تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):حق، سنگين و تلخ است و باطل، سبك و شيرين و بسا خواهش و هوا و هوسى كه لحظه اى بيش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821096588




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

*18 مكاني ديدني كه مي‌توان در سال ‌2012 از آنها بازديد كرد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: *18 مكاني ديدني كه مي‌توان در سال ‌2012 از آنها بازديد كرد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: ميراث فرهنگي

18 مكان زيبا در كشورهاي مختلف جهان كه در سال 2012 بايد ديد كدامند؟

خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در گزارشي به معرفي 18 محوطه تاريخي و طبيعي كه مي‌توان در سال 2012 آنها را ديد، مي‌پردازد.

از بين 18 محوطه تاريخي و طبيعي كه در اين گزارش به آنها پرداخته شده، 13 محوطه تاريخي و پنج محوطه طبيعي هستند كه عبارتند از:

*** «صخره‌هاي بزرگ مرجاني» در «استراليا»

«صخره‌هاي بزرگ مرجاني» كه در شرق كشور «استراليا» و در اقيانوس «آرام» قرار گرفته‌اند، بزرگترين صخره‌هاي مرجاني جهان هستند كه از آنها به عنوان يكي از با ارزشمندترين محوطه‌هاي طبيعي در خطر جهان نيز نام برده مي‌شود.

اين مجموعه بزرگ، شامل بيش از 3000 صخره و 900 جزيره است كه به صورت نواري در درياي «كورال» در شرق ايالت «كويينزلند» كشيده شده‌اند و در مجموع با بيش از 30 هكتار مساحت، 2600 كيلومتر طول دارند.

بيشتر مساحت اين مجموعه در قالب يك پارك ملّي دريايي كه از سوي دولت استراليا حفاظت شده و در سال 1981 در فهرست ميراث جهاني سازمان «يونسكو» نيز به ثبت رسيده، ميزبان هزاران گردشگر از سرتاسر جهان است كه بخش اعظم آنها گردشگران غواص هستند.

شهرهاي «كَنز» و «مِكاي» از شهرهايي هستند كه براي ديدن صخره‌هاي مرجاني كه بستر مناسبي براي توليد مثل «نهنگهاي كوهان‌دار» و تغذيه آبزياني مانند «داگونگ» و «لاك پشت» را فراهم مي‌كنند، مورد استفاده گردشگران قرار مي‌گيرند.

***جزيره زيباي «سانتوريني» در «يونان»

اين جزيره از شمالي‌ترين بخش گروه جزاير «سيسلادس» بوده و در حدود 72 كيلومتر مربع مساحت دارد.

يكي از جذابترين مناطق اين جزيره را آتشفشان خاموش آن مي‌دانند. در حال حاضر گردشگران مي‌توانند با عبور از راههاي تنگ و باريك بر جاي مانده از شيارهاي آتشفشاني لذتي هميشگي را همراه با احساس قدم نهادن روي گدازه‌هاي جاري شده از دل اقيانوس تجربه كنند.

***«اهرام ثلاثه» در «مصر»

مجموعه «اهرام ثلاثه» يا «اهرام جيزه» كه در سال 1979 در فهرست ميراث جهاني سازمان «يونسكو» به ثبت رسيده، در حاشيه شمالي شهر «قاهره»، پايتخت «مصر» واقع شده‌اند.

هرم بزرگ «جيزه» يا مقبره فرعون «خوفو» بزرگترين هرم در مجموعه اهرام ثلاثه و تنها بازمانده عجايب هفت‌گانه جهان باستان محسوب مي‌شود.

قدمت اهرام ثلاثه به سلسله چهارم فراعنه تمدن مصر باستان مي‌رسد و مساحت كل منطقه تاريخي جيزه نيز در حدود هشت كيلومتر مربع است.

سه هرم اصلي اين مجموعه «خوفو»، «خفره» و «منكور» بوده و علاوه بر آنها چندين هرم كوچكتر، مجسمه ابوالهول و كشتي بزرگ مصري متعلق به 2500 سال پيش از ميلاد مسيح (ع) نيز در منطقه جيزه قرار دارند.

اين هرم‌ها كه قدمتي در حدود 4500 سال دارند، با رمز و راز و علوم پنهاني در ارتباط بوده و نمادهاي حكمت ازلي، سرزمين مصر، پايداري ابدي و فنون جادوگري بوده‌اند و اهرام ثلاثه نيز نقطه اوجي در تكامل شيوه معماري مقبره‌هاي مصريان باستان هستند.

نخستين هرم بزرگ را دومين فرعون از سلسه سوم فراعنه بنام «جوزر» بر پا كرد و اين سنت تا سلسه هجدهم ادامه يافت. بعد از آن تا بيست و پنجمين فرعون ديگر هرمي ساخته نشد.

«اهرام ثلاثه» مقصد نخست گردشگري مصر بوده و از چند سال قبل پروژه ارتقاء سيستم امنيتي و امكانات رفاهي منطقه «جيزه» آغاز شده و فاز اول آن در سال ‌2008 به بهره‌برداري ‌رسيد.

***«تخت‌جمشيد» در «ايران»

«تخت جمشيد» يا «پارسه» در «ايران»، يكي از شهرهاي تاريخي ايران است كه طي ساليان پيوسته، پايتخت مجلل و تشريفاتي امپراطوري هخامنشيان بوده‌ است.

در اين شهر تاريخي، مجموعه كاخ‌هايي به نام تخت جمشيد وجود دارند كه در دوران زمامداري «داريوش بزرگ»، «خشايارشا» و «اردشير اول» بنا شده‌اند و به مدت نيم قرن، محلي براي برگزاري مراسم آييني و جشن‌ها بويژه «جشن نوروز» بوده‌ است.

بنيانگذار تخت جمشيد داريوش بزرگ بود، البته پس از او پسرش خشايار و نوه‌اش اردشير اول با گسترش اين مجموعه به بزرگي آن افزودند.

بسياري از اطلاعات موجود كه در مورد تاريخ هخامنشيان و فرهنگ آنها در دسترس است به خاطر سنگ‌نوشته‌هايي است كه در اين كاخ‌ها و بر روي ديواره‌ها و لوحه‌هاي آن حكاكي شده است.

تخت جمشيد در جريان حمله «اسكندر مقدوني» در سال 330 پيش از ميلاد مسيح (ع) ، به آتش كشيده شد كه در جريان آن، بخش عظيمي از فرهنگ و هنر هخامنشي نابود شد.

«تخت جمشيد» در سال 1979 در فهرست ميراث جهاني سازمان «يونسكو» به ثبت رسيده است.

*** آبشار «ويكتوريا» در «زيمبابوه» و «زامبيا»

آبشار «ويكتوريا» در «زيمبابوه» و «زامبيا» به عنوان بزرگترين آبشار جهان با 1700 متر عرض، در مرز دو كشور و در كنار پارك ملي «زامبزي» كه صدها گونه‌ جانوري و گياهي را در خود جاي داده، واقع شده است.

از مدت‌ها قبل با به‌كارگيري چند فروند هليكوپتر، امكان تماشاي اين آبشار از فاصله نزديك توسط گردشگران فراهم شده است. البته گردشگران علاوه بر آبشار ويكتوريا كه 1700 متر عرض دارد مي‌توانند از پارك ملي زامبزي را به مساحت 56هزار هكتار كه صدها گونه‌ي جانوري و گياهي را در خود جاي داده ديدن كنند.

از سوي ديگر مسيرهاي ويژهاي براي طبيعت‌گرداني كه از دوچرخه استفاده مي‌كنند، ايجاد شده و محدوديتهايي نيز براي استفاده از وسايل نقليه موتوري در اين مناطق اعمال شده، اين در حالي است كه ايستگاه‌هايي تحت عنوان «ايستگاه دوچرخه» نيز در مناطق حفاظ‌ت‌شده ايجاد شده كه در آنها به طور رايگان دوچرخه در اختيار گردشگران قرار مي‌گيرد.

***پارك ملي «گرند كنيون» در «آمريكا»

پارك ملي «گرند كنيون» در يك تنگه رنگارنگ بريده شده در ايالت «آريزونا» كشور «آمريكا» واقع شده است.

اين پارك ملي 4927 كيلومتر مربع وسعت دارد و در سال 2006 تعداد بازديد كنندگان پارك بيش از چهار ميليون نفر بوده‌اند.

در دوران پيش از تاريخ، ساكنان بومي آمريكا اين منطقه را با ساخت زيست‌گاه در دره و غارهاي آن آباد كردند. از «گارسيا لوپر ده كاردناس» اسپانيايي به‌عنوان نخستين اروپايي كه اين دره بزرگ را ديده، ياد مي‌شود.

البته بخش زيادي از شهرت گرند كنيون به دليل يكي از درههاي آن و پل مشهور نعل اسبي آن با 1200 متر ارتفاع از سطح زمين است.

ديواره‌ها و كف اين پل از شيشه‌اي 40 ميليون دلاري به ضخامت 10 سانتي متر ساخته شده و اين پل مي تواند هفت تن وزن را تحمل كند و در آن واحد 800 نفر با متوس وزن 80 كيلوگرم مي توانند بر روي آن راه بروند.

***محوطه طبيعي «پاموكاله» در «تركيه»

محوطه طبيعي «پاموككالا» در غرب فلات «آناتولي» كشور «تركيه» كه از آن به عنوان «پنبه‌ قلعه» و «قلعه سفيد» نيز نامبرده مي‌شود وداراي چندين آبگير با آبگرم طبيعي با آبهاي مملو از آهك است كه در سال‌هاي اخير به يكي از مقاصد برتر گردشگري تركيه تبديل شده است.

اين محل داراي سنگ آهك متخلخل تراورتن است و آب روان باعث ته‌نشين شدن كاني‌هاي كربناتي به صورت ايوان‌هاي مطبق در اين ناحيه شده‌است.

پاموكاله در منطقه درياي «اژه» و دره رودخانه «مندرس» واقع شده‌ و با داشتن آب‌وهوايي معتدل، داراي 17 چشمه آب گرم است.

***«پترا» در «اردن»

شهر تاريخي «پترا» در اردن كه به تازگي بقاياي يك قصر 2000 ساله در آن كشف شد، متعلق به دوران پيش از تاريخ بوده و يكي از عجايب هفت‌گانه‌ي جهان از نگاه مردم دنياي مدرن به شمار مي‌رود.

اين شهر در سال 1812 ميلادي توسط يك باستان‌شناس سوييسي كشف شد و در سال‌هاي دور بخشي از شهر باستاني «ناباتايان» محسوب مي‌شده است.

پترا در گذشته، در تقاطع راه‌هاي اصلي كاروان‌هايي كه از درياي سرخ عبور مي‌كرده‌اند، قرار داشته است. اين راه‌هاي اصلي، كشورهاي عربي مصر و سوريه را به هم متصل مي‌كردند.

معبد باستاني پترا يك اثر تاريخي نيمه‌كاره است كه در صخره‌اي بزرگ ساخته شده و داخل آن مملو از دالان‌ها و دهليزهاي اسرارآميز است.

شهر تاريخي پترا يكي از مشهورترين بناهاي جهان محسوب مي‌شود و به‌دليل استفاده از نوع خاصي از معماري با تلفيق معماري سنتي شرقي و معماري يوناني، در سال 1985 ميلادي در فهرست ميراث جهاني سازمان «يونسكو» ثبت شده است.

***شهر تاريخي «آنگكر» در «كامبوج»

شهر تاريخي «آنگكر» در كامبوج يكي از مجموعه‌هاي تاريخي ارزشمند جهان محسوب شده و در سال 1992 به عنوان تنها محوطه‌ي تاريخي كامبوج در فهرست ميراث جهاني سازمان «يونسكو» به ثبت رسيد.

معبد «آنگكور وات» با قدمتي در حدود هشت قرن بعنوان بخش اصلي اين شهرميراثي از امپراتوران «خمر» است كه 145 مايلي شمال غربي «پنوم پن»، پايتخت كامبوج، واقع شده است.

اين شهر تاريخي كه از آن به‌عنوان بزرگ‌ترين منطقه‌ي شهري تاريخي جهان نام برده مي‌شود، بين قرن‌هاي نهم تا چهاردهم ميلادي پايه‌گذاري شده است. «آنگكر» كه از آن همواره به‌عنوان يكي از شاهكارهاي هنر و معماري ياد مي‌شود، با استفاده از سنگ‌هاي عظيم حجاري‌شده احداث شده است و بعد از گذشت چند قرن از احداث آن، رازهاي زيادي درباره‌ي نحوه‌ي ساخت اين شهر كشف‌نشده باقي مانده‌اند.

شهر تاريخي آنگكر از سال‌ها پيش يكي از محوطه‌هاي تاريخي مورد علاقه‌ي باستان‌شناسان جهان، به ويژه باستان‌شناسان استراليايي بوده است.

كاوش براي كشف قسمت‌هاي مختلف اين شهر از حدود دهه‌ي 50 ميلادي آغاز شده و در هر فصل از كاوش‌ها نيز بخش‌ جديدي به اين شهر افزوده شده، اين در حالي است كه طبق عكس‌هايي كه توسط ماهواره‌هاي سازمان ناسا از شهر آنگكر تهيه شده‌اند، اين شهر حدود 1200 مايل مربع وسعت دارد، درحالي‌كه اكنون فقط حدود 385 مايل مربع از ويرانه‌هاي اين شهر كشف شده است.

***«ديوار چين» در «چين»

ديوار چين يكي از عجايب هفت‌گانه جهان شمرده مي‌شود، به لحاظ زمان ساخت، طولاني‌ترين و بزرگترين مهندسي تدافعي نظامي در در دنياي باستان است.

تاريخ ساخت ديوار چين كه در نقشه جغرافيايي چين 7000 كيلومتر امتداد يافته، به قرن نهم قبل از ميلاد مسيح (ع) باز مي‌گردد.

در آن سالها، حكومت وقت چين براي جلوگيري از حملات مليت‌هاي شمالي، برجهاي آتش براي خبررساني و يا قلعه‌هاي مرزي براي حصول اطلاعات دشمن را در ارتباط با ديوار و بر روي آن ايجاد كرد.

ديواري كه اكنون مردم مشاهده مي‌كنند، ديوار متعلق به سلسله «مينگ» به طول 7300 كيلومتر است كه گردشگران چيني و خارجي از پيمودن ديوار احساس افتخار مي‌كنند و حتا سران بسياري كشورهاي خارجي نيز فرصت ديدار از اين اثر بزرگ را از دست نمي‌دهند.

ديوار چين كه يكي از عجايب هفت‌گانه‌ي جهان و از بزرگترين بناهاي تاريخي دنيا محسوب مي‌شود، در سال 1987 در فهرست ميراث جهاني سازمان «يونسكو» به ثبت رسيده است.

***شهر تاريخي «اور» در «عراق»

شهر تاريخي «اور» در جنوب «عراق» كه قدمت آن در حدود 8000 سال تخمين زده مي‌شود، در سال‌هاي دور پايتخت مردم تمدن سومر بوده و تا پيش از حمله‌ي اسكندر مقدوني، يكي از زيباترين و بزرگترين شهر‌هاي جهان باستان بوده است.

اين شهر كه زيگورات آن شهرت جهاني دارد، در كنار مسير قبلي رود فرات (يكي از دو رود اصلي منطقه‌ بين‌النهرين) قرار داشته و به همين دليل، برخي باستان‌شناسان و محققان اين شهر را محل پيدايش شهر‌نشيني مي‌دانند.

در اين شرايط با استقرار آرامش در عراق، دولت اين كشور تلاش‌هاي زيادي را در راستاي تبديل كردن عراق به يك مقصد جهاني گردشگري انجام داده و از سوي ديگر قصد دارد شرايط لازم را براي ثبت شهر تاريخي اور در فهرست ميراث جهاني سازمان «يونسكو» را فراهم كند.

***«چغازنبيل» در «ايران»

«چغازنبيل» در جنوب غربي «ايران» عبادتگاهي باستاني ‌است كه در زمان عيلامي‌ها و در حدود سال 1250 پيش از ميلاد مسيح (ع) ساخته شده ‌است.

اين اثر تاريخي در ابتدا 52 متر ارتفاع داشته و پنج طبقه احداث شد ولي حالا با گذشت هزاران سال، ارتفاع آن به 25 متر رسيده و تنها دو طبقه و نيم از آن باقي مانده ‌است.

اين عبادتگاه توسط «اونتاش ناپيريش»، پادشاه بزرگ عيلام باستان، ساخته شده‌ و در حمله سپاه خونريز «آشور بانيپال» ويران گرديد.

اين اثر تاريخي براي قرنها در زير خاك به شكل زنبيلي واژگون مدفون بود تا اينكه توسط «رومن گيرشمن» فرانسوي خاكبرداري شد.

«چغازنبيل» در سال 1979 در فهرست ميراث جهاني سازمان «يونسكو» به ثبت رسيده است.

***«تاج‌محل» در «هند»

بناي تاريخي «تاج‌محل» در «هند» در قرن هفدهم ميلادي به ‌دستور يكي از پادشاه‌هاي مغول بنام شاه‌جهان براي اثبات علاقه‌اي او به همسرش در مدت 22 سال ساخته شده است.

اين بنا كه در شمال شهر «آگرا» در منطقه‌ي «گوجرات» و در 400 كيلومتري دهلي‌نو ـ پايتخت هند ـ واقع است، نمايي از سنگ مرمر سفيد دارد و طبق بررسي‌هاي باستان‌شناسان با استفاده از 20 هزار قطعه‌سنگ مرمر روي سكويي عظيم از مرمر بنا شده است.

نماي اين بناي تاريخي كه جاذبه نخست گردشگري هند بوده و سالانه ميزبان ميليونها گردشگر است، در سال‌هاي اخير به دليل آلودگي‌هاي محيطي ناشي از فعاليت‌هاي معادن منطقه‌ي گوجرات، صدمه ديده و رنگ آن از سفيد به زرد متمايل و ترك‌هايي نيز در آن ايجاد شده است.

***«استنهنج» در «انگليس»

بناي تاريخي «استنهنج» در كشور اروپايي انگليس طي دهه‌هاي اخير به يك از مكان‌هاي رمزآلود جهان تبديل شده، طبق افسانه‌ها توسط شيطان و با استفاده از سنگ‌هايي كه از زني در ايرلند خريده بود، ساخته شده است. همچنين براساس داستاني ديگر، اين بنا توسط جادوگري به‌نام «مرلين» كه مشهورترين جادوگر در اساطير انگليسي است، ساخته شده است.

در اين شرايط طي سالهاي اخير پنج تئوري درباره اين بناي تاريخي چند هزار ساله كه سالانه به طور متوسط ميزبان درحدود 800 هزار گردشگر است ارائه شده كه براساس تئوري نخست، اين بناي تاريخي يك معبد بوده و از آن به عنوان محلي براي عبادت و يا قرباني كردن حيوانات و انسانها استفاده مي‌شده، براساس تئوري دوم، استنهنج مكاني براي شفا گرفتن بيماران بوده، براساس تئوري سوم، اين بناي تاريخي يك آرامگاه خانوادگي و يا مقبره يك پادشاه بوده، استنهنج در سال‌هاي دور مكان ويژه‌ا‌ي براي تجمع اشراف بوده و در نهايت براساس تئوري پنجم، كاربري اين بناي تاريخي بيان روزهاي هفته، ماه‌ها و فصول بوده و از آن به عنوان يك تقويم استفاده مي‌شده است.

***شهر تاريخي «صنعا» در «يمن»

شهر تاريخي صنعا روي يك دره‌ي كوهستاني كه در ارتفاع 2200 متري از سطح دريا قرار دارد، واقع شده و از حدود 25 قرن پيش، محل زندگي مردم منطقه بوده است.

اكنون بيشتر از 2500 سال است كه شهر صنعا محل زيست مردم بوده و در قرن‌هاي هفتم و هشتم ميلادي، يكي از مراكز اصلي ترويج اسلام محسوب مي‌شده است.

وجود 103 مسجد، 14 گرمابه و بيش از 6000 خانه‌ي تاريخي كه همه‌ي آن‌ها قدمتي بيش از 900 سال دارند و آثاري از هنرمندان اسلامي را در خود جاي داده‌اند، نشان از پيشينه‌ي غني مذهبي و سياسي اين شهر تاريخي دارد.

در اين شهر تاريخي، خانه‌هاي چندطبقه‌ي فراواني وجود دارند كه برخي از آن‌ها روي ناهمواري‌هاي طبيعي اين شهر احداث شده‌اند كه اين امر، بر زيبايي‌ها و جذابيت‌هاي شهر تاريخي صنعا افزوده است.

بخش تاريخي صنعا به دليل داشتن بيش از 6000 بناي تاريخي در سال 1986 ميلادي در فهرست ميراث جهاني سازمان «يونسكو» به ثبت رسيد.

***شهر تاريخي «بابل» در «عراق»

شهر تاريخي بابل در «عراق» كه در سال‌هاي حكومت بخت‌النصر دوم بين سال‌هاي 630 تا 562 پيش از ميلاد مسيح (ع) و همزمان با احداث يكي از عجايب هفت‌گانه‌ي جهان باستان ـ باغ‌هاي معلق بابل ـ توسعه يافت و در فاصله‌ي 90 كيلومتري شهر بغداد قرار دارد.

شهر تاريخي بابل با 4000 سال قدمت در دهه‌هاي اخير، شرايط متفاوتي را تجربه كرده است. در سال‌هاي نخستين ديكتاتوري صدام در عراق، اين شهر به‌شكل كامل مرمت و به يكي از قطب‌هاي گردشگري عراق تبديل شد و حتا صدام يكي از كاخ‌هاي خود را بر فراز تپه‌اي در نزديكي اين شهر بنا كرد.

شهر تاريخي بابل در سال‌هاي دور يكي از شهرهاي زيباي منطقه‌ي بين‌النهرين بوده و مي‌توان آثاري از ستون‌هاي مرمري تمدن يونان باستان و مجسمه‌هاي ساخته‌شده از سنگ آهك تمدن مصر باستان را در آن مشاهده كرد، بناهايي تاريخي را مانند «برج بابل»، «كاخ بخت‌النصر دوم» و «زيگورات» اين شهر و صدها اثر تاريخي ديگر را درخود جاي داده است.

***موزه «واتيكان» در «رم»

موزه «واتيكان» در كشور زيباي «واتيكان» در شهر «رم» ، پايتخت «ايتاليا»، يكي از غني‌ترين و زيباترين موزه‌هاي جهان است كه در سال 1506 ميلادي توسط پاپ «ژوليوس دوم» بنيان نهاده شد.

اين موزه كه آثار هنري تاريخي بي‌نظيري را كه مرتبط با مسيحيت و مذهب كاتوليك را در خود جاي داده، سالانه پذيراي در حدود چهار ميليون بازديد كننده‌ است.

بازديد از اين موزه در آخرين يكشنبه هر ماه، رايگان بوده و صف مردمي كه خواهان بازديد از موزه واتيكان در آخرين يكشنبه هرماه هستند، به حدي طولاني مي‌شود كه از چندين خيابان مي‌گذرد.

موزه‌ واتيكان از بخش‌هاي متنوعي تشكيل شده و آثاري از تمدن‌هاي مختلف را در بر مي‌گيرد.

اين موزه همچنين دربرگيرنده مجموعه مختلفي از پرده‌هاي منقوش و قاليچه‌نماهايي از قرن پانزدهم و هفدهم و همچنين مجموعه‌اي از نقشه‌ها و نقاشي‌هاي مختلف ايتاليا است.

بخش تاريخي موزه واتيكان نيز در سال 1973 پايه‌گذاري شد، دربرگيرنده مجموعه‌اي از پرتره‌هاي و اشياء سپاه نظامي پاپي و همچنين اشيايي براي مراسم و تشريفات خاص است كه ديگر استفاده نمي‌شود.

اين موزه كه آثاري از «داوينچي» ، ‌«رافائل»‌ و «كاراواجيو» نيز در آن به نمايش در آمده، يكي از مقاصد گردشگري واتيكان محسوب مي‌شود.

***كاخ «الحمرا» در «اسپانيا»

كاخ تاريخي «الحمرا» در «اسپانيا» كه سالانه ميزبان ميليونها گردشگر است، يكي از بناهاي تاريخي ثبت‌شده‌ي اين كشور در فهرست ميراث جهاني سازمان «يونسكو» بوده و در منطقه‌ زيباي «گرانادا» واقع شده است.

اين اثر تاريخي بر فراز يك تپه ساخته شده و از بخش‌هاي مختلفي از جمله كاخ، قلعه، مسجد، حمام و باغي زيبا تشكيل شده است و از آن مي‌توان به‌عنوان يكي از شاهكارهاي معماري اسلامي نام برد. البته با پايان يافتن حكومت مسلمانان بر منطقه‌ي گرانادا در سال ‌1492، صدمه‌هاي زيادي به الحمرا وارد شد.

تا سال ‌1960 ميلادي آشيانه عقاب در دست نيروهاي آمريكايي قرار داشت تا اينكه در نهايت به استان بايرن آلمان بازپس داده شد و به يك مقصد گردشگري تبديل شد.

انتهاي پيام

يکشنبه|ا|18|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 188]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن