تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مبادا جز حق، با تو اُنس بگيرد و جز باطل، از تو بهراسد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821382213




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تعيين تكليف بيش از 1500 داوطلب كنكور 87 ابلاغ قانون افزايش ظرفيت دانشگاه‌ها به دولت‌


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: تعيين تكليف بيش از 1500 داوطلب كنكور 87 ابلاغ قانون افزايش ظرفيت دانشگاه‌ها به دولت‌
جام جم آنلاين: مجلس شوراي اسلامي قانون افزايش ظرفيت دانشجو در دانشگاه‌هاي مادر و مهم دولتي در سال 1387 را كه توسط شوراي نگهبان مورد تاييد قرار گرفته بود، براي اجرا به دولت ابلاغ كرد. بنابراين دولت موظف به افزايش 10 درصدي ظرفيت برخي رشته‌ها شد.


بر اساس قانون افزايش ظرفيت دانشگاه‌ها در كنكور 87، ظرفيت پذيرش دانشجو در رشته‌هاي روزانه در دانشگاه ‌هاي مادر و مهم دولتي كه از طريق آزمون سراسري پذيرش مي‌شوند در رشته‌هاي فني و مهندسي و پزشكي و حقوق و به تشخيص وزارت علوم در ساير رشته‌هاي علوم انساني كه مورد تقاضاي بالاي داوطلبان است، افزايش مي‌يابد و ظرفيت رشته‌هايي كه در سال 1387 نسبت به سال 1386 كاهش ظرفيت پذيرش دانشجو داشته‌اند به اندازه سال 1386 افزايش مي‌يابد.

همچنين 10 درصد به ظرفيت پذيرش دانشجو در سال 1387 در رشته‌هاي فوق‌الذكر اضافه مي‌شود.

بر اساس اين مصوبه مجلس، افزايش ظرفيت ايجاد شده طبق اين قانون بر اساس نمره زيرگروه مربوط در آزمون سراسري سال 1387 صرفا با تاييد سهميه مناطق يك، 2 و 3 كشوري و به صورت آزاد و بدون تاييد هر گونه سهميه‌بندي‌هاي ديگر صورت مي‌گيرد.

نمايندگان مجلس همچنين به دولت اجازه دادند با جابه‌جايي در اعتبارات جاري و تملك دارايي، اعتبارات مورد نياز را به دانشگاه‌هاي ذي‌ربط پرداخت كند و در صورت عدم امكان اين جابه‌جايي، دانشگاه‌ها مجازند هزينه‌هاي مربوط را از دانشجوياني كه از اين طريق پذيرش مي‌شوند، دريافت كنند.

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي همچنين يك تبصره به ماده واحده اين طرح الحاق كردند كه بر اساس آن دانشگاه‌هاي تهران، صنعتي شريف، علم و صنعت ايران، صنعتي اصفهان، اميركبير، شيراز، مشهد، شهيد بهشتي، تبريز و دانشگاه‌هاي علوم پزشكي تهران، شهيد بهشتي، ايران، شيراز، اصفهان، تبريز، مشهد، اهواز و كرمان شامل اين طرح مي‌شوند.

اين مصوبه تنها در سال 87 قابليت اجرايي دارد و شامل سال‌هاي آينده نمي‌شود.

به گزارش مهر، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني 14 مهرماه به بررسي جزئيات طرح دوفوريتي افزايش دانشجو پرداختند و با 153 راي موافق، 47 راي مخالف و 9 راي ممتنع از 246 نماينده حاضر، جزئيات اين طرح را به تصويب رساندند.

اين طرح پس از تصويب براي تاييد نهايي به شوراي نگهبان ارسال شد كه اعضاي شوراي نگهبان در جلسه 17 مهر اين شورا با طرح يك ايراد، آن را براي اصلاح به مجلس شوراي اسلامي بازگرداندند.

شوراي نگهبان اعلام كرده بود كه با توجه به اصل 53 قانون اساسي كه همه پرداخت‌ها بايد در حدود اعتبارات مصوب باشد، تبصره يك ماده واحده اين طرح از اين جهت كه ميزان سطح جابه‌جايي از محل‌هاي مذكور مشخص نيست، مغاير اصل 53 قانون اساسي است.

نمايندگان مجلس نيز 21 مهر با اصلاح اين طرح به دولت اجازه دادند با جابه‌جايي در اعتبارات جاري و تملك دارايي سرمايه تا مبلغ 90 ميليارد ريال از جزء 15 رديف ( 101000) اعتبارات مورد نياز را به دانشگاه‌هاي ذي‌ربط پرداخت كند.

اين طرح پس از اصلاح در جلسه اول آبان شوراي نگهبان مورد بررسي قرار گرفت و مغاير با قانون اساسي و شرع تشخيص داده نشد.

مجلس خطاب به دولت: تكليف داوطلبان برتر را مشخص كنيد

همچنين رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس گفت: مجلس اجراي هرچه سريع‌تر قانون افزايش ظرفيت پذيرش دانشجو در دانشگاه‌هاي مادر و مهم دولتي در سال 87 را خواستار است.

علي عباسپور تهراني‌فرد خاطرنشان كرد: اميدواريم هرچه سريع‌تر اين قانون به اجرا درآيد و وزارت علوم، تحقيقات و فناوري نيز در چنين قانوني تسريع كند تا بويژه داوطلباني كه داراي رتبه‌هاي برتر بودند و منتظر تصويب چنين قانوني هستند، تكليفشان از اين نظر كه در چه دانشگاه و در چه رشته‌اي بايد تحصيل كنند، مشخص شود.

نماينده مردم تهران در خانه ملت ابراز اميدواري كرد كه با اجراي اين قانون، پرونده پذيرش دانشجو در سال 87 به طور مطلوب بسته شود و وزارت علوم، مجلس شوراي اسلامي و شوراي عالي انقلاب فرهنگي بتوانند با يك همكاري نزديك و همفكري، وضعيت پذيرش و سهميه‌بندي در دانشگاه‌ها را با توجه به شرايط فعلي كشور ساماندهي كنند تا سهميه‌بندي‌ها به صورت شفاف درآيد.

رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس گفت: در اين شرايط داوطلبان در انتخاب رشته سر در گم نمي‌شوند و مكانيزم پيچيده انتخاب رشته باعث نمي‌شود كه از تحصيل باز بمانند و يا در رشته مورد نظرشان نتوانند به تحصيل مشغول شوند.

آغاز كلاس‌هاي دانشجويان جديد پزشكي از بهمن‌ماه‌

معاون آموزشي وزارت بهداشت هم در خصوص مصوبه مجلس گفت: تمام تلاشمان اين است داوطلباني را كه از طريق سازمان سنجش معرفي مي‌شوند، در دانشگاه‌ها پذيرش كنيم.

بهرام عين‌اللهي به ايسنا گفت: بر اين اساس، كلاس‌هاي درسي اين افراد در دانشگاه‌هايي كه از ترم بهمن‌ماه برخوردارند، از نيمه دوم سال تحصيلي تشكيل مي‌شود، در غيراين‌صورت تطبيق واحد انجام مي‌شود.

وي با اشاره به حذف كنكور در سال تحصيلي 90، گفت: طبق بررسي‌هاي انجام شده حتي در صورت حذف كنكور كساني وارد دانشگاه‌هاي علوم پزشكي مي‌شوند كه از معدل‌هاي بالايي برخوردارند.

وي با بيان اين‌كه كار پژوهشي در زمينه نيازسنجي ظرفيت پزشكي عمومي از سال 83 تا 86 انجام شده است، اظهار كرد: اين بررسي به عنوان كتاب آماده چاپ است و بر اساس آن نيازهاي مناطق مختلف بررسي شده و بر اساس آن ظرفيت‌ها تعيين مي‌شود.

اعطاي فرصت مطالعاتي 3 تا 6 ماهه‌ به اعضاي هيات علمي‌

عين‌اللهي از ابلاغ شرايط فرصت‌هاي مطالعاتي كوتاه مدت در داخل و خارج كشور براي اعضاي هيات علمي از طريق آيين‌نامه بورس خبر داد و افزود: مدت 3 تا 6 ماه براي فرصت مطالعاتي اعضاي هيات علمي در نظر گرفته شده است.

معاون آموزشي وزارت بهداشت در خاتمه با بيان اين‌كه در فرصت‌هاي مطالعاتي كوتاه مدت بحث توانمندسازي استادان مطرح است، تاكيد كرد: همچنين در آيين‌نامه جديد بورس، اجراي برنامه آموزشي مشترك در نظر گرفته شده است تا طي آن استادان خارج از كشور با حضور در بخش‌هاي آموزشي داخل كشور برنامه‌هاي جديد را اجرا كنند.
 پنجشنبه 9 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن