محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831417017
جايگاه شعردر اسلام
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
جايگاه شعردر اسلام نويسنده:داريوش زرگرى مرندي منبع:روزنامه رسالت چکيده: برخى با عنايت به آيات و احاديثى که در ذم شعر و شاعرى آمده است، بويژه خواندن آن در مسجد و يا شب جمعه آن را مکروه دانستند و بنابراين درصدد مخالفت با شعر و شاعرى برآمدند. برخى نيز از آن تبرى جسته و تنها به اشعار تعليمى بسنده کردند، حال آنکه سرودن شعر از اصل حرام يا مکروه نبوده و اگر مدتى هم از آن جلوگيرى شده به سبب جريان شعر در بدگويى و غزلهاى رکيک بوده است. تحقيق حاضر نشان مىدهد شعر نه تنها در اسلام تقبيح نشده است، بلکه سيره پيامبر(ص) و ائمه(ع) نشانگر اين است که به شعر استناد و استدلال کردهاند. بهطور مثال به فرمان نبى اکرم(ص) براى حسانبن ثابت در مسجد منبرى نصب کرده بودند تا او از آن موضع در حضور آن حضرت مشرکان را هجو کند و پيامبر در حق او مىفرمود:”اللهم ايده بروح القدس” آن حضرت آن قدر براى شعر ارزش قائل بودند که مردم را به حفظ و ثبت و ضبط آن امر مىفرمودند، چنانکه آنها را به تعليم و تعلم قرآن دستور مىدادند و آن را يارى دين و جهاد در راه خداوند و تعالى دين مىدانستند و مىفرمودند: “لله کنوز تحت العرش مفاتيحه السنه الشعراء” (مدرس رضوى 1344:75) کليدواژهها: سيره نبوي، شعر و شاعري، قرآن مجيد، احاديث و روايات، شرع. مقدمههرکو نکند فهمى زين کلک خيالانگيز نقشش به حرام ار خود صورتگر چين باشد(حافظ 1327:230)نقد شعر از ديدگاه دينى و مسئله نسبت “شعر و شرع” همواره از صدر اسلام موردتوجه متفکران و ادبا و شعرا و نقادان بوده است. مسعود سعدسلمان شاعر بزرگ ايران در نيمه دوم قرن پنجم و آغاز قرن ششم خطاب به خود گويد: شاعرى تو مدار روى گران شاعران روى را گران نکنند نکنى آنچه گويى و نه شگفت کانچه گويند شاعران نکنند(مسعود سعدسلمان 1364، ج2، 19)سنايى که شاعر و عارف بزرگ قرن ششم و از ارکان شعر فارسى است، يکى از شاعرانى است که ابيات فراوانى درباره شرع و نسبت عقل با آن در ابتداى حديقه الحقيقه سروده است اما مسئله شعر و شرع را در انتهاى اين اثر مطرح کرده و در واقع نسبت شرع بويژه شعر و شاعرى خود را در نظر گرفته است. موضوع اصلى سخن او در انتهاى حديقه نقد و ارزيابى شعر از ديدگاه شرع است. اين نقد و ارزيابى نيز ناظر به شعر و شاعرى خودش است. او سعى مىکند شعر را با معيار شرع بسنجد و از اشعار غيرشرعى تبرا جويد. سخن خود را با عنوان “شعر و شرع”با اين ابيات آغاز مىکند: اى سنايى چو شرع دادت بار دست ازين شاعرى و شعر بدار شرع ديدى زشعر دل بگسل که گدايى نگارد اندر دل(مدرس رضوى 1344:743) سنايى به دنبال اين ابيات توضيح بيشترى در مسخرگى شعر در مقام مقايسه با شرع مىدهد: شعر همه غمز است در حالى که نکتههاى انبيا (شريعت) همه رمز. شعر صبح کاذب است و شرع صبح صادق. سنايى اين حکم را در مورد اشعار خود صادق مىداند و همه آنها را نتيجه عقل ناقص خود مىداند و معتقد است کمال عقل در پيروى از شرع است و بدينترتيب ضمن تحقير و نکوهش شعر با خود عمد مىکند که ديگر شعر نگويد: گر زيم بعد ازين نگويم من در جهان بيش و کم به نظم سخن(مدرس رضوى 1344:743)خاقانى نيز به تاسى از تعاليم الهى و لبيک به نداى آسمانى و تبرى از اشعار دوره جاهليت، مىخواست در اشعار خود به مخالفان بگويد که ما شاعريم. شاعرى در نفس خود عيب نيست مگر اينکه شاعر به جاى پند و نصيحت و دفاع از حق تملق نمايد و زبان به دروغ و ناروا بيالايد، بنابراين از آيات 224 تا227 سوره الشعرا(26) اقتباس کرده و مىگويد: عروس عافيت آنگه قبول کرد مرا که عمر پيشبها دادمش به شيربها مر به منزل “الالذين” فرود آور فروگشاى زمن طمطراق “الشعرا(خاقانى 1368:10)فريدالدين عطار نيشابورى شاعر و عارف نامآور در قرن ششم و آغاز قرن هفتم نيز يکى از شاعرانى است که بارها در اشعار خود بويژه در مثنوىهاى مصيبتنامه و منطقالطير و الهىنامه درباره شعر و شاعرى بهطور کلى و شاعرى خود بويژه سخن گفته است. او در پارهاى از ابيات خود تا حدودى به نقد شعر از حيث معنى نه از حيث صورت پرداخته وسعى کرده است که از مدح اجتناب کرده و لباس شرع به اشعارش بپوشاند: مده به شعر فراهم نهاد عمر به باد که شعر چو شرع محمد مختار قدم که به قدم شرع او ندادى تو ترا زخرقه بسى خوبتر بود زنار... (عطار1374:79)عطار علم و حکمت خود را از منبع پرفيض شريعت يافته و شعر خود را جواهرى مىخواند که از درياى وحى محمد(ص) برگرفته است. از آنجا که شعر تنها هنر يا هنر غالب قوم عرب پيش از اسلام و به يک اعتبار تنها طريق تفکر عصر جاهلى بود، ظهور وحى در قالب قرآن و کلام الهي، همه شاعران را تا مدتى مرعوب خويش کرد و بسيارى از اشعار را باطل ساخت و روح بسيارى از شاعران را متحول گردانيد. اين تحول در مواجههاى که شاعران با کلام خدا- قرآن مجيد- داشتند، حاصل شد. زيرا قرآنهيچ مشابهتى با کلام بشرى و شعر شاعران عهد جاهلى نداشت. شيخ ابوالفتوح رازى در تفسير قيم روح الجنان در اين باره چنين مىگويد: ... ابوالحسن البراد گفت: چون اين آيه فرود آمد (آيات 224 تا 226 از سوره مبارکه شعراء (26))، عبدالله بن رواحه و کعببن مالک و حسانبن ثابت پيش رسول آمدند گريان، گفتند: “يا رسولالله خداى تعالى درحق شاعران اين گفت و ما شاعريم”. رسول عليهالسلام گفت: “آيات تمام برخوانيد؛ الاالذين آمنوا و عملواالصالحات و ذکورالله کثيرا و انتصروا من بعد ما ظلموا...” ايشان دلخوش شدند و رسول عليهالسلام حسانبن ثابت را گفت:چون روز غدير آيد آن بيتها بخواند: يناديهم يوم الغدير نبيهم نجم واسمع بالرسول مناديا...شعر و شاعرى در سيره عملى رسولاکرم(ص) و دودمان پاک آن حضرتبا ظهور اسلام، شعر شعراى باطل نسخ گرديد و تا وقتى که درهاى آسمان باز بود و عالم محل نزول وحى الهى شاعران کهن به ستايش شراب و عشق نمىپرداختند و اگر ستايشى بود، از اسلام و پيامبراسلام و وصف اسلام بود. در اين زمان خطبه براى فايده آن در تشحيذ حس دينى بسط يافته بود. درعصر خلفاى راشدين نيز اين وضع ادامه يافت. با به قدرت رسيدن امويان وضع برگشت و مسلمانان رجوعى ديگر به سوى شعر شيطانى جاهلى داشتند. و اما از بزرگترين شاعران عصر پيامبر بايد از حسانبن ثابت انصارى شاعر رسولالله(ص) که اهل مدينه بود و در عهد جاهليت امراى شام را مدح مىکرد، ياد کرد. وى به دنبال هجرت رسولاکرم(ص) با قوم خود خزرج اسلام آورد. از آنجا که حسان مرد جنگ نبود با زبان و شعر خود به کمک اسلام شتافت و به مدد ابوبکر که نسبشناس بزرگ عصر بود، کفار قريش را هجو مىکرد. رسولاکرم(ص) مىفرمود:شعر حسان از زخم تير بر تن کفار کارگرتر است (شعار، فرزاد 1372:392) درباره اينکه حسانبن ثابت به دستور رسول اکرم(ص) مشرکان را هجو مىکرد، در کتاب مجمعالبيان آمده است: قال النبى صلى الله عليه و سلم لحسان بن ثابت اهجم او هاجهم و روحالقدس معک. نويسنده درباره سرودن شعر توسط ابوبکر وعمر وعلى مىگويد: “کان ابوبکر يقول الشعر و کان عمر يقول الشعر و کان علي(ع) اشعر من الثلاثه” (الطبرسي، بىتا، ج 5:193) پيامبر همواره حسان را تائيد مىکرد و مىفرمود: تا وقتى که به زبان خويش ما را يارى کني، به واسطه جبرئيل مويد باشي. کعببن زهير- که از شرک به اسلام رو آورده بود- با قصيدهاى به نام “البرده” (رداى افتخار) محبت پيامبراکرم(ص) راطلبيد و ايشان اجابت فرمودند. از ديگر شاعران مويد به روحالقدس، کعببن مالک و عبدالله بن رواحهاند که پيامبر آنها را مامور پاسخگويى به شاعران مشرک کرد. اين شاعران در پرتوى قرآن و سنت بيشتر در قلمرو سياست و اخلاق (حکت عملي) منشا اثر بودند. در شهر يثرب که پس از هجرت پيامبر “مدينه النبي”نام گرفت، يک مرکز عمومى به نام مسجد تاسيس شد که در آنجا نه تنها مسائل عبادي، تربيتي، قضائي، اقتصادي، نظامي، سياسى و ديگر مسائل اجتماعى بحث و بررسى و درباره آن تصميمگيرى مىشد، بلکه مکانى براى تشکيل محافل ادبى نيز بود. در اين محافل شاعران سرودههاى خود را - که از لحاظ دينى و اخلاقى و مسائل انسانى در اوج بودند- مىخواندند و از سوى صاحب شريعت تحسين و تکريم مىشدند. بهطور مثال کعب بن زهير، پس از خواندن قصيده معروف “بانت سعاد”از دست مبارک پيامبر(ص) جايزه گرفت و حسانبن ثابت با سرودن شعرى در دفاع ازحريم اسلام مشمول عنايات خاص آن حضرت شد. ابوهريره گفت: يک روز حسان در مسجد رسول عليهالسلام شعر مىخواند. عمر خطاب بگذشت و به خشم در او نگريست. حسان گفت چه مىنگري؟ من اينجا شعر خواندم که بهتر از تو حاضر بود، يعنى رسولعليهالسلام... (اصبهانى 1362:144) لبيدبن ربيعه شاعر معروف عرب، شعر: الا کل شيء ما خلا الله باطل و کل نعيم لامحاله زائل... را در عهد جاهليت گفته بود. بعد هم خودش مسلمان شد؛ مسلمانى صادق. از رسول اکرم(ص) در اين باره نقل کردهاند که: اصدق بيت قالته العرب. يعنى راستترين شعرى که عرب گفته همين بود. (مطهرى 1352:69) انشا گفتههاى نظمگونه و سرودن شعر در بين خاندان عصمت و طهارت نيز وجود داشته که براى نمونه به برخى از اشعار منسوب به مولىالموحدين حضرت علي(ع) که در مقام انسان گفته است، اشاره مىشود: داوئک فيک و ما تشعر و دائک فيک و ما تنظر و فيک انطوى العالم الاکبر...در خطبه شقشفيه به شعر اعشى تمثيل کرده و مىفرمايد: شتان ما يومى على کورها و يوم حيان اخى جابر که بس فرق است تا ديروزم امروز کنون مغموم، دى شادان و پيروز (نهجالبلاغه 1387 هـ-.، خطبه 3:48)همچنين در نامه خود به عثمانبن حنيف انصارى از قول شاعر مىفرمايد: و حسبک داء ان تبيت ببطنه و حولک اکباد تحن الى القد(همان، نامه 45:46)اين درد تو را بس که با شکم سير بخوابي، در حالى که در اطراف تو شکمهاى خالى گرسنه به پشت چسبيده باشند. در خطبه 51 مىفرمايد: قالموت فى حياتکم مقهورين والحياه فى موتکم قاهرينزندگى توام با مذلت و خوارى مرگ است بر شما و زندگى است در مرگ شرافتمندانه.
#فرهنگ و هنر#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 861]
صفحات پیشنهادی
جايگاه شعردر اسلام
جايگاه شعردر اسلام نويسنده:داريوش زرگرى مرندي منبع:روزنامه رسالت چکيده: برخى با عنايت به آيات و احاديثى که در ذم شعر و شاعرى آمده است، بويژه خواندن آن در مسجد و ...
جايگاه شعردر اسلام نويسنده:داريوش زرگرى مرندي منبع:روزنامه رسالت چکيده: برخى با عنايت به آيات و احاديثى که در ذم شعر و شاعرى آمده است، بويژه خواندن آن در مسجد و ...
برگزاري سخنرانيهاي علمي در دانشگاه آزاد تهران جنوب
جايگاه شعر در اسلام با سخنراني دكتر داريوش زرگري مرندي، ادراكات اعتباري و تاثير آن در علم اصول فقه با سخنراني حميدرضا هاشمي، نظريه تاب و دوگان آن در رياضي با ...
جايگاه شعر در اسلام با سخنراني دكتر داريوش زرگري مرندي، ادراكات اعتباري و تاثير آن در علم اصول فقه با سخنراني حميدرضا هاشمي، نظريه تاب و دوگان آن در رياضي با ...
شعر و شاعري جايگاه ارزشمندي در دين اسلام دارد
شعر و شاعري جايگاه ارزشمندي در دين اسلام دارد-به گزارش ايرنا، حجت الاسلام محمدحسين ميري ... هشت فصل به توضيح و شرح آن پرداخته از جايگاه ويژه و رواج شعر در بين ...
شعر و شاعري جايگاه ارزشمندي در دين اسلام دارد-به گزارش ايرنا، حجت الاسلام محمدحسين ميري ... هشت فصل به توضيح و شرح آن پرداخته از جايگاه ويژه و رواج شعر در بين ...
نماينده ولي فقيه در لرستان:شاعران بايد در آثار خود به مضامين ...
20 سپتامبر 2008 – وي جايگاه شعر در اسلام را بسيار والا دانست وگفت : دين اسلام وپيامبر اكرم (ص) وامامان معصوم همواره براي شعر وشاعري ارزش واحترام ويژه اي قائل بوده اند ...
20 سپتامبر 2008 – وي جايگاه شعر در اسلام را بسيار والا دانست وگفت : دين اسلام وپيامبر اكرم (ص) وامامان معصوم همواره براي شعر وشاعري ارزش واحترام ويژه اي قائل بوده اند ...
مراسم بزرگداشت عطار نيشابوري در گرمه برگزار شد
علي اصغر شکوري با بيان اينکه هنر شعر در فرهنگ اسلام از جايگاه رفيعي برخوردار است، افزود: شاعران متعهد بايد سعي کنند اين هنر ارزشمند را با فطرت مردم عجين کرده ...
علي اصغر شکوري با بيان اينکه هنر شعر در فرهنگ اسلام از جايگاه رفيعي برخوردار است، افزود: شاعران متعهد بايد سعي کنند اين هنر ارزشمند را با فطرت مردم عجين کرده ...
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران: شاعران همواره موجب تحول ...
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران: شاعران همواره موجب تحول فرهنگي در كشور ... فرهنگي ايران زمين شعر علوي و شاعران علوي سرا از جايگاه والايي برخوردار بوده ان. ... ما يادآور خاطرات تلخ و شيرين گذشته هستند، به اهميت شعر در دين مبين اسلام اشاره و با ...
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران: شاعران همواره موجب تحول فرهنگي در كشور ... فرهنگي ايران زمين شعر علوي و شاعران علوي سرا از جايگاه والايي برخوردار بوده ان. ... ما يادآور خاطرات تلخ و شيرين گذشته هستند، به اهميت شعر در دين مبين اسلام اشاره و با ...
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران: شاعران همواره موجب تحول ...
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران: شاعران همواره موجب تحول فرهنگي در كشور ... سرا از جايگاه والايي برخوردار بودهاند ، گفت: شاعران همواره موجب تحول فرهنگي در كشور ... ما يادآور خاطرات تلخ و شيرين گذشته هستند، به اهميت شعر در دين مبين اسلام اشاره و ...
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران: شاعران همواره موجب تحول فرهنگي در كشور ... سرا از جايگاه والايي برخوردار بودهاند ، گفت: شاعران همواره موجب تحول فرهنگي در كشور ... ما يادآور خاطرات تلخ و شيرين گذشته هستند، به اهميت شعر در دين مبين اسلام اشاره و ...
جايگاه قرآن در شعر معاصر ايران(1)خداوند و ايمان هميشه در شعر ...
جايگاه قرآن در شعر معاصر ايران(1)خداوند و ايمان هميشه در شعر ايرانيان حضور دارند-جايگاه ... آنچه از سخنان دكتر «اسماعيلپور» ميتوان برداشت كرد، اين است كه شعر در ايران ... از روزگار كهن تا ظهور اسلام، بهطور گستردهاي در آثار فرهنگي و ادبي، ديده ميشود.
جايگاه قرآن در شعر معاصر ايران(1)خداوند و ايمان هميشه در شعر ايرانيان حضور دارند-جايگاه ... آنچه از سخنان دكتر «اسماعيلپور» ميتوان برداشت كرد، اين است كه شعر در ايران ... از روزگار كهن تا ظهور اسلام، بهطور گستردهاي در آثار فرهنگي و ادبي، ديده ميشود.
جايگاه علم تاريخ در حکمت مشاء (1)
جايگاه علم تاريخ در حکمت مشاء (1)-جايگاه علم تاريخ در حکمت مشاء (1) ... عمده تأليفات در زمينه دانش تاريخ و تاريخ نگاري اسلامي ـ ايراني را بزرگان ديني يا رجال .... عنوان «شبه دانش» در نزد افلاطون، و در مرتبهاي پايينتر از شعر در نزد ارسطو تلقي شود.
جايگاه علم تاريخ در حکمت مشاء (1)-جايگاه علم تاريخ در حکمت مشاء (1) ... عمده تأليفات در زمينه دانش تاريخ و تاريخ نگاري اسلامي ـ ايراني را بزرگان ديني يا رجال .... عنوان «شبه دانش» در نزد افلاطون، و در مرتبهاي پايينتر از شعر در نزد ارسطو تلقي شود.
شب شعر فلسطین در کنار مقام معظم رهبری
رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به جایگاه و نقش شعرای متعهد درطول تاریخ اسلام ، لزوم قدرشناسی از این شعرا را یادآور شدند. پس از سخنان حضرت آیت الله خامنهای ...
رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به جایگاه و نقش شعرای متعهد درطول تاریخ اسلام ، لزوم قدرشناسی از این شعرا را یادآور شدند. پس از سخنان حضرت آیت الله خامنهای ...
-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها