تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بزرگ ترين مصيبت ها، نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821261994




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مقررات و ضوابط شبكه هاي اطلاع رساني رايانه اي


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری ورزش ایران: مقررات و ضوابط شبكه هاي اطلاع رساني رايانه اي
مصوب چهارصد و هشتاد و هشتمين جلسه مورخ 15/08/1380 شوراي عالي انقلاب فرهنگي

پيرو تصويب و ابلاغ سياستهاى كلى شبكه‏هاى اطلاع رسانى رايانه‏اى از سوى رهبر معظم انقلاب اسلامى (نامه‏هاى شماره 1033/1 مورخ 80/03/09 و شماره 1072/1 مورخ 80/03/13 دفتر مقام معظم رهبرى)، شورايعالى انقلاب فرهنگى مقررات و ضوابط شبكه‏هاى اطلاع رسانى رايانه‏اى را به اين شرح تصويب كرد:

مقدمه:

به منظور انتظام امور و فعاليتهاى اطلاع رسانى و توسعه خدمات دسترسى به اينترنت در كشور، مقررات و ضوابط شبكه‏هاى اطلاع رسانى رايانه‏اى با مدنظر قرار دادن نكات اساسى ذيل تنظيم شده است:

1- حق دسترسى آزاد مردم به اطلاعات و دانش

2- مسؤوليت مدنى و حقوقى افراد در قبال فعاليتهاى خود

3- رعايت حقوق اجتماعى و صيانت فرهنگى و فنى كشور در اين قلمرو

4- ايجاد حداكثر سهولت در ارائه خدمات اطلاع رسانى و اينترنت به عموم مردم

الف. آيين‏نامه نحوه اخذ مجوز و ضوابط فنى نقطه تماس بين‏المللى

1- ايجاد نقطه تماس بين‏المللى. (ACCES SERVICE PROVIDER - A.S.P )در انحصار دولت مى‏باشد و ارائه مجوز به دستگاههاى ذى‏ربط توسط شورايعالى اطلاع رسانى صورت مى‏گيرد.

2- دستگاههاى اجرايى دولتى براى سرمايه‏گذارى جهت ايجاد نقطه تماس بين المللى، به طور مستقل از شبكه مخابرات كشور، لازم است گزارش توجيهى فرهنگى، علمى - فنى و اقتصادى مربوط را با امضاى بالاترين مقام اجرايى به تأييد سازمان مديريت و برنامه‏ريزى كشور برسانند. تصويب نهايى به عهده شورايعالى اطلاع رسانى مى‏باشد.

3- دستگاه اجرايى يك نسخه از درخواست خود را همراه با توجيه فنى به وزارت پست و تلگراف و تلفن تحويل مى‏دهد. اين درخواست همراه با گزارش بررسى فنى وزارت مذكور شامل توان علمى و فنى درخواست كننده، بررسى فركانسى و ساير امور فنى و مهندسى براى تصويب نهايى به شورايعالى اطلاع رسانى ارسال مى‏شود. اين شورا ظرف مدت يك ماه پس از دريافت نظرات وزارت اطلاعات و وزارت پست و تلگراف و تلفن اعلام نظر خواهد نمود.

تبصره: سازمان صدا و سيما صرفا براى وظيفه پخش برنامه‏هاى راديويى و تلويزيونى خود

از شبكه اينترنت، نياز به مجوز از شورايعالى اطلاع رسانى ندارد ولى براى ارائه ساير خدمات اينترنتى موظف به اخذ مجوزهاى اين مصوبه مى‏باشد.

4- وزارت پست و تلگراف و تلفن موظف است در اسرع وقت كليه مشخصات امكانات فنى را كه طبق ماده 3 از درخواست كنندگان دريافت نموده، در اختيار وزارت اطلاعات قرار دهد.

وزارت اطلاعات نيز موظف است ضمن بررسى‏هاى لازم فنى - حفاظتى، در زمانبندى مقرر، پيشنهادهاى اصلاحى را براى منظور نمودن توسط متقاضى، با هماهنگى وزارت پست و تلگراف و تلفن در مدت زمان حداكثر يك ماه اعلام نمايد. در صورت عدم اعلام، مشخصات امكانات مزبور تأييد شده تلقى خواهد شد.

5- هر دستگاه اجرايى كه مجوز برقرارى تماس بين‏المللى را اخذ مى‏نمايد صرفا مجاز به ارائه خدمات در محدوده وظايف قانونى و تشكيلات مصوب خود مى‏باشد. در صورت عدم رعايت اين امر، پس از تذكر كتبى وزارت پست و تلگراف و تلفن، براى لغو مجوز اقدام خواهد شد.

6- كليه ايجاد كنندگان نقطه تماس بين‏المللى (از جمله شركت مخابرات ايران)موظف مى‏باشند تا امكانات فنى لازم در حفاظت و كنترل متمركز از شبكه‏هاى مزبور، به شرح ذيل را فراهم آورند:

الف - سيستم پالايش (Filtering )مناسب به منظور ممانعت از دسترسى به پايگاههاى ممنوع اخلاقى و سياسى و حذف ورودى‏هاى (Port )غيرمطلوب.

تعيين ضوابط پالايش (Filtering )توسط كميسيون راهبردى شورايعالى اطلاع‏رسانى صورت خواهد گرفت.

ب - سيستم بارو (Firewall )مناسب به منظور صيانت شبكه‏ها از تخريب، فريب و سرقت اطلاعات.

ج - دايركننده نقطه تماس بين‏المللى اينترنتى موظف است بانك فعاليتهاى اينترنتى كاربران خود را قابل دسترسى وزارت پست و تلگراف و تلفن قرار دهد تا براساس ضوابط و مصوبات شورايعالى امنيت ملى با حكم قاضى ذى‏ربط حسب درخواست در اختيار وزارت اطلاعات قرار گيرد.

د - امكان جلوگيرى از برقرارى ارتباطات غيرمتعارف، نظير ارتباطات غيرمتقارن و ارتباطات غيرمستقيم در موارد غيرمجاز (پيشكار - Proxy Server)

7- به منظور صيانت از شبكه اطلاع رسانى ملى، وزارت پست و تلگراف و تلفن موظف است تمهيداتى را فراهم آورد تا ارتباطات بين كاربران در داخل كشور حتى الامكان از طريق شبكه مازه (Back Bone) داخل كشور صورت پذيرد.

8- دارندگان مجوز تنها مى‏توانند خدماتى را ارائه نمايند كه در مجوز ذكر شده است و تخطى از اين امر تخلف محسوب مى‏شود.

9- دارندگان مجوز نقطه تماس بين‏المللى موظف به رعايت كليه ضوابط مندرج در اين آيين‏نامه و قوانين و مقررات جارى كشور مى‏باشند و در صورت تخلف از آن در مرحله اول تذكر و در مرحله دوم قطع موقت (حداكثر يك هفته)صورت مى‏گيرد و در صورت تكرار ضمن قطع ارتباط، با تأييد شوراى عالى اطلاع رسانى و كميسيون ذى‏ربط آن براى رسيدگى به جرائم، به مراجع ذى‏ربط معرفى مى‏شوند.

10- دستگاههاى دولتى كه بدون اخذ مجوز اقدام به ايجاد نقطه تماس بين‏المللى كرده‏اند موظف مى‏باشند حداكثر ظرف يك ماه پس از ابلاغ اين آيين‏نامه براى درخواست مجوز اقدام نمايند وگرنه براساس ماده 9با آنان عمل خواهد شد.

تبصره: شركتهاى بخش خصوصى كه تاكنون نسبت به ايجاد نقطه تماس بين‏المللى اقدام كرده‏اند لازم است ظرف مدت 6ماه پس از ابلاغ اين آيين‏نامه نسبت به جمع آورى تأسيسات يا واگذارى به بخش‏هاى دولتى اقدام نمايند.

11- نظارت بر حسن اجراى عملكرد نقاط تماس به عهده وزارت پست و تلگراف و تلفن مى‏باشد.

12- وزارت پست و تلگراف و تلفن گزارش عملكرد اين آيين‏نامه را هر 6ماه يك بار براى بررسى در شورايعالى اطلاع‏رسانى ارائه مى‏دهد.

ب. آيين‏نامه واحدهاى ارائه كننده خدمات اطلاع رسانى و اينترنت رسا (ISP)

1- تعريف رسا(ISP)

شركت‏ها يا مؤسسات ارائه كننده خدمات اطلاع رسانى و اينترنتى، رسا يا (Internet Service Provider ISP ) خوانده مى‏شوند.

اينترنت از پيوند تعداد بى‏شمارى شبكه‏هاى ارتباطى كامپيوترى كوچك و بزرگ كه حاوى اطلاعات متنوع مى‏باشد تشكيل مى‏شود. يك فرد متصل به شبكه اطلاع رسانى و اينترنت تنها مشاهده گر و مرورگر اينترنت نمى‏باشد بلكه جزئى از اين شبكه بوده و مى‏تواند با آن تبادل اطلاعات نمايد. يك رسا يا ISPاتصال به شبكه اطلاع رسانى و اينترنت را فراهم مى‏آورد و جزء ضرورى دسترسى و اتصال افراد به شبكه اينترنت مى‏باشد.

2- حدود فعاليت ارائه كننده خدمات اطلاع‏رسانى و اينترنت رسا (ISP)به شرح ذيل مى‏باشد:

2-1- شركت‏ها يا مؤسسات ارائه كننده خدمات اطلاع رسانى و اينترنت رسا (ISP)تحت ضوابط و قوانين مشخص شده در كشور فعاليت مى‏نمايند و مى‏توانند هم مستقلا و هم در ارتباط با شبكه اينترنت به فرآورى اطلاعات پرداخته و به كاربران خود عرضه نمايند.

2-2- ارائه مجموعه خدمات ارزش افزوده بر خط (on -line) و برون خط (off-line) براى كاربران خود.

2-3- فراهم آورنده دسترسى و همچنين تهيه و فرآورى محتوى براى كاربران خود.

2-4-انجام انواع فعاليتها براى آشنا نمودن كاربران در استفاده بهينه از شبكه اطلاع‏رسانى و اينترنت.

2-5- فراهم سازى خدمات، تهيه، توليد، توزيع يا ارائه اطلاعات براى كاربران مربوط.

3- ارائه كننده خدمات اطلاع رسانى و اينترنت رسا (ISP)با رعايت شرايط زير مجاز به فعاليت مى‏باشند:

3-1- تهيه و نصب تجهيزات لازم به منظور برقرارى ارتباطات و تبادل اطلاعات كاربران از قبيل شبكه داخلى (Locl Area Network - LAN) ،خطوط تلفن، رهياب ( router ) ، مودم، حافظه‏هاى پست الكترونيك، DNSو... به عهده رسا (ISP)مى‏باشد.

3-2- تهيه و بكارگيرى تجهيزات مورد نياز در شبكه خود، براساس استانداردهاى اعلام

شده از طرف وزارت پست و تلگراف و تلفن.

4- هر رسا (ISP)براى ارائه خدمات تلفنى صوتى - آوانت (VOIP)لازم است مجوز مربوط را طبق ضوابط قانونى از وزارت پست و تلگراف و تلفن كسب نمايد. اين امر، ارتباط كامپيوتر با كامپيوتر(گپ - chat )را شامل نمى‏شود.

5- ارائه كننده خدمات اطلاع رسانى و اينترنت رسا (ISP)مكلف به رعايت شرايط و ضوابط فنى زير مى‏باشند:

5-1- اشخاص حقوقى و شركتهاى ثبت شده در ايران مى‏توانند متقاضى كسب مجوز رسا (ISP)باشند.

5-2- لازم است مدير اين مؤسسات و شركتها داراى شرايط زير باشد:

5-2-1- تابعيت ايران و پايبندى و التزام عملى به قانون اساسى جمهورى اسلامى ايران

5-2-2- متدين به يكى از اديان الهى و رسمى مندرج در قانون اساسى جمهورى اسلامى ايران.

5-2-3- داراى صلاحيت علمى درحد حداقل مدرك كارشناسى با 25سال سن

عدم اشتهار به فساد اخلاقى و سابقه محكوميت كيفرى براساس موازين اسلامى (كه موجب محروميت از حقوق اجتماعى باشد).

-5-2-4- عدم عضويت در گروهكهاى ضدانقلاب و غيرقانونى و هوادارى از آنها (افرادى كه به جرم اعمال‏ضدانقلابى و يا عليه امنيت داخلى و خارجى، در دادگاههاى انقلاب اسلامى محكوميت يافته‏اند و همچنين كسانى كه عليه نظام جمهورى اسلامى فعاليت و يا تبليغ‏داشته‏اند نمى‏توانند مديريت مؤسسات و شركتهاى رسا (ISP)را بعهده بگيرند.)

5-3- شركت رسا (ISP)داراى مسؤوليت قانونى بوده و نسبت به كليه ضوابط و تعهدات زير پاسخگو مى‏باشد:

5-3-1-مؤسسات و شركتهاى رسا (ISP)و كاربران براى محتوايى كه خود بر روى شبكه عرضه مى‏نمايند طبق اين آيين‏نامه مسؤول و پاسخگو مى‏باشند.

تبصره: ارائه خدمات دسترسى به منابع اطلاعات، مشمول اين بند نمى‏باشد.

5-3-2- مسؤوليت رعايت قوانين مالكيت معنوى و حق تأليف و تصنيف به عهده ارائه كننده اطلاعات در شبكه مى‏باشد.

5-3-3- امكان و اعمال برقرارى پالايه (filter)در شبكه رسا (ISP)بايد فراهم باشد. ضوابط و مصاديق موارد پالايش (filtering) توسط شورايعالى اطلاع‏رسانى تصويب و اعلام مى‏شود.

5-3-4- مسؤوليت رسا (ISP)در مورد دسترسى به اطلاعات عرضه شده توسط ديگران محدود به ايجاد امكان و اعمال برقرارى پالايه در شبكه خواهد بود.

5-3-5- هر رسا(ISP)موظف است اطلاعات كلى كاربران و IPهاى مربوط را ثبت و يك نسخه از آن را نيز به وزارت پست و تلگراف و تلفن اعلام نمايد.

5-3-6- به منظور پاسخگو بودن قانونى و حفظ حقوق افراد در مقابل اقدامات انجام شده خود، رسا (ISP)مجاز به عقد قرارداد اشتراك با افرادى است كه به سن قانونى انجام معاملات حقوقى رسيده باشند.

5-3-7- رسا (ISP)حق واگذارى امتياز بهره‏بردارى بدون هماهنگى و تأييد وزارت پست و تلگراف و تلفن را ندارد.

5-3-8- بكارگيرى هرگونه رمز براى تبادل اطلاعات مستلزم كسب موافقت مراجع مربوط و ثبت مشخصات، الگوريتم و كليد رمز مربوط و همچنين مشخصات متقاضى در دبيرخانه شوراى عالى اطلاع رسانى (يا مرجعى كه معرفى مى‏نمايد)مى‏باشد و در غير اين صورت ممنوع مى‏باشد.

5-3-9- رسا (ISP)موظف است خدمات مورد درخواست كاربر را با كيفيت مطلوب و براساس يك موافقت نامه كيفيت خدمات (Service Level Agreement - SLA)به كاربر ارائه نمايد. وزارت پست و تلگراف و تلفن به طور دوره‏اى براساس ارزيابى كيفيت ارائه خدمات مؤسسات رسا (ISP)به كاربران، نسبت به رتبه بندى رساها (ISP) اقدام و آن را به اطلاع عموم مى‏رساند.

تبصره: شركت‏هاى مخابرات نيز موظف هستند درخصوص خدماتى كه به مؤسسات رسا (ISP)ارائه مى‏كنند رعايت كيفيت مطلوب را نموده و براساس موافقت نامه كيفيت خدمات (SLA)عمل نمايند.

5-3-10- رسا (ISP)موظف است حتى المقدور تمهيدات فنى لازم براى حفظ حقوق كاربران و جلوگيرى از حمله به كامپيوترهاى آنها را فراهم آورد.

5-3-11- رسا (ISP)موظف است براساس دستورالعملهاى صادره از سوى وزارت پست و تلگراف و تلفن عمل نموده و مواردى كه مربوط به حقوق كاربران مى‏باشد را به اطلاع آنها برساند.

5-3-12- رسا (ISP)موظف است اطلاعات مربوط به نحوه حفاظت از حريم خصوصى اطلاعات و ارتباطات افراد در شبكه خود را در اختيار كاربران قرار دهد.

5-3-13- رسا (ISP)در ارائه خدمات خود به كاربران موظف به رعايت قوانين مخابراتى كشور مى‏باشد.

5-3-14- رسا (ISP)براى تأمين ارتباط اينترنت بين‏المللى خود فقط از طريق نقاط تماس بين‏المللى مجاز (ASP)يا مخابرات كشور مجاز مى‏باشد.

5-3-15- حريم اطلاعات خصوصى كاربران از مصونيت برخوردار بوده و هرگونه دسترسى غيرقانونى توسط رساها و هر مرجع ديگر به فعاليتهاى اينترنتى كاربران ممنوع مى‏باشد.

5-3-16- رسا (ISP) موظف است بانك فعاليتهاى اينترنتى كاربران خود را مطابق ضوابط مصوب كميسيون راهبردى قابل دسترسى وزارت پست و تلگراف و تلفن قرار دهد.

6- توليد و عرضه موارد زير توسط رساها (ISP)و كاربران ممنوع مى‏باشد:

6-1- نشر مطالب الحادى و مخالف موازين اسلامى

6-2- اهانت به دين اسلام و مقدسات آن

6-3- ضديت با قانون اساسى و هرگونه مطلبى كه استقلال و تماميت ارضى كشور را خدشه‏دار كند

6-4- اهانت به رهبرى و مراجع مسلّم تقليد

6-5- تحريف يا تحقير مقدسات دينى، احكام مسلّم اسلام، ارزشهاى انقلاب اسلامى و مبانى تفكر سياسى امام خمينى (ره)

6-6- اخلال در وحدت و وفاق ملّى

6-7- القاء بدبينى و نااميدى در مردم نسبت به مشروعيت و كارآمدى نظام اسلامى

6-8- اشاعه و تبليغ گروهها و احزاب غيرقانونى

6-9- انتشار اسناد و اطلاعات طبقه بندى شده دولتى و امور مربوط به مسائل امنيتى، نظامى و انتظامى

6-10- اشاعه فحشاء و منكرات و انتشار عكسها و تصاوير و مطالب خلاف اخلاق و عفت عمومى

6-11- رويج مصرف سيگار و مواد مخدّر

6-12- ايراد افترا به مقامات و هريك از افراد كشور و توهين به اشخاص حقيقى و حقوقى

6-13- افشاء روابط خصوصى افراد و تجاوز به حريم اطلاعات شخصى آنان

6-14- انتشار اطلاعات حاوى كليدهاى رمز بانكهاى اطلاعاتى، نرم افزارهاى خاص، صندوقهاى پست الكترونيكى و يا روش شكستن آنها

6-15- فعاليت‏هاى تجارى و مالى غيرقانونى و غيرمجاز از طريق شبكه اطلاع رسانى و اينترنت از قبيل جعل، اختلاس، قمار و...

6-17- خريد، فروش و تبليغات در شبكه اطلاع رسانى و اينترنت از كليه كالاهايى كه منع قانونى دارند.

6-18- هرگونه نفوذ غيرمجاز به مراكز دارنده اطلاعات خصوصى و محرمانه و تلاش در جهت شكستن قفل رمز سيستم‏ها

6-19- هرگونه حمله به مراكز اطلاع رسانى و اينترنتى ديگران براى از كار انداختن و يا كاهش كارآيى آنها

6-20- هرگونه تلاش براى انجام شنود و بررسى بسته‏هاى اطلاعاتى در حال گذر در شبكه كه به ديگران تعلق دارد.

6-21- ايجاد هرگونه شبكه و برنامه راديويى و تلويزيونى بدون هدايت و نظارت سازمان صدا و سيما

7- نحوه صدور مجوز:

7-1- بررسى تقاضا و صدور مجوز براساس اين آيين نامه توسط وزارت پست و تلگراف و تلفن صورت مى‏گيرد.

7-2- تعيين صلاحيت حفاظتى متقاضيان طى استعلام رسمى از مراجع ذى‏صلاح (وزارت اطلاعات، دادگسترى و نيروى انتظامى) صورت خواهد گرفت و چنانچه ظرف‏يك ماه اعلام نظر نكنند به منزله موافقت تلقى مى‏شود. (براى دستگاههاى دولتى نياز نمى‏باشد).

7-3- ارائه انواع خدمات بر روى شبكه اطلاع رسانى كه طبق مقررات كشور نياز به مجوز خاص ديگرى دارد منوط به كسب مجوز مربوط از دستگاه مسؤول خواهد بود. اين دستگاهها ضمن نظارت، موارد تخلف را به وزارت پست و تلگراف و تلفن اعلام مى‏كنند.

7-4- كليه دستگاههاى دولتى و نهادهاى عمومى در ارائه خدمات اطلاع رسانى و اينترنتى موظفند در محدوده وظائف و مأموريت سازمانى خود فعاليت نمايند.

8- نحوه نظارت:

مسؤوليت نظارت بر حسن اجراى اين آيين نامه برعهده وزارت پست و تلگراف و تلفن خواهد بود و اين وزارت به طور دوره‏اى و موردى گزارش نظارت بر اجراى اين آيين‏نامه را به كميسيون راهبردى اعلام مى‏نمايد.

9- در صورت تخطى از موارد مندرج در اين مصوبه، مجازات‏هاى اعمال شده شامل تذكر، قطع موقت مجوز، لغو پروانه و طرح در دادگاهها و محاكم قانونى بسته به نوع تخلف براساس قوانين و ضوابط ذى‏ربط برعهده كميسيون راهبردى مى‏باشد كه براساس گزارش نظارتى وزارت پست و تلگراف و تلفن بررسى و اعلام نظر مى‏نمايد.

10- نظر كميسيون راهبردى لازم الاجراء و قطعى است، ليكن مانع شكايت و اقامه دعوى افراد ذينفع در محاكم نخواهد بود.

11- رساها موظفند از كاربران خود براساس مندرجات اين آيين‏نامه‏تعهدنامه رعايت ضوابط اخذ نمايند.

ج. آيين‏نامه دفاتر خدمات حضورى اينترنت (Coffeenet )

1- دفتر خدمات دسترسى حضورى به شبكه‏هاى اطلاع‏رسانى و اينترنت (Coffeenet) محلى براى دسترسى حضورى مشتريان و كاربران به شبكه اطلاع رسانى )اينترنت واينترانت( مى‏باشد.

2- اين دفاتر، ضمن رعايت ضوابط مندرج در اين آيين‏نامه، واحد صنفى محسوب مى‏شوند و مشمول قانون نظام صنفى بوده و مجوز لازم توسط اتحاديه صنفى صادر مى‏شود.

تبصره - اتحاديه صنفى بايد تصوير مجوز صادره را همزمان با تحويل به متقاضى به وزارت پست و تلگراف و تلفن نيز ارسال نمايد.

3- اشخاص متقاضى بايد داراى شرايط عمومى ذيل باشند:

1- تابعيت جمهورى اسلامى ايران

2- اعتقاد به دين مبين اسلام و يا يكى از اديان شناخته شده در قانون اساسى جمهورى اسلامى ايران

3- پايبندى به قانون اساسى جمهورى اسلامى ايران

4- عدم اشتهار به فساد اخلاقى و نداشتن سوء پيشينه كيفرى و عدم اعتياد به مواد مخدر

5- داشتن برگه پايان خدمت و يا معافيت دائم از خدمت نظام وظيفه براى آقايان

6- متأهل با داشتن حداقل 30سال سن

3-1- اين محل بايد در معرض ديد و نظارت عمومى باشد و رعايت ضوابط اماكن عمومى الزامى مى‏باشد.

3-2- ارتباط اينترنتى اين دفاتر فقط از طريق مؤسسات و شركتهاى رسا (ISP)مجاز مى‏باشد.

3-3- ارائه خدمات ارتباطى ديگر مثل تلفن اينترنتى - آوانت( (VOIPمستلزم كسب مجوز مربوط مى‏باشد.

3-4- رعايت ضوابط مندرج در ماده 6آيين‏نامه مؤسسات و شركتهاى رسا (ISP)الزامى‏است.

تبصره: آيين‏نامه اجرايى اين ماده توسط اتحاديه صنفى تهيه و به تصويب كميسيون راهبردى شورايعالى اطلاع‏رسانى مى‏رسد.

4- نام و نشانى كامل و شماره تلفن و نمابر، رايانامه (Email)و شماره پروانه كسب بايد در سربرگهاى دفتر خدمات درج بوده و پروانه كسب و مرجع خط ارتباطى از رسا (ISP)مربوط به صاحب مجوز، هر يك به طور جداگانه در منظر عموم در دفتر نصب شود.

5- به منظور پاسخگو بودن قانونى و حفظ حقوق افراد در مقابل اقدامات انجام شده خود، مشخصات هويتى، آدرس كاربر، ساعت شروع و خاتمه كار كاربر و IPتخصيصى را در دفتر روزانه ثبت و در صورتحساب كاربر نيز ذكر نمايد.

6- دفاتر و كاربران براى محتوايى كه خود توليد و عرضه مى‏نمايند مطابق مقررات و ضوابط قانونى موجود كشور از جمله رعايت قوانين و مقررات حق مالكيت معنوى، مسؤول و پاسخگو مى‏باشند.

7- توليد و عرضه موارد زير توسط شبكه‏هاى انتقال اطلاعات رايانه‏اى ممنوع مى‏باشد:

7-1- نشر مطالب الحادى و مخالف موازين اسلامى

7-2- اهانت به دين اسلام و مقدسات آن

7-3- ضديت با قانون اساسى و هرگونه مطلبى كه استقلال و تماميت ارضى كشور را خدشه‏دار كند

7-4- اهانت به رهبرى و مراجع مسلّم تقليد

7-5- تحريف يا تحقير مقدسات دينى، احكام مسلّم اسلام، ارزشهاى انقلاب اسلامى و مبانى تفكر سياسى امام خمينى)ره(

7-6- اخلال در وحدت و وفاق ملّى

7-7- القاء بدبينى و نااميدى در مردم نسبت به مشروعيت و كارآمدى نظام اسلامى

7-8- اشاعه و تبليغ گروهها و احزاب غيرقانونى

7-9- انتشار اسناد و اطلاعات طبقه بندى شده دولتى و امور مربوط به مسائل امنيتى، نظامى و انتظامى

7-10- اشاعه فحشاء و منكرات و انتشار عكسها و تصاوير و مطالب خلاف اخلاق و عفت عمومى.

7-11- ترويج ترور، خشونت و آموزش ساخت مواد تخريبى از قبيل مواد محترقه و يا منفجره

7-12- ترويج مصرف مواد مخدّر

7-13- ايجاد هرگونه شبكه و برنامه راديويى و تلويزيونى بدون هدايت و نظارت سازمان صدا و سيما

7-14- ايراد افترا به مقامات و هريك از افراد كشور و توهين به اشخاص حقيقى و حقوقى

7-15- افشاء روابط خصوصى افراد و تجاوز به حريم اطلاعات شخصى آنان

7-16- انتشار اطلاعات حاوى كليدهاى رمز بانكهاى اطلاعاتى، نرم افزارهاى خاص، صندوقهاى پست الكترونيكى و يا روش شكستن آنها

7-17- فعاليت‏هاى تجارى و مالى غيرقانونى و غيرمجاز از طريق شبكه اطلاع‏رسانى و اينترنت از قبيل جعل، اختلاس، قمار و...

7-18- خريد، فروش و تبليغات در شبكه اطلاع رسانى و اينترنت از كليه كالاهايى كه منع قانونى دارند.

7-19- هرگونه نفوذ غيرمجاز به مراكز دارنده اطلاعات خصوصى و محرمانه و تلاش براى شكستن قفل رمز سيستم‏ها

7-20- هرگونه حمله به مراكز اطلاع رسانى و اينترنتى ديگران براى از كار انداختن و يا كاهش كارآيى آنها

7-21- هرگونه تلاش براى شنود و بررسى بسته‏هاى اطلاعاتى در حال گذر در شبكه كه به ديگران تعلق دارد.

7-22- ترويج مصرف سيگار

8- كميسيون راهبردى شورايعالى اطلاع رسانى در استان تهران و كميته‏هاى استانى در استانها متشكل از مدير امور ديتا شركت مخابرات استان، نماينده اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامى استان، نماينده دادگسترى استان، نماينده اتحاديه صنفى، نماينده صدا و سيماى استان، زير نظر شركت مخابرات استان بر گردش كار اين دفاتر نظارت داشته و در صورت تخلف از مفاد اين آيين نامه به نحو ذيل اقدام مى‏شود. نحوه اقدام در ساير زمينه‏ها مطابق قانون و مقررات نظام صنفى مى‏باشد.

با اعلام وزارت پست و تلگراف و تلفن، اتحاديه صنفى نسبت به لغو موقت پروانه ظرف مدت 48ساعت اقدام و دفتر تعطيل مى‏شود و اتحاديه موظف است پس از رفع

تخلف، ظرف مدت 48ساعت اجازه ادامه كار دفتر را صادر نمايد. در صورت تعلل اتحاديه صنفى، وزارت پست و تلگراف و تلفن مستقيما از طريق قوه قضائيه اقدام مى‏نمايد.

تبصره :1چنانچه تخلف ازموارد بند يك تا سيزده ماده 7اين آيين‏نامه باشد براى بار اول، به مدت سه ماه پروانه فعاليت لغو موقت مى‏شود و با كسب ضمانت عدم تخلف مجدد ازصاحب پروانه، لغو موقت پروانه ملغى مى‏شود و براى تخلف بار دوم، پروانه به طور دائم لغو مى‏شود و فرد حقيقى و حقوقى صاحب پروانه، مجاز به دريافت پروانه جديد در سراسر كشور نخواهد بود.

تبصره :2چنانچه تخلف از موارد بند چهارده تا بيست و دو ماده 7 اين آيين نامه باشد براى بار اول كتبا به صاحب پروانه تذكر داده مى‏شود، بار دوم، پروانه به مدت يك ماه لغو موقت و با رفع تخلف و اخذ تعهد عدم تخلف از صاحب پروانه، لغو موقت پروانه ملغى مى‏شود، براى تخلف بار سوم، پروانه به مدت 6ماه لغو مجدد و براى تخلف بار چهارم، پروانه به طور دائم لغو مى‏شود و فرد حقيقى و حقوقى صاحب پروانه مجاز به دريافت پروانه جديد در سراسر كشور نخواهد بود.

تبصره :3نظر كميسيون راهبردى و كميته‏هاى استانى درخصوص جرايم و مجازاتهاى فوق، لازم‏الاجرا و قطعى است لكن مانع شكايت و اقامه دعوى افراد ذى‏نفع در محاكم نخواهد بود.

9- از تاريخ تصويب اين آيين‏نامه كليه دفاتر موجود در تهران و شهرستانها موظفند حداكثر ظرف مدت دو ماه نسبت به تقاضاى اخذ مجوز لازم مطابق مفاد اين آيين‏نامه اقدام نمايند.

10- تا تأسيس اتحاديه دفاتر خدمات حضورى اينترنت، متقاضيان به اتحاديه همگن كه وزارت بازرگانى معرفى مى‏نمايد مراجعه خواهند نمود.

لينك ثابت || اضافه شده توسط آرش كريم بيگي|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلي || آرش كريم بيگي

| More

براي عضويت در خبرنامه روزانه ايستنا؛ نشاني پست الكترونيكي خود را در فرم زير وارد نماييد. پس از آن به صورت خودكار ايميلي به نشاني شما ارسال ميشود، براي تكميل عضويت خود و تاييد صحت نشاني پست الكترونيك وارد شده، مي بايست بر روي لينكي كه در اين ايميل برايتان ارسال شده كليك نماييد. پس از آن پيامي مبني بر تكميل عضويت شما در خبرنامه روزانه ايستنا نمايش داده ميشود.

ictna/BHwZen_US

ثبت نام

9333 1

نام:

پست الكترونيك:

وبسايت:

نظر شما:

پيش نمايش ارسال

سه|ا|شنبه|ا|20|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری ورزش ایران]
[مشاهده در: www.peonews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 98]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن