تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت فاطمه زهرا (ع):خداوند ايمان را براى پاكى از شرك... و عدل و داد را براى آرامش دل‏ها واجب نمود. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821251034




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فصل چهارم ـ فعاليت‌هاي بين‌المللي مجلس هشتم


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي: فصل چهارم ـ فعاليت‌هاي بين‌المللي مجلس هشتم
بهترين گواه اعتدال انقلابي مجلس هشتم در مواضع بين‌المللي، در خيزش جهاني ضدسرمايه داري و ليبراليسم غربي و در بيداري اسلامي و در تنظيم روابط با كشورهاي ديگر است و بهترين مثال برخورد مجلس با دولت استعماري انگلستان است كه در نهايت منجر به طرح كاهش سطح روابط با دولت انگليس گرديد.


مواضع جهاني

بهترين گواه اعتدال انقلابي مجلس هشتم در مواضع بين‌المللي، در خيزش جهاني ضدسرمايه داري و ليبراليسم غربي و در بيداري اسلامي و در تنظيم روابط با كشورهاي ديگر است و بهترين مثال برخورد مجلس با دولت استعماري انگلستان است كه در نهايت منجر به طرح كاهش سطح روابط با دولت انگليس گرديد.

مجلس در برابر شيطنت‌ها و دشمني‌هاي انگليس، دولت را موظف به كاهش سطح روابط كرد كه درواقع از موضع اقتدار، نوعي اخراج سفير انگليس بود، كه با رعايت همه قوانين بين‌المللي و ديپلماسي صحيح و ادب اسلامي انجام مي‌گرفت و در عين اختيار را به دولت داد كه اگر دولت انگليس از روش‌هاي خصمانه برگشت دست دولت در اتخاذ سياست‌هاي مطابق مصالح كشور باز باشد. و نيز به دولت اختيار داد كه با دولت‌هايي كه مشابه انگليس به اقدامات خصمانه اقدام كنند با اقتدار عمل نمايد.

اين موضع صحيح و برخاسته از اصول و عقلانيت جمعي مجلس، گواه پختگي و عمل بر مبناي مصالح اسلامي و ملي نمايندگان است.

ولي امر مسلمين در ديدار ۱۸/۳/۱۳۸۹ نمايندگان مجلس فرمودند:

«شما نمايندگان محترم و رئيس محترم مجلس ... بجز تلاش‌هايي كه در زمينه قانونگذاري، نظارت، ربقه وظايف قانوني انجام داديد ... در عرصه‌هاي مهم سياسي داخلي و خارجي هم نقش‌آفريني كرديد كه بايد صميمانه تشكر كنم. انسان مي‌بيند كه مجلس همانند يك عضو فعال و زنده، موضع خود رانشان داده است. لذا من اعتقادم اين است كه مجلس كنوني كه به‌حمدالله تركيب خوبي داريد، مؤمنيد، انقلابي هستيد با مسائل آشنا هستيد، در بين شما افراد تحصيلكرده و باسواد زيادند، مسائل كشور هم مسائل حساسي است».

نگاهي فشرده به عملكرد مجلس هشتم در زمينه روابط خارجي، عملكرد درخشان و پرثمر اين مجلس را آشكار مي‌نمايد.

عملكرد دوره هشتم مجلس شوراي اسلامي در زمينه روابط خارجي ۷/۳/۱۳۸۷ لغايت ۳۰/۹/۱۳۹۰

در سال‌هاي اخير جهاني شدن روزافزون مشكلات، همراه با تمامي پيامدهاي ناشي از آن باعث شده است كه پارلمان‌هاي كشورهاي مردم‌سالار براي حل اين معضلات جديد به جستجوي راهكارهايي براي گزينش بهترين شيوه و روزآمدترين و كم‌هزينه‌ترين راه بپردازند و وارد حوزه‌اي شوند كه پيش از آن به‌طور سنتي منحصر به سازمان‌هاي خاصي بود. بر اين اساس پارلمان‌ها تمايل پيدا كردند كه نقش فعال‌تري در ارزيابي سياست ملي در محدوده‌هايي كه سياست خارجي را دربر مي‌گيرد، ايفا كنند، نقشي كه تا آن زمان وظيفه انحصاري دولت‌ها شناخته مي‌شد.

لذا ديپلماسي پارلماني به‌عنوان شيوه‌اي نو براي مديريت روابط بين‌الملل از طريق گفتگو و چانه‌زني نمايندگان مردم با يكديگر از يكسو و يافتن راهكارهاي روان و قابل دسترس در پيشبرد منافع ملي و كاهش هزينه‌هاي دولت در برخي حوزه‌ها، ازسوي ديگر نمايان گشت.

در اين راستا امروزه ديپلماسي پارلماني علاوه بر مصوبات و بيانيه‌هاي مجلس، شامل سفرهاي مكرر رؤساي مجالس كشورها به پايتخت‌هاي يكديگر، فعاليت گسترده گروه‌هاي دوستي پارلماني، رايزني كميسيون‌هاي خارجي و سرانجام برگزاري و شركت در مجامع همايش‌هاي مختلف پارلماني منطقه‌اي و بين‌المللي نيز مي‌شود و اين سازوكارهاي جديد در حكم بازوهاي مكمل ديپلماسي رسمي وزارت‌خارجه، در تحكيم مناسبات دوجانبه و چندجانبه و همچنين تننش‌زدايي، اعتمادسازي و تلطيف روابط ميان كشورها بسيار مؤثر و كارگشا هستند.

مجلس شوراي اسلامي نيز به‌عنوان تبلور آراي مردم و با استناد به اين موضع حكيمانه و ماندگار بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران، «مجلس در رأس امور است» و همچنين با پيروي از توصيه ايشان به نمايندگان مجلس اول مبني‌بر عدم تأثيرپذيري از شرق و غرب در تصميم‌گيري‌ها، در دوره‌هاي مختلف همواره نقش فعال و كارگشا در پيشبرد اهداف سياست خارجي كشور ايفا كرده است، كه البته در دوره هشتم با عنايت به شرايط ويژه كشور در صحنه مناسبات منطقه‌اي بين‌المللي و همچنين نگرش عميق و رويكرد دقيق رئيس اين دوره مجلس به سياست خارجي و نيز با نماد ساختن اصل مؤكد برنامه چشم‌انداز بيست‌ساله كشور مبني‌بر «تعامل سازنده و مؤثر با جهان براساس اصول عزت، حكمت و مصلحت»، اين نقش بسيار شفاف‌تر گرديد به‌گونه‌اي كه مقام معظم رهبري در ديدار رئيس و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با ايشان در آغاز سال پاياني دوره هشتن، تقدير و تشكر از موضع‌گيري صريح و روشن مجلس شوراي اسلامي در برابر مستكبرين، آمريكا و زياده‌خواه‌ها و ياوه‌گويان بين‌المللي فرمودند و اين امر را زبان حال مردم دانستند و اظهار داشتند: «بنده بايد از مجلس محترم تشكر كنم به‌خاطر اينكه اين مواضع را در طول اين دوره و انشاءالله تا آخر دوره به‌طور واضح از خود بروز و نشان داده است». ايشان همچنين ضمن تمجيد از ايستادگي مجلس شوراي اسلامي در برابر هجمه‌هاي دشمنان به جمهوري اسلامي، چالش ميان انقلاب و استكبار جهاني را چالشي ادامه‌دار دانسته، خواستار استمرار مواضع محكم مجلس شوراي اسلامي در برابر هجمه‌هاي دشمنان گرديدند و خاطر نشان ساختند: «اينكه مجلس در قضاياي مختلف سياسي دنيا، در هجمه‌هاي دشمنان به جمهوري اسلامي ايران، قرص و محكم، واضح و آشكار ايستاد و موضع گرفت، واقعاً جاي افتخار دارد من صميمانه تشكر مي‌كنم».

نوشتار پيش‌رو گزارش موجزي از عملكرد دوره هشتم مجلس شوراي اسلامي در زمينه سياست خارجي مي‌باشد.

عملكرد دوره هشتم مجلس شوراي اسلامي در زمينه سياست خارجي به سه بخش تقسيم مي‌شود:

الف) تصويب طرح‌ها و لوايح و صدور بيانيه‌ها و موضع‌گيري‌هاي رئيس مجلس پيرامون مناسبات خارجي.

ب) مناسبات دوجانبه پارلماني.

ج) برگزاري و حضور فعال در مجامع پارلماني منطقه‌اي و بين‌المللي.

الف) تصويب طرح‌ها و لوايح و صدور بيانيه‌ها پيرامون مناسبات خارجي

مجلس هشتم در طول عمر سه سال و نيمه خود مجموعاً ۴۹ طرح و لايحه پيرامون مناسبات خارجي كشور به تصويب رسانده است كه از آن جمله‌اند، تصويب قانون صيانت از دستاوردهاي هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران، تصويب لوايح موافقتنامه‌هاي همكاري‌هاي امنيتي ميان دولت جمهوري اسلامي ايران با كشورهاي بوسني و هرزه‌گوين، كويت، بحرين، افغانستان، عمان و قطر موافقتنامه تجارت آزاد با سوريه، تصويب طرح اصلاح قانون حمايت از انتفاضه مردم فلسطين و اخيراً نيز تصويب طرح كاهش روابط با انگليس كه از پختگي سياسي و حقوقي برخوردار بود.

همچنين در اين مقطع مجلس شوراي اسلامي با صدور حدود ۴۰ بيانيه حاوي موضع‌گيري مجلس پيرامون مسائل مهم منطقه‌اي و بين‌المللي، هوشياري و حساسيت خود را نسبت به تحولات مهم عرصه جهاني، ابراز نمود ازجمله اين بيانيه‌ها:

ـ صدور بيانيه‌هاي حمايت از مواضع مقام معظم رهبري درخصوص مسائل مختلف منطقه‌اي و بين‌المللي، حمايت از جنبش‌هاي آزادي‌خواهانه كشورهاي منطقه و جهان، محكوم نمودن دخالت‌هاي غرب در امور داخلي جمهوري اسلامي ايران و... .

ـ صدور ۸ بيانيه، در حمايت از مردم مسلمان و مبارز فلسطين و محكوم نمودن جنايات رژيم صهيونيستي.

ـ صدور ۶ بيانيه، در حمايت از فناوري هسته‌اي صلح‌آميز كشور.

ـ صدور ۴ بيانيه، در حمايت از تظاهرات مسالمت‌آميز مردم بحرين و يمن و محكوم نمودن سركوب آنان توسط رژيم‌هاي دو كشور.

ـ علاوه موارد فوق‌الذكر، موضع‌گيري‌هاي دقيق و روزآمد رئيس مجلس شوراي اسلامي در نطق‌هاي پيش از دستور و مصاحبه‌هاي مختلف با رسانه‌هاي داخلي و خارجي پيرامون مسائل مهم روابط خارجي و تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي، از ديگر فعاليت‌هاي تأثيرگذار مجلس شوراي اسلامي در فرآيند مناسبات خارجي دوجانبه و چند جانبه كشور بوده است.

ب) مناسبات دوجانبه پارلماني

مناسبات دوجانبه پارلماني شامل:

ـ فعاليت‌هاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي.

ـ تشكيل گروه‌هاي دوستي پارلماني.

ـ ملاقات‌هاي خارجي.

ـ سفرهاي خارجي رئيس مجلس.

ـ سفرهاي خارجي گروه‌هاي دوستي پارلماني.

ـ سفرهاي خارجي كميسيون‌هاي مختلف.

ـ مأموريت‌هاي خارجي انفرادي نمايندگان.

هيئت‌هاي پارلماني ميهمان مجلس.

ـ پيام‌هاي ارسالي.

ـ پيام‌هاي دريافتي.

ـ يادداشت‌هاي تفاهم.

ـ بيانيه‌هاي مشترك.

فعاليت كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي

كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي بنا به كار ويژه تخصصي خود در تدوين پيش‌نويس طرح‌هاي قانوني نمايندگان و بررسي لوايح پيشنهادي دولت در زمينه سياست‌هاي خارجي، از يكسو و انجام سفرهاي متقابل به كشورهاي مختلف و نيز ارسال پيام و مكاتبه با كشورها و سازمان‌هاي بين‌المللي و همچنين موضع‌گيري پيرامون مسائل مختلف سياست خارجي دو يا چند جانبه ازسوي ديگر، همواره نقش فعالي در عملكرد مجلس شوراي اسلامي در زمينه سياست خارجي ايفا كرده است كه البته نقش نظارتي اين كميسيون بر فعاليت‌ها و اقدامات دولت در زمينه سياست خارجي از اهميت بسياري برخوردار بوده است.

تشكيل گروه‌هاي دوستي پارلماني

در همان روزهاي آغازين، مجلس هشتم ۸۸ گروه دوستي پارلماني با مجالس كشورهاي علاقمند تشكيل داد. اين گروه‌ها با تبادل هيئت، ارسال پيام به مناسب‌هاي مختلف و حضور در مراسم مختلف سفارت‌ها، نقش مؤثري در تحكيم مناسبات پارلماني با كشورهاي مقابل ايفا مي‌نمايند.

ملاقات‌هاي خارجي

از ابتداي مجلس هشتم تاكنون ۸۷۲ ملاقات خارجي در مجلس برگزار شده كه از اين تعدا:

۴۲۵ ملاقات رئيس مجلس با همتايان، رؤساي جمهور و ساير مقامات كشورهاي خارجي.

۲۸ ملاقات نواب رئيس.

۱۳۹ ملاقات رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي.

۴۱ ملاقات رؤساي كميسيون‌هاي مختلف.

۱۱۱ ملاقات ساير نمايندگان و مسئولين اداري.

سفرهاي خارجي

از آغاز مجلس هشتم تاكنون رئيس مجلس شوراي اسلامي در راستاي تحكيم مناسبات و تقويت همگرايي با مجالس كشورهاي مختلف جهان و همچنين حضور در مجامع پارلماني منطقه‌اي و بين‌المللي بنا به دعوت ميزبانان از ۳۶ كشور خارجي ديدار كرده است كه از آن جمله سفر ايشان و هيئت همراه به كشورهاي سوئد، فنلاند، اسپانيا، ژاپن، عراق، تركيه، الجزاير، سوريه و ۴ سفر به سوئيس جهت شركت در نشست‌هاي بين‌المجالس جهاني و... مي‌توان اشاره كرد.

در اين فاصله نواب‌رئيس نيز ۸ سفر به كشورهاي خارجي داشته‌اند كه از آن جمله است سفر آقاي باهنر به لبنان و سفر آقاي ابوترابي به سوئيس، اندونزي، تركيه و... .

در اين مقطع گروه‌هاي دوستي پارلماني نيز بنا به دعوت گره‌هاي مقابل ۲۰ سفر خارجي انجام دادند.

كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي ۱۴ و ساير كميسيون‌ها نيز ۳۵ سفر به كشورهاي خارجي انجام داده‌اند.

همچنين در اين مدت نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ۵۱ مأموريت انفرادي، جهت شركت در اجلاس‌هاي مختلف پارلماني، همراهي رئيس‌جمهور، همراهي وزرا و... داشته‌اند.

هيئت‌هاي پارلماني خارجي ميهمان مجلس شوراي اسلامي

از ابتداي مجلس هشتم تا اين زمان مجلس شوراي اسلامي ميزبان ۱۱۰ هيئت پارلماني خارجي، شامل ۳۵ رئيس مجلس ازجمله رؤساي مجالس عراق، بحرين، پاكستان، بلاروس، كويت، اندونزي و... و ۷۵ هيئت ساير گروه‌هاي پارلماني بوده است.

ارسال پيام

در طول تشكيل مجلس هشتم تاكنون ۴۵۳۳ پيام و نامه خطاب به طرف‌هاي خارجي به مناسب‌هاي مختلف ازسوي مجلس شوراي اسلامي ارسال گرديده است كه از اين تعداد ۳۲۲۸ پيام و نامه متعلق به رئيس و مابقي ازسوي نواب‌رئيس گروه‌هاي دوستي پارلماني، رؤساي كميسيون‌ها و... خطاب به همتايان ايشان ارسال گرديده است.

دريافت پيام

متقابلاً مجلس هشتم از ابتداي كار تاكنون ۴۸۴ پيام و نامه، ۳۰۶ پيام و نامه خطاب به رئيس و ۱۷۸ پيام و نامه خطاب به نواب‌رئيس، رؤساي گروه‌هاي دوستي پارلماني، رؤساي كميسيون‌ها و ساير نمايندگان ازسوي طرف‌هاي خارجي دريافت نموده است.

يادداشت تفاهم

مجلس هشتم تاكنون ۱۵ يادداشت تفاهم همكاري‌هاي مشترك پارلماني با مجالس ۱۵ كشور جهان ازجمله آفريقاي جنوبي، اروگوئه، بوليوي عراق، پاكستان، كويت، افغانستان و... به امضا رسانده است.

بيانيه مشترك

همچنين امضاي ۳ بيانيه مشترك با مجالس عمان، اندونزي و هند از ديگر دستاوردهاي مناسبات خارجي مجلس هشتم مي‌باشد.

ج) مجامع پارلماني منطقه‌اي و بين‌المللي

با عنايت به نقش رو به گسترش مجامع پارلماني منطقه‌‌اي و بين‌المللي در معادلات روابط چند جانبه ميان كشورها، شايد بتوان از دوره هشتم مجلس شوراي اسلامي به‌عنوان يكي از فعال‌ترين و موفق‌ترين دوره‌هاي مجلس در اين بخش ياد كرد. در طول اين دوره مجلس در برگزاري و حضور در مجامع پارلماني منطقه‌اي و بين‌المللي زير فعال بود:

۱. برگزاري دو كنفرانس بين‌المللي حمايت از انتفاضه مردم فلسطين

در سومين دوره مجلس شوراي اسلامي، در تاريخ ۱۹/۲/۱۳۶۹ قانوني تحت عنوان «قانون حمايت از انقلاب اسلامي، مردم فلسطين» به تصويب رسيد. اين قانون ضمن اعلام حمايت و دفاع مردم و دولت جمهوري اسلامي ايران از مردم ستم‌ديده، آواره و مبارز فلسطين تا رسيدن به حقوق حقه خويش، هيئت رئيسه مجلس را موظف كرده است از طرق مختلف اين حمايت را تعميق و گسترش داده و در فرصت‌هاي مقتضي كنفرانس‌هايي با دعوت از نمايندگان كشورهاي اسلامي و صاحبنظران برگزار نمايد. بر اين اساس اولين كنفرانس بين‌المللي حمايت از انتفاضه مردم فلسطين در مهرماه سال ۱۳۷۰ همزمان با كنفرانس مادريد و در بزرگداشت انتفاضه اول ملت فلسطين (انتفاضه استقلال) به رياست، رئيس وقت مجلس برگزار گرديد و به دنبال آن دومين همايش در دوره پنجم، سومين همايش در دوره ششم برگزار شد.

سپس در اولين سال از دوره هشتم مجلس شوراي اسلامي (اسفندماه ۱۳۸۷)، پس از تهاجم رژيم صهيونيستي به نوار غزه و در حمايت از ايستادگي اسطوره‌اي ملت و مقامت فلسطين در برابر اين تهاجم وحشيانه و خونين، كنفرانس چهارم تحت عنوان «حمايت از فلسطين مظهر مقاومت، غزه قرباني جنايت» برگزار گرديد.

در اين كنفرانس تعدادي از شخصيت‌ها و مقامات كشورهاي مختلف شامل ۱۳ رئيس مجلس، ۱۵ نايب رئيس، ۱۲۰ نماينده مجلس از ۴۰ كشور جهان، ۱۵۰ شخصيت برجسته اسلامي، مسيحي و يهودي (ضد صهيونيسم)، ۱۰۰ پژوهشگر دانشگاهي، ۳۰ روزنامه‌نگار و ۹۰ شخصيت برجسته مقاومت شركت كردند.

كنفرانس چهارم با سخنراني مقام معظم رهبري افتتاح و به رياست رئيس مجلس شوراي اسلامي آقاي دكتر لاريجاني برگزار شد. ولي امر مسلمين در سخنراني خود ضمن تبريك پيروزي مردم قهرمان غزه در تهاجم ۲۲ روزه رژيم صهيونيستي عليه نوار غزه، خواستار كمك و همكاري تمامي كشورهاي اسلامي براي بازسازي غزه و رفع موانع كمك‌رساني توسط دولتمردان مصر گرديدند. سخنراني ايشان به‌قدري جامع و فراگير بود كه شركت‌كنندگان در كنفرانس در بيانيه پاياني خواستار ثبت اين سخنراني به‌عنوان برنامه عمل و نقش راه آينده در قبال مسئله فلسطين گرديدند.

اين كنفرانس در نهايت با صدور يك بيانيه پاياني شامل ۲۷ ماده به كار خود خاتمه داد. شركت‌كنندگان در كنفرانس چهارم در بيانيه پاياني ضمن تبريك مقاومت قهرمانه و پايداري، اسطوره‌اي ملت فلسطين در تهاجم ۲۲ روزه به نوار غزه، خواستار تشكيل دولت يكپارچه فلسطيني در كليه سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين گرديده و بر حقوق انكارناپذير بازگشت تمامي آوارگان و پناهندگان فلسطيني به سرزمين اجدادي خويش تأكيد نمودند.

شركت‌كنندگاني در اين كنفرانس همچنين در بيانيه جداگانه‌اي حمايت خود را از رئيس‌جمهور سودان نسبت به صدور قرار بازداشت وي توسط محكمه بين‌المللي، تأكيد كردند.

در همين راستا به ابتكار رئيس مجلس شوراي اسلامي در پايان كنفرانس هيئتي متشكل از تني چند از رؤساي مجالس و هيئت‌هاي پارلماني و شخصيت‌هاي مذهبي و مبارزه به رياست ايشان براي حمايت از رئيس‌جمهور سودان عازم اين كشور شده و طي ملاقاتي با آقاي عمرالبشير، پشتيباني را از وي ابلاغ نمودند.

پنجمين كنفرانس بين‌المللي حمايت از انتفاضه مردم فلسطين تحت عنوان «فلسطين وطن فلسطينيان» در مهرماه سال ۱۳۹۰ در تهران برگزار شد.

اين كنفرانس با هدف زمينه‌سازي براي بسيج كليه امكانات و ظرفيت‌هاي رسمي و غيررسمي امت اسلامي و ملت‌هاي آزاده جهان در حمايت از انتفاضه و مقاومت ملت فلسطين براي تحقق حقوق اوليه خود ازجمله در زمينه رفع اشغال و آزادي فلسطين و بيت‌المقدس، بازگشت آوارگان به خانه و كاشانه خود، اعمال حق تعيين سرنوشت و استقلال فلسطين، به رياست آقاي دكتر لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي برگزار شد.

اين همايش عظيم با حضور جمع زيادي از شخصيت‌ها و مقامات مختلف از اقصي نقاط جهان، شامل ۱۷ رئيس، ۲۴ نايب رئيس، تعداد زيادي از رؤساي كميسيون‌هاي خارجي و گروه‌هاي دوستي پارلماني مجالس شكورهاي مختلف و همچنين شخصيت‌هاي مبارز، علمي، فرهنگي، ديني و... و رؤساي سه قوه نمايندگان مجلس و مقامات مختلف كشور با سخنراني مقام معظم رهبري آغاز شد.

ايشان طي سخنان مهمي، ظلم و زورگويي روزافزون رژيم صهيونيستي و همراهي برخي حكام مستبد و فاسد و مزدور آمريكا با آن و همچنين سربرآوردن مقاومت جانانه فلسطيني و لبناني و پيروزي‌هاي معجزه‌آساي جوانان مؤمن در جنگ‌هاي ۳۳ روزه لبنان و ۲۲ روزه غزه را از عوامل به تلاطم درآمدن اقيانوس به ظاهر آرام ملت‌هاي مصر و تونس و ليبي و ديگر كشورهاي منطقه دانستند.

ايشان در بخش ديگري از سخنانشان ضمن مردود دانستن هر طرحي كه بخواهد فلسطين را تقسيم كند، طرح دو دولت كه لباس حق به جانب «پذيرش دولت فلسطين به عضويت سازمان ملل» را بر آن پوشانده‌اند، تن دان به خواسته‌هاي صهيونيست‌ها يعني «پذيرش دولت صهيونيستي در سرزمين فلسطين» دانستند و با تأكيد بر اينكه هر طرح عملياتي بايد برمبناي اصل «همه فلسطين براي همه فلسطين» باشد، تصريح نمودند: «فلسطين از نهر تا بحر است نه حتي يك وجب كمتر).

در ادامه آقاي لاريجاني، رئيس كنفرانس نيز طي سخناني با تقدير از مقاومت مردم فلسطين در برابر هجوم همه‌جانبه صهيونيست‌ها، اين امر را از علل اصلي حركت‌هاي اخير انقلابي در تونس و مصر و ليبي دانست و با اشاره به اينكه «انقلاب‌هاي منطقه پشتيبان واقعي مردم فلسطين مي‌باشند» افزود:

ما معتقديم طرحي كه در سازمان ملل درباره فلسطين مطرح شده است پاسخگوي شرايط امروز نيست، چرا كه ملت‌هاي بيدار شده، رژيم صهيونيستي را در محاصره قرار داده‌اند و در اين شرايط چرا بايد طرحي ارجاعي مطرح گردد. آقاي لاريجاني پيام كنفرانس به انقلاب‌هاي منطقه را برداشتن گام به جلو دانست.

كنفرانس پنجم حمايت از انتفاضه فلسطين در پايان با صدور يك بيانيه ۲۳ ماده‌اي در حمايت از مردم فلسطين و انقلاب‌هاي منطقه به كار خود پايان داد.

۲. برگزاري همايش «ميراث مشترك مكتوب ايران و افغانستان»

نخستين همايش «ميراث مشترك مكتوب ايران و افغانستان» بنا به دعوت كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي در تاريخ ۱۴/۴/۱۳۸۹ با سخنراني آقاي دكتر علي لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي آغاز شد. آقاي لاريجاني در بخشي از سخنان خود با اشاره به ديدگاه امنيتي كشورهاي غربي به افغانستان، نگاه جمهوري اسلامي ايران را به اين كشور نگاهي فرهنگي، متكي بر سابقه تمدني افغانستان دانست و اظهار داشت: ملت ايران به‌دليل ارتباطات گسترده فرهنگي، ملت افغانستان را به خوبي مي‌شناسد.

رئيس مجلس شوراي اسلامي همچنين همايش مشترك مكتوب ايران و افغانستان را گام مؤثري براي توسعه مناسبات فرهنگي و زمينه‌ساز گسترش مطبوعات و آثار مكتوب مشترك دو كشور خواند. اين همايش كه با حضور ۸۳ نفر از اساتيد دانشگاه‌ها، ارباب جرايد، روزنامه‌نگاران افغاني و برخي از شخصيت‌هاي علمي و فرهنگي كشورمان برگزار شد، پس از ايراد سخنراني و اظهارنظر برخي از شركت‌كنندگان از دو كشور، با صدور بيانيه‌اي به كار خود پايان داد.

در بيانيه پاياني شركت‌كنندگان در همايش ضمن قدرداني از مجلس شوراي اسلامي براي برگزاري اين نشست، خواستار برگزاري ادواري اين‌گونه نشست‌ها و استقرار دبيرخانه دائمي گرديدند. آنها همچنين از مراجع تصميم‌گيري دو كشور خواستند كه با جديت نسبت به ايجاد مركز مطالعات مشترك ايران و افغانستان اقدام نمايند.

۳. برگزاري همايش «بازكاوي روابط فرهنگي، تاريخي ايران و عراق»

همايش «بازكاوي روابط فرهنگي ـ تاريخي ايران و عراق» در تاريخ ۱۳/۹/۱۳۹۰ به همت كتابخانه، مركز اسناد و موزه، با ميزباني مجلس شوراي اسلامي برگزار شد. در مراسم افتتاحيه اين همايش آقاي دكتر علي لاريجاني طي سخناني با اشاره به روابط تاريخي و فرهنگي ايران و عراق، از اين د و كشور به‌عنوان كشورهاي مهم و اثرگذار در ساخت تمدن اسلامي ياد كرد و گفت ايران و عراق دو كشور باستاني و كهنسال هستند كه ميراث تمدني اين دو كشور تأثير بسزايي در گسترش تمدن اسلامي داشته است. وي با بيان اينكه ارتباط اسلام و ايران همواره خالصانه و از سر رضايت بوده است اظهار داشت: برخي مستشرقين يهودي مي‌خواهند اين انديشه را القا كنند كه رابطه اسلام و ايران با فشار و زور همراه بوده و در اين زمينه دروغ‌هايي مانند كتاب‌سوزي مسلمانان در ايران را پرورش مي‌دهند. رئيس مجلس شوراي اسلامي در بخش ديگري از سخنانش به نهضت‌هاي دمكراتيكي كه در كشورهاي منطقه آغاز شده است، خاطر نشان ساخت: امروز كشورهاي منطقه موقعيت طلايي و ارزشمندي دارند تا بتوانند همانند ايران و عراق بعد از ديكتاتوري تحركات فكري و فرهنگي خود را تحكيم بخشند كه زمينه‌ساز شكل‌گيري تمدن‌هاي جديد اسلامي باشد.

شايان ذكر است در اين همايش ۱۰۸ نفر از شخصيت‌هاي سياسي، علمي و فرهنگي عراقي ازجمله دكتر ابراهيم جعفري، احمد چلبي و حجت‌الاسلام‌ عمار حكيم حضور داشتند كه در ميان آنان از شخصيت‌هاي فرهنگي همه قشرهاي عراقي، اهل سنت و مسيحي نيز ديده مي‌شد.

۴. شركت در اجلاس‌هاي بين‌المجالس جهاني IPU

از ابتداي دوره هشتم تاكنون، مجلس شوراي اسلامي مجموعاً در ۸ اجلاس بين‌المجالس جهاني IPUبه‌صورت فعال شركت كرده است.

ـ اجلاس ۱۱۹ مجمع بين‌المجالس جهاني (۲۱ لغايت ۲۵ مهرماه ۱۳۸۷، ژنو، سوئيس)، هيئتي شامل ۹ نماينده مجلس به رياست آقاي دكتر لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي.

ـ اجلاس ۱۲۰ مجمع بين‌المجالس جهاني (۱۷ لغايت ۲۲ فروردين ۱۳۸۸، آديس آبابا، اتيوپي)، هيئتي شامل ۱۰ نماينده مجلس به رياست رئيس شوراي بين‌المجالس مجلس شوراي اسلامي.

ـ اجلاس ۱۲۱ مجمع بين‌المجالس جهاني (۲۷ لغايت ۲۹ مهرماه ۱۳۸۸، ژنو، سوئيس)، هيئتي شامل ۸ نماينده مجلس به رياست آقاي دكتر علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي.

ـ اجلاس ۱۲۲ مجمع بين‌المجالس جهاني (۷ لغايت ۱۴ فروردين‌ماه ۱۳۸۹، بانكوك، تايلند)، هيئتي شامل ۱۱ نماينده مجلس به رياست حجت‌الاسلام والمسلمين آقاي ابوترابي، نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي.

ـ اجلاس ۱۲۳ مجمع بين‌المجالس جهاني (۱۱ لغايت ۱۵ مهرماه ۱۳۹۰، ژنو، سوئيس)، هيئتي شامل ۷ نماينده مجلس به رياست نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي.

ـ اجلاس ۱۲۴ مجمع بين‌المجالس جهاني (۷ لغايت ۱۴ فروردين‌ماه ۱۳۹۰، پاناماستي، پاناما)، هيئتي شامل ۱۰ نماينده مجلس به رياست رئيس شوراي بين‌المجالس مجلس شوراي اسلامي.

ـ اجلاس ۱۲۵ مجمع بين‌المجالس جهاني (۲۴ لغايت ۲۷ مهرماه ۱۳۹۰، ژنو، سوئيس)، هيئتي شامل ۹ نماينده مجلس به رياست آقاي دكتر لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي.

ـ سومين اجلاس رؤساي مجالس جهان (۲۸ لغايت ۳۰ تيرماه ۱۳۸۹، ژنو، سوئيس)، هيئتي شامل ۵ نماينده مجلس به رياست آقاي دكتر لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي.

از ابتداي مجلس هشتم تاكنون گروه بين‌المجالس مجلس شوراي اسلامي علاوه بر حضور فعال در تمامي جلسات و نشست‌ها، اعم از نشست‌هاي مجمع عمومي، كميته‌هاي تخصصي، ميزگردها، شوراي بين‌المجالس ۷ پيشنهاد به‌عنوان ماده اضطراري به كنفرانس‌هاي مختلف ارائه داده است. پيشنهادهاي مهمي پيرامون موضوعات روز همچون حمايت از آرمان فلسطين و مقاومت فلسطينيان در غزه، نقض حقوق بشر مردم فلسطين به‌ويژه در سرزمين‌هاي اشغالي، بحران مالي جهاني، كمك به مردم سيل‌زده پاكستان و مردم دچار قحطي شده سومالي، حمايت از تقويت اصلاحات دمكراتيك در دمكراسي‌هاي نوظهور در شمال آفريقا و خاورميانه قابل توجه است كه اكثر اين پيشنهادها به تصويب رسيده و در دستور كار اجلاس‌ها قرار گرفته است.

در طول دوره هشتم، رئيس مجلس شوراي اسلامي در ۴ اجلاس بين‌المجالس جهاني ازجمله سومين اجلاس رؤساي مجالس جهاني شركت نموده كه علاوه بر ايراد سخنراني در جلسات و كميته‌هاي مختلف اتحاديه و اعلام نقطه‌نظرات سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران به‌ويژه پيرامون مسائل فلسطين، موضوعات هسته‌اي، تروريزم، بحران مالي جهاني، تحولات و انقلاب‌هاي منطقه‌اي و ساختار سازمان ملل، با همتايان خارجي خود و همچنين دبير كل سازمان ملل در اجلاس سران مجالس جهان، بيش از ۶۰ ملاقات انجام داده است. رئيس مجلس شوراي اسلامي همچنين در اين سفرها با برگزاري كنفرانس‌هاي مطبوعاتي متعدد بين‌المللي و مصاحبه با شبكه‌هاي تلويزيوني كشورهاي ميزبان ضمن اعلام مواضع كشورمان در زمينه‌هاي مختلف به سؤالات خبرنگاران نيز پاسخ‌هاي لازم را ارائه نموده است.

لازم به ذكر است كه گروه بين‌المجالس جمهوري اسلامي ايران در يكصدوبيست‌پنجمين اجلاس IPUدر مهرماه ۱۳۹۰ به‌عنوان رئيس گروه جغرافيايي آسيا ـ اقيانوسيه، براي مدت يك سال انتخاب گرديد كه اين رياست از زمان برگزاري اجلاس ۱۲۶ مجمع IPU(فروردين‌ماه ۱۳۹۰، اوگاندا)، آغاز مي‌شود گروه آسيا، اقيانوسيه ۲۷ عضور در اتحاديه بين‌المجالس دارد و از مهمترين گروه‌هاي منطقه‌اي حاضر در اين اتحاديه محسوب مي‌شود و گروه جمهوري اسلامي ايران همواره يكي از اعضاي فعال آن بوده است.

۵. شركت در نشست‌هاي اتحاديه مجالس كشورهاي عضو سازمان همكاري اسلامي (PUIC)

مجلس شوراي اسلامي به‌عنوان مؤسس و ميزبان دبيرخانه اتحاديه مجالس كشورهاي عضو سازمان همكاري اسلامي كه درحال حاضر ۴۸ كشور اسلامي عضو آن مي‌باشند. همواره از بدو تأسيس تاكنون در نشست‌هاي اين اتحاديه حضور فعال و تعيين‌كننده‌اي داشته است. لكن در دوره هشتم مجلس با توجه به اينكه مجلس كشور امارات تلاش فراواني براي اصلاح اساسنامه اتحاديه در جهت مطامع خود عليه جمهوري اسلامي ايران به كار گرفت، تلاش فراوان و هوشياري هيئت حاضر در نشست‌ها بسيار اهميت داشت كه البته خوشبختانه همان‌گونه كه انتظار مي‌رفت با تلاش و تيزبيني هيئت شركت‌كننده در نشست‌ها، به‌ويژه درايت شخص رئيس مجلس، تمامي ترفندها و هزينه‌هاي فراوان مجلس امارات جهت تغيير اساسنامه به نحو مطلوب خود شكست خورد.

از ابتداي تشكيل مجلس هشتم تاكنون اتحاديه مجالس كشورهاي عضو سازمان همكاري اسلامي، ۸ نشست كميته اجرايي، ۳ نشست شورا، يك نشست كنفرانس، ۲ نشست كنفرانس فوق‌العاده، ۲ نشست كميته اجرايي فوق‌العاده و ۲ نشست كميته اصلاح اساسنامه به ترتيب زير برگزار نموده است.

۶. شركت در نشست‌هاي مجمع پارلماني آسيا (APA)

مجمع پارلماني آسيا كه در سال ۱۳۸۵، در نشست‌ مجمع عمومي در تهران، با تغيير اساسنامه مجمع نمايندگان مجالس آسيا براي صلح (AAPP)فعاليت خود را آغاز كرد، هم‌اكنون داراي ۴۱ عضو از كشورهاي آسيا مي‌باشد كه با توجه به قرار داشتن مقر دبيرخانه آن در تهران، مجلس شوراي اسلامي همواره يكي از اعضاي فعال و مؤثر اين مجمع بوده است.

لذا از ابتداي دوره هشتم مجلس تاكنون مجمع پارلماني آسيا ۴۰ نشست مجمع عمومي، شوراي اجرايي، كميته‌هاي دائمي و تروئيكا، به ترتيب زير برگزار نموده است. لازم به ذكر است كه هيئت‌هاي شركت‌كننده مجلس شوراي اسلامي در نشست‌هاي مجمع به‌ويژه نشست‌هايي كه رئيس مجلس شوراي اسلامي رياست هيئت ايراني را به عهده داشته است، همواره نقشي تأثيرگذار در تصميمات مجمع و بيانيه‌هاي پاياني آن داشته است.

گفتني است كه در اين فاصله مجمع پارلماني آسيا با تلاش و پيگيري مجدانه مجلس شوراي اسلامي دو نشست تروئيكا (رؤساي مجالس ايران، اندونزي و سوريه)، پيرامون محكوم كرد جنايات وحشيانه رژيم صهيونيستي عليه مردم بي‌دفاع فلسطين و ضرورت حمايت بين‌المللي از آنان، دي‌ماه ۱۳۸۸ در دمشق و خردادماه ۱۳۸۹ در تهران برگزار نمود.

نشست‌هاي ديگر

۷. مجامع نمايندگان مجالس آسيا ـ اقيانوسيه براي آموزش (FASPPED)

مجمع نمايندگان مجالس آسيا ـ اقيانوسيه براي آموزش، در مهرماه سال ۱۳۸۷ با حضور نمايندگان مجالس كشورهاي اندونزي، بوتان، كامبوج، جمهوري كره، جمهوري خلق كره، نپال، پاكستان، فيليپين، ساموآ، سريلانكا و تيمور شرقي با تصويب اساسنامه تأسيس و رئيس مجلس نمايندگان اندونزي به‌عنوان اولين رئيس مجمع منصوب گرديد. به دنبال آن در اولين نشست مجمع عمومي FASPPEDكه در تيرماه سال ۱۳۸۸ با حضور نمايندگان ۲۷ كشور آسيايي ازجمله ايران در جاكارتا برگزار شد، با تلاش هيئت ايراني، جمهوري اسلامي ايران به‌عنوان ميزبان دومين مجمع عمومي و رئيس مجلس شوراي اسلامي به‌عنوان دومين رئيس FASPPEDانتخاب گرديد (تيرماه ۱۳۸۸ لغايت تيرماه ۱۳۹۰).

به دنبال اين امر رئيس مجلس شوراي اسلامي و رئيس FASPPED، آقاي دكتر علي عباسپور تهراني‌فرد، رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات را به‌عنوان رئيس شوراي علمي FASPPEDمنصوب كرد. پس از اين انتصاب آقاي دكتر عباسپور با تشكيل شوراي علمي متشكل FASPPEDاز تعدادي از دست‌اندركاران امر آموزش و اساتيد دانشگاه‌ها و تشكيل جلسات متعدد، تلاش پيگيري را آغاز كرد و به دنبال آن سومين جلسه كميته اجرايي FASPPEDدر خردادماه ۱۳۹۰ با حضور نمايندگان مجالس عضو كميته اجرايي، كره جنوبي، بنگلادش، ويتنام، اندونزي و نمايندگان مجالس افغانستان و پاكستان به‌عنوان ناظر و همچنين تحت نظارت نماينده يونسكو و كميسيون ملي يونسكو، به رياست رئيس مجلس شوراي اسلامي برگزار شد. در اين راستا مقرر گرديده است كه نشست چهارم كميته اجرايي در اواخر دي‌ماه سال جاري و نشست دوم مجمع عمومي FASPPEDبا حضور نمايندگان مجالس ۲۷ كشور عضو مجمع و همچنين مدير كل يونسكو در ارديبهشت‌ماه سال ۱۳۹۱ در تهران برگزار گردد.

۸. كميته حقوق بشر مجلس شوراي اسلامي

با عنايت به مطرح شدن پررنگ موضوع حقوق بشر در مجامع بين‌المللي و سوءاستفاده برخي از قدرت‌ها از اين امر، مجلس شوراي اسلامي از ابتداي دوره هشتم با تشكيل كميته حقوق بشر متشكل از تعدادي از نمايندگان علاقمند، تلاش نمود ضمن خنثي كردن تبليغات منفي درخصوص نقض حقوق بشر در جمهوري اسلامي ايران موارد نقض حقوق بشر در كشورهاي مدعي را با نامه‌نگاري براي كميته‌هاي حقوق بشر كشورهاي ذيربط و همچنين طرح آن در مجامع حقوق بشري منطقه‌اي و بين‌المللي و گوشزد كردن به مقامات سازمان ملل، شفاف‌سازي كرده و تذكرات لازم را به آنان بدهد.

اعضاي اين كميته همچنين با حضور مستمر در جلسات شوراي حقوق بشر سازمان ملل تمامي تلاش خود را براي خنثي كردن تبليغات ضدايراني گروه‌هاي ضدانقلاب و كشورهاي مغرض به كار گرفته است كه البته تلاش‌ها ادامه دارد.

۹. ساير اجلاس‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي

از ابتداي دوره هشتم مجلس شوراي اسلامي تاكنون نمايندگان مجلس همچنين در تعدادي از اجلاس‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي تحت عناوين زير شركت كردند:

ـ نشست‌هاي شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد.

ـ نشست‌هاي زنان سازمان ملل متحد.

ـ نشست‌هاي نمايندگان مجالس پيرامون اسكان بشر (HABITAT).

ـ نشست‌هاي نمايندگان مجالس پيرامون فناوري IT.

اجلاس جهاني آب.

ـ اجلاس رفع تمامي اشكال تبعيض نژادي.

ـ اجلاس جهاني بهداشت.

ـ اتحاديه پارلمان‌هاي مجازي.

ـ اجلاس پارلماني سازمان تجارت جهاني./

پايان پيام

چهارشنبه|ا|28|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي]
[مشاهده در: www.icana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 146]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن