می ...
امام زمان (علیه السلام) از منظر امام راحل(2)
امام زمان (علیه السلام) از منظر امام راحل(2)-امام زمان (علیه السلام) از منظر امام راحل(2) تکلیف ... رفتارشناسی از منظر امام رضا علیه السلام-رفتارشناسی از منظر امام رضا علیه . ... راه های توسل به حضرت عباس علیه السلام توسل به باب الحوائج عباس بن علی ...
امام زمان (علیه السلام) از منظر امام راحل(2)-امام زمان (علیه السلام) از منظر امام راحل(2) تکلیف ... رفتارشناسی از منظر امام رضا علیه السلام-رفتارشناسی از منظر امام رضا علیه . ... راه های توسل به حضرت عباس علیه السلام توسل به باب الحوائج عباس بن علی ...
پند هایی از امام رضا علیه السلام
احادیث و روایات: امام علی (ع):براستى كه قرآن ظاهرش زيباست و باطنش عميق، .... رفتارشناسی از منظر امام رضا علیه السلام-رفتارشناسی از منظر امام رضا علیه السلامهر .
احادیث و روایات: امام علی (ع):براستى كه قرآن ظاهرش زيباست و باطنش عميق، .... رفتارشناسی از منظر امام رضا علیه السلام-رفتارشناسی از منظر امام رضا علیه السلامهر .
امام زمان(علیه السلام) از منظر امام راحل(1)
حضرت علی (ع) دراین باره می فرمایند: "انتظرو الفرج ولا تیاسوا من روح الله فان احب .... رفتارشناسی از منظر امام رضا علیه السلام-رفتارشناسی از منظر امام رضا علیه .
حضرت علی (ع) دراین باره می فرمایند: "انتظرو الفرج ولا تیاسوا من روح الله فان احب .... رفتارشناسی از منظر امام رضا علیه السلام-رفتارشناسی از منظر امام رضا علیه .
مردم شناسي كوفه(3) ؛ خصوصيات مردم كوفه
مردم شناسي كوفه(3) ؛ خصوصيات مردم كوفه-مردم شناسی كوفه(3)خصوصیات مردم ... جامعه كوفه را كه در شكست ظاهرى نهضت امام حسین(علیهالسلام) دخیل بود، چنین برشمرد: ... نمونه همه این نشانهها را در رفتار كوفیان با حضرت على(علیهالسلام) مشاهده مىكنیم.
مردم شناسي كوفه(3) ؛ خصوصيات مردم كوفه-مردم شناسی كوفه(3)خصوصیات مردم ... جامعه كوفه را كه در شكست ظاهرى نهضت امام حسین(علیهالسلام) دخیل بود، چنین برشمرد: ... نمونه همه این نشانهها را در رفتار كوفیان با حضرت على(علیهالسلام) مشاهده مىكنیم.
امامشناسی از دیدگاه امام هشتمعلیه السلام
امامشناسی از دیدگاه امام هشتمعلیه السلام حضرت ابوالحسن علی بن موسی الرضاعلیه ... (1) پدر بزرگوارش حضرت امام موسی بن جعفرعلیه السلام و مادر مکرمهاش به نامهای نجمه ... (26) امام با روح القدس تایید شده و بین او و خدا ستونی از نور است که در آن رفتار ...
امامشناسی از دیدگاه امام هشتمعلیه السلام حضرت ابوالحسن علی بن موسی الرضاعلیه ... (1) پدر بزرگوارش حضرت امام موسی بن جعفرعلیه السلام و مادر مکرمهاش به نامهای نجمه ... (26) امام با روح القدس تایید شده و بین او و خدا ستونی از نور است که در آن رفتار ...
کتاب شناسی امام کاظم(علیه السلام)
کتاب شناسی امام کاظم(علیه السلام)-کتاب شناسی امام کاظم(علیه السلام) نويسنده: ... 10-لامام الکاظم(علیه السلام) علی محمد علی دخیل، بیروت، دارالتراث الاسلامی، 1394 ...
کتاب شناسی امام کاظم(علیه السلام)-کتاب شناسی امام کاظم(علیه السلام) نويسنده: ... 10-لامام الکاظم(علیه السلام) علی محمد علی دخیل، بیروت، دارالتراث الاسلامی، 1394 ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها