واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: "خاطرات همیشه برایم زندهاند"
معماران ایران از مهدی علیزاده قدرشناسی كردند"زمان در ذهن من شكل نردبانی و پلكانی ندارد و بیشتر مثل یك غشاء و لایهی پیوسته است و خاطرات برایم همیشه زندهاند". اینها باور مهدی علیزاده، معمار 72 سالهی ایرانی است كه از سوی شورای عالی جامعهی معماران ایران به اتفاق آرا بهعنوان معمار برگزیده انتخاب شده است. شامگاه چهارشنبه نهم آبانماه پروندهی پنجمین همایش سالانهی جامعهی مهندسان معمار ایران بسته شد. این جامعه كه عضوی از اتحادیهی بینالمللی معماران جهان - UIA- بهشمار میروند، طی سه روز برپایی همایش، با محور قرادادن شعار "معمار، پایداری، مشاركت" به تفصیل معماری امروز ایران، توسعهی و سكونت پایدار، معیارهای ساخت و نگهداری، فضا و منظر شهری، نقد معماری امروز و ضرورت ساماندهی فعالیت معمارانه را مرور كردند. اما در مراسم پایانی كه نقطهی عطف همایش نیز محسوب میشد، از مقام علمی و حرفهای مهدی علیزاده تجلیل و قدرشناسی شد. در این مراسم مهوش مهرافشار، به سابقهی حرفهای علیزاده اشاره و از بناهایی كه او در كارنامهی معماری ایران ماندگار كرده، یاد كرد. بنای شهرداری، ساختمانهای مسكونی كارگری و بنای حمام سربندر، طرح كتابخانه دانشكده كشاورزی كرج، بنای اداری نیروی دریایی در خیابان انقلاب، بنای مركز آمار ایران در خیابان فاطمی، مجموعه بانكهای صادرات در شهرهای ایران (رشت، ساری، تبریز، اهواز، اصفهان، مشهد و دبی)، بخشهایی از دانشگاه فردوسی مشهد و مجتمع ورزشی المپیك در دانشگاه مشهد، طرح مسابقه آپارتمانهای شاهگلی، مركز توریستی بندرعباس (متل)، دانشگاه فارابی در كرج، مجموعه فرهنگی، اقتصادی فولاد مباركه و مسابقه آپارتمانهای مسكونی تعاونی دانشگاه شهید بهشتی از آن جمله بودند. مهرافشار گفت: علیزاده تنها معماری است كه بنایی را طراحی كرده كه به ثبت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری رسیده است. اشارهی وی به ساختمانی در خیابان الهیهی تهران بود. او سپس به سابقهی انتخاب معمار سال ازسوی جامعهی معماران پرداخت و یادآوری كرد كه در نخستین دوره سال 83 زندهیاد سیدهادی میرمیران را انتخاب كردهاند و در دومین دور ایرج كلانتری. كلانتری هم بهرغم بیماری جسمی در جمع مخاطبان همایش در خانهی هنرمندان حاضر شده بود او میخواست نشان علیزاده را بهوی اعطا كند. مهرافشار اضافه كرد كه در سال جاری انتخاب برگزیده را با تشكیل شورای عالی جامعه به جمعی كارشناس سپردهاند كه محسن میردامادی آن را دبیری میكند. در ادامه گفتههای وی، میردامادی به تشریح چگونگی شكلگیری شورای یادشده پرداخت و سابقهای كه اجتماعهای معمارانهای از دورهی حمورابی داشتند سخن گفت. او اضافه كرد: تشكل معماری پس از حضور مدرنیته ماهیتی دیگر یافته كه حاصل آن نحوهی نگرش و دید خردورزانهی اخیر است. میردامادی گفت: بهرغم وجود نگرش و تأكید بر سه ركن اصلی اعتلای حرفه، صنعت و تعامل جامعهی معماران اجتماع و شكلگیری انجمنهای صنفی، فرهنگی و اجتماعی، جامعهی مهندسان معماران ایران گرانیگاهی برای حرفهی معماری نداشت، از اینرو شورای عالی با هدف مركز ثقل بودن شكل گرفت. به اعتقاد وی، این شورا یكی از نهادهایی بهشمار میرود كه توسط خود معماران تشكیل میشود. میردامادی تأكید كرد: چگونگی مواجه با مسایل كشوری مورد بحث شوراست. او امیدوارانه ابراز كرد كه نتایج كار آنها بروز خارجی پیدا كند. دبیر شورای عالی جامعهی معماران ایران، انتخاب مهدی علیزاده را یكی از زیباترین وظایفی برشمرد كه شورای مزبور بدان پرداخته است؛ گزینش كسی كه به تشخیص اهل حرفه، بزرگ شناخته شده و به اعتلای معماری ایران كمك كرده است. سپس مهندس فرخ محمدزاده كه دربارهی آثار و معماری علیزاده پژوهشی را بهسرانجام رسانده است، با همراهی مهرافشار به تقسیمبندی دورههای كاری علیزاده پرداخت و تصریح كرد: دورهی نخست همان دورانی است كه با زمینهی شروع فعالیت در حرفهی معماری را آغاز كرده است. همان دورهای كه معماریاش فرمی مینیمالیستی دارند و جوهر موضوع و تركیب قوی كار را نشان میدهد. وی افزود: دورهی اخیر، علیزاده به تكنولوژی گرایش پیدا كرده و به سمت "های تك" در حركت است. محمدزاده گفت: دیدگاههای او قابل طرح هستند و طراحی برایش كشف و تدوین است. در معماری او مناسبات اجتماعی و انسانی، نیازهای روانی و حسی، اندازه، عملكرد، فضا و تجهیزات و تأسیسات و مصالح در دنیای واقعی تركیب میشوند. او بنا را یك ماشین تلقی میكند كه انجام عملی خاص را به عهده دارد و آن را در قالبی هماهنگ و درهم یافته طراحی میكند. در طرحهای او، مضامین به حد سادگی میرسند و تركیبها در اوج استحكاماند و همین، آثار او را خوانا و دلنشین میكند. در كارهایش تكرار وجود ندارد، حتا بلندمرتبهسازیهایش منحصر به فرد است و مجموعهای از فضاهای زندگی متفاوت را ارایه میكند. علیزاده همیشه كارهای را با امكاناتی كه موجود است به اتمام میرساند. این را خود در گفتههایش تأكید كرد. معمار سال 86 گفت: اگر به تأسیسات و تكنولوژی اهمیت میدهد و توجه دارد به خاطر شناخت از معماری یزد نیست. قبول عیب و یك قدم به جلو را بیش از عدم تحرك میپذیرد. در معماری هیچگاه به كسب وجهی گذشتهگرایی و عظمت طلبی و كمالگرایی توجه نداشته است. هیچگاه محدود به سبكی خاص و یا استفاده از مصالحی خاص نشده، سنتگرایی در معماری را هرگز جدی نگرفته و در كار گرفتار وسوسه آفرینش هنری نشده است. آنچه میبیند یك صنعت، یك معرفی و یك فن است. وی افزود: فكر نمیكنم كسی از فن لانهسازی برخوردار نباشد، من هم به حكم غریضه میشناسمش. او تقاضا كرد كه جامعه معماران برای معرفی جایگاه خود در عرصهی جهانی به نیروی كاری خود پرداخته و آثاری را تدوین و طبقهبندی كنند؛ وی باور دارد كه تا فرصت هست حق است این كار انجام شود. ما معمارها همچون سواركارهایی هستیم كه به دریا رسیدهایم، حالا باید اسبها را رها كنیم و سوار كشتی شویم. علیزاده پرسید، طرح ساختار موجود جامعه ما كجاست؟ و خود پاسخ داد ما به حاشیهنشینی جهان جدید مبتلا شدهایم و مشكلات اصلی ما از دانشگاهمان است. بهزعم او، ضروری است دانشگاه در سطحی باشد كه قطعنامهای صادر كند، شاید بدانیم چگونه باید عمل كنیم. در همه جای دنیا دانشگاه جامعه را هدایت میكند، اما كشور ما از این حیث فقیر و محروم است. گویا چشمانمان را بسته و به دنبال طرح آپارتمانهای كوچك و بزرگیم و كاری برای شهر و مسایلش نكردهایم. وی گفت: در كارهایش به ریزهكاری نمیپردازد. طراحی جزییات تدوین راهحلی برای عملكرد بهتر است، نه طراحی تزیینات. او ریزهكاری را در ساختمان خستهكننده دانسته و كه با آهنگ زندگی امروزه منطبق نیستند. علیزاده در پایان ابراز كرد كه برای پیشرفتهترین ذهنها میسازد و برای آنچه اتفاق خواهد افتاد میاندیشد. برخورد هزار و یك شبی با گذشته معماری باعث دخالت غیرحرفهایها شده و از شكلگیری و رشد دیدگاههای فنی و مهندسی جلوگیری كرده است. ما در آیندهای نهچندان دور با جهان شهر روبهرو خواهیم بود. باید این فضا را درك كنیم و معماری و شهرسازی درخور آن داشته باشیم. در پایان این مراسم لوح یادبودی برای قدرشناسی از معمار برگزیده، از سوی شورای عالی و جامعهی مهندسان معمار ایران به مهدی علیزاده اعطا شد. این لوح را ایرج كلانتری بهوی تقدیم كرد. منبع : ایسنا
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 504]