تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 دی 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):بر خداوند است كه هيچ گرفتارى به زيارت من نيايد مگر آن كه او را شادمان بازگردانم و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1846178917




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاه نهج البلاغه به نوجوانان


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: نگاه نهج‏البلاغه به نوجوانان
نهج االبلاغه
اشاره:دوره نوجواني حساس‏ترين و با اهميت‏ترين دوران زندگي انسان است كه معمولاً بين سنين 12 الي 18 سالگي مي‏باشد. در اين دوره فرد نه كودك و نه هنوز به درستي بالغ شده است و دوره بحراني زندگي خود را مي‏گذراند كه گاهي رفتار و اعمال كودكانه او موجب آزار بزرگترها و گاهي رفتار عاقلانه او باعث تحسين و تعجّب آنها مي‏شود. نوجوان در سنيني قرار دارد كه به درستي نمي‏داند چه بايد بكند؟ كدام شيوه را در زندگي خود برگزيند؟ برخي بزرگترها به او مي‏گويند: تو هنوز بچّه‏اي! گاهي ديگران به او مي‏گويند: تو ديگر بزرگ شده‏اي چرا كار بچّه‏گانه از تو سر مي‏زند؟ او خود را در اين امر و نهي، سرزنش و عتاب، حيران مي‏بيند. نهج‏البلاغه يكي از برترين كتابي است كه به اخ‏القرآن (برادر قرآن) شهرت يافته است. اين كتاب «آن چنان بزرگ و با عظمت است كه دست عقول بشر به اين آساني به آن نمي‏رسد. دليل آن همين است كه اين كتاب تراوش روح با عظمت كسي است كه مظهر اسم اعظم خداوند است، معلّم جبرائيل، قرآن ناطق و بزرگ‏ترينِ مفسّران و تربيت شده پيامبر عظيم‏الشّأن است.»1 سخنان حضرت علي عليه‏السلام كه نهج‏البلاغه بخشي از آن مي‏باشد، از نظر قواعد ادبي و لفظي و اخلاقي در حدّ معجزه است و تا كنون هيچ كلام بشري به پاي آن نرسيده و با آن برابري ننموده است. ابن ابي‏الحديد معتزلي ـ شارح بزرگ نهج‏البلاغه ـ در مقدّمه كتاب خود مي‏نويسد: «بحق، سخن علي عليه‏السلام فوق كلام مخلوق و دون كلام خالق مي‏باشد.» نهج البلاغه مشحون از مواعظ و حكم آموزنده درباره موضوعات مختلف از جمله «نوجوانان» است كه به كارگيري آن، مهم‏ترين راه‏حل جهت تربيت و سعادت مي‏باشد. در بحث «نگاه نهج‏البلاغه به نوجوانان» به محورهاي زير اشاره خواهد شد:   الف: نوجوان و تربيت. ب: نوجوان و عبادت. ج: نوجوان و الگوپذيري. د: نوجوان و دوست‏يابي. ه: نوجوان و سياست. و: نوجوان و گناه.  الف) نوجوان و تربيت در تربيت نوجوانان بايد به چند اصل تربيتي توجّه نمود؛ از جمله: شناخت مسائل اين نسل، توجّه به پايه‏هاي خُلقي اين نسل، توجّه به اصل محبت و انس و دوستي با نوجوانان و پرهيز از اعمال قدرت و اجبار. علي عليه‏السلام دوران نوجواني را از سه جهت بسيار حسّاس بيان مي‏كند: اوّل اينكه قلب نوجوان مانند زمين، خالي و مساعد است كه هرچه در آن بكاري همان درو مي‏كني: «انّما قلب الحدث كالأرض الخالية مهما اُلقي فيها من كلّ شي‏ء قبلته»19 و دوم اينكه دوران نوجواني را زودگذر مي‏داند و گوشزد مي‏فرمايد سريعاً آن را دريابيد: «بادر شبابك قبل هرمك و صحتك قبل سقمك»20 سوم اينكه شيطان در اين زمان به نوجوان زياد روي مي‏آورد و لازم است براي آن پناهگاه خوبي در نظر گرفت كه بهترين پناهگاه، قرآن كريم، ائمه عليهم‏السلام و ادعيه مي‏باشدعلي عليه‏السلام به تربيت نفس توجّه ويژه‏اي دارد و مي‏فرمايد: «اي مردم! خودتان عهده‏دار تربيت نفس خويش باشيد و آن را از كشيده شدن به طرف هوسها و عادات ناروا باز داريد.»2 و نيز مي‏فرمايد: «زنهار! زنهار! در تربيت و سازندگي خويشتن تلاش كن».3 امام علي عليه‏السلام به پدران نيز توصيه مي‏كند: «با فرزندان خود دوست شويد؛ زيرا مودّة الآباء قرابة بين الأبناء؛ دوستي ميان پدران سبب خويشاوندي ميان فرزندان است».4 و نيز به علت تأثير خانوده‏ها بر شخصيت نوجوانان، سفارش مي‏كند: «روابط خود را با افراد با شخصيت و اصيل و خانواده‏هاي صالح و خوش‏سابقه، برقرار ساز».5 امام تأثير محيط و جامعه را در تربيت فرزندان، به ويژه نوجوانان، گوشزد مي‏كند و مي‏فرمايد: «واسكن الأمصار العظام فانّها جِماع المسلمين، واحذر منازل الغفلة و الجفاء و قلّة الأعوان علي طاعة اللّه؛ در شهرهاي بزرگي كه مركز اجتماع مسلمانان است، مسكن گزين و از محيط و جوامعي كه اهل غفلت و ستمكاري در آنجا هستند و يارانِ مطيع خدا كمتر در آن نواحي يافت مي‏شوند، بپرهيز.»6 ب) نوجوان و عبادت طرز ارائه مسائل مذهبي به نوجوانان اهميت بسياري دارد. امور مذهبي را به گونه‏اي بايد به آنها ارائه داد كه آنها احساس كنند در زندگي روزمره، اين امور قابل پياده شدن است. و بايد علم و دين را توأمان به نوجوانان آموخت. «عبادت» مهم‏ترين بخش اصول اسلام مي‏باشد و در نهج‏البلاغه به بندگي خدا و عبادت توجّه و تأكيد بيشتر شده است. عبادت اثرات دنيوي بسياري دارد كه از جمله آن آرامش رواني و سلامت نفس مي‏باشد. علي عليه‏السلام مي‏فرمايد: «در تمام امور زندگي خود، خداوند را اطاعت كن؛ زيرا اطاعت از خداوند، بر هر كاري مقدّم است. نفس خود را به سوي عبادت بكشان و با آن مدارا كن.»7 از مهم‏ترين اركان عبادت، نماز و روزه و عمل به قرآن مي‏باشد. علي عليه‏السلام توجّه به نماز و روزه و خواندن قرآن را گوشزد فرموده، از جمله: «نماز، گناهان انسان را مي‏ريزد»8، «بهترين وسيله نزديكي به خداوند، روزه ماه مبارك رمضان است»9 و «حقّ فرزند بر پدر اين است كه نام نيكويي براي او انتخاب كند، اخلاق و ادب به او بياموزد و قرآن را به او آموزش دهد».10  ج) نوجوان و الگوپذيري «الگوها» در تربيت، تأثير بسيار زيادي دارد و هر چقدر الگو محبوب‏تر باشد، تأثيرپذيري آن نيز بيشتر است. حضرت علي عليه‏السلام از يك طرف بهترين الگو براي نوجوان و جوان مي‏باشد، چون امام دوران كودكي و نوجواني را در كنار پيامبر اكرم صلي‏الله‏عليه‏و‏آله گذراند و رفتار او را براي خود الگو قرار داده است؛ لذا مي‏فرمايد: «پيامبر صلي‏الله‏عليه‏و‏آله مرا از دوران كودكي تحت تربيت خود گرفتند و هر روز يك اخلاق نيكو را به من تعليم و دستور مي‏دادند.»11 قرآن كريم به مسلمانان خطاب مي‏فرمايد: «رسول خدا صلي‏الله‏عليه‏و‏آله يك الگو و سرمشق كامل مي‏باشد.» و حضرت علي عليه‏السلام و فرزندانش بهترين الگو براي نوجوانان و جوانان مي‏باشند. از اين رو با تبيين سيره زندگي امام مي‏توان امام را در تمام مراحل به عنوان الگو انتخاب كرد. امام تأثير محيط و جامعه را در تربيت فرزندان، به ويژه نوجوانان، گوشزد مي‏كند و مي‏فرمايد: «واسكن الأمصار العظام فانّها جِماع المسلمين، واحذر منازل الغفلة و الجفاء و قلّة الأعوان علي طاعة اللّه؛ در شهرهاي بزرگي كه مركز اجتماع مسلمانان است، مسكن گزين و از محيط و جوامعي كه اهل غفلت و ستمكاري در آنجا هستند و يارانِ مطيع خدا كمتر در آن نواحي يافت مي‏شوند، بپرهيز.بايد توجّه نمود افرادي كه در سمت مربّي و معلّم نوجوان مي‏باشند، الگوي مناسب در تربيت‏اند و نوجوان آداب زندگي را غالباً از اطرافيان ـ به ويژه مربّيان ـ فرا مي‏گيرد. پس لازم است آنها خود را با الگوي برتر تطبيق نمايند و نفس خود را اصلاح سازند، و عملاً به تربيت نسل جديد بپردازند. علي عليه‏السلام مي‏فرمايد: «هر كس كه خودش را در منصب رهبري مردم قرار دهد، لازم است قبل از تعليم ديگران، نفس خودش را اصلاح كند.»12  د) نوجوان و دوست‏يابي نوجوان به داشتن «دوست» احساس نياز مي‏كند و از اين‏رو بايد او را در انتخاب دوست ياري نمود. دوست به حدّي در يك نوجوان تأثير دارد كه او خود را همرنگ دوستش مي‏كند و حتّي از لباس، رفتار و كلام او تقليد مي‏نمايد. داشتن دوست، نوجوان را از تنهايي كه ممكن است افسردگي و انزوا را در برداشته باشد، مي‏رهاند. امام علي عليه‏السلام در نهج‏البلاغه به يافتن «دوستان خوب» اشاره مي‏فرمايد و تأكيد دارد كه: دوستان را ابتدا مورد آزمايش و امتحان قرار دهيد و وقتي دوستي را خوب يافتيد، او را از دست ندهيد. امام عليه‏السلام مي‏فرمايد: «عاجزترين مردم كسي است كه از به دست آوردن دوست، ناتوان باشد و از او عاجزتر كسي است كه دوستانِ به دست آورده را ترك گويد.»13 نوجوان وقتي دوستي را يافت و يا درصدد يافتن دوستاني مي‏باشد، بايد به چند مسأله توجّه نمايد: ابتدا اينكه به آراء و افكار ديگران احترام بگذارد و خود، فردي فروتن و متواضع باشد. و ديگر اينكه در دوستي، افراط و تفريط روا ندارد كه ثمره آن، پشيماني و ثمره دورانديشي و ميانه‏روي، سلامت و رستگاري است.14 و سوم اينكه راستگو بوده و به عهد خود وفا نمايد، چون «هر كس امانت‏دار نباشد ضرر كرده و به مقصد نمي‏رسد»15 و چهارم اينكه با دوستانش خوشرو بوده و حُسن خُلق را سرمشق خود قرار دهد. امام علي عليه‏السلام مي‏فرمايد: «اكرم الحسب حُسن الخلق؛ برترين خويشاوندي، خوشرويي و حُسن خلق است.»16 اما به پيروان خود گوشزد مي‏فرمايد: «از دوستي با افرادي كه ضعيف‏العقل و بدعمل هستند، بپرهيز؛ زيرا انسان را با دوستش مي‏شناسند.»17 و يا مي‏فرمايد: «از رفاقت با كساني كه افكار و ظاهر اعمالشان ناپسنديده است، برحذر باش؛ چرا كه آدمي به رويّه و روش رفيقش خو مي‏گيرد و به افكار و اعمال او معتاد مي‏شود.»  ه) نوجوان و سياست نوجوان و جوان كه پرجمعيت‏ترين بخش هر جامعه ـ به‏ويژه جهان‏آسيائي و آفريقائي را تشكيل مي‏دهد، طبعاً بايد با «سياست» آشنا بوده و نقش برجسته‏اي در امور اداري ايفا نمايد و نظام سياسي حاكم نيز با حُسن نيّت، اعتماد اين قشر عظيم را به خود جلب سازد. آري، لازم است با تشكيل جلسات متعدّد، جوانان و نوجوانان را با مسائل سياسي آشنا كرده و نقش قدرت‏هاي سلطه‏گر را به آنها گوشزد نمود و آنها را آزاده بار آورد. حضرت در اين‏باره مي‏فرمايد: «بنده ديگران مباش، خداوند تو را آزاد آفريده است.»18 اما به پيروان خود گوشزد مي‏فرمايد: «از دوستي با افرادي كه ضعيف‏العقل و بدعمل هستند، بپرهيز؛ زيرا انسان را با دوستش مي‏شناسند.»و) نوجوان و گناه علي عليه‏السلام دوران نوجواني را از سه جهت بسيار حسّاس بيان مي‏كند: اوّل اينكه قلب نوجوان مانند زمين، خالي و مساعد است كه هرچه در آن بكاري همان درو مي‏كني: «انّما قلب الحدث كالأرض الخالية مهما اُلقي فيها من كلّ شي‏ء قبلته»19 و دوم اينكه دوران نوجواني را زودگذر مي‏داند و گوشزد مي‏فرمايد سريعاً آن را دريابيد: «بادر شبابك قبل هرمك و صحتك قبل سقمك»20 سوم اينكه شيطان در اين زمان به نوجوان زياد روي مي‏آورد و لازم است براي آن پناهگاه خوبي در نظر گرفت كه بهترين پناهگاه، قرآن كريم، ائمه عليهم‏السلام و ادعيه مي‏باشد و گرنه، گناه انسان را در دنيا و آخرت رسوا مي‏سازد و بركت را از مال او برمي‏دارد و ناراحتي‏هاي رواني را نصيبش مي‏سازد. از نظر علي عليه‏السلام هر گناهي در زندگي، آثار سوئي دارد، مثلاً: دروغ، ايمان را از انسان دور مي‏كند21؛ فحش و بدزباني، زهد را دور مي‏سازد و سخن‏چيني، رابطه دوستي را از بين مي‏برد.22  پي‌نوشت‌ها: 1. وصيّت‏نامه سياسي ـ الهي امام خميني1. 2. نهج البلاغه، حكمت 359. 3. همان، نامه 30. 4. همان، حكمت 308. 5. مان، نامه 52 و 53. 6. همان، نامه 69. 7. همان. 8. همان، خطبه 199. 9. همان، خطبه 110. 10. همان، كلمات قصار، ش 399. 11. همان، خطبه 234. 12. همان، كلمات قصار، ش 73. 13. همان، حكمت 12. 14. همان، حكمت 181. 15. همان، خطبه 199. 16. همان، حكمت 38. 17. همان، نامه 69. 18. همان، نامه 31. 19. شرح غررالحكم، ج 3، ص 90. 20. همان، ص 249. 21. نهج‏البلاغه، خطبه 86. 22. همان، كلمات قصار، ش 239.   منبع: حسن قريشي كرين، ماهنامه كوثر، شماره 59،‌ با تلخيص و تصرف 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1733]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن