تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خداوند عزيز و جليل نقل كرده است كه فرمود: هر كار ارزشمندى كه در آن بسم ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821259723




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آزادسازي تدريجي نرخ سود سپرده هاي بانكي


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: آزادسازي تدريجي نرخ سود سپرده هاي بانكي
رضا كربلايي: بازار، نرخ سود سپرده هاي بانكي را تعيين مي كند. اين پيام آشكار بخشنامه تازه بانك مركزي به شبكه بانكي كشور است و با آزادسازي تدريجي نرخ سود سپرده هاي بانكي، بانك هاي دولتي و خصوصي و موسسات مالي و اعتباري براي تجهيز منابع خود در شرايط يكسان به رقابت مي پردازند، گويا سوت رقابت شفاف و يكسان در بازار پول ايران به صدا درآمده است. اين در شرايطي است كه منابع بانك ها به ويژه بانك هاي دولتي در نتيجه اعمال دستوري نرخ سود تسهيلات بانكي در دو سال گذشته به شدت سست و تضعيف شده و دامنه نرخ سود سپرده ها هم بين بانك هاي دولتي و خصوصي متفاوت و محدود بود.

به گزارش خراسان بانك مركزي در بخشنامه اي كه ديروز و تنها يك روز پس از اعلام افزايش نرخ سود سپرده ها از سوي طهماسب مظاهري صادر شد، خطاب به كليه مديران عامل بانك هاي دولتي، غيردولتي، شركت دولتي پست بانك، موسسات اعتباري توسعه و سينا و موسسات داراي مجوز به طور رسمي فرمان آزادسازي تدريجي نرخ سود سپرده ها را اعلام كرد. بند دوم ماده ١٧ بسته سياستي نظارتي بانك مركزي براي سال ١٣٨٧ مقرر مي دارد « پرداخت سود علي الحساب صرفا در مواردي كه بانك نسبت به محاسبه سود قابل وصول و پيش بيني عمليات و اقدامات اعتباري و سرمايه گذاري خود اقدام و ميزان سودي كه با حداكثر اطمينان محاسبه و به بانك مركزي ارائه و تاييد آن بانك را اخذ كند، مجاز است.»

در بخشنامه ياد شده آمده است: با توجه به ارزيابي عمومي از شرايط اقتصادي كشور و وضعيت ترازنامه هاي بانك ها و موسسات اعتباري و به منظور كاهش ارجاعات موردي، بانك مركزي، مقررات و طيف معيني از نرخ سود علي الحساب سپرده هاي سرمايه گذاري قابل اعلام به عموم را به شبكه بانكي كشور ( اعم از بانك هاي دولتي، غيردولتي و موسسات مالي و اعتباري) با هدف ايجاد و گسترش شرايط رقابتي، براي اجرا ابلاغ مي كند و بخشنامه حاضر درخصوص عموم بانك هاي خصوصي و دولتي و موسسات اعتباري و همچنين موسساتي كه مجوز تبديل و تطبيق از بانك مركزي اخذ كرده اند به صورت يكسان حكم فرماست. گزارش خراسان مي افزايد: شبكه بانكي كشور ملزم هستند با توجه به انواع عمليات اعتباري خود سود قابل تحصيل بانك يا موسسه اعتباري (گردش عمليات شامل درآمد و هزينه) را براساس بررسي هاي كارشناسي و ترازنامه اي ناشي از گردش كل عمليات ( با لحاظ وضعيت منابع و مصارف موردانتظار) محاسبه و پيش بيني كنند.

براين اساس نرخ سود علي الحساب انواع سپرده هاي بانك ها و موسسات اعتباري بر مبناي برآورد فوق و مستخرج از برآوردهاي سودآوري بانك يا موسسه اعتباري و طبق مقررات و ضوابط اين دستورالعمل بايد تعيين شود.

گزارش برآورد سودآوري بانك ها و موسسات بايد براساس ...
بانك مركزي اعلام كرد: گزارش برآورد سودآوري بانك ها و موسسات بايد براساس اصول و ضوابط و استانداردهاي مالي و حسابداري و منطبق بر اطلاعات كامل و دقيق موسسه و مستند به عملكرد گذشته و پيش بيني آينده و ارقام مستخرجه از دفتر كل بانك يا موسسه با ثبت صحيح ذخاير مطالبات مشكوك الوصول، معوق و سررسيد گذشته، براساس مقررات باشد. همچنين اين گزارش بايد در هيئت مديره بانك يا موسسه مورد بررسي قرار گيرد و پس از اصلاحات لازم به تصويب هيئت مديره برسد و يك نسخه از اين گزارش به همراه كليه مستندات مربوط به مديريت كل نظارت بر بانك ها و موسسات اعتباري بانك مركزي ارسال و يك نسخه از آن گزارش، با همه مستندات مربوط به همراه اعلام وصول بانك مركزي، در دبيرخانه هيئت مديره نگهداري شود و قابل ارائه باشد.

اين بخشنامه مهم تصريح دارد: سود قابل پيش بيني براي سپرده گذاران معادل سود حاصل از تسهيلات اعطايي به علاوه سود اوراق مشاركت و وجه التزام دريافتي بابت تسهيلات پس از كسر حق الوكاله بانك يا موسسه (بابت هزينه هاي مرتبط) و به نسبت منابع حاصل از سپرده ها و منابع داخلي بانك يا موسسه، محاسبه خواهد شد.

همچنين نرخ سود علي الحساب قابل اعلام به عموم حداقل يك واحد درصد كمتر از رقم محاسبه شده فوق خواهد بود كه اين رقم براي موسساتي كه نسبت كفايت سرمايه آن ها از ٦ درصد كمتر باشد، بايد حداقل ٥/١ درصد كمتر از رقم محاسبه شده باشد.

جدول و نحوه تعيين نرخ سود علي الحساب
جدول زير نرخ هاي سود علي الحساب سپرده هاي سرمايه گذاري را نشان مي دهد و بانك ها بايد در محاسبه نرخ سود علي الحساب سپرده هاي سرمايه گذاري نسبت به شرايط تعيين شده پايبند باشند.

بخشنامه بانك مركزي مقرر مي دارد: اقدامات بانك يا موسسه اعتباري درمورد اعلام رسمي نرخ سود علي الحساب سپرده ها به عموم و انجام تبليغات مربوط با توجه به موارد تعيين شده قابل اجرا خواهد بود. براين اساس، چنان چه نرخ سود علي الحساب، مساوي يا كمتر از ميزان تعيين شده در اين بخشنامه باشد و ٧٢ ساعت پس از تحويل مصوبه هيئت مديره به بانك مركزي، مورد ايراد بانك مركزي قرار نگيرد، هيئت مديره بانك يا موسسه مجاز است نسبت به اعلام رسمي آن سود علي الحساب اقدام و فعاليت هاي تبليغاتي لازم را انجام دهد.

حالت خاص
همچنين اگر، نرخ سود علي الحساب، بيشتر از ارقام تعيين شده باشد و هيئت مديره بانك يا موسسه پيش بيني سودآوري بالاتري كند و تاكيد داشته باشد كه سود قابل تحصيل بانك يا موسسه پس از كسر حق الوكاله بانك و كسر حاشيه ريسك، بيشتر خواهد بود، موضوع را با ذكر دلايل و مستندات همراه با گزارش هاي كارشناسي به مديريت كل نظارت بر بانك ها و موسسات اعتباري بانك مركزي ارائه و در صورت اخذ تاييد كتبي بانك مركزي مجاز خواهد بود نسبت به اعلام نرخ ها اقدام كند. از سوي ديگر، چنان چه نرخ سود علي الحساب كمتر از ارقام تعيين شده باشد، بانك يا موسسه مجاز نيست بيش از ميزان محاسبه شده بند ٥ فوق سود علي الحساب براي سپرده گذاران خود اعلام كند.

سپرده هاي ويژه
بانك مركزي اعلام كرد: در مورد سود علي الحساب «سپرده هاي ويژه»، هر بانك يا موسسه بايد مشخصات سپرده ويژه موردنظر و ويژگي هاي خاص آن سپرده و پيش بيني سودآوري طرح يا فعاليتي كه در نظر دارد از محل آن سپرده گيري انجام شود، با اسناد و مدارك و مستندات مربوط همراه با مصوبه هيئت مديره بانك يا موسسه به مديريت كل نظارت بر بانك ها و موسسات اعتباري بانك مركزي ارائه كند تا پس از بررسي هاي لازم در بانك مركزي به صورت موردي براي «سپرده ويژه» موردنظر مجوز لازم صادر شود، همچنين مجوز مربوط به سپرده ويژه، علاوه بر تعيين نرخ سود علي الحساب، شامل شرايط و ويژگي هاي آن سپرده گذاري نيز خواهد بود.

از اول آبان لازم الاجرا مي شود
براساس بخشنامه صادرشده ، پس از اتمام سال مالي و تصويب صورت هاي مالي حسابرسي شده در مجمع عمومي، در صورت فزوني نرخ سود قطعي بر نرخ سود علي الحساب، مابه التفاوت نرخ سود علي الحساب و نرخ سود قطعي بايد در حداقل زمان ممكن به مشتريان اعلام و پرداخت شود. به گزارش خراسان مفاد اين بخشنامه براي سپرده هايي كه از تاريخ اول آبان ماه ١٣٨٧ دريافت مي شود، لازم الاجراست و بانك ها و موسسات اعتباري و موسساتي كه مجوز تبديل و تطبيق از بانك مركزي گرفته اند، موظف اند كليه اقدامات و همچنين نصب پلاكاردها و تبليغات خود را بر آن اساس تنظيم كنند. اين بخشنامه را مديريت كل نظارت بر بانك ها و موسسات اعتباري اداره مطالعات و مقررات بانكي بانك مركزي، ابلاغ كرده است. گزارش خراسان مي افزايد: پيش از اين بانك هاي دولتي نسبت به تفاوت نرخ سود تسهيلات و سپرده هاي بانكي بين بانك هاي دولتي و خصوصي گلايه داشتند و عنوان مي كردند كه منابع بانك هاي دولتي باوجود فشارهاي وارده براي پرداخت اعتبارات روبه كاهش چشمگير داشته است. نظارت بانك مركزي بر اجراي سياست هاي پولي جاري و سالانه شبكه بانكي باعث خواهد شد تا بازار پولي كشور رقابتي شود و بانك ها و موسسات اعتباري در شرايط يكسان نسبت به جمع آوري نقدينگي و تقويت بنيه مالي و منابع خود اقدام كنند تا در پرداخت تسهيلات با تنگناي كمتري مواجه باشند. جدول تعيين شده از سوي بانك مركزي درباره نرخ سود علي الحساب سپرده هاي بانكي نشان مي دهد كه بانك ها بايد در جهت جذب سپرده هاي ميان مدت و بلندمدت اقدام كنند كه اين اقدام با ايجاد تغيير در اجزاي نقدينگي مي تواند بر ثبات در مديريت نقدينگي و مهار تورم مثبت باشد. همچنين اين اقدام باعث خواهد شد تا نرخ سود نهايي سپرده هاي شفاف محاسبه و به حساب سپرده گذاران واريز شود. همچنين تغييرندادن نرخ سود تسهيلات بانكي در سال جاري از يك سو و استقبال از آزادسازي تدريجي نرخ سود سپرده هاي بانكي از سوي ديگر نشان مي دهد رويكرد پيشين دولت به سياست هاي پولي كشور تعديل شده است و اين اميدواري وجود دارد كه تعادل در بازار پولي به وجود آيد.
 سه شنبه 26 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 132]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن