تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 2 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):منتظران ظهور امام مهدى(ع) برترينِ اهل هر زمان‏اند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812235634




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تصویری غیر کلیشه‌ای از پلیس ایرانی


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: تصویری غیر کلیشه‌ای از پلیس ایرانی
جمشید هاشم پور
"چهره به چهره" تصویری غیر کلیشه‌ای از پلیس ایرانی ارائه می‌دهد فیلم سینمایی "چهره به چهره" به کارگردانی علی ژکان که به تازگی در گروه فیلم‌های فرهنگی اکران شده، تصویری غیر کلیشه‌ای از پلیس ایرانی ارائه می‌دهد. به گزارش خبرنگار مهر، علی ژکان را هنوز با نام فیلمی می‌شناسند که در دهه 60 ساخته، "مادیان" فیلمی است که تجربه‌های بعدی ژکان همیشه زیر سایه آن بوده است. فیلم در دهه 60 و پس از آن به عنوان اثری انتقادی اجتماعی درباره جایگاه زن در جوامع سنتی تحسین شده و بهترین فیلم کارنامه این فیلمساز گزیده‌کار است.ژکان پس از "مادیان" فیلم‌های متفاوتی ساخت که به "مادیان" شباهتی نداشت، این که او نخواسته وامدار "مادیان" باشد، اتفاق خوبی است اما این باعث شده تنوعی در کارنامه او باشد که گاهی چندان مثبت نیست. "چهره به چهره" در فاصله‌ای طولانی از "عیسی می‌آید" ساخته شده و فضایی متفاوت با آن فیلم دارد."چهره به چهره" یک درام پلیسی حادثه‌ای است که قرار است تصویری غیرکلیشه‌ای از پلییس ایرانی به مخاطبش ارائه دهد، این که در پایان فیلم پلیس شکست می‌خورد و نمی‌تواند ماموریتش را به طور کامل با پیروزی تمام کند، ویژگی این فیلم است. اما "چهره به چهره" مانند بیشتر درام‌های پلیسی ایرانی نمی‌تواند تعلیق ایجاد می‌کند.علی ژکان را هنوز با نام فیلمی می‌شناسند که در دهه 60 ساخته، "مادیان" فیلمی است که تجربه‌های بعدی ژکان همیشه زیر سایه آن بوده است. فیلم در دهه 60 و پس از آن به عنوان اثری انتقادی اجتماعی درباره جایگاه زن در جوامع سنتی تحسین شده و بهترین فیلم کارنامه این فیلمساز گزیده‌کار است.ژکان در این فیلم سعی کرده ماجرایی پلیسی را با موضوعی اجتماعی که رنگ و بوی جامعه ایرانی دارد، پیوند بزند و کوشیده از کلیشه‌های این ژانر به نفع فیلم استفاده کند، نتیجه کار البته نوسان دارد و در بعضی مواقع جواب داده و بعضی صحنه‌ها این ماجرا به پاشنه آشیل فیلم تبدیل شده است، چنین داستان‌هایی نیاز به شخصیت‌های منفی قوی و جذاب و شخصیت‌های مثبت دوست‌داشتنی دارد تا برای مخاطب جذابیت داشته باشد.بازیگران و بازی‌هانقش‌ اصلی فیلم "چهره به چهره" را جمشید هاشم‌پور بازی می‌کند که شناخته شده‌ترین بازیگر فیلم است و حضوری قابل قبول در فیلم دارد، بقیه بازیگران چهره‌های چندان شناخته شده‌ای نیستند اما ژکان سعی کرده آنها را در قالب نقش‌هایی استفاده کند که چندان غریب به نظر نرسند.در شرایطی که بیشتر فیلم‌های سینمایی از چهره‌های سرشناس استفاده می‌کنند و سردر سینماها را تصاویر بازیگرانی مشابه در فیلم‌هایی متفاوت تشکیل داده "چهره به چهره" گروه بازیگران متفاوتی دارد که اگرچه جوان نیستند اما بازی‌های قابل قبولی دارند، اما به نظر نمی‌رسد به جز جمشید هاشم‌پور که اتفاقا تبلیغات فیلم هم روی حضور او بیشتر تمرکز کرده بازیگری بتواند عامل فروش فیلم یا جذب مخاطب باشد."چهره به چهره" که در جشنواره پارسال روی پرده رفت در گروه فیلم‌های فرهنگی اکران شده، گروهی که به دلیل برنامه‌ریزی اکران و نوع نمایش فیلم در آن نمی‌توان انتظار فروش بالا یا استقبال گسترده مخاطب از فیلم‌ها را داشت، شاید اگر فیلم با توجه به فضای جدی و حادثه‌ای و گروه بازیگرانش بیش از این منتظر نوبت اکران می‌ماند سرنوشتی مانند "عیسی می‌آید" نصیبش می‌شد.جایگاه فیلم در کارنامه فیلمسازآنچه مشخص است "چهره به چهره" نمی‌تواند موفقیت "مادیان" را برای کارگردانش تکرار کند، فیلم حتی به "سایه به سایه" هم نزدیک نمی‌شود، علی ژکان کارگردانی تجربه‌گرا است و تلاش می‌کند با هر فیلم تجربه‌هایی به دست بیاورد. تجربه‌هایی درباره کار با بازیگر، روایت و طراحی میزانسن‌ها. می‌توان "چهره به چهره" را تجربه‌ای دیگر در کارنامه سازنده "مادیان" دانست، تجربه‌ای ناکام در گونه دشوار سینمای پلیسی که با همه فراز و فرودهایش در سینمای ایران به حیاتش ادامه می‌دهد. تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 299]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن