تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن به ميل و رغبت خانواده اش غذا مى خورد ولى منافق ميل و رغبت خود را به خانواده ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812621951




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

غدیر خونین کربلا 3


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: غدیر خونین کربلا 3حقیقت «مرگ» در نگاه سالار شهیدان علیه السلام
امام حسین (ع) و ابوالفضل العباس (ع)
بحث در تحلیل « غدیر خونین كربلا » بود. اشاره شد به اینكه خاورمیانه را امویان به زور تصاحب كردند. نه در دولتمردان اموی حق وجود داشت، نه در توده مردم كه پیرو دولت مركزی بودند حق خواهی مطرح بود! وجود مبارك سالار شهیدان، حسین بن علی بن أبیطالب ملاحظه كرد كه اگر این قیامش را در همان مدینه، عملی كند، آنها حضرتش را مانند امام مجتبی (ع) شهید و مسموم می كنند، و در همان مدینه به خاك می سپارند؛ و الآن ما دیگر كربلا و شهره جهانی آن صحنه را نداشتیم! لذا حضرت برای روشن كردن مردم از یك سو، و انتخاب سرزمینی كه به خطر بعدی وهابیّت و امثال اینها در بقیع گرفتار نشود، جریان كربلا و كوفه را انتخاب كردند. در مكه كه همگان حضور داشتند، وجود مبارك آن حضرت سخنرانی كرد. در نوبت قبل به عرضتان رسید كه وجود مبارك سالار شهیدان (ع) از همان اوّل قصد « عمره مفرده » داشت، و هرگز قصد حج نداشت تا حج را به عمره تبدیل كند ! در روز ترویه كه غالباً آماده می شدند برای رفتن به عرفات، وجود مبارك حضرت سخنرانی كرد و مرگ را تشبیه كرد؛ فرمود: مرگ برای انسان زیور است. خطّ الموت علی ولد آدم مخطّ الق لاده علی ج ید الفتاه (1). وجود مبارك حسین بن علی مانند سایر ائمه (علیهم السّلام) كه مفسّر حقیقی قرآن كریمند، و قرآن ناطقند، و قرآن ممثّلند؛ برای مردم تشریح كردند كه مرگ یك تحوّل است، و انسان،مرگ را می میراند، نه اینكه مرگ، انسان را بمیراند! و مرگ از پوست به در آمدن است، و نه پوسیدن! مرگ از انسان چیزی نمی كاهد، این انسان است كه مرگ را پشت سر می گذارد؛ چون كلّ نفس ذائقه الموت (2)، نه كلّ نفس یذوقها الموت! هر كسی مرگ را هضم می كند، نه هر كسی را مرگ هضم بكند. وجود مبارك حضرت فرمود: مرگ است كه پایان كار است، و مرگ برای ما گواراست و زیور است برای ما. برای من یك آرامگاهی، یك قتلگاهی، یك قبری در سرزمین عراق مشخص شده كه گویا می بینم گرگهای آن منطقه بدنم را قطعه قطعه می كنند؛ لكن من بیش از آن مقداری كه یعقوب به فرزندش مشتاق بود، یا یوسف به آبائش مشتاق بود، به اجدادم مشتاقم(3). لكن من بیش از آن مقداری كه یعقوب به فرزندش مشتاق بود، یا یوسف به آبائش مشتاق بود، به اجدادم مشتاقمنثار «خون »، تنها راه نجات مردم از جهالت و ضلالتپس مرگ برای ما گواراست، ولی خاورمیانه در آتش باطل دارد می سوزد. اولا ترون انّ الحقّ لا یعمل به و انّ الباطل لایتناهی عنه (4)؛ این را در مقاطع گوناگون در بین راه فرمود: مگر نمی بینید كه به حق عمل نمی شود، و از باطل پرهیز نمی شود! یعنی در دولتمردان سخن از حق طلبی نیست؛ و ملّت هم كه عبید الدّنیا شده اند(5)، حق خواهی مطرح نیست؛ و چاره ای جز بذل (خون) نیست! گاهی با تدریس، با تألیف، با تصنیف، با تحریر، با تحلیل، با این گونه امور حق را می شود به جامعه منتقل كرد. گاهی كه جامعه غرق شدند، در خطر افتادند و غوطه ورشدند؛ در آنجا سخن از (استنقاذ) است، نه تعلیم. اینكه در زیارت أربعین آمده است: و بذل مهجته فیك لیستنقذع بادك (6)؛ ا ستنقاذ كند، همین است. یك كسی كه در دریا دارد غرق می شود، باید وارد دریا شد و او را نجات داد؛ این حال را می گویند: (استنقاذ). درباره پیامبر تعبیر به هدایت آمده، اما درباره حسین بن علی تعبیر به انقاذ آمده. در نهج البلاغه، در خطبه اوّل كه قبلاً به عرضتان رسید، اینچنین بود: و هداهم ب ه م ن الضّلاله و انقذهم ب مكان ه م ن الجهال ه (7). درباره جهالت سخن از «استنقاذ» شده؛ درباره ضلالت، سخن از « هدایت» است. درباره حسین بن علی هر دو بخشش به ا نقاذ تعبیر شده؛ و بذل مهجته ف یك ل یستنق ذ ع بادك م ن الجهاله و ح یره الضّلال ه. به هر تقدیر؛ خاورمیانه در بطلان فرو رفته بود، و وجود مبارك سالار شهیدان هیچ راهی نداشت جز بذل خون و تحمّل شهادت و اسارت.
حسین (ع)
«لقای الهی»، وطن اصلی انسانبعد از اینكه این خطبه را در مكه ایراد كرد، فرمود: من عازم عراقم؛ هر كس عازم مرز ما و هدف ماست، من بامداد فردا حركت می كنم: من كان باذ لاً ف ینا مهجته و موطّ ناً علی ل قاء الله نفسه فلیرحل معنا (8). اگر كسی آماده است كه سر ببازد، و اگر كسی آماده است كه خون بدهد، و اگر كسی جهانی فكر می كند، و اگر كسی ملكوت را وطن می داند، نه ملك را ! توطین می كند خود را بر لقاء الله، لقاء الله را وطن می داند، نه سرزمین خاص را؛ او می تواند به كربلا بیاید.این سخن كه در كلمات مرحوم شیخ بهائی آمده: این وطن، مصر و عراق و شام نیست؛ مسبوق به سخنان لطیف شیخ اشراق است كه فرمود: گرچه این حبّ وطن اقلیمی، مسأله خاص خود را دارد و لازم است، امّا انسان باید آن وطن حقیقی را دوست داشته باشد: حبّ الوطن م ن الیمان، ما از جای دیگر آمدیم كه لقای الهی است، باید به آنجا بر گردیم؛ آن وطن اصلی ماست. بنابراین سروده مرحوم شیخ بهائی مسبوق به گفته لطیف شیخ اشراق است؛ امّا همه اینها از بركات اهل بیت عصمت و طهارت است كه سالار شهیدان فرمود: كسی توطین بكند؛ یعنی وطن شناسی بكند، وطن یابی بكند، وطن محوری باشد، و وطن خود را لقاء الله بداند. چون از آنجا آمده، و به آنجا بر می گردد؛ نّا ل لّه و نّا ل یه راج عون (9). اگر توطین نفس كرد و فهمید وطن او لقاء الله است، آنجا دار القرار است و می آرمد؛ این می تواند كربلائی بشود. با این سخنرانی حق مدار و حق محور، مردم را روشن كرد. آنهائی كه عازم عرفات و مشعر و منا بودند، آنها را روشن كرد؛ كه بعدها سخن نهضت كربلا كه به آنها رسید، بسیاری از اینها آگاه شدند. اگر كسی آماده است كه سر ببازد، و اگر كسی آماده است كه خون بدهد، و اگر كسی جهانی فكر می كند، و اگر كسی ملكوت را وطن می داند، نه ملك را او می تواند به کربلا بیایدروشنگری های امام حسین (ع) در مسیر حركت از مدینه به كربلاو با این خطبه از مكه به طرف كوفه حركت كرد؛ منتها كوفه راهش ندادند كه راه كربلا را انتخاب كرد. در بین راه نامه های فراوانی نوشت، وجود مبارك مسلم بن عقیل را به عنوان نائب خاص به كوفه اعزام كرد كه پیام حضرت را به مردم كوفه رساند. مردم كوفه هم سوابق فراوانی با علی بن أبیطالب داشتند، شاگردان آن حضرت بودند، پای منبر آن حضرت نشسته بودند، به آن حضرت اقتداء كرده بودند ، اهل بیت را می شناختند.وجود مبارك مسلم بن عقیل به عنوان نائب مخصوص وارد سرزمین كوفه شدند، كه داستان خاص خودش را دارد. قیام حسینی به منظور « اقامه حق »؛ و نه دریافت ( حطام دنیا )بنابراین وجود مبارك أبی عبدالله در تمام این راهها برای تعیین آن هدف بود. اگر در نهج البلاغه آمده است كه: تمام قیام های ما، هیچ كدام برای دنیا و حطام دنیا نبود، عین آن سخنانی كه در نهج البلاغه هست، در فرمایشات أبی عبدالله هم هست. كه خدایا ! تو می دانی ما برای دنیا و كشور گشائی و امثال ذلك نیآمدیم. كلّ این جریان در اختیار ما باشد، برای اقامه حق است. بیانات آیت الله جوادی آملی (دام ظلّه العالی) قم ـ دی 1378 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ(1) بحار الأنوار /44 / 366 (2) آل عمران / 185(3) اشاره به: بحار الأنوار / 44 / 366 و 367 (4) تحف العقول / 345(5) اشاره به: تحف العقول / 345 ـ نّ النّاس عبید الدّنیا ... (6) تهذیب الأحكام / 6 / 113 ـ ز یاره الأربعین (7) نهج البلاغه / خطبه 1 ـ مبعث النّب ی(8) بحار الأنوار / 44 / 367 (9) بقره / 156 ابوذر رضاسلطانی/گروخ دین و اندیشه تبیان 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 298]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن