تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): آيا به شما بگويم كه مكارم اخلاق چيست؟ گذشت كردن از مردم، كمك مالى به برادر (دينى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815312829




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ايران رتبه نخست فناوري نانو را در منطقه دارد


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: ايران رتبه نخست فناوري نانو را در منطقه دارد
جمهوري اسلامي ايران در سال 2008 رتبه نخست منطقه را در دانش فناوري نانو به دست آورده است.
به گزارش شبكه خبر علي محمد سلطاني دبيرستاد توسعه فناوري نانو رياست جمهوري در نشست خبري افزود:كسب جايگاه علمي نخست در منطقه در حالي به دست آمده است كه سال گذشته ايران در رتبه پنجم قرار داشت.

وي همچنين از برپايي نمايشگاهي از توانمندي هاي كشورمان در زمينه دانش و محصولات نانو فناوري از 22 تا 24 مهر خبر داد و تصريح كرد: در اين نمايشگاه نهادهاي فعال در حوزه هاي مختلف علم و فناوري نانو از جمله نهادهاي ترويجي،آموزشي و پژوهشي، صنعتي و كسب وكار حضور خواهند داشت.

سلطاني هدف از برپايي نمايشگاه ملي توانمندي هاي ايران در فناوري نانو را اطلاع رساني از فعاليت هاي صورت گرفته در زمينه اين فناوري ، ترويج آن و همچنين آشنايي و همكاري نهادها و افراد فعال در حوزه فناوري نانو بيان كرد.

وي افزود: 15 غرفه از اين نمايشگاه به توانمندي هاي دانشگاه هاي كشور ، 6 غرفه متعلق به پژوهشگاه ها و 9 غرفه نيز به آزمايشگاه هاي تخصصي در زمينه فناوري نانو اختصاص خواهد داشت.

سلطاني برگزاري سمپوزيوم بين المللي با هدف ارائه برنامه هاي نهادهاي مختلف كشورهاي جهان و آسيا ، حضور رئيس كميته جهاني استاندارد سازي فناوري نانو ، جشنواره انتخاب برترين نهادها و افراد فعال در حوزه فناوري نانو و عرفي برترين پايان نامه ها و رسانه هاي برتر در ترويج اين فناوري، برگزاري كارگاه هاي آموزشي و پخش فيلم را از جمله برنامه هاي جنبي نمايشگاه ملي توانمندي هاي ايران در فناوري نانو برشمرد.

دبير ستاد توسعه فناوري نانو رياست جمهوري با بيان اينكه اكنون 50 دانشگاه كشور در زمينه فناوري نانو فعاليت دارند گفت: در هر يك از اين دانشگاه ها دست كم 5 طرح در زمينه فناوري نانو يا در دست اجرا و يا به پايان رسيده است.

وي شمار محققان فعال در زمينه اين فناوري را در كشور كه يا در دانشگاه به تدريس مشغول هستند و يا پايان نامه تحصيلات تكميلي آنان به اين فناوري اختصاص دارد ، دو هزار نفر بيان كرد و افزود: 40 آزمايشگاه ؛ 10 واحد ثبت ، حفاظت و فروش طرح (پتنت) ؛ 70 شركت صنعتي و 20 شركت داراي محصول در زمينه فناوري نانو در كشور وجود دارد.

سلطاني فناوري نانو را از محورهاي حوزه فناوري در سياست هاي كشور و سند چشم انداز بيان كرد و افزود: دولت با بستر سازي در اين زمينه برنامه 10 ساله نانو را به تصويب رسانده و شوراي عالي انقلاب فرهنگي نيز سياست هايي براي ارتقاي اين فناوري مصوب كرده است.

وي با اشاره به اينكه از زمان فعاليت ستاد توسعه فناوري نانو رياست جمهوري هفت سال مي گذرد، گفت: اين ستاد را در هفت حوزه شامل ترويج و آموزش عمومي ، توسعه منابع انساني ، زيرساخت هاي توسعه اي ، انتقال فناوري از دانشگاه به صنعت ، شبكه توليد و بازار ، ارتباطات بين المللي و ارزيابي و سياستگذاري فعاليت مي كند.

دبير ستاد توسعه فناوري نانو درباره حمايت اين ستاد از فعالان حوزه نانو فناوري گفت: اين حمايت ها شامل مشاوره درخصوص سرمايه گذاري و بازاريابي ، حفظ مالكيت معنوي ، اعطاي وام با سود پايين و زمينه حضور شركت هاي خصوصي در نمايشگاه هاي خارجي بيان كرد.

وي همچنين بودجه امسال ستاد توسعه فناوري را 18 ميليارد تومان شامل 11 ميليارد تومان از نوع هزينه اي و 7 ميليارد تومان از نوع عمران بيان كرد و افزود: علاوه بر اين بودجه شركت هاي خصوصي و برخي دستگاههاي دولتي بودجه هايي را در حوزه فناوري نانو هزينه مي كنند.

سلطاني گفت: بر اساس سند راهبردي دولت در زمينه فناوري نانو ايران بايد تا سال 2015 به جمع 15 كشور نخست جهان در زمينه پيشرفت اين فناوري بپيوندد كه براي تحقق آن بايد دو درصد توليدات جهان در حوزه نانو را داشته باشد.

وي با بيان اينكه براي تحقق اين جايگاه بودجه ستاد توسعه فناوري بايد 10 برابر شود، افزود: بخش خصوصي در چهار سال گذشته حدود 70 ميليارد تومان در زمينه فناوري نانو سرمايه گذاري كرده است.

سلطاني درباره رتبه بندي كشورها از نظر پيشرفت در نانو فناوري را بر اساس سه حوزه علم ، فناوري و ثروت خواند و گفت: رتبه علمي ايران در سال 2007 در ميان كشورهاي جهان بيست و پنجم و از نظر طرح ها(پتنت) در اتحاديه اروپا بيست و دوم بود.

وي گفت: از لحاظ كسب ثروت در فناوري نانو رتبه بندي ميان كشورها انجام نشده است.

دبير ستاد توسعه فناوري نانو گفت: تاكنون 9 محصول تجاري نانو در كشور توليد و وارد بازار شده است ،اما به طور كلي 20 محصول در آستانه تجاري شدن و ورود به بازار است.
 سه شنبه 16 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن