تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آگاه باشيد كه دانش آينده، اخبار گذشته و درمان دردهايتان و نظم ميان شما در قرآن است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821238050




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ردپای هخامنشیان در چین پیدا شد


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: جام جم آنلاین: مدت.هاست كپی چینی تولیدات مختلف، از وسایل برقی گرفته تا انواع خشكبار، بازار ایران را فتح كرده است؛ اما این بار چینی.ها اثری را در حوزه باستان.شناسی رو كرده.اند كه با سایر تولیدات آنها فرق دارد؛ «نسخه چینی منشور كوروش».


این اثر برخلاف سایر محصولات آنان ظاهرا اصل است و تاریخ ساخت آن احتمالا به حدود سال.های حكمرانی كوروش كبیر بازمی.گردد.

ماجرا از این قرار است كه 2 قطعه استخوان فسیل شده اسب بتاز.گی در چین شناسایی شده كه از قرار معلوم حاوی رونوشتی خلاصه شده از منشور كوروش است. این اثر در ازاء هر 20 نگاره میخی استوانه كوروش یك نگاره دارد....

به گزارش میراث خبر در ابتدا تصور می.شد این استخوان.ها تقلبی باشند، اما ایروینگ فینكل، از متخصصان خطوط خاور نزدیك باستان در موزه بریتانیا، اعتقاد دارد كه آنها اصل هستند. اگر این استخوان.های به دست آمده اصل باشند، سابقه ارتباط ایران با چین چند قرن عقب.تر می.رود.كامیار عبدی، باستان.شناس ایرانی درباره اهمیت این كشف می.گوید: «البته هنوز باید منتظر نظر دیگر زبان.شناسان و بررسی.های آزمایشگاهی در مورد اصالت این اثر باشیم، اما اگر اصل باشد این كشف مهم تحولی عظیم را در دیدگاه.های ما در زمینه ارتباط بین خاور نزدیك، بویژه سلسله هخامنشی و چین در هزاره اول قبل از میلاد، بویژه در زمان سلسله ژوی شرقی، به دنبال خواهد داشت».تا پیش از این مدرك مستقیمی مبنی بر ارتباط هخامنشیان با چین در دست نبود. با این كشف تاریخ ارتباط بین ایران و چین از دوره سلسله اشكانی در ایران و سلسله هان در چین پیشتر و به زمان سلسله هخامنشی در ایران و سلسله ژوی شرقی در چین باز می.گردد.

داستان كشف

این دو قطعه استخوان حكاكی شده در سال.های 1935 و 1940 توسط «خو شن. وی» طبیب سنتی چین خریداری شدند. خو فكر می.كرد این دو قطعه حاوی اسنادی به خط كهن چینی است. در سال 1966 طی انقلاب فرهنگی چین او این دو استخوان را برای جلوگیری از نابودیشان در خاك دفن كرد.

در سال 1985 خو این دو استخوان را به شهر ممنوعه برد و به موزه كتیبه.های چین اهدا كرد، اما بتاز.گی «وو یوهنگ» متخصص زبان.های خاورنزدیك باستان در موزه شهر ممنوعه تشخیص داد كه نوشته روی فسیل باستانی بخشی از اعلامیه حقوق بشر كوروش و متعلق به ایران است.

تا پیش از تایید اصالت این دو قطعه تصور می.شد، لوح كوروش نمونه.ای منحصر به فرد و تك بوده است. اما طی سال جاری میلادی پیدا شدن دو قطعه گل نبشته در مجموعه موزه بریتانیا كه بخشی از اعلامیه كوروش بزرگ بود این باور را مخدوش كرد و این احتمال را پیش كشید كه شاید چندین نسخه از اعلامیه كوروش وجود داشته است.

در ژوئن امسال با همكاری موزه چین خطوط روی این دو قطعه كپی شده و برای مطالعه به موزه بریتانیا انتقال داده شد. به گفته فینكل نوشته روی این دو قطعه با متن اصلی روی استوانه كوروش كمی تفاوت دارد، اما از لحاظ دستور زبان و آوانگاری درست است. سركش.های سه گوش علائم روی استخوان.ها با استوانه كوروش متفاوت و بخش بالایی آن شبیه به حرف v است. این نحوه نگارش در بابل رایج نبوده و احتمال تولید این استخوان.ها در ایران را افزایش می.دهد.

فینكل همچنین معتقد است متنی كه كپی كننده روی استخوان.ها به كار برده همان متن لوح كوروش نیست، اما نسخه.ای متفاوت و ایرانی از لوح بابلی است كه می.توانسته نسخه.ای از كتیبه.ای سنگی، نوشته شده با جوهر روی چرم یا گل نوشته باشد كه در مكانی نامعلوم و به منظوری نامشخص در 2500 سال پیش از روی نسخه اصلی استوانه كوروش كپی شده است.
عبدی در این باره می.گوید: «در این.كه منشور كوروش متنی بسیار مهم بوده تردیدی نیست، اما مهم.تر از آن اهمیت آن برای اتباع شاهنشاهی هخامنشی است. پس از این.كه اصالت این یافته.ها تایید شد از نخستین پرسش.هایی كه باید بدان پرداخت این است كه متن منشور كوروش چگونه به چین راه یافته و چرا این متن برای چینی.ها آنقدر اهمیت داشته كه آن را كپی كنند؟»






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن