تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداوند روزه را واجب كرد تا به وسيله آن اخلاص خلق را بيازمايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815673397




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در گفتگو با چند تن از مسئولان صاحبنظران و مبارزان دوران انقلاب در زنجان مطرح شد 30 سال انقلاب اسلامي فرصت ها و تهديدها


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: در گفتگو با چند تن از مسئولان صاحبنظران و مبارزان دوران انقلاب در زنجان مطرح شد 30 سال انقلاب اسلامي فرصت ها و تهديدها
همه ساله ايام الله دهه مبارك فجر يادآور تجديد خاطره روزهاي بهمن 57 است . روزهايي كه همه مردم ايران اسلامي يكصدا با لبيك گفتن به نداي بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران رژيم منحوس پهلوي را سرنگون كردند. روزهاي پيروزي انقلاب اسلامي يادآور بزرگترين تحول تاريخ ايران منطقه و جهان اسلام است و ملت بزرگ و متدين ايران اسلامي با شور و شوق با مشت هاي گره كرده دست در دست هم به خيابانها ريختند و با فريادهاي خروشان « مرگ بر شاه خائن » خواستار تحقق استقلال آزادي و جمهوري اسلامي شدند.
براستي انقلاب اسلامي تبلوري از اراده مردم بر سرنوشت خويش بود و حضرت امام خميني (ره ) از آن بعنوان « انفجار نور » ياد كردند. البته همه مسئولان و مردم همواره بايد به رمز موفقيت و پيروزي انقلاب اسلامي توجه كنند كه اين چيزي جز وحدت همدلي تعامل همكاري مشاركت و رهبري نبوده است .
در آن روزهاي بيادماندني رهبري هوشمندانه حضرت امام خميني (ره ) سبب شد سيل خروشان مردم ايران اسلامي به درستي هدايت شوند و بتوانند شر رژيم منحط و فاسد شاهنشاهي را از ايران اسلامي كوتاه كنند انقلاب اسلامي توانست يوغ بردگي و وابستگي به قدرتهاي شرقي و غربي كه همواره براي چپاول ثروت هاي اين ملت تلاش مي كردند را قطع كند و استقلال آزادي و جمهوري اسلامي را براي ايران اسلامي به ارمغان آورد.
قطع شدن دست كشورهاي استعماري از ثروت هاي اين ملت سرافراز سبب شده دشمنان از بدو پيروزي انقلاب اسلامي با انجام توطئه هاي گوناگون رمز موفقيت اين ملت بزرگوار را تحت شديدترين آماج حملات خود قرار دهند و هر روز با بهانه هاي مختلف مردم را نسبت به آينده درخشان انقلاب اسلامي نااميد و مايوس نمايند. ولي مردم انقلابي و متدين ايران اسلامي با توكل به خداوند متعال و بهره گيري از رهنمودهاي ولي امر مسلمين همه اين توطئه ها را نقش بر آب كرده اند. دشمنان از آغاز نهضت امام خميني (ره ) با توطئه هايي همچون ماجراي لانه جاسوسي و حمله طبس طرح توطئه كودتا توسط امريكاي جهانخوار تحريم ها جنگ تحميلي طرح سازمان جاسوسي شوروي براي توطئه كودتاي حزب توده فتنه هاي داخلي منافقين تحريكات قومي و... در صدد ضربه زدن به انقلاب اسلامي بوده و هستند ولي به بركت نظام جمهوري اسلامي و رهبري امام خميني (ره ) و رهنمودهاي مقام معظم رهبري ملت رشيد ايران اسلامي با حضور در صحنه هاي مختلف انقلاب اين توطئه ها را خنثي كرده و مطمئنا با همدلي تعامل همكاري و مشاركت در عرصه هاي مختلف انقلاب ديگر توطئه هاي دشمنان را خنثي خواهند كرد.
آنچه كه مسلم است با پيروزي انقلاب اسلامي و نقش رهبري علي رغم توطئه هاي مختلف دشمنان و همراهي نا آگاهانه برخي از كشورها امروزه ايران اسلامي در جايگاه رفيع توسعه و پيشرفت قرار گرفته بطوريكه دشمنان از برخي از پيشرفت هاي ايران اسلامي مات و مبهود شده اند.
مقايسه آمارهاي موجود با دوران ستم شاهي نشانگر اين جايگاه رفيع ايران اسلامي است بطوريكه هم اينك ايران در بسياري از شاخصه هاي توسعه در صدر كشورهاي منطقه و حتي جهان قرار گرفته است .
در سي امين سالگرد پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي بر آن شديم با بررسي ابعاد مختلف پيروزي انقلاب اسلامي پيرامون فرصت ها تهديدها و صيانت از دستاوردهاي ارزشمند انقلاب اسلامي و خاطرات دوران پيروزي انقلاب اسلامي با برخي از اساتيد محققين مسئولين و شهروندان زنجاني گفتگويي داشته باشيم در اين مقوله خبرنگار ما با برخي از مسئولين صاحبنظران واساتيد زنجاني مصاحبه هايي انجام داده است كه از نظر خوانندگان گرامي مي گذرد.
دكتر محمد رئوفي نژاد استاندار زنجان به سئوالات ما اينگونه پاسخ مي گويد :
ث آقاي استاندار به عنوان اولين سئوال بفرمائيد به نظر شما چه عواملي در پيروزي انقلاب اسلامي موثر بوده است
حضور همزمان و هماهنگ و در حد كمال مطلوب 3 ركن اصلي و مهم انقلاب ايدئولوژي رهبري و مردم نقش اساسي را در پيروزي انقلاب اسلامي داشتند. بنا به گفته شهيد مطهري اگر امام (ره ) پيشوايي مذهبي را نمي داشت و اگر مردم ايران در عمق روحشان يك نوع آشنايي و انس و الفت با اسلام نداشتند و اگر عشقي كه مرم ما به خاندان پيامبر دارند وجود نداشت و اگر نبود كه مردم حس كردند كه اين نداي پيامبر(ص ) و نداي حضرت علي (ع ) و يا نداي حسين (ع ) است كه از زبان امام و رهبر اين مردم بيان مي شود محال بود اين نهضت و انقلاب به اين وسعت در مملكت ما بوجود آيد.
رمز موفقيت رهبر در اين بود كه مبارزه را در قالب مفاهيم اسلامي به پيش برد. ايشان با ظلم مبارزه كرد ولي مبارزه با ظلم را با معيارهاي اسلامي مطرح كرد و در يك كلام عامل پيروزي انقلاب اسلامي بنا به گفته حضرت امام (ره ) ايمان و وحدت كلمه بود.
ث ارزيابي شما در خصوص پيروزي انقلاب اسلامي و تاسيس نظام جمهوري اسلامي چيست و انقلاب اسلامي چه تاثيري در تاريخ ايران منطقه و جهان داشته است
بيداري اسلامي معادلات جهاني را تغيير داده است و انقلاب اسلامي كه در دنياي اسلام كنوني خود را بازيافته در برابر غارتگران جبهه گرفته است .
با دريده شدن پرده فريب و ريا از روي دموكراسي ليبرال غرب سيماي عدالت خواه و آزادي بخش اسلامي آشكار شده و شبكه سرطاني صهيونيسم و دولتمردان شرور آمريكا امروزه خطرناك ترين و اصلي ترين مراكز استكبارند.
ثامروزه تهديدهايي كه در كمين انقلاب اسلامي هستند كدامند و راههاي مقابله با اين تهديدات چيست
حذف دين از عرصه سياسي و اجتماعي كشور. حذف روحانيت و ولايت فقيه حذف نهادهاي انقلاب توقيف اجراي احكام اسلامي گسترش اباحه گري در پوشش دفاع از آزادي الحاق به فرهنگ جهاني بازگشت به سنت هاي ما قبل اسلام تحريكات قومي نفوذ و استحاله ياران نظام اتخاذ سياست هاي غلط اقتصادي و فرهنگي مفاسد اداري و اقتصادي گراني و توزيع عادلانه ثروت بيكاري منزوي شدن روح انقلابي گري در فرزندان نفوذ در رسانه هاي جمعي فقر و تهيدستي افراد جامعه عدم حمايت مردم از حكومت و بي تفاوتي مردم نسبت به سرنوشت سياسي جامعه و سست شدن بنيان خانواده ها از جمله تهديدهايي است كه در كمين انقلاب اسلامي است و مسئولان بايد با برنامه ريزي دقيق و صحيح نسبت به مقابله با اين تهديدات اقدام كنند.
ث همانطوريكه مستحضريد رواج رفاه طلبي و فاصله گرفتن از ارزشها و دستاوردهاي انقلاب اسلامي يكي از آسيب هاي مهم انقلاب بشمار مي رود براي مقابله با اين آسيب ها چگونه بايد برنامه ريزي كرد
با ترويج فرهنگ بسيجي و ساده زيستن معرفي الگوهاي موفق انسانهاي ارزشي سوق دادن برنامه هاي صدا و سيما به سوي ساده زيستي پرهيز از هرگونه تجمل گرايي مسئولان هدفمند كردن سريالها و هنرهاي نمايشي براي ترويج احكام اسلامي ايجاد فرهنگ تقدم منافع آرماني ايجاد فرهنگ تقدم منافع ملي بر منافع شخصي و با احيا فريضه امر به معروف و نهي از منكر مي توان از رواج رفاه طلبي و فاصله گرفتن از ارزشها و دستاوردهاي ارزشمند انقلاب اسلامي كاست .
ث امروزه براي خنثي كردن توطئه هاي دشمنان صيانت از منافع ملي يك ضرورت انكارناپذير است به نظر شما براي صيانت از منافع ملي و دستاوردهاي انقلاب چه برنامه هايي را بايد مد نظر قرار داد
برخي از كشورها با به انحصار درآوردن بعضي از علوم و فناوري ها آنها را وسيله تحقق سياسي خود قرار داده اند اما علم و ثروت بايد در جهان عادلانه توزيع شود و از انحصار عده اي خاص بيرون بيايد.
فضاي عمومي كشور بايد فضاي توليد و ترويج علم و پژوهش و پرورش محقق و عالم باشد كه در اين زمينه همه نخبگان و همه مسئولان وظايفي برعهده دارند و نيل به پيشرفت و عزم و اراده نخبگان جوان علمي و استادان دانشگاهها براي توليد و ايجاد علم به منظور رسيدن به اهداف جنبش نرم افزاري بسيار ضروري است .
ث جناب آقاي دكتر رئوفي نژاد از اينكه وقتتان را در اختيار ما قرار داديد بسيار سپاسگزارم جنابعالي به عنوان آخرين سئوال دو خاطره از دوران پيروزي انقلاب اسلامي را براي خوانندگان روزنامه بيان نمائيد.
دزفول از شهرهاي مبارز حتي از زمان قبل از انقلاب بود فضاي ضد رژيم به قدري در اين شهر حاكم بود كه حتي شخص شاه هم از اين اوضاع اطلاع داشت و برخي از شهرها بر حسب تعداد شهداي روزهاي هفته جمعه سياه پنج شنبه سياه و روزهاي سياه زيادي داشتند . اين شهر هم چهارشنبه سياه داشت . اواخر سال 1356 بود در ساعات راهپيمايي درگيري با پليس در خيابانهاي اصلي شهر و شليك تيرهاي هوايي و گازهاي اشك آور امري معمول شده بود در اين شهر برخي از مغازه ها طوري ساخته شده اند كه از كوچه تا پشت بام آن مغازه راه پله دارند. بامهاي اين شهر اغلب به يكديگر متصل بود و امكان فرار را فراهم مي كرد وقتي از دو سوي كوچه يا خيابان محاصره مي شديم از طريق اين راه پله ها فرار مي كرديم آن روز هم اينطور شد نيروهاي پليس دو طرف راه را بسته بودند از يكي از راه پله ها به سمت بام مي گريختيم در راه پله ها حال يكي از كسبه هاي محل كه همراه ما بود و به « علي عابد » مشهور بود بهم خورد. حالش لحظه به لحظه بدتر مي شد و از سويي بايد از چنگ پليس مي گريختيم و از سويي نمي توانستيم وي را تنها بگذاريم حدود 20 دقيقه اي گذشت حالش وخيم تر مي شد او اشاره كرد كه وي را رو به قبله بخوابانم مشغول گفتن شهادتين بود. چيزي نمانده بود پليس به ما برسد به ناچار فرار كرديم چند كوچه آن طرف تر از بام ها پايين آمديم تا اوضاع به حال عادي برگردد دو ساعتي طول كشيد وقتي خودمان را به آن راه پله رسانديم « علي عابد » شهيد شده بود او از نخستين شهداي اين شهر است كه در كنارما پر گشود.
يكي از خاطراتم مربوط به روز 22 بهمن 1357 است كه شهرباني ها و ژاندارمري ها يكي پس از ديگري در آن روز سقوط مي كردند . جوانان شهر مشغول جمع آوري سلاح ها از پاسگاههاي در حال سقوط بودند. شنيديم كه گروهي از كمونيستها براي خلع سلاح كردن يكي از پاسگاهها به آنجا حمله كرده اند براي جلوگيري از كار آنان به سرعت خودمان را به آن محل رسانديم . متاسفانه برخي از سلاحها را برده بودند ما نيز باقيمانده سلاحها را روي وانتها گذاشتيم من با اينكه دوره سربازي را گذرانده بودم و با برخي از اسلحه ها آشنايي داشتم اما برخي از سلاحها برايم ناآشنا بود.
پشت يكي از وانت ها سوار شديم وقتي وارد شهر مي شديم تفنگ ها و اسلحه هايي را كه بدست آورده بوديم بالاي سرمان گرفتيم تا خبر سقوط و خلع سلاح شدن پاسگاهي ديگر را به مردم اعلام كنيم منزل آيت الله قاضي امام جمعه وقت دزفول مركز جمع آوري همه سلاحهاي بدست آمده بود ما نيز اسلحه ها را به آنجا برديم تا تحويل دهيم فردي كه آشنايي كاملي با همه مهمات داشت با ديدن اسلحه هاي ما بسيار تعجب كرده بود چون سلاحهايي كه ما آورده بوديم بسيار خطرناك بودند و حتي جابجا كردن آنها هم بايد با احتياط صورت مي گرفت .
در ادامه اين گفتگو پاي صحبت يكي از محققين و شهروندان زنجاني نيز مي نشينيم .
عوامل موثر در پيروزي انقلاب اسلامي را چه مي دانيد مهمترين مولفه هاي پيروزي شكوهمندانقلاب اسلامي را مي توان نقش رهبري وحدت و انسجام مردمي ايمان و اعتقاد قلبي به رهنمودهاي رهبري و روحانيت حاضر دانست همانطوريكه مستحضريد نظام شاهنشاهي كه در ايران قبل از انقلاب حاكم بود در هيچ زمينه اي برنامه مدوني از خود نداشت حتي بر اساس انقلاب سفيدي كه هميشه بر آن مي باليدند مي بايست ايران را در زمان نه چندان دور به دروازه هاي تمدن جهاني ميرساندند البته تمدن جهاني از ديدگاه آنان رويكرد جديدي بود كه در آن نقش مذهب بسيار كمرنگ و در عوض گرايش به فرهنگ غربي بسيار مورد توجه بود و سعي مي كردند در همه زمينه هاي فرهنگي اجتماعي سياسي اقتصادي خود را غربي نشان دهند و در اين راستا تا آنجا پيش مي روند كه حتي تاريخ مملكت را از هجري شمسي و قمري به شاهنشاهي تبديل نمودند. بديهي است « انقلاب اسلامي » آب سردي بود كه بر اين آتش شعله ور ريخته شد و همه بافته هاي آنان را پنبه كرد.
قبل از پيروزي انقلاب اسلامي جهان به دو قطب امپرياليسم و كمونيسم تقسيم شده بود تقريبا همه دولت ها در اين دو فاز فعاليت مي كردند چون فاز سومي وجود نداشت . پيروزي انقلاب اسلامي ايران تز دو قطبي بودن جهان را شكست و آنها را ناباورانه با قدرت سومي كه بسيار توفنده تر و پرشتاب تر از قطبهاي ديگر بود. آشنا ساخت اين قطب سوم كه به قيام انقلاب اسلامي معروف شد بسيار سريع اول در كشورهاي منطقه و بعدا در كشورهاي جهاني رشد كرد و حاكمان كشورها را به وحشت فرو برد بطوريكه يكي از مبلغين روحاني كه شيخ بود به يكي از كشورهاي همسايه براي تبليغ اعزام شده بود.ايشان بيش از دو جلسه اجازه صحبت پيدا نكرده بود چون بدستور حاكم منطقه ممنوع المنبر شده و حاكم مزبور در سخناني چنين گفته بود : « العمامه الابيض في القاره الاسود اخطر من بمب الاتم (عمامه سفيد در قاره سياه خطرناك تر از بمب اتم است ) و در كشورهاي انگليسي زبان نيز همه جبهه هاي آزاديبخش و احزاب مخالف رژيم و مردمان بويژه نسلهاي جوان را تحت تاثير خود قرار داده بطوريكه اكثر رسانه هاي جهان اعم از تصويري و نوشتاري و خبرگزاريها مدتها خوراك اوليه شان چگونگي پيدايش انقلاب رهبري انقلاب و مردم هميشه در صحنه ايران بود بطور خلاصه واژه ايران و اسلام براي اولين بار جهان را براي مدت طولاني بخود مشغول نمود و اين مسئله آنقدر سردمداران دنياي غرب را به وحشت انداخت و براي اولين بار دنياي امپرياليسم كه با دنياي كمونيسم كه همانند كارد و پنير بودند براي از كار انداختن چرخهاي انقلاب اسلامي با هم متحد شدند و براي ما توطئه هاي گوناگون كودتاي نوژه توطئه گرگان غائله كردستان انفجارها و بالاخره جنگ هشت ساله بر اين انقلاب اسلامي نوپا تحميل كردند.
ث تهديدهاي در كمين انقلاب را چه مي دانيد
تهديدهايي كه امروز انقلاب اسلامي نوپايمان را احاطه كرده به صورت جدي مي تواند خطرآفرين باشد غفلت مسئولين بخاطر كسب قدرت و حاكميت بيشتر كه اگر چنين شود با كمال تاسف بايد گفت كه در آينده نه چندان دور بايد چنين زمزمه كنيم كه الوداع اي انقلاب و الفراق اي شهدا و اما اين تهديدها را بطور فهرست وار مي توان غفلت مسئولين نظام از حفظ دستاوردهاي انقلاب بخاطر رسيدن به قدرت حاكميت نفوذ انديشه هاي غربي (در قالب فيلم . شعر كتاب ورزش لباس اهداي جوايز ادبي و هنري و...) گرايش به رفاه طلبي بويژه مسئولين نظام ايجاد ميدان براي نفوذ فرصت طلبان خائن تحت عنوان طرفدار تغيير جهت دادن انديشه هاي ناب اسلامي و بها دادن به فرصت طلباني كه تا امروز دست به سياه و سفيد نزده اند و در كنار گود نشسته و امروزه تئورسين انقلاب را مدعي هستند كمرنگ شدن معنويت در بين مسئولين و آلوده شدن به دنياطلبي و رفاه گزيني دروغ گوئي گرايش به تجدد گرايي غربي در جامعه تحت عنوان نوگرايي در اسلام عدم توجه به قوانين و متون بر حق اسلامي و ترويج مداح گرايي شعر خواني و.... عدم توجه به فرمايشات روشن بينانه و آگاهانه مقام معظم رهبري و استفاده گزينشي تشريفاتي و تزئيني از فرمايشات معظم له عدم توجه به زيرساخت ها و برنامه ها بويژه براي جوانان و تنها اكتفا كردن به مسائل شعاري و تصميم گيري آني بدون توجه به عواقب و آسيب هاي آن و استفاده از نيروهاي بي تجربه باتخصصهاي پائين وگاهي بدون تخصص در امورات مهم را مي توان از آسيب ها و تهديدات در كمين انقلاب نام برد. اين محقق زنجاني اظهار داشت الگو قرار دادن زندگي معمار بزرگ انقلاب اسلامي حضرت امام خميني (ره ) و مقام معظم رهبري و افراد متدين و سربازان گمنام انقلاب همچون دكتر عباس شيباني و امثال ايشان مي توان از رواج رفاه طلبي پرهيز نمود و براي خنثي كردن توطئه هاي دشمنان بايد با سعه صدر دست همكاري به سوي همه خادمين انقلاب كه در عرصه هاي مختلف تخصص دارند دراز نمود تا توطئه هاي دشمنان همواره ناكام بماند.
ث اگر خاطراتي كه از دوران پيروزي انقلاب اسلامي داريد براي خوانندگان بيان نماييد
3 روز مانده بود به روز تاسوعاي حسيني سال 1357 كه نشستي بين روحانيت زنجان براي اولين بار در طيف وسيعي برگزار شد و قرار بر اين شد كه راهپيمايي عظيمي تدارك ديده شود و در اين راستا از روستائيان و بخشهاي تابعه دعوت بعمل آيد و اين راهپيمايي بر خلاف راهپيمائيهاي قبلي از جلوي مسجد رسول الله با مديريت جديد انجام گيرد بهمين جهت از دوستان خواسته شد در بعضي از مساجدي كه امكانات فراهم است و همچنين در بعضي از منازل كه مايل باشند وسيله پذيرايي براي عزيزان مهمان آماده كنند. براي اجراي اين امر مهم بنده با يكي از همكاران فرهنگي تصميم گرفتيم نهار 150 نفر را در بنده منزل آماده كنيم البته نهار هم آبگوشت تعيين كرديم براي تهيه اين ميزان نهار 15 كيلوگرم گوشت و مخلفات مورد نياز و سيصد عدد نان تهيه كرديم و يك روز مانده به روز موعود براي پختن نهار دوستم به منزل ما مراجعه كرد و ديگ بزرگي را تهيه كرديم و شروع به شكستن هيزم نموديم بطوريكه تا ساعت 9 شب فقط هيزم مي شكستيم وقتي اجاق آماده شد ديگ را روي آتش قرار داده و خودمان دائما مراقب آتش و جوشيدن غذا بوديم كه بموقع مخلفات را بدان اضافه كنيم تا غذاي خوشمزه اي راتهيه كنيم ولي ساعتي نگذشته بود كه خواب به سراغمان آمد تصميم بر اين شد كه نوبتي دو ساعت بخوابيم اول نوبت دوستم بود كه استراحت كند ايشان براي استراحت به اتاق رفتند و بنده نيز يك ساعت مشغول امور بودم ولي از يك جهت سردي هوا و جهت ديگري بيخوابي و خستگي مرا از كار انداخت خدا رحمت كند مادرم را كه او نيزمانند ما نخوابيده بود وقتي چرت زدن مرا ديد آمد و گفت تو هم برو بخواب من خودم مواظب هستم من هم كه از فرط خستگي از خدا مي خواستم بدون تعارف راهي اتاق شدم و يكدفعه سپيده دم كه مرحوم مادرم درب را زد و ما را براي اداي نماز صبح بيدار كرد سراسيمه من و دوستم بيدار شده اول به سوي ديگ غذا رفتيم ديديم كه غذا آماده شده است وضو گرفته و نماز را خوانديم و بعد از صرف صبحانه راهي مسجد شديم تا از كم و كيف راهپيمايي اطلاعي بدست بياوريم راهپيمايي راس ساعت 9 30 شروع مي شد و ما نيز در راهپيمايي مسئوليت هايي داشتيم من به دوستم گفتم امكان دارد در آخر اين راهپيمايي همديگر را پيدا نكنيم و قرار گذاشتيم بعد از راهپيمايي نفري 70 ـ60 نفر را با خودمان به منزل ببريم ناگفته نماند مادرم بااعضاي خانواده سفره و ظروف را آماده كرده بودند وقتي راهپيمايي تمام شد شروع كردم به دعوت كردن ميهمانان براي صرف نهار ولي متاسفانه بيش از 18 نفر نتوانستم جمع كنم ناچارا آن ها را با خود به خانه بردم و ديدم دوستم نيز مثل من ناموفق بوده ايشان نيز در همين حدود مهمان دعوت كرده بود پس از پذيرايي از اين عزيزان ديدم هنوز نصف بيشتر آبگوشت باقي مانده است من پيشنهاد دادم كه به مسجد حضرت ولي عصر(عج ) برويم و تعدادي را با خود به نهار دعوت كنيم همين كار انجام گرفت من وقتي وارد مسجد شدم ديدم مرحوم حاج ولي عليزاده اعلام مي كند آنهايي كه نهار صرف نكرده اند بيايند به طرف شبستان پائين مسجد من آهسته به گوش حاج آقا عرض كردم كه نهار ما اضافه مانده است اگر امكان دارد چند نفري را من بمنزل ببرم ايشان نيز موافقت كردند و اعلام نمودند هر كسي كه آبگوشت ميخواهد پست سر فلاني به راه افتد نزديك به 70 نفري با من بطرف منزل حركت كرديم و وقتي با اين تعداد به خانه رسيديم دوستم از خوشحالي ميخواست بال در بياورد بالاخره پذيرايي از آنها نيز خاتمه يافت ولي هنوز مقدار زيادي آبگوشت مانده بود كه تصميم گرفتيم بقيه را بين همسايه ها تقسيم كنيم بدين ترتيب قصه آبگوشت تاسوعاي حسيني به پايان رسيد.
آقاي محمد شكوهي زنجاني از مبارزين دوران ستمشاهي نيز به سئوالات ما چنين پاسخ مي گويد.
ث لطفا بفرمائيد چه عوامل موثري در پيروزي انقلاب اسلامي نقش داشته اند
در پيروزي انقلاب اسلامي دو عامل اصلي تاثير زيادي داشت يكي نقش مردم و ديگري نقش رهبري انقلاب بود كه اين دو با هم توانست حركت انقلابي مردم را در مقابل رژيم ستم شاهي به پيروزي برساند البته حركت مردم در بهمن ماه 57 در واقع ادامه حركت هاي اسلامي مردم ايران در 15 خرداد سال 42 مي باشد . در آن زمان به علت دخالت آمريكا و ابرقدرتها اين حركت ابتر ماند ولي مثل يك آتش در زير خاكستر همچنان توسط گروههاي اسلامي و انقلابي آماده شعله ور شدن بود كه حركت امام (ره ) از نجف به كويت و تركيه و فرانسه و آمادگي مردم براي قيام و راهنمايي هاي علماي ديني در داخل كشور توانست اين حركت و قيام را به پيروزي برساند.
ث ارزيابي شما از تاثير انقلاب اسلامي و تاسيس نظام جمهوري اسلامي در تاريخ ايران منطقه و جهان چه مي باشد
پيروزي انقلاب اسلامي و تاسيس نظام جمهوري اسلامي در ايران توانست الگوئي بشود براي حركت هاي آزادي بخش و براي ملت هاي زير ستم و ملت هائي كه آمريكا و ابرقدرت ها را شكست ناپذير و به عنوان بت در مقابل خود مي ديدند به خصوص پس از تسخير لانه جاسوسي آمريكا توسط جوانان و دانشجويان كه اين حركت انقلابي يك حركت استثنايي و ابتكاري در تاريخ انقلابهاي دنيا شد به طوري كه امروزه پس از گذشت سي سال از پيروزي انقلاب اسلامي شاهد رشد و استقلال كشورهايي هستيم كه در دنيا نامي از آنها نبود مثل كشورهاي آمريكاي لاتين كشورهاي كوچك آفريقايي و اگر به نامه حضرت امام (ره ) به گورباچف هم توجه داشته باشيم مي بينيم امروز كشورهاي استقلال يافته در آسياي ميانه و فروپاشي شوروي سابق نتيجه پيام هاي بين المللي پيروزي انقلاب اسلامي و نظام جمهوري اسلامي بوده است .
با اين همه پس از سي سال كه از پيروزي انقلاب اسلامي كشورمان مي گذرد هنوز كشورهايي هستند كه در جهت توطئه عليه جمهوري اسلامي گام برمي دارند و حتي در اين راه سرمايه گذاري مي كنند و بودجه و اعتبار براي اين هجمه فرهنگي اختصاص مي دهند. خوشبختانه جوانان ايران اسلامي و انقلابي با داشتن آگاهي هاي سياسي و اجتماعي و اتحاد و هماهنگي با مسئولان كشور اين تهديدات دشمنان را به فرصت تبديل مي كنند. جوانان و ملت عزيز كشورمان بخوبي مي دانند كه تفرقه و عدم هماهنگي با پيشكسوتان انقلاب اسلامي و آنها كه دلسوزان انقلاب هستند خطر جدي براي استقلال كشورمان دارد لذا اگر اختلافي هم در انديشه ها داشته باشند اختلاف سليقه است و هنگام تهديد دشمنان به شدت در كنار هم قرار مي گيرد.
ث تهديدهايي كه در كمين انقلاب هستند و راههاي مقابله با آنها چيست
فراموشي گذشته و فاصله گرفتن از ارزشها و دستاوردهاي انقلاب اسلامي رفاه طلبي و غرق شدن در مظاهر دنيوي و مادي مي تواند براي انقلاب اسلامي خطر جدي محسوب شود. ايجاد فاصله طبقاتي و فراموش شدن پابرهنگان كه هميشه پشتيبان انقلاب اسلامي بوده اند مي تواند تهديدي براي ارزشهاي انقلاب باشد كه خوشبختانه رهبر معظم انقلاب اسلامي همواره در رهنمودهايشان به خصوص وقتي با جوانان و دانشجويان ديدار مي كنند اين تذكرات را ارائه مي دهند و در طول اين 30 سال هميشه از دولت هاي جمهوري اسلامي و اعضا هيئت دولت كه در جهت منافع مردم برنامه هاي انقلابي دارند حمايت هاي لازم از سوي بنيانگذار جمهوري اسلامي و همچنين مقام معظم رهبري بنحو شايسته اي انجام شده است .
دوري از تجملات اجتناب از كاهلي و سستي در سازندگي كشور تلاش شبانه روزي در جهت توسعه وپيشرفت هاي علمي و فني و فرهنگي كشور توجه به واقعيت ها و اينكه دشمنان از توسعه و پيشرفت كشورمان خوشحال نيستند و صيانت از دستاوردهاي انقلاب يك ضرورت است و مي تواند توطئه هاي دشمنان را خنثي كند.
آقاي شكوهي چنانچه خاطراتي از دوران پيروزي انقلاب اسلامي به ياد داريد براي خوانندگان ما بيان نماييد.
مردم شهر زنجان هم در آن روزهاي تاريخي همراه با ساير مردم استانهاي كشور در راه پيروزي انقلاب اسلامي مبارزه مي كردند از سال 56 تا بهمن 57 مساجد زنجان و خيابانهاي و محلات مختلف شهر مركز تجمع جوانان و مردم بود مسجد وليعصر(عج ) معروف به مسجد ملا مركز ثقل انقلابيون شهر بود و سپس محلات مختلف شهر مثل دباغها دروازه ارك خيابان فرمانداري (شهدا) محله دگرمان ارخي محله عباسقلي خان سبزه ميدان مسجد يري پائين خيابان امام و امامزاده سيدابراهيم (ع ) بود و هركدام با ابتكاراتي كه جوانان در جهت مبارزه با طرفداران رژيم انجام مي دادند انقلاب اسلامي را به پيروزي نزديك مي كردند در همين ايام تعدادي از مخالفان انقلاب و طرفداران رژيم ستمشاهي جهت سركوب انقلابيون به سراغ يكي از تيمسارهاي شاه كه زنجاني هم بود و سابقه سركوبي اش معروف بود رفتند و او را با خواهش و تمنا همراه نيروهاي گاردي به زنجان آوردند. اين فرمانده گاردي به همراه خود چندين كاميون نيروي گاردي هم به زنجان آورد و به مدت يك هفته در شهر جولان دادند و به سركوب جوانان و نيروهاي انقلابي پرداختند. آنها هركسي را كه در كوچه و خيابان ظاهر مي شدند به گلوله مي بستند و البته مبارزين سعي مي كردند از تيررس اين گاردي ها دور باشند و از يك نقطه ديگر شهر سردرآورده و آتش انقلاب را روشن نگهدارند. گاردي ها آشنايي چنداني به شهر زنجان نداشتند ولي خشونت به خرج مي دادند لذا در طول اين هفته دهها نفر مجروح و شهيد شدند. اما انقلاب از حركت نمي ايستاد و تيمسار زنجاني هم كه فرمانده گارد بود نتوانست جوانان مبارز شهر را آرام كند و از پيروزي نااميد نماند. يادم مي آيد كه دست خداوند يار مبارزين بود و انقلاب اسلامي پس از روزهايي به پيروزي رسيد و تيمسار فرمانده گاردي ها را نيروهاي مردمي دستگير و به شهرباني زنجان كه به دست نيروهاي انقلابي افتاده بود آوردند و وي را دادگاهي كردند و پس از محاكمه و اعترافاتش به قتل مردم و حمايت از رژيم شاه به مجازات رساندند.
وي از جمله سركوب گران انقلاب مردمي در شهرهاي مختلف كشور بود ولي اين بار خون بي گناهان همشهري هايش دامن او را گرفتار ساخت و تقاص همه جنايتهايش را در شهر خودش پس داد . مردم شهر زنجان به محض پيروزي انقلاب اسلامي در زنجان ساعت 11 شب 22 بهمن 57 در شهر راهپيمايي كردند و تعدادي از افسران شهرباني هم كه به نيروهاي مردمي پيوسته بودند در جلوي راهپيمايان از سبزه ميدان به طرف امامزاده سيدابراهيم (ع ) حركت كردند و با شعارهاي الله اكبر پيروزي انقلاب اسلامي را جشن گرفتند ياد شهيدان انقلاب اسلامي گرامي باد.
آقاي محمود مروج مدير كانون پرورشي و فكري كودكان و نوجوانان استان زنجان مي باشد كه در گفتگو با خبرنگار ما شركت كرد و به سئوالات مطروحه پاسخ گفت :
عوامل پيروزي انقلاب اسلامي را چه مي دانيد
براي پيروزي انقلاب اسلامي ايران عوامل متعددي را مي شود نام برد كه برخي از اين عوامل گويا و مشخص بوده و بارها عنوان شده است از جمله وحدت و رهبري انقلاب شكوهمند اسلامي بوده است بدون هيچ شك و شبهه اي انقلاب يك حركت مردمي و خواست اكثريت مردم ايران بوده و هست و اين خواست جمعي با وحدت كلمه و رهبري هوشمندانه به پيروزي رسيده است و هنوز هم با آن ويژگيها به راه خود ادامه مي دهد و اگر يكي از اين اركان و به اصطلاح مثلث پيروزي نبود هرگز خواست جمعي محقق نمي گرديد و انقلاب به مرحله پيروزي نمي رسيد. البته هر كدام از اين اركان پيروزي ويژگيهاي منحصر به فردي دارد كه توضيح و تبيين آن در اين مجال نمي گنجد در كنار موارد ذكر شده عوامل اثرگذار ديگري وجود دارد كه شايد خيلي به آن پرداخته نشده است و اهميت آن بطور شايسته در منظر افكار عمومي تبيين نگرديده است از جمله اتفاقات و تجارب تاريخي كشور عزيزمان ايران عامل دين و مذهب تحولات اجتماعي و فرهنگي مشكلات اقتصادي و...
يكي از ويژگيهاي اجتماعي و فرهنگي كه كشورمان را نسبت به كشورهاي اسلامي متمايز نموده است انديشه مبارزه با ظلم و بيدادگري است كه در مذهب شيعه و مكتب اهل بيت عصمت و طهارت (ع ) و بويژه در مدرسه جهاد و شهادت حضرت سيدالشهدا امام حسين (ع ) به آن تاكيد فراوان شده است و در واقع با اين بينش بشريت هرگز خود را در بن بست نخواهد ديد و مثال عيني آن را مي شود در اتفاقات روز جستجو كرد به طور نمونه جمعيت مسلمان نسبت به جمعيت كشورهاي عالم بسيار قابل توجه و اثرگذار است و از طرفي تدين و تعصب ديني همواره در اقوام و ملل مختلف ديني موج مي زند چقدر هزينه براي تربيت انديشمندان اسلامي و قرآني در مدارس و دانشگاههاي كشورهاي اسلامي هزينه مي شد و چقدر توليدات فرهنگي در جهان اسلام وجود دارد اما با اين اوصاف شاهد بوديم كه جهان اسلام با كوتاهي دولتمردان در مقابل صهيونيزم حركت اثرگذاري از خود نشان نداده چرا كه براي اينكه نتوانستند از ظرفيت هاي نهضت حضرت اباعبدالله الحسين (ع ) بهره مند شوند و در مقابل فلسطينيان مظلوم دانسته و ندانسته توانستند از مدرسه كربلا درس مقاومت و رهايي بگيرند مگر نه اين است كه امام حسين (ع ) فرموده اند اگر دين نداريد لااقل آزاده باشيد پس براي آزادگان غيرمسلمان نيز راه وجود دارد و اگر ايراني ها در رهايي و اهداف پيشگام بودند بخاطر تاسي از فرهنگ عاشورايي و روحيه ظلم ستيزي است . حال اگر به وضعيت اجتماعي و سياسي ملل مختلف از جمله مسلمانان توجه كنيم خيلي ها از وضع موجود ناراضي هستند و خيلي ها خون دل مي خورند اما نمي دانند چكار كنند و هرگز نمي توانند از حاكميت خروج كنند حتي مردم كشورهاي پيشرو اسلامي نيز به لحاظ فطري در اين خصوص مستاصلند. اگر مي گوييم « ان الحسين مصباح الهدي و سفينه النجات » با تعصب و تعارف صرف حرف نمي زنيم يك حقيقتي است كه طي زمانهاي متمادي بويژه عصر حاضر خودش را نشان مي دهد پس بنابراين تجربه يك ملت براي رسيدن به اهداف عالي خيلي مهم است اگرچه اتفاقات و رويدادها و مبارزات تاريخي ملت ايران بسيار سخت و گران بوده است اما گويي كلاس درسي بوده براي قله افتخار هرگونه تفكر و روش در اين عرصه به خدمت گرفته شد و در طول زمان كيفيت آن بر افكار عمومي مشخص شد و هر كدام از آنان پله اي شد براي رشد و توسعه اجتماعي ملت ايران براساس آموزه هاي ديني .
ث ارزيابي جنابعالي از تاثير انقلاب اسلامي و تاسيس نظام جمهوري اسلامي در ايران منطقه و جهان چه مي باشد
بدون ترديد شرايط جهان امروز با گسترش ارتباطات بگونه اي است كه هر حركتي ولو كوچك در عرصه جهاني موج ايجاد مي كند چه رسد به بزرگترين رويداد تاريخ كشورمان و انقلاب شكوهمند اسلامي ايران واقعيت اين است كه تاثيرات انقلاب اسلامي ايران روزبروز بيشتر و عميق تر مي شود از لحاظ داخلي مردم ايران نسبت به گذشته به بلوغ سياسي رسيده اند و نسل جوان بعد از انقلاب نيز به خودباوري كامل نائل شده است اين بدان معنا نيست كه ما ضعف نداريم و تمام مشكلاتمان رفع شده است بلكه زنجير خود كم بيني عمومي در مقابل بيگانگان گسسته شده است و يا به بيان ديگر رمز و راز عقب ماندگي و همچنين پيشرفت بر ملت ما آشكار گرديده است و حقيقتا شناخت وضعيت موجود و قله هاي ترقي و باوركردن به پيشرفت يكي از بزرگترين و مهمترين ركن تحولات اجتماعي و سياسي جهان امروز مي باشد بنابراين بعد از آن باور عزم عمومي و مفهوم خواستن شرط لازم براي رسيدن به آرمانهاي انقلاب و اهداف پيش بيني شده است كه همواره بايد مورد تحليل و تاكيد قرار گيرد و در كنار تاثيرات داخلي انقلاب اسلامي ايران تاثيرات منطقه اي و جهاني روزافزون آن قابل مشاهده است و اولين و شايد مهمترين تاثيرات جهاني انقلاب اسلامي برهم زدن و به هم ريختن معادلات و پيش بيني هاي سنتي جهان امروز در عرصه هاي سياسي اقتصادي اجتماعي و فرهنگي است خيلي از بزرگان و انديشمندان جهان غرب براساس تجارب علمي خود خط سيري براي منطقه خاورميانه و حتي كشورهاي مختلف كشيده بودند كه به سرانجام نرسيد خيلي از اهداف منطقه اي و يا فرامنطقه اي كه براساس اطلاعات و پيش بيني هاي علمي مبتني بر تحقيقات و پژوهش هاي نظري و ميداني صورت گرفته بود محقق نگرديده و بلكه تاثيرات معكوسي بوجود آمده و البته موج تاثيرات انقلاب اسلامي ايران به صورت مختلف در دنيا متبلور شده كه شايد دور از ذهن و لااقل براي اين زمان حاضر غير ملموس و غير مشهود باشد ولي آنچه كه تا بحال اتفاق افتاده است و جهانيان شاهد و ناظر آن هستند ارائه يك تفكر يك ايدئولوژي و يك روش حاكميتي متفاوت از روشهاي معمول و مرسوم قبل بوده است و اين موضوع جريان ساز است فرقي نمي كند در عرصه جهاني يا منطقه اي و در تمام شئونات اجتماعي سياسي اقتصادي فرهنگي و... باشد مهم تفكر جديدي است كه چشمان جهانيان را به خود جلب كرده است و هر روز ابعاد آن بيش از پيش آشكار مي شود و بيش از گذشته محكم استوار و اثرگذارتر مي شود. پس بنابراين چه طول تاريخ را سير كنيم و چه عرض تاريخ را مدنظر قرار دهيم انقلاب اسلامي ايران در گام نخست صرفا بخاطر اينكه ايده اي جديد است و روش زندگاني نويي را به دنيا معرفي كرده است مثل چشمه جوشان و بلكه همچون آتشفشان خروشان جهانيان را به حيرت و شگفتي واداشته است و در اين خصوص فرمايش امام راحل (ره ) كه فرمودند انقلاب ما انفجار نور است بسيار خردمندانه و هوشمندانه است و مصاديق آن بعد از 30 سال از عمر انقلاب باز نمايان مي شود.
ث همانطور كه اشاره داشتيد انقلاب اسلامي به لحاظ ويژگيها بنظر شما اكنون تهديداتي كه در كمين انقلاب است چه مي باشد و راههاي مقابله با آنرا چه مي دانيد
مهمترين تهديد انقلاب غفلت نخبگان و آحاد مردم نسبت به آنچه كه اتفاق افتاده است مي باشد و آنچه كه لازم و ضروري است حفظ و صيانت از داشته هاي خود است بنابراين فراموش كردن دستاوردها و آرمانها مهمترين خطري است كه انقلاب ما را تهديد مي كند و در واقع در تجارب تاريخي ملت ايران پيروزيها و ناكامي هاي زيادي وجود دارد و تحليل و آسيب شناسي هر كدام از آنها مي تواند دستاوردها و راهكارهاي مناسبي را در اختيار ما بگذارد كه بخشي از آن آسيب ها متوجه نخبگان فرهيختگان و حاكميت بوده و بخش مهمي از آن مربوط به آحاد مردم و شناخت و عزم عمومي در مسائل پيش آمده در تمام شئونات فردي و اجتماعي مي باشد بنابراين تهديدات در اشكال مختلف مي تواند خود را نشان دهد از جمله مشكلات سياسي اجتماعي فرهنگي و اقتصادي كه در اين مجال به مهمترين آنها اشاره مي گردد : صدمه بر اتحاد ملي و ايجاد تفرقه در صفوف مختلف و نخبگان جامعه به طوري كه اهداف كوتاه مدت و يا بلندمدت و آرمانهاي انقلاب و كشور تحت الشعاع برخي از سليقه ها و يا تحولات قرار گيرد و در نهايت استفاده از تمام ظرفيت ها و امكانات بويژه نيروي انساني فرهيخته دلسوز و متعهد بجاي اينكه روشها و برنامه ها به چالش كشيده شود به جابجايي اهداف منجر شود و يا آرمانها كم رنگ و سست گردد تضعيف اسلاميت و يا مردم سالاري نظام و پيروي از نسخه هاي معمول و سنتي و غربي كه هركدام از آن نسخه ها يا اسلاميت نظام را ناديده مي انگارد و يا مردم سالاري نظام را نشانه مي رود و راه صحيح تقويت مفهوم جمهوري اسلامي به معناي واقعي آن است . البته صرف نظر از مباحث فلسفي و مباني نظري همانطوريكه قبلا به آن اشاره شده است . الگوي جديدي كه دنياي امروز را به چالش كشانده است « جمهوري اسلامي » است .
اگر الگوي جديد معرفي شده به دنيا كارايي لازم را نداشته باشد از درجه ارزشي بدست آورده ساقط مي شود بنابر اين مي طلبد كه هر روز برنامه ها و مديريت ها كاراتر از گذشته واثرگذارتر از پيش باشد. هم در بخش نظري و نظريه پردازي بايد نقصان ها برطرف گرديده ودر بعضي موارد مدلهاي جديدي تعريف شود و هم در بخش اجرا و اقدام بهره وري تعريف و پيگيري گردد.
در ادامه گفتگوها پاي صحبت سرهنگ سيد وجيه الله موسوي معاونت اجتماعي فرماندهي انتظامي استان زنجان نشستيم كه به سئوالات ما اينگونه پاسخ مي دهد.
ث جناب سرهنگ بعنوان اولين سئوال بفرمائيد بنظر شما چه عواملي در پيروزي انقلاب اسلامي موثر بود
عوامل بسيار زيادي در پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي موثر بود كه به برخي از آنها اشاره مي كنم يكي از عوامل موثر در پيروزي انقلاب اسلامي وجود با بركت رهبري انقلاب بود كه با قدرت نفوذ معنوي و شناخت كامل از دشمن با ژرف بيني و بصيرت و تدبير تصميمات مناسبي را اتخاذ و با درايت و رهبري بي نظير نهضت اسلامي را تشكيل دادند عامل ديگر اين پيروزي مشيت الهي بود چرا كه ما با اتكال به خداوند توانستيم در اين نهضت پيروز شويم و با قدرت طبيعي نمي توانستيم در مقابل قدرتهاي بزرگي همانند آمريكا و شاه خائن با آن تجهيزات و ابزاري كه داشتند بايستيم و بر آنها غلبه كنيم .
اسلام خواهي و ساده زيستي مردم را نيز مي توان از عوامل ديگر پيروزي انقلاب اسلامي برشمرد. وقتي مردم به اسلام روي آوردند توانستند كارهاي بزرگي انجام دهند و جامعه را متحول نمايند. عادت كردن به ساده زيستي و عدم تعلق به مال و منال و جاه و مقام باعث گرديد مردم بدون خوف و هراس در مقابل باطل ايستادگي كند و از حق خود دفاع كنند.
وحدت اقشار مردم اعتماد به نفس و نفي خودباختگي را نيز مي توان از عوامل پيروزي انقلاب اسلامي ذكر كرد چرا كه مردم با اجتماعات معنوي و وحدت كلمه توانستند تحول بزرگي را ايجاد كنند و با دست خالي بر رژيم منحوس پهلوي پيروز شوند.
ث به نظر شما پيروزي انقلاب اسلامي و تاسيس نظام جمهوري اسلامي چه تاثيري در تاريخ ايران منطقه و جهان داشت
آثار و پيامدهاي انقلاب اسلامي را مي توان به دو گروه فردي و اجتماعي و در دو سطح داخلي و خارجي دسته بندي كرد. بعد فردي (فكري و رفتاري ) به علت پيچيدگي خيلي سخت مي توان آنها را تحليل نمود علي ايحال در بعد سياسي و اجتماعي در داخل كشور به پيامدهاي ذيل مي توان اشاره نمود : 1 ـ سقوط رژيم پهلوي و استقرار حكومت اسلامي با راي مردم . 2 ـ در بعد خارجي مي توان به بيداري و احساس هويت و افتخار در مسلمانان جهان و تجديد حيات و رشد نهضت هاي آزاديبخش حمايت حقيقي از آرمان فلسطين و برهم خوردن توازن قوا در خاورميانه به نفع كشورهاي اسلامي و به ضرر رژيم اشغالگر قدس و شكستن ابهت ابرقدرت ها و... اشاره كرد.
3 ـ الگوي عملي حكومت اسلامي بنا به اظهار شخصيت هاي برجسته كشورهاي مختلف جهان 4 ـ بيداري اميد و اعتماد به نفس مسلمانان
ث امروز تهديدهاي بسياري در كمين انقلاب قرار دارد بنظر شما براي مقابله با اين تهديدات بايد چه برنامه ريزي كنيم
با عنايت به كلام استاد مطهري آفات و تهديدات انقلابها را مي توان نفوذ انديشه هاي بيگانه دانست كه يكي از طريق دشمنان به قصد ضربه زدن به نهضت و ديگري از طريق دوستان و پيرواني صورت مي گيرد كه بعلت عدم آشنايي درست با مكتب مجذوب نظرات و انديشه هاي بيگانه مي شوند. رخنه فرصت طلبان نيز از جمله آفات و تهديدات است يعني هر نهضتي كه به بار مي نشيند سر و كله افراد فرصت طلب پيدا مي شود و تدريجا سعي مي كنند انقلابيون مومن و فداكار را از ميدان به در كنند تغيير انديشه ها از ديگر آفات است اين آفت از نوع تغيير در معني و جهت انديشه هايي است كه در مسير نيست و حاصلي جز تفرقه تشتت و پراكندگي نخواهد داشت .
و اما براي مقابله با آسيب ها و تهديدات اقداماتي همچون مجهز شدن به شناخت مطلوب از انديشه هاي اسلامي به روش علمي و موثر حركت در مسير تعادل بدور از هرگونه افراط و تفريط شناخت دشمنان و مخالفان بنابه تاكيد قرآن هوشياري مسلمانان در شناخت دشمنان خود و حفظ انگيزه الهي و وحدت حفظ نيت الهي كه جز تكاليف مسلمانان در اين حركت بزرگ اجتماعي است بسيار نقش آفرين و ضروري است .
ث رواج رفاه طلبي و فاصله گرفتن از ارزشها و دستاوردهاي ارزشمند انقلاب اسلامي يكي از آسيب هاي مهم انقلاب به شمار مي رود بنظر حضرتعالي براي مقابله با اين آسيب ها بايد چگونه عمل كرد
بنظر بنده بايد براي صحت و سلامت اين بناي نوپاي اسلامي و حركت روبه رشد انقلاب اسلامي ضمن هوشياري بايد رهنمودهاي رهبر حكيم فرزانه را با دقت گوش و عمل كنيم و از دستاوردهاي انقلاب اسلامي حفاظت كرده تا رخنه اي در پيكره نظام جمهوري اسلامي پديد نيايد آسيب هاي انقلاب اسلامي و تهديدات را به مردم شناسانده و آنان را آگاه كنيم از اختلاف و تفرقه و بي تفاوتي سياسي خودباختگي در مقابل فرهنگ غرب بپرهيزيم .
از انحراف ارزشهاي اسلامي و اخلاقي جلوگيري كنيم از قرار گرفتن سرمايه داران در مناصب كليدي كشور جلوگيري كنيم چرا كه بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي ايران فرمودند « ثروتمندان هرگز بخاطر تمكين مالي خود نبايد در حكومت حكمرانان واداره كنندگان كشور اسلامي نفوذ كنند »
ث براي خنثي كردن توطئه هاي دشمنان و صيانت از منافع ملي چه برنامه هايي را بايد مدنظر قرار داد
با الهام گرفتن از قرآن و تعاليم ائمه و با ارائه ارزشهاي والاي الهي كه ريشه در فطرت انسانها دارد حكومت اسلامي را در كشورمان تقويت و پشتيباني نمائيم و الگوي عملي اسلامي را به جهان صادر كنيم نقش اميد آفريني در ملت هاي مسلمان و افزايش اعتماد به نفس در آنان را بخوبي ايفا نموده و توانائيهاي ارزشمند انقلاب اسلامي را به جهان اسلامي نشان داده و اميد و تحرك را در آنان جهت ايجاد تحول عميق فكري و فرهنگي اسلام ناب محمدي (ص ) زنده نمائيم . با تبعيت از ولايت فقيه نيز مي توان اهداف و آرمانهاي الهي انقلاب اسلامي را كوشاتر از قبل دنبال و پيگيري نموده و توطئه هاي دشمنان را خنثي نمود.
دكتر رئوفي نژاد استاندار زنجان : سه ركن اصلي و مهم انقلاب ايدئولوژي رهبري و مردم نقش اساسي در پيروزي انقلاب اسلامي داشتند
با ترويج فرهنگ بسيجي و ساده زيستن معرفي الگوهاي موفق انسانهاي ارزشي سوق دادن برنامه هاي صدا و سيما به سوي ساده زيستي پرهيز مسئولان از هرگونه تجمل گرايي ايجاد فرهنگ تقدم منافع ملي بر منافع شخصي و احيا فريضه امر به معروف و نهي از منكر مي توان از رفاه طلبي جلوگيري و از ارزشها و دستاوردهاي نظام حفاظت كرد
آقاي شكوهي زنجاني از مبارزان دوران انقلاب : فراموشي گذشته و فاصله گرفتن از ارزشها و دستاوردهاي انقلاب رفاه طلبي و غرق شدن در مظاهر دنيوي و مادي مي تواند براي انقلاب اسلامي خطر جدي محسوب شود
از سال 56 تا بهمن 57 مساجد زنجان و خيابانها و محلات مختلف شهر مركز تجمع جوانان و مردم بود و مسجد وليعصر(عج ) معروف به « مسجد ملا » مركز ثقل انقلابيون شهر بود
آقاي مروج مدير كانون پرورشي و فكري كودكان و نوجوانان استان زنجان :
موج تاثيرات انقلاب اسلامي ايران به صورت مختلف در دنيا متبلور شده كه شايد دور از ذهن و لااقل براي اين زمان حاضر غيرملموس و غيرمشهود باشد ولي آنچه كه تابحال اتفاق افتاده است و جهانيان شاهد و ناظر آن هستند ارائه يك تفكر يك ايدئولوژي ويك روش حاكميتي متفاوت از روشهاي معمول و مرسوم قبل بوده است .
فراموش كردن دستاوردها و آرمانها مهمترين خطري است كه انقلاب اسلامي را تهديد مي كند
سرهنگ موسوي معاونت اجتماعي فرماندهي انتظامي استان زنجان :
مشيت الهي رهبري بي نظير و با قدرت نفوذ معنوي و وحدت مردم از عوامل موثر در پيروزي انقلاب اسلامي بود
براي مقابله با تهديدات و آسيب ها بايد ضمن شناخت مطلوب انديشه هاي اسلامي در برابر دشمنان هوشيار بوده و با پرهيز از هرگونه تفرقه در جهت وحدت و همدلي تلاش كنيم

سه|ا|شنبه|ا|29|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1403]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن