تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 27 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر باطل با حق درنياميزد، بر حقيقت جويان پوشيده نمى مانَد و اگر حق با باطل آميخته ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830566750




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زن‌ در عرفان‌ اسلامي‌2


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
زن‌ در عرفان‌ اسلامي‌2
زن‌ در عرفان‌ اسلامي‌2 منبع:www.wsiri.org به‌ نظر ابن‌ عربي‌ ازا بن‌ حيث‌ محبت‌ زن‌ در وجود مرد سرشته‌ شده‌ است‌ كه‌ زن‌جزئي‌ از حقيقت‌ مرد است‌ و اين‌ شوق‌ متقابل‌ مرد به‌ زن‌ نمودار شوق‌ اصل‌ به‌ فرع‌ وفرع‌ به‌ اصل‌ خويش‌ است‌.بشنوازني‌ چون‌ حكايت‌ مي‌كند                   و از جدائيها شكايت‌ مي‌كندكزنيستان‌ تا مرا ببريده‌ اند                           ازنفيرم‌ مرد و زن‌ ناليده‌اند هركسي‌ كود و رماند از اصل‌ خويش          ‌بازجويد روزگار وصل‌ خويش‌پس‌ هر اصلي‌ طالب‌ فرع‌ و هر كلي‌ مشتاق‌ به‌ جزء است‌ و در واقع‌ محبت‌ زنان‌فرعي‌ است‌ از يك‌ اصل‌ وجودي‌ و محبت‌ كلي‌ كه‌ در همه‌ كائنات‌ سريان‌ دارد و آن‌حب‌ الهي‌ يا حب‌ حق‌ به‌ خلق‌ است‌ كه‌ اصل‌ وجود و ايجاد است‌ و اگر اين‌ حب‌وجودي‌ در ميان‌ نبود از عالم‌ و آدم‌ خبري‌ نبود. چنانكه‌ در حديث‌ آمده‌ است‌ كه‌كُنْت‌ُ كَنْزاً مَخْفياً فَاَحْبَيْت‌ُ اَن‌ْ اُعْرَف‌ٌ فَخَلَقْت‌ُ الْخَلْق‌َ لِكَي‌ْ اُعْرَف‌ْاما حب‌ الهي‌ دو جنبه‌ مختلف‌ دارد يكي‌ حب‌ حق‌ به‌ خلق‌ و ديگري‌ حب‌ وشوق‌ خلق‌ به‌ حق‌ است‌. اما شوق‌ حق‌ به‌ خلق‌ شديدتر از شوق‌ خلق‌ به‌ حق‌ است‌،چنان‌ كه‌ در حديث‌ قدسي‌ خطاب‌ به‌ حضرت‌ داود آمده‌ است‌ كه‌ «يا داود اِني‌ اشدشوقاً اليهم‌» يعني‌ از داود شوق‌ من‌ به‌ لقاي‌ بندگان‌ من‌ بسي‌ بيشتر از اشتياق‌ آنان‌ به‌ديدار فن‌ است‌. ابن‌ عربي‌ در اين‌ رهگذر دلايلي‌ را مي‌آورد مبني‌ بر اين‌ كه‌ شوق‌ اصل‌،به‌ فرع‌، بسي‌ بيشتر از شوق‌ فرع‌ به‌ اصل‌ خويش‌ است‌، چون‌ فرع‌ در حقيقت‌ چيزي‌جز اصل‌ نيست‌ و شوق‌ فرع‌ به‌ اصل‌ در حقيقت‌ شوق‌ اصل‌ به‌ خويشتن‌ است‌ كه‌ درمظهر عبد مشتاق‌ اشتياق‌ به‌ خويش‌ است‌. پس‌ اشتياق‌ حق‌ به‌ خلق‌ شامل‌ اشتياق‌خلق‌ به‌ حق‌ نيز مي‌شود و بر هر دو معناي‌ اشتياق‌ دلالت‌ مي‌كند و از اين‌ حيث‌ بسي‌كامل‌تر از اشتياق‌ عبد و خلق‌ به‌ حق‌ است‌.محبت‌ از نظر ابن‌ عربي‌ به‌ نحو دوام‌ ميان‌ حق‌ و خلق‌ وجود دارد و مادام‌ كه‌ حب‌و محبت‌ دوام‌ دارد شوق‌ لقا و وصال‌ هم‌ علي‌ الدوام‌ استمرار خواهدداشت‌، زيراظهور حق‌ در عالم‌، در صور خلق‌ دائمي‌ است‌ و علت‌ آن‌ نيز حب‌ ذاتي‌ حق‌ براي‌ظهور و اظهار است‌ و چون‌ لازمه‌ حب‌ فناي‌ مطلق‌ است‌، او موجودات‌ عالم‌ را فاني‌در اين‌ محبت‌ مي‌بيند. وجود به‌ مثابه‌ دايره‌اي‌ است‌ از محبت‌ كه‌ آغاز آن‌ فراق‌ و پايان‌آن‌ وصال‌ است‌.اين‌ لقاي‌ الهي‌ در اين‌ عالم‌ براي‌ اهل‌ شهود و مقربان‌ الهي‌ حاصل‌ مي‌شود،كساني‌ كه‌ در اين‌ عالم‌ از تعينات‌ و انيات‌ مجازي‌ خويش‌ فاني‌ شده‌ و از قيود طبيعت‌و مشتيهات‌ نفساني‌ بريده‌ و به‌ موت‌ ارادي‌ كه‌ همان‌ مرتبه‌ فنا باشد متحقق‌ گشته‌ و باتحقق‌ به‌ مرتبه‌ فنا به‌ كمال‌ محبت‌ و عين‌ قرب‌ رسيده‌ باشند. كمال‌ ظهور اين‌ حب‌ دراين‌ عالم‌، از ديدگاه‌ ابن‌ عربي‌، در مظهر انساني‌ آن‌، در محبت‌ ميان‌ مرد و زن‌ ديده‌مي‌شود و خود بيان‌ كاملي‌ در اين‌ نشأه‌ ناسوتي‌ از مرتبه‌ فناست‌ كه‌ به‌ تعبير او در نكاح‌به‌ منصه‌ ظهور مي‌رسد. محبت‌ انساني‌ جوه‌اي‌ از مشاهده‌ نور جمال‌ حق‌ است‌ كه‌ ازافق‌ وجود زن‌ تجلي‌ كرده‌ است‌.بازهم‌ ابن‌ عربي‌ در ارتباط‌ با همين‌ حديث‌ نبوي‌ مقام‌ ممتاز زن‌ را از ديدگاه‌ديگري‌ مورد توجه‌ قرار مي‌دهد. انسان‌ از نظر او مظهر جامعه‌ اسما و صفات‌ الهي‌است‌ و در نشأه‌ وجود، انسان‌ ظهور تجلي‌ اسماء و صفات‌ حسناي‌ الهي‌ است‌. انسان‌به‌ مصداق‌ فاذا سويته‌ و نفخت‌ فيه‌ من‌ روحي‌، به‌ مرتبه‌ توبه‌ و اعتدال‌ وجودي‌ رسيده‌و در نتيجه‌ شايسته‌ نفخ‌ روح‌ الهي‌ گشته‌ است‌ و فرشتگاه‌ مأمور به‌ سجده‌ آوردن‌بروي‌ شده‌اند. پس‌ نفس‌ انساني‌ نفخه‌ ايست‌ الهي‌ كه‌ در آن‌ همه‌ كمالات‌، ظهور وبروز يافته‌ است‌. در نتيجه‌ معرفت‌ نفس‌، بهترين‌ راه‌ براي‌ معرفت‌ رب‌ است‌ بلكه‌بمصداق‌ من‌ عرف‌ نفسه‌ فقد عرف‌ ربه‌ تنها طريق‌ كامل‌ جهت‌ معرفت‌ ربوبيت‌ حق‌است‌ و انسان‌ به‌ جهت‌ تحقق‌ به‌ حقيقت‌ اسماء، و به‌ اندازه‌ ظهور آنها در مظهر وي‌،علم‌ شهودي‌ به‌ آنها كسب‌ مي‌كند. انسان‌ به‌ تعبير ابن‌ عربي‌ در حكم‌ آيينه‌ و مرآتي‌است‌ كه‌ خداوند كمالات‌ خويش‌ را در آنها مشاهده‌ مي‌كند. چنان‌ كه‌ در فص‌ آدمي‌از كتاب‌ فصوص‌ الحكم‌ به‌ اين‌ معني‌ اشاره‌ دارد كه‌ چون‌ خداوند سبحانه‌ و تعالي‌اراده‌ كرد كه‌ اسماء حسناي‌ خويش‌ را در مرتبه‌ خارج‌ از ذات‌ خويش‌ مشاهده‌ كند وسر اسماي‌ خويش‌ را بر خويش‌ اظهار نمايد عالم‌ را به‌ مانند آئينه‌اي‌ آفريد، زيرا به‌تعبير وي‌، ديدن‌ خود را در ذات‌ خود به‌ مانند ديدن‌ خود در امر ديگري‌ كه‌ براي‌ آن‌به‌ مانند آئينه‌ باشد نيست‌. اما عالم‌ بدون‌ آدم‌ مانند كالبدي‌ بي‌ روح‌ و آئينه‌اي‌ فاقدجلا بود و وجود آدم‌ عين‌ جلاي‌ اين‌ آئينه‌ و روح‌ اين‌ كالبد است‌ و عالم‌ ما آفرينش‌آدم‌ به‌ كمال‌ وجود و غايت‌ ايجاد رسيده‌ است‌ و به‌ همين‌ جهت‌ وي‌ از آدم‌ به‌ انسان‌العين‌ وجود، يا مردمك‌ چشم‌ عالم‌ تعبير مي‌كند، فانه‌ به‌ ينظر الحق‌ الي‌ خلقه‌فيرحمهم‌، بدين‌ معني‌ كه‌ خداوند بواسطه‌ وجود او به‌ خلق‌ نظر مي‌نمايد و فيض‌وجود و رحمت‌ رحماني‌ ايجادي‌ را، بر عالم‌ افاضه‌ مي‌نمايد.اما در نظر ابن‌ عربي‌ كمال‌ شهود حق‌، در مظهر عالم‌ و آدم‌ در وجود زن‌، يا بهتربگوئيم‌ در مرآت‌ وجود او متحقق‌ مي‌شود و گوئي‌ در نظر او لفظ‌ «مرأة‌» در زبان‌عربي‌ كه‌ بمعناي‌ زن‌ است‌ بالفظ‌ «مرآة‌» كه‌ به‌ معناي‌ آئينه‌ است‌ تناسب‌ تام‌ دارد. زن‌ ازنظر او آئينه‌ تمام‌ نماي‌ كمالات‌ الهي‌ و مجلاي‌ تا صفات‌ جمال‌ است‌. اگر مرد، حق‌را در آئينه‌ وجود خويش‌ مشاهده‌ كند، اين‌ شهود و معرفتي‌ كه‌ از آن‌ حاصل‌ مي‌شودجنبه‌ انفعالي‌ دارد. اما اگر خويش‌ را در مرآت‌ وجود زن‌ مشاهده‌ نمايد. اين‌ شهودي‌تام‌ و كامل‌ است‌. زيرا حق‌ را در دو مظهر فعلي‌ و انفعالي‌ مشاهده‌ كرده‌ است‌. به‌ هرحال‌ از نظر ابن‌ عربي‌، زن‌ نه‌ تنها كاملترين‌ مظهر حُب‌ِّ الهي‌ است‌، بلكه‌ مجلاي‌ تام‌ وكاملي‌ از ظهور كمالات‌ حق‌ در خلق‌ است‌ و مرآتي‌ است‌ كه‌ در آن‌ عارف‌ و اصل‌،اسماء و صفات‌ و كمالات‌ حق‌ را مشاهده‌ مي‌نمايد. به‌ همين‌ جهت‌ است‌ كه‌ درحديث‌ شريف‌ حبب‌ الي‌ ... سخن‌ از زن‌ بميان‌ آمده‌ و سر اين‌ كه‌ حضرت‌ رسول‌ (ص‌)در آنزنان‌ را بر ديگران‌ (عطر و نماز) مقدم‌ داشته‌ است‌ از اين‌ بيان‌ روشن‌ مي‌شود.... صلاح‌ و فساد يك‌ جامعه‌ از صلاح‌ و فساد زنان‌ در آن‌ جاعمه‌ سرچشمه‌مي‌گيرد ...يك‌ مادر ممكن‌ است‌ بچه‌اش‌ را خوب‌ تربيت‌ كند و آن‌ بچه‌ يك‌ امت‌ را نجات‌دهد و ممكن‌ است‌ بد تربيت‌ كند و آن‌ بچه‌ موجب‌ هلاك‌ يك‌ امت‌ شود.امام‌ خميني‌ قدس‌ سره‌ الشريف‌
#اجتماعی#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 239]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن