تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):نزدیکترین حالات بنده به پروردگارت حالت سجده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814691910




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

کتاب خاطرات جرج بوش


واضح آرشیو وب فارسی:تکناز:

/news_cats_58.html


تریبون مستضعفین- کتاب خاطرات جرج دبیلو بوش، رئیس جمهور پیشین آمریکا، منتشر شد. این کتاب که با عنوان «لحظات تصمیم گیری- Decision Points » در تیراژ یک میلیون و پانصد هزار نسخه توسط انتشارات کراون از روز سه شنبه روانه بازار شده است دارای ناگفته های بسیاری از دوران ریاست جمهوری بوش پسر است.

از موقع ترک دفتر بیضی شکل کاخ سفید، جرج بوش تا کنون هیچ مصاحبه ای درباره دوران ریاست جمهوری خود انجام نداده بود و بنا بر ادعای انتشارات کراون او تمام این زمان را به نوشتن این کتاب مشغول بوده است.

بوش در اظهار نظری درباره ی این کتاب گفته است: « نخواسته ام خاطرات گذشته خود را به یاد آورم و بیشتر سعی کرده ام همانطور که در عنوان کتاب آمده درباره نقاط حساس تصمیم گیری های زندگی ام بنویسم.»




بخش هایی از این خاطرات بدین شرح است:

صادر کردن مجوز آزمایش داروهای جدید بیماری ایدز و مالاریا روی مردم آفریقا به دستور من بود
جرج بوش در کتاب خود به صراحت به اشتباهات خود اعتراف کرده که از جمله این اشتباهات می توان به قوانین اصلاحات آموزشی، مجوزهای صادر شده برای درمان بیماری ایدز و مالاریا و آزمایش آن روی میلیون ها انسان در آفریقا و برنامه های ضد تروریستی اش برای محافظت از مردم آمریکا اشاره کرد.

پس از حملات ۱۱ سپتامبر مشروبات الکی را ترک کردم
بوش در این کتاب جرئیاتی درباره حادثه ی فرو ریختن برج های تجارت جهانی نوشته است که در آن سال تصمیم به ترک مشروبات الکلی می گیرد. بوش دراین باره می نویسد: بعد از شنیدن خبر حمله به برجهای دوقلو به صندلی خود تکیه داده و به یاد سخنان کاندولیزا رایس مشاور امنیت ملی ام افتادم. برای من روشن بود برخورد اولین هواپیما به مرکز تجارت جهانی شاید از روی اتفاق بود، اما دومین برخورد یقیناً یک حمله بود و برخورد سوم نیز مشخصاً یک اعلامیه جنگ به شمار می رفت. این حملات خون مرا به جوش آورد، من تصمیم خود را گرفته بودم، ما عاملان این حملات را شناسایی کرده و به سزای عمل شان می رسانیم و فردای آن روز مأموریت دولت من مشخص بود من باید از مردممان و از آزادی خود دفاع می کردم.

می دانستم هرگز بن لادن را پیدا نخواهیم کرد
می دانستم ما هرگز بن لادن را پیدا نخواهیم کرد اما می توانیم او را مجبور کنیم روش هایش را عوض کند. این به ما کمک می کند او را نادیده بگیریم و فراموشش کنیم تا اینطور نشان دهیم که ۱۱ سپتامبر آنقدرها هم اتفاق مهمی نبوده است. شدیدا می خواستم بن لادن را تسلیم عدالت کنم. حقیقت این بود که تلاش های ما برای جستجوی او کافی نبوده است.

از اینکه در حمله به عراق تسلیحات هسته ای پیدا نکردیم حالت تهوع دارم
وی همچنین به روند تصمیم گیری های خود در مورد حمله به عراق پرداخته و ضمن دفاع از عملکرد جنگ طلبانه خود بار دیگر مدعی شده است که ساقط کردن نظام دیکتاتوری صدام حسین در عراق به ایجاد جهانی امن تر کمک کرده است. بوش در عین حال با اذعان به دروغین بودن بهانه حمله آمریکا به عراق ادعا کرده است: کشف این حقیقت که هیچ سلاح کشتار جمعی در عراق وجود نداشته حس انزجار را در من برانگیخت و موجب رنجش خاطرم و حالت تهوع من شد. ما در عراق اشتباه کردیم ولی علت حمله صحیح بوده است.

اسپانیا از بزرگترین طرفداران جنگ عراق بود
تعداد زیادی از رهبران جهان با من در جنگ عراق مشارکت کرده اند و اما آزنار در راس آنها حضور داشت و از قوی ترین طرفداران جنگ بود. آزنار فقط طرفدار جنگ نبود، بلکه با ارایه تفکراتی جدید در طراحی این جنگ نیز سهیم بود و در همان ابتدای جنگ پیشنهاد استقرار ناو هواپیماهابر یو.اس. اس. آبراهام لینکلن را داد که من نیز بلافاصله با پیشنهاد آزنار موافقت کردم. خوزه ماریا آزنار، نخست وزیر اسپانیا در جریان جنگ آمریکا علیه عراق در سال ۲۰۰۳ بود.

شکنجه ی زندانیان گوانتانامو و «واتربردینگ» به دستور من بود
بوش انتقادهای وارده بر دولت خود در مورد شکنجه زندانیان گوانتانامو را پذیرفته و اعتراف کرده شکنجه مظنونان دستگیر شده توسط ماموران سیا در این زندان با شیوه هایی غیرانسانی مانند غرق مصنوعی به دستور وی صورت می گرفته است.
همچنین در این کتاب آمده است که وقتی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، برای شکنجه خالد شیخ محمد، یکی از مظنونان دست داشتن در حملات ۱۱ سپتامبر، با روش غرق مصنوعی کسب تکلیف کرده است، بوش به آن پاسخ مثبت داده است. من می دانستم روزی این مسأله به اطلاع عموم مردم خواهد رسید و فاش خواهد شد ولی مجبور بودیم و اعتقاد داشتیم مردم آمریکا نیز با اهداف ما همراه خواهند شد. من معتقدم که این تصمیم زندگی یکسری از مردم را نجات داد.

اقدامات ما پس از طوفان کاترینا کافی نبود
طوفان کاترینا دیگر موضوعی است که در کتاب ۵۰۰ صفحه ای خاطرات بوش به آن اشاره شده است. بوش در این باره نوشته است: یکی از بدترین لحظات ریاست جمهوری من طوفان کاترینا بود که در پی آن یکی از ساکنان نیواورلئان درتلویزیون گفت “رئیس جمهور به علت نژاد پرستی به مردم نیواورلئان بی توجهی می کند” ولی من به لورا گفتم که این بدترین حادثه در طول حکومت من در کاخ سفید بود. امروز هم همان احساس را دارم. بعد از گذشت سال ها از حادثه کاترینا مشکل این نیست که من در آن لحظه تصمیمات اشتباهی گرفتم بلکه مشکل این است که زمان زیادی طول کشید برای نجات مردم سیاه پوست تصمیم بگیرم.

می خواستم با عزل دیک چینی نشان دهم در رأس امور هستم اما …
در این کتاب گفته می شود که آقای بوش پس از اولین دور ریاست جمهوری اش، به جایگزین کردن معاونش «دیک چینی» با شخص دیگری فکر می کرد و هدف او از چنین کاری پاسخگویی به این ایده بود که معاون رئیس جمهور در کاخ سفید قدرتی عظیم دارد.
جرج بوش می نویسد تعویض چینی «نشان می داد که من مسئول هستم». با تمام این ها آقای بوش تصمیم گرفت دیک چینی را در مقام معاونت ریاست جمهوری حفظ کند زیرا به گفته آقای بوش، چینی به او در «انجام کار» کمک می کرد.




به پنتاگون دستور دادم حمله به تأسیسات هسته ای ایران را در دستور کار قرار دهد
من به پنتاگون دستور دادم هر کاری برای حمله نیاز است بررسی و مطالعه کنند. حداقل این کار می تواند ساعت بمب را از کار بیاندازد! وی در ادامه در خصوص مخالفت مشاوران امنیت ملی امریکا با این اقدام سخن گفته و تصریح کرده که اکثر مشاوران معتقد بودند که این اقدام قدرت ایران را مقابل امریکا افزایش خواهد داد. بوش همچنین برنامه حمله به ایران را با تونی بلر نخست وزیر اسبق انگلیس در میان گذاشته بود.

می خواستم مخفیانه به سوریه حمله کنم
مدت کوتاهی پس از دریافت گزارشی اطلاعاتی درباره وجود تاسیسات مشکوک که به خوبی در بیابانهای شرق سوریه مخفی شده بود، با ایهود اولمرت نخست وزیر وقت اسرائیل صحبت کردم. اولمرت از من خواسته بود این سایت را بمباران کنم. گزینه های موجود را با تیم امنیت ملی خود بررسی کرده و به بمباران این سایت فکر کرده ولی در نهایت به این نتیجه رسیدم که بمباران کشوری برخوردار از حاکمیت بدون هشدار یا اعلام یا توجیه قبلی، واکنش شدیدی به دنبال خواهد داشت. همچنین در این جلسه اجرای عملیات مخفی علیه این سایت بررسی شد ولی ورود یک تیم عملیات مخفی به سوریه و نابود کردن سایت و بازگشت به پایگاه بدون آن که کسی متوجه شود، ریسک بالایی داشت.

احساس می کردم بیشتر با تونی بلر نزدیک هستم
اولین تلفن جرج بوش بعد از حادثه یازدهم سپتامبر به تونی بلر زده شد. این مکالمه دوستی ما را بیشتر از گذشته کرد و در خصوص سران کشورهای خارجی احساس کردم بیشتر با تونی بلر نزدیک هستم. بعد از سالها بعضی از متحدان ما در پیروی از ما تردید کرده اند ولی فکر کنم تونی بلر هنوز هم با ماست.

فکرش را هم نمی کردم اوباما پیروز انتخابات شود
او به طور وحشتناکی بین رای دهنده ها محبوبیت پیدا کرده است. داشتم فکر می کردم اگر فردی آفریقایی – آمریکایی بتواند پیروز انتخاب شود چه می شود. شاید تا چند روز قبل از انتخابات فکرش را هم نمی کردم ولی حالا باید دید که اگر یک آفریقایی آمریکایی عضو کاخ سفید دو تا پسر خودش را وارد دفتر تخم مرغی (دفتر کار رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید) کند چه می شود. حتماً دور اتاق را با تعجب نگاه می کند و یکی می دود تا اوباما را پیدا کند؟

 









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تکناز]
[مشاهده در: www.taknaz.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1173]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن