تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 29 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):چیزى را بر زبان نیاورید که از ارزش شما بکاهد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831020377




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نقد عرفانهاي دروغين در گفتگو با دكتر يثربي


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: نقد عرفانهای دروغین در گفتگو با دكتر یثربی
دكتر يحيي يثربي
اشاره:دكتر یحیی یثربی یكی از اساتید مبرز و بنام دانشگاه علامه طباطبایی است كه در حوزه فلسفه و عرفان صاحب كرسی و دارای آثار متعدد وگرانبهاست. ایشان در نقد شیوع عرفانهای دروغین برآن است كه شیوع عرفان‌های دروغین اصلاً دلایلی معرفتی ندارد بلكه دارای دلایلی جامعه‌شناسی است. عبارت" جوامع سكولار چون در حوزه معنویت پایگاهی ندارند به احساسات روی می‌آورند و ما هم اگر وارد مقولات حسی شویم زمینه را برای رقبای خارجی خود زیاد می‌كنیم" بخشی از بیانات ایشان است كه در گفتگو با خبرگزاری فارس عنوان شده است كه شما رابه مطالعه آن فرامی خوانیم. ******... عرفان در یك تعریف عبارت است از تلاش انسان برای راه پیدا كردن از ظاهر جهان به باطن آن. این تعریف كلی از عرفان است كه پیش‌فرض‌هایی دارد. اول این‌كه هستی دو رویه دارد، یكی ظاهر و دیگری باطن. دوم اینكه انسان از این ظاهر می‌تواند به باطن جهان راه پیدا كند و سوم اینكه این راه یافتن با عقل و حس‌های پنج‌گانه رخ نمی‌دهد و انسان باید به ریاضت و زندگی سخت روی بیاورد و از همه چیز بگذرد. ... چنین عقیده‌ای از دیرباز در هند، یونان و ایران باستان وجود داشته و چیزی نیست كه در اسلام به وجود آمده باشد و حتی در صدر اسلام نیز این مباحث مطرح نبوده است. بعد از آشنایی اسلام با دیگر فرهنگ‌ها، عرفان در اسلام راه پیدا كرد و عرفان اسلامی پدید آمد. راست و دروغ هر چیز با تطبیق به واقعیت مشخص می‌شود. اما یك سری چیزهایی هستند كه ما ملاكی برای راست و دروغ آن‌ها نداریم و در این باره ادعاهای زیادی مطرح می‌شود، مثلاً من اكنون می‌توانم ادعا كنم به معراج رفته‌ام، دروغ یا راست بودن این امر به سادگی مشخص نمی‌شود. در مكتب‌های عقل‌گریز، همیشه ادعا نقش مهم دارد و باید توجه داشت كه طبیعت عرفان به صورتی است كه دروغ در آن زیاد است، زیرا یك حوزه حسی و فیزیكی و عقلی نیست كه بتوان حقانیت و بطلان آن را با دلایل و قوانین عقلی اثبات كرد. همه عرفا دراین‌باره هشدار داده‌اند و شاید در هیچ دوره‌ای مثل اكنون عرفان‌های دروغین زیاد نشده باشد، زیرا ما در شرایط امروزی از این هشدارها غافل شده‌ایم. عرفان‌های بومی سرزمین‌های دیگر، مثل عرفان‌های هندی، عرفان‌های مسیحی و عرفان‌هایی كه از طریق فلاسفه نوافلاطونی به جامعه‌‌ ما وارد شده‌اند، در قیاس با عرفان اسلامی، عرفان‌های دروغین شمرده می‌شوند. این عرفان‌ها عوارض متعددی دارد كه من خودم سال‌های سال مبتلا به عوارض این عرفان‌ها بوده‌ام كه هنوز هم ردپاهایی از آن‌ها در وجود من وجود دارد. زیرا عرفان بر احساسات، روحیه و روان انسان تأثیر بسیاری می‌گذارد. من معتقدم معارف اسلامی را با این نام «عرفان» مطرح نكنیم، چون این نام مشابه‌های زیادی دارد و ادعا در این راه زیاد است، ما باید راه عملی اسلام را یك نام دیگر بگذاریم، مثلاً‌ حكمت اسلامی یا اسلام ربانی كه مبتلا به آسیب‌های عرفان نشود. جوامع سكولار چون در حوزه معنویت پایگاهی ندارند به احساسات روی می‌آورند و ما هم اگر وارد مقولات حسی شویم زمینه را برای رقبای خارجی خود زیاد می‌كنیم. ما می‌توانیم حقانیت خود را با عقل و منطق ثابت كنیم و اصلاً نیازی به این نیست كه به مسائل عرفانی روی بیاوریم. عقلانیت باید كارها را سامان بدهد. به نظر من شیوع عرفان‌های دروغین اصلاً دلایلی معرفتی ندارد و كاملاً دلایل جامعه‌شناسی دارد. انگیزه‌های غیر معرفتی در این امر تأثیر ویژه‌ای دارند، چه از سوی مروجان این عرفان‌ها و چه از طرف مخاطبان و پیروان آنها.  منبع:به نقل از فارس، با تلخیص و تصرف





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 608]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن