تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835078987
دعا بر سر قبر والدین، می گیردزمزمه ملکوت (5)
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: زمزمه ملکوت (5)اشاره:به بارگاه ملکوت از راه دعا می توان بار یافت و شهد فیض لایزال را از جام دعا می بایست سر کشید. دعا، تنها صحنه خواندن نیست عرصه شناختن هم هست. رهاورد دعا، تنها روحانیت نیست عقلانیت هم هست. باید بر سجاده دعا نشست و محبوب را تمنا کرد.رمضان، این سفره گشوده خدا، گاه اجابت خواهش هاست، رمضان را دریابیم و دل و جانمان را با جوهر دعا صیقل بخشیم.آنچه به خامه می آید بازنوشته سخنرانی مجتهد فرزانه، آیت الله آقا مجتبی تهرانی است که در این روزهای پر برکت ماه رمضان در مسجد بازار تهران ایراد می شود. موضوع این سلسله گفتارها دریافتی از ادعیه مأثور و ترسیم تصویری از بایسته های بندگی است. به منظور بهره مندی بیشتر، فایل صوتی هر جلسه نیز ضمیمه خواهد شد.جلسه پنجماَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم؛ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِین وَ صَلَّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرِینَ وَ لَعنَةُ اللهِ عَلی اَعدائِهِم اَجمَعین.«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اسْمَعْ نِدَائِی إِذَا نَادَیْتُكَ وَ اسْمَعْ دُعَائِی إِذَا دَعَوْتُكَ وَ أَقْبِلْ عَلَیَّ إِذَا نَاجَیْتُكَ فَقَدْ هَرَبْتُ إِلَیْكَ وَ وَقَفْتُ بَیْنَ یَدَیْكَ»1خدایا بر محمد و خاندانش درود فرست و صدایم را بشنو، هنگامی که تو را صدا می زنم؛ به دعایم گوش فرا ده، آن هنگام که تو را می خوانم و رو به من فرما، در آن زمان که با تو نجوا می-کنم. همانا من به سوی تو فرار کرده ام و در مقابل تو ایستاده ام.مروری بر مباحث گذشتهگفته شد ماه مبارک رمضان، ماه تلاوت قرآن و ماه دعا است و اهل معرفت میگویند این ماه، ماه سیر إلیالله تعالی و دار ضیافت الله و سلوک معنوی است. «قرآن» که کلامالله است، در این ماه بر پیغمبر اکرم (صلّیالله علیهو آله و سلّم) نازل شده است و بزرگان از آن به «قرآن نازل» تعبیر میکنند؛ «دعا» هم که در این ماه بسیار سفارش شده است، این است كه حق تعالی اجازه داده است كه عبد هر چه میخواهد را از او تقاضا کند و از آن نیز به «قرآن صاعد» تعبیر میكنند.
بحث ما راجع به دعا و تقسیمبندی دعا به مأثور و غیرمأثور بود. بحث دعای مأثور بحثی مستقل و جدا است که اگر برسیم در مورد آن هم بحث میکنیم. عرض کردم كه بهطور كلّی، ربّ به عبدش اجازه داده است که آنچه را میخواهی از من تقاضا کن! دعاهای غیرمأثور عبارت است از دعاها و تقاضاهایی که عبد از ربّ خود میکند و آن را در هر قالبی كه خودش میخواهد میریزد. اما این قسم از دعا، دارای آداب و شرایطی است كه این آداب و شرایط -در مورد دعاهایی كه معقول و مشروع باشد- موجب میشود مقتضی دعا كه همان اجابت است، تشدید شود، یا به فعلیت برسد و یا آثار اجابتش زودتر و سریعتر به ظهور برسد. در باب دعا اینطور است که هر دعایی مقتضی اجابت را دارد. هر دعایی که انسان در ماه مبارک رمضان میکند -البته به شرط آنكه معقول و مشروع باشد و ویژگیهایی داشته باشد-2 در همه این دعاها، مقتضی اجابت هست. این اموری که به آنها «آداب دعا» گفته میشود، یا اقتضا را تقویت میکند و یا آن را به فعلیت میرساند و یا موجب تسریع در اجابت میشود. بعضی از این امور هم هستند که رفع موانع میکنند.3یکی از جاهایی که دعا مستجاب است، آنجایی است که به زیارت اهل قبور و پدر و مادرت میروی. حالا انسانهای دیگر را تو ندیدی، ولی پدر و مادر خودت را که دیدی؛ دیدی که بعد از چند سال زندگی راهشان به اینجا رسید. دیدی چه شد؟! بدان که تو هم می میری! آنوقت به یاد مرگ و قیامت میافتی و در آنجا متوجه خدا میشوی و صدایت بلند میشود كه «ای خدا، مرا ببخش!»بهترین پذیرایی در ضیافت الهیخوب است كه من نکته ای را اینجا تذکر دهم؛ این كه میگویند ماه رمان، ماه ضیافتالله است و ماهی است که خداوند بندگانش را مهمان کرده است، یك سؤال ایجاد میكند و آن این است كه خدا بندگانش را به چه چیزی مهمان کرده است؟4 این ماه، ماهی است که خدا بنده اش را مهمان کرده است. اما می دانی غذای این مهمانی چیست؟ غذایش همین کلام او است. بنده را به همین «کلام» مهمان کرده است. از او پذیرایی کرده به اینکه با او سخن گفته است. این بهترین پذیرایی است. بهترین پذیرایی همین است که موجودی که لایتناهی است و کمال مطلق و جمال مطلق است، بیاید و من و تو را به حساب آورد و مخاطب قرار دهد و با ما حرف بزند. در این ماه بهترین پذیرایی را با کلام نازلش، از من و تو کرده است.ادامه عوامل مؤثر بر اجابت دعا- شروع دعا با بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیماما بحث ما در باب اموری بود که در تأثیرگذاری دعا دخالت دارد. به این معنا که اقتضا را تشدید میکند، یا به فعلیت میرساند، یا تسریع در اجابت میکند. در بین این عوامل، نماز و روزه و وضو و استقبال قبله و... بود كه من آنها را در جلسات گذشته عرض کردم. ما در بعضی از روایات داریم که هر وقت خواستی دعا کنی و از خدا تقاضایی داشته باشی، كلامت را با نام او آغاز كن. روایت دارد: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ): لَا یُرَدُّ دُعَاءٌ أَوَّلُهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ»؛5 یعنی دعایی که بنده اولش را با «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ» شروع کند، ردشدنی نیست. 1- بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ؛ سبب قاطعیت در دعادر اینجا من فقط اشاره میکنم که یک مطلب مشترك در تمام این اموری که سابقاً گفتیم هست و آن این است كه با انجام این كار و رعایت این ادب، انسان به معبودش توجه پیدا میکند. خصوصاً دو صفتی که در این عبارت شریف هست و به کار گرفته شده - رحمان و رحیم - خودش دارای خصوصیتی است. گفتن این جمله، آن چیزی را که در دعا رکن است که عبارت از توجه تام به خالق و انقطاع از غیر معبود است، زنده میكند. اشاره به «لَا مُؤثّرَ فِی الوُجُودِ إلّا الله» است. این حقیقت را در انسان زنده میکند. لذا موجب قاطعیت در دعا میشود. یعنی با گفتن این نام خداوند و توجه پیدا كردن به اینكه او رحمان و رحیم است، انسان قاطعانه از او تقاضا میكند. یک نوع قاطعیت میآورد که انسان از خدا با قاطعیت میخواهد و درخواست میکند.6 2- بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ؛ نزدیكترین نام به اسم اعظمنکته دیگری که در خصوص «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ» هست، این است كه در میان نامهای مقدس خدا، بالاترین نامی که نزدیك به اسم اعظم است، همین «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ» است.7 ما در روایات داریم كه نزدیکترین چیز به اسم اعظم، «بسم الله» است.در روایتی از پیغمبر اکرم(صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم) آمده است: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ أقْرَبُ إلَى الإسْمِ الأعْظَمِ مِنْ سَوَادِ العَیْنِ إلَى بَیَاضِهَا»؛8 حضرت میفرماید، «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ» به اسم اعظم خدا از سیاهی چشم به سپیدی آن نزدیکتر است. در یک روایت دیگر هست كه از پیغمبر اکرم (صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم) درباره «بسم الله» سؤال کردند؛ «سُئِلَ عَن بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ»، حضرت جواب دادند: «اسْمٌ مِنْ أَسْمَاءِ اللَّهِ الْأَكْبَرِ وَ مَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ اسْمِ اللَّهِ الْأَكْبَرِ إِلَّا كَمَا بَیْنَ سَوَادِ الْعَیْنِ وَ بَیَاضِهَا مِنَ الْقُرْبِ».9 یعنی اسمی از اسامی خداوند بزرگ است و فاصله بین آن و اسم اعظم، به اندازه فاصله میان سیاهی و سپیدی چشم است. این همان مفاد روایت قبلی بود. 3- «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ» همان اسم اعظم استدر روایتی از امام صادق (علیه السلام) است که حضرت میفرماید: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اسْمُ اللَّهِ الْأَكْبَرُ أَوْ قَالَ الْأَعْظَم».10 دیگر با این روایت، باید گفت كه «بسم الله الرحمن الرحیم» خودِ اسم اعظم است. دعا را با اسم اعظم خدا شروع کن! این معنای این چند روایت است. اینکه در آن روایت داشت که فرمود، دعایی که با «بسم الله» شروع شود رد نمیشود، برای همین است. فرض کنید كسی كه میخواهد دعا كند، وضو گرفت، نمازش را خواند، بعد از نماز حالا همان آدابی که دارد، «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ» بگوید و بعد تقاضایش را از خدا مطرح کند و آنچه که میخواهد را از او بخواهد، چنین کسی دعایش رد نخواهد شد.در آن روایت كه فرمود: دعایی كه با این نام آغاز شود، بدون پاسخ نخواهد بود؛ جهتش همین است. گویا عبد با نام برتر خدا، با او مواجهه میکند و از او تقاضا میکند. چون اینجا نام مقدس خداوند مطرح است، دعا رد نمیشود.11 لذا یکی از آداب این است که کسی که میخواهد دعا کند، اوّل اسمُاللهِالأعظم را ببرد. روایت آن را خواندم برای این که این را مطرح کنم. «بسم الله» نام خدا است و روایت، از آن تعبیر به اسمُاللهِالأكبر میکند.12 تأثیر رعایت این آداب در دعادر این روایاتی كه مطرح شد، بحث نماز، وضو، رو به قبله نشستن و چیزهایی از این قبیل بود. رعایت این آداب کمال تأثیر را در دعا دارد. به این روابطی كه میان این «شرایط و آداب» و «حقیقت و ركن دعا» هست، دقت کنید! همه اینها یا در اقتضای دعا شدت ایجاد میكند، یا در فعلیت آن مؤثر است و یا در تسریع آن. تعبیر به «لایُردّ» - رد نمیشود - که در روایت بود، یعنی اگر اقتضای دعای تو کم است و دعایت «کال» است، این كار، آن اقتضا را تکمیل میکند و او را می رساند؛ اگر دعای تو به فعلیت نرسیده و «خام» است، آن را به فعلیت میرساند و میپزد؛ اگر هم روی روال عادی بخواهد بیاید، چه بسا بطیئ شود و تو برای به دست آوردنش باید در صف بایستی، رعایت این آداب موجب میشود که خدا حاجتت را خارج از نوبت به تو میدهد و تسریع در اجابت میشود. کار نیکان را قیاس از خود مگیر!البته من این را صریح به شما بگویم كه ما چون از اولیای خدا نیستیم، وضع ما اینطور است. یک وقت اشتباه نکنید!13 بحث اولیای خدا همان روایتی بود که قبلاً خواندم. اولیاء خدا چون رابطهشان با خدا، رابطه عاشق و معشوقی است، و روی محبت است، محبوب خدا هم که دست بردار نیست و دلش میخواهد بارها صدای مُحِبّ خود را بشنود، لذا حاجت آنها را زود نمیدهد. اگر بنا شود كه اجابت دعای آنها بروز و ظهور سریع داشته باشد، دیگر این صدای «یا الله» شنیده نمیشود. آن بحث جدا است. کار نیکان را قیاس از خود مگیر! یک وقت اشتباه نکنید! اینها را با هم خَلط نکنید. اینها هر کدام مباحثی است كه جای خودش، كاملاً درست و حساب شده است. - چهار مرتبه «الحَمْدُ للهِ رَبِّ العَالَمینَ» گفتنما در روایتی از پیغمبر اکرم(صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم) داریم که حضرت فرمود: «مَنْ قَالَ الحَمْدُ للهِ رَبِّ العَالَمینَ أرْبَعَ مَرَّاتٍ قَالَ اللهُ عَزَّ وَ جَلِّ سَلْ تُعْطَهُ»؛14 یعنی هر كه چهار مرتبه بگوید «الحمد لله رب العالمین» خدا به او میگوید بخواه، تا به تو عطا شود! با این روایت در باب آداب دعا یك دری باز می شود که ما بحثهای مفصلی در اینجا داریم؛ یک بحث در باب اینکه در باب دعا، چه صفاتی از صفاتِ اللهتعالی را انسان مطرح کند. تكرار مُعیّن اذكار و اورادیک بحث دیگر، بحث رقم و عدد اذكار است. در این روایت اینطور داشت که اگر «چهار بار» بگوید «الحمد لله» و بعد از خدا بخواهد، خدا به او میدهد. گاهی ما میبینیم در باب ادعیه وارد شده كه انسان، مثلاً اگر ده مرتبه «یا الله« بگوید، جواب مثبت خواهد داشت. یعنی رقم دَه 10 را ذكر میكنند. یا مثلاً گفته میشود هفت مرتبه بگوید «یا أرحم الراحمین». این چیزهایی که شنیدید را من مطرح میکنم که به ذهن شما نزدیک باشد. در اینجا مثلاً چهار مرتبه دارد، كه «الحمد لله رب العالمین» بگوید. این رقمها مطرح میشود. تكرار نامُعیّن اذكار و اوراددر بعضی ادعیه هست كه رقم ندارد. حتی در دعاهای مأثور هم این هست و آنهایی که اهل دعا هستند، برخورد کردهاند. هر دو مورد مطرح است. هم ذكر رقمی مطرح است و هم بیرقم. مثلاً در بعضی جاها میگوید: وقتی این دعا تمام شد، ده مرتبه بگو «یا الله»، یا هفت مرتبه بگو کذا. هر کدام از اینها رقمهای خاص خودش را مطرح میکند. در یک جاهایی هست که تکرار را میآورد، اما رقم نمیگذارد و سقف برایش تعیین نمیكند. مثلاً میگوید تا نَفَس داری، بگو «یا رب! یا رب!...» رابطه مستقیم «اعمال، اذكار، اوقات و اماكن» با «نتیجه دعا»تمام اینها حسابشده است و رابطه مستقیم دارد با همین حرفهایی که من زدم. چه تأثیر در مقتضی دعا، چه در به فعلیت رساندنش، چه تسریع در اجابت، یعنی بروز و ظهور اثر دعا. اینها دقیقاً مؤثر است. بنابر این یک سنخ مسائل در باب دعا هست كه در روایات به آن اشاره شده است. شما اگر بحث دعا را بخواهید به طور کلی مطرح کنید، باید بگویید که در هر دعایی که معقول و مشروع است، مقتضی اجابت هست؛ حالا اگر این دعا در روابط گوناگون قرار بگیرد، چه از نظر عمل ـ به این معنا که ما پیش از دعا عملی را انجام دهیم یا ذکری بگوییم ـ و چه از نظر زمان و مكان، اینها همه بر دعا اثر میگذارند.بنابر این دعا خودش کارآیی دارد، اما این امور كه از آن به «شرایط و آداب دعا» تعبیر میكنیم، كارآیی دعا را تقویت میكند. در مورد دعاهای غیر مأثور و حتی دعاهایی که نسبت به زمانها، مکانها و موقعیتهای خاص مطرح میشود، همین مسائل مطرح است. چند جلسه قبل گفتم كه بحثم كلّی است و میخواهم كلّیِ بحث دعا را مطرح كنم. این مطالبی كه شما در معارفمان میبینید، بیحساب نیست؛ كاملاً حساب شده است. یعنی اینها بر دعا اثر میگذارند. در روابط گوناگون اینها اثر خودشان را دارند. خصوصیت دعا در ماه مبارك رمضاناینکه در بین زمانهای مؤثر بر دعا ماه مبارک رمضان را مطرح می کنند، جهت خاصّ خودش را دارد. باز در بین لیالی ماه مبارک رمضان، شب قدر را پیش میکشند؛ یعنی آن شب دارای خصوصیتی ویژه است و اثر خاصّ دارد. اگر انسان مراقبت نسبت به این امور داشته باشد، دعایش رد نمیشود. تعبیر «لایُرَدّ» ـكه در روایت بودـ به این معنا است که توجه به این لحظات خاصّ، مُقتَضَیاتی که در آن دعاها هست را تشدید میکند و به فعلیت میرساند و بعد هم بروز و ظهورش را سرعت میبخشد و در دعا تأثیر میکند. واقعاً تأثیر می گذارد. تازه همه اینها را كه گفتم، راجع به اعمال و اذكار و برای قبل از دعا بود. مراقب باش مغبون نشوی!اینكه در ماه مبارک رمضان، راجع به قرائت قرآن سفارش میشود و روایت هم خیلی صریح بود كه هر یک آیه اش معادل یک ختم قرآن در اوقات دیگر است. در رابطه با دعا هم از ائمه (علیهمالسلام) هست كه دعا در این ماه مستجاب است. «مستجاب است» یعنی این زمان خاص، روی دعای تو اثر میگذارد. سحرش باشد، شب جمعه اش باشد، لیلة القدرش باشد، اینها همه و همه مؤثر هستند. این را بدانید که خسارت از دست دادن این موقعیتها، برای من و شما کوچک نیست. این را بدان که اگر این فرصت را رهایش کردی، یک سال مغبونی. خیلی صریح بگویم؛ یازده ماه دیگر ـ اگر زنده ماندی و موفق شدی ـ این فرصت مجدّداً دست خواهد داد. این ادعیهای که وارد شده است را در این اوقات از دست ندهید. - استجابت دعا بر سر مزار پدر و مادراموری که به عنوان آداب و شرایط برای دعا شمرده میشود، خیلی زیاد است و من نمیخواهم همه آن امور را برشمُرم؛ مثلاً موقع وضو گرفتن و موقع اذان، دعا مستجاب است. اینها چیزهای عمومی است. در این مواقع اگر دعا كنید، دعا بُردش بیشتر میشود. اما یکی از موقعیتهایی که برای اجابت دعا آوردهاند، این است كه انسان وقتی بر سر مزار اهل قبور رفت دعا كند. آن کسی که پدر و مادرش را از دست داده است، وقتی بر سر مزارشان رفت اگر آنجا دعا کند، دعا آنجا مستجاب میشود.این ربطی به مسجد الحرام و اعتاب مقدسه ندارد. نه خانه خدا است، نه مسجد است؛ هیچ کدام اینها نیست. در این مسأله یك نكته دیگر نهفته است و آن همان وجه مشترکی است که من در این مباحث مطرح کردم. وقتی كه به زیارت اهل قبور رفتی، به یاد مرگ میافتی و میفهمی كه تو هم یک روز باید زیر این خاکها بروی. آنوقت میفهمی که در نهایت سر و کارت با خدا است. 15ما در روایات داریم كه یکی از جاهایی که دعا مستجاب است، آنجایی است که به زیارت اهل قبور و پدر و مادرت میروی. حالا انسانهای دیگر را تو ندیدی، ولی پدر و مادر خودت را که دیدی؛ دیدی که بعد از چند سال زندگی راهشان به اینجا رسید. دیدی چه شد؟! بدان که تو هم می میری! آنوقت به یاد مرگ و قیامت میافتی و در آنجا متوجه خدا میشوی و صدایت بلند میشود كه «ای خدا، مرا ببخش!». - اولین ادب دعا، رفع موانع به وسیله استغفاربرای دعا اول باید رفع موانع کنی تا دعایت مستجاب شود. استغفار، اوّلین مرحله از آداب دعا است. خیلی این مسأله دقیق، ظریف، منظم و طبق آداب دعا است که اوّل با استغفار رفع موانع كن؛ گناهانت که رفت و حجابها كه از سر راهت برداشته شد، آن وقت تقاضا کن. تمام اینها حسابشده بود که در بحث دعا آمده و مطرح شده است. میخواستم این را بگویم كه اینها بیحساب نیست. ما معتقدیم و دو سه جلسه است که این را عرض میکنم که این اصلاً جای شبهه ندارد. توسل به انسان كامل، اكسیر اعظم است.البته مسأله ارتباط با انسان برتر و از او مدد جستن و دستگیری آنها، یک بحث جدایی است. من در دو جلسه گذشته هم به این مطلب اشاره کردم که این، اکسیر اعظم است. ما در ادعیهمان هم داریم و آنها هم توسل را رد نمیکنند. اما به این شرط که تو دستت را به سوی او دراز کنی. كسی كه دارد غرق میشود، انسان كامل به او میگوید دست را به من بده! اگر تو دستت را ندهی که نجات پیدا نمیكنی. تو دستت را بده، مطمئن باش که او حتماً دست تو را میگیرد. اصلاً آنها دستشان را قبل از تو دراز کردهاند و میگویند دستت را بده! تو باید دست را در دست او بگذاری. دریافت صوت شکوری - گروه دین و اندیشه تبیان[1]. بحارالأنوار، 91/96[2]. این بحثهای سنوات گذشته است كه تکرار نمیکنم. دعاهایی كه معقول و مشروع است.[3]. اینها را من در سنوات گذشته بحث کردهام و تکرار نمیکنم. چون برای تحقق هر مطلبی اینطور است كه مقتضی باید موجود شود و مانع هم باید برطرف شود. آن بحث دیگری بود كه من قبلاً بحث کردم و دیگر وارد آن بحث نمیشوم. بحث ما الآن در این است که با چه اموری این موانع برطرف میشود که به اینها من اشارهای خواهم كرد.[4]. این خودش یک بحثی است كه همین الآن به ذهنم آمد. قبلاً من نگفته بودم. اما اشاره¬ای کنم خوب است.[5]. بحارالأنوار، 90/313باب 17[6]. که من یک وقتی هم بحث کردم راجع به قاطعیت در دعا که خودش از خصوصیات دعا است و آن مباحث را تکرار نمیکنم.[7]. من اینها را چون قبلاً بحث کردم، تکرار نمیکنم، فقط یك اشاره میکنم.[8]. عدةالداعی، ص58[9]. بحارالأنوار، 90/225باب 11[10]. بحارالأنوار، 90/223باب 11[11]. چون من یک بحث کلی کردم اول گفتم میخواهم همه چه بیاورم این را.[12]. یک بحث این است كه «الله» نامی است که مستجمع جمیع صفات است. در بین صفات خدا، لفظ جلاله «الله» تمام صفات كمال را دارد. اما اینجا بحث از «بسم الله» است، نه «الله». معلوم میشود «بسم الله» نسبت به تمام اسماء الهی، حتی لفظ جلاله «الله»جامعیت دارد.[13]. چون امشب یکی هم سؤال کرد از من، گفتم دوباره تذكر دهم.[14]. الدعاء للطبرانی، 1/491جزء الثامن[15]. حالا خوب شد این به ذهنم آمد که این را بگویم.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 717]
صفحات پیشنهادی
دعا بر سر قبر والدین، می گیردزمزمه ملکوت (5)
دعا بر سر قبر والدین، می گیردزمزمه ملکوت (5)-زمزمه ملکوت (5)اشاره:به بارگاه ملکوت از راه دعا می توان بار یافت و شهد فیض لایزال را از جام دعا می بایست سر کشید.
دعا بر سر قبر والدین، می گیردزمزمه ملکوت (5)-زمزمه ملکوت (5)اشاره:به بارگاه ملکوت از راه دعا می توان بار یافت و شهد فیض لایزال را از جام دعا می بایست سر کشید.
ظهور ملکوت اعمال
دعا بر سر قبر والدین، می گیردزمزمه ملکوت (5)-زمزمه ملکوت (5)اشاره:به بارگاه ... است، تشدید شود، یا به فعلیت برسد و یا آثار اجابتش زودتر و سریعتر به ظهور برسد.
دعا بر سر قبر والدین، می گیردزمزمه ملکوت (5)-زمزمه ملکوت (5)اشاره:به بارگاه ... است، تشدید شود، یا به فعلیت برسد و یا آثار اجابتش زودتر و سریعتر به ظهور برسد.
بحث با خدا سر اجابت نکردن دعاهام
من اینها را پشت سر هم و به ترتيب خواندم تا آنهایی که اهل فضلند، دقت کنند. دعا بر سر قبر والدین، می گیردزمزمه ملکوت (5) دعا بر سر قبر والدین، می گیردزمزمه ملکوت ...
من اینها را پشت سر هم و به ترتيب خواندم تا آنهایی که اهل فضلند، دقت کنند. دعا بر سر قبر والدین، می گیردزمزمه ملکوت (5) دعا بر سر قبر والدین، می گیردزمزمه ملکوت ...
چراغ های راهنما در بزرگراه رمضان
مقید بودند دعای سحر را با افراد خانواده بخوانند و پیش از ماه رمضان از همسایه ها اجازه می گرفتند که اگر برای سحر خواب ... دعا بر سر قبر والدین، می گیردزمزمه ملکوت (5) ...
مقید بودند دعای سحر را با افراد خانواده بخوانند و پیش از ماه رمضان از همسایه ها اجازه می گرفتند که اگر برای سحر خواب ... دعا بر سر قبر والدین، می گیردزمزمه ملکوت (5) ...
ساده زيستي٬ مدال افتخار
اینهائی كه بین مردم موجّه بودند كه حرف آنها را می شنیدند، اینها ساده زندگی كردند... هرچه بروید سراغ .... دعا بر سر قبر والدین، می گیردزمزمه ملکوت (5) · عبارات تأکیدی ،حلّال ...
اینهائی كه بین مردم موجّه بودند كه حرف آنها را می شنیدند، اینها ساده زندگی كردند... هرچه بروید سراغ .... دعا بر سر قبر والدین، می گیردزمزمه ملکوت (5) · عبارات تأکیدی ،حلّال ...
پارك ملي خُجير حفاظت گاهی زیبا برای بازدید دانش پژوهان
شاید باورش کمی سخت باشد ولی در شرق تهران و در انتهای اتوبان شلوغ و پر سر و صدای بابایی، منطقه ای کوهستانی، .... دعا بر سر قبر والدین، می گیردزمزمه ملکوت (5) ...
شاید باورش کمی سخت باشد ولی در شرق تهران و در انتهای اتوبان شلوغ و پر سر و صدای بابایی، منطقه ای کوهستانی، .... دعا بر سر قبر والدین، می گیردزمزمه ملکوت (5) ...
پیوند فوتبال و سینما
فوتبال حتی می تواند روح زندگی به بقیه مسائل اجتماعی و سرگرمی را بدهد. از نظر اقتصادی هم .... دعا بر سر قبر والدین، می گیردزمزمه ملکوت (5) · پارك ملي خُجير حفاظت ...
فوتبال حتی می تواند روح زندگی به بقیه مسائل اجتماعی و سرگرمی را بدهد. از نظر اقتصادی هم .... دعا بر سر قبر والدین، می گیردزمزمه ملکوت (5) · پارك ملي خُجير حفاظت ...
نقش چربی ها و روغن ها در بدن
چربی ها و روغن ها از مهم ترین اجزای غذای انسان به شمار می روند و همه ی ما هر روز مقادیری از این ماده ی غذایی را مصرف می کنیم .... دعا بر سر قبر والدین، می گیردزمزمه ملکوت (5) ...
چربی ها و روغن ها از مهم ترین اجزای غذای انسان به شمار می روند و همه ی ما هر روز مقادیری از این ماده ی غذایی را مصرف می کنیم .... دعا بر سر قبر والدین، می گیردزمزمه ملکوت (5) ...
تلاوت های قرآن مقام معظم رهبری (2)
دعا بر سر قبر والدین، می گیردزمزمه ملکوت (5) · پارك ملي خُجير حفاظت گاهی زیبا برای بازدید دانش پژوهان · آثار برگزیده مسابقه نقاشی مفهوم گرایی قرآنی - هفته اول ...
دعا بر سر قبر والدین، می گیردزمزمه ملکوت (5) · پارك ملي خُجير حفاظت گاهی زیبا برای بازدید دانش پژوهان · آثار برگزیده مسابقه نقاشی مفهوم گرایی قرآنی - هفته اول ...
گوشت خرچنگ؛ حلال یا حرام
آثار برگزیده مسابقه نقاشی مفهوم گرایی قرآنی - هفته اول · پارك ملي خُجير حفاظت گاهی زیبا برای بازدید دانش پژوهان · دعا بر سر قبر والدین، می گیردزمزمه ملکوت (5) ...
آثار برگزیده مسابقه نقاشی مفهوم گرایی قرآنی - هفته اول · پارك ملي خُجير حفاظت گاهی زیبا برای بازدید دانش پژوهان · دعا بر سر قبر والدین، می گیردزمزمه ملکوت (5) ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها