تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):قلب‏هاى ما جايگاه خواسته ‏هاى الهى است؛ هرگاه او بخواهد ما نيز مى‏&...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813025509




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري مهر/نهج البلاغه كتابي به مثابه چراغ هاي روشن راه


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري مهر/نهج البلاغه كتابي به مثابه چراغ هاي روشن راه
اراك - خبرگزاري مهر: نهج البلاغه از آن زمان كه به رشته نگارش درآمد مورد بررسي و بحث صاحب نظران بوده و رجوع به آن همواره ساعتهاي بلند را كوتاه و جذاب مي كند.

به گزارش خبرنگار مهر، به قول ظريفي نهج البلاغه كتابي است كه مي توان درخشش هاي علي(ع) را درآن يافت و بر زمانهاي از دست رفته غبطه خورد.

نهج البلاغه كتابي است زيبا و دلنشين كه زباني فراتر از زبان انسان و فروتر از زبان الهي دارد به مثابه چراغ هاي روشن راه است كتابي كه در نزد ما شيعيان پس از قرآن كريم ارجحيت و اهميت دارد.

نهج البلاغه تاثيرگذار و سند قابل قبول فرهنگ علوي است كه مي تواند سرفصلي بر برآورده شدن نيازهاي ما چه در زندگي و چه در زمامداري و مناسبات اجتماعي باشد .

تاكنون مقالات متعددي در قالب بيش از 105 موضوع از نهج البلاغه به رشته تحرير درآمده است و اين كتاب همچنان مورد نظر و تامل انديشمندان و محققان است.

تنوع موضوعات نهج البلاغه اعجاب برانگيز است، معارف بلند توحيدى، ارزشهاى والاى الهى، پند و اندرز و موعظه، بيان و تحليل حوادث سياسى و اجتماعى، دستور كار حكمرانان و توبيخ آنها از جمله مطالب نهج البلاغه است.

محتواي نهج البلاغه به تفكيك از خداوند و آفرينش تا اخلاق، امانتداري، علي، پيامبران، ايمان، رعايت حقوق مردم، قضاوت، حق، مظلوم، بستگان، دنيا و آخرت، برادري و برابري، قانون، ماليات، تدبير و بي تدبيري، اصلاح امور و چگونه زندگي كردن است كه به شيوا و متسدل ترين زبان و بيان مطرح شده است.

نهج البلاغه شامل گفتارها، خطابه ها و نامه هاي حضرت امير در دوران امامت و زندگي ايشان است كه نسخه كامل آن توسط سيد رضي (ره) جمع آوري شده و تاكنون نيز در حيات علمي دنيا حرف هاي زيادي براي گفتن دارد و مورد تامل انديشمندان و دانشمندان است.

مؤلّف پس از مقدمه اى كوتاه سخنان اميرمؤمنان عليه السلام را در سه بخشِ خطبه ها (سخنرانيها)، كتب (نامه ها و رساله ها) وقصار الحكم (حكمت هاى كوتاه) تنظيم كرده و در لابلاى سخنان آن حضرت ـ هر جا كه لازم بوده ـ توضيحات كوتاه و مفيدى آورده است.

همچنانكه نهج البلاغه در لغت به معناى راه رسا و بليغ سخن گفتن است هدف سيّد رضى از تهيه اين كتاب اين بوده كه از ميان احاديث منقول از امام على عليه السلام، بليغ ترين و زيباترين آنها را گزينش و در اين مجموعه گرد آورد. همين ويژگى راز ماندگارى و جاودانگى اين كتاب در حوادث سهمگين و تلخ گذشته تاريخ و موجب شهرت آن در ميان گروههاى مختلف مسلمانان و شخصيّت هاى برجسته غيرمسلمان شده است.

نهج البلاغه نقطه تعادل است همه چيز را با هم مي بيند، برخى از پژوهشگران بيش از 370 اثر را در شرح و تفسير و ترجمه و... نهج البلاغه بر شمرده اند و تاكنون نزديك به 15 ترجمه از نهج البلاغه به چاپ رسيده است. اين مسئله اهميت و ارزش اين كتاب را در ميان مسلمين تا حدودى روشن مى نمايد. ترجمه هاى بسيارى از نهج البلاغه به فارسى در دست است كه از معروفترين آنها مى توان به ترجمه سيّد على نقى فيض الاسلام و دكتر سيّد جعفر شهيدى اشاره كرد.

همچنين برخى از دانشمندان كوشيده اند تا سخنان ديگر امام على عليه السلام را كه سيّد رضى در نهج البلاغه نياورده است گردآورى كنند كه مهمترين اين آثار "نهج السعاده في مستدرك نهج البلاغه" است. اين مجموعه به كوشش شيخ محمّد باقر محمودى گرد آمده است و در هشت جلد منتشر شده است.

فرهنگهاى لفظى و موضوعى تهيه شده نهج البلاغه جستجو و مراجعه به آن را آسان كرده است. همچنين تاكنون چند نرم افزار از نهج البلاغه و برخى از شرحهاي آن تهيه شده است.

مشهورترين تحقيقهاى نهج البلاغه تحقيق محمد عبده و صبحى صالح است. تحقيق مرحوم فيض الاسلام نيز در ميان فارسى زبانان رواج دارد.

اميرالمومنين دنيا را محل خدمت به مردم مي داند، در غير اين صورت دنيا را عروس هزار داماد و مايه سيه بختي مي خواند.

اگر دنيا را براى مردم بخواهيم نيكوست و اگر براى خودمان زشت و پليد، اگر دنيا را پيش ‏درآمد آخرت بدانيم عزيز است و محبوب و اگر معاد و اخلاق و خداپرستى و مردم‏دوستى و فضائل و برتريهاى انسانى را فداى او كنيم، اهريمنى است ناپاك و اژدهايى است قتال و عجوزه‏اى است كه عروس هزار داماد است و هر داماد را در حجله عفن و تاريك خود به گور شقاوت سرنگون ساخته است.

گفتارهاي اميرالمومنين در نهج البلاغه چند بعدي است همچنانكه از دنيا و آخرت و اخلاق مي گويد از عدالت و رفتار حاكمان با مردم و وظيفه مردم مي گويد.

پندها و استدلال هاي نهج البلاغه، سرفصل هايي براي بخشهاي مختلف زندگي شخصي و اجتماعي است.

تامل در نهچ البلاغه آسان نيست و گرچه ترجمه هاي زيباي فارسي آن همچنان وجود دارد و به زبان هاي مختلف و زنده دنيا نيز به چاپ رسيده است با اين حال فهم آن نيازمند استادي است كه زواياي مختلف نهج البلاغه را مي داند و از شگفتي ها آن خبر دارد.

اكنون توجه به نهج البلاغه بيش از آنكه اجتماعي شده باشد در اختيار انديشمندان، متفكرين و نخبگان است و بايد برنامه ريزي اي كرد تا علوم نهج البلاغه در جامعه گسترش و نهادينه شود.

استاد مرتضي مطهري در سري كتابهاي نهج البلاغه، كليدي هايي را پيش رو مي گذارد كه ما را با نهج البلاغه بيشتر آشنا مي كند.

بايد به نهج البلاغه بيشتر توجه شود

نماينده ولي فقيه در استان مركزي معتقد است توجه به نهج البلاغه در كشور كافي نيست.

آيت الله احمد محسني گركاني با اشاره به اينكه نهج البلاغه پر از پند و اندرزها و راه و روش زندگي و حكومت داري است مي گويد: راه اندازي كلاس هاي نهج البلاغه براي جوانان و نوجوانان زمينه رشد و ترقي آنان را فراهم كند.

دبير انجمن قرآن و نهج البلاغه استان مركزي نيز در گفتگو با خبرنگار مهر در اراك گفت: انجمن قرآن و نهج البلاغه استان مركزي در راستاي پيشبرد فرهنگ قرآن و نهج البلاغه در ميان افراد جامعه به ويژه نسل جوان تشكيل شده است و با برگزاري برنامه هاي متنوع با موضوعات قرآن و نهج البلاغه با استقبال چشمگير مردم به ويژه جوانان و نوجوانان مواجه شده است.

محمد رضا جعفري اضافه كرد: برگزاري دوره آموزشي آشنايي با شرح و تفسير نهج البلاغه، اعزام اصحاب قرآني استان مركزي به كربلاي معلا، برگزاري دوره تدبر در قرآن كريم، نشست وهابيت، انحراف از قرآن، نشست تربيت از منظر قرآن و نهج البلاغه و نشست پيرامون شبهات قرآني ازبرنامه هاي اين انجمن در سال جاري است.

جعفري جامعه را تشنه آشنايي با نهج البلاغه داسنت و خاطر نشان كرد: ما نيازمند توجه بيشتر در اين حوزه هستيم و مي توانيم با برگزاري برنامه هاي مناسب به جذب علاقمندان و توسعه فرهنگ ديني و علوي بپردازيم.
 دوشنبه 1 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 500]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن