واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: خبرگزاري فارس: عضو هيئت داوران دومين جشنواره فيلم كوتاه رحمت تبريز با اشاره به كيفيت آثار رسيده اظهار داشت: با توجه به اينكه جشنواره رحمت، هنوز در ابتداي راه قرار دارد، ولي رشد سريعي نسبت به ديگر جشنواره هاي ملي داشته است. به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز، اسفنديار هروي امروز در حاشيه جشنواره فيلم رحمت افزود: تعداد آثار رسيده به دبيرخانه جشنواره قابل توجه بود، اما نكتهاي كه لازم است بدان اشاره شود، عدم توجه فيلمسازان به موضوع جشنواره بود، البته در ميان آثار بخش مسابقه آثار فاخر و ارزشمندي حضور داشتند كه نشان از سطح بالاي جشنواره داشت. اين منتقد سينما، خاطر نشان كرد: متاسفانه موج تقليد فيلمسازان از فيلم هاي خاصي كه در جشنواره هاي مختلف برگزيده شده بودند، بر كيفيت آثار لطمه زده بود چرا كه تقليد صرف چندان خوب به نظر نميرسد و فقط در حد الهامگيري از آثار قابل قبول است. هروي با بيان اينكه جشنواره رحمت جاي رشد زيادي دارد، اظهار داشت: جشنواره بين المللي رحمت بايستي بيش از پيش در تبيين موضوعات محوري خود تلاش كرده و فيلمسازان جوان را با ابتكارات نو دعوت به حضور كند. وي با تحسين از بخش داستاني جشنواره فيلم كوتاه رحمت، افزود: خوشبختانه در اين زمينه استان آذربايجان شرقي در آشفته بازار سينماي كوتاه، نسبت به ديگر استانهاي كشور موفق بوده است كه جاي تقدير از تمامي دست اندركاران فيلم و سينما در استان دارد. عضو هيئت داوران دومين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه رحمت تبريز با تاكيد بر اينكه بايد فيلم كوتاه به عنوان قالبي مستقل در كشور به رسميت شناخته شود، تصريح كرد: بايد از اين طرز تفكر كه فيلم كوتاه، مايه دست گرمي براي ورود به عرصه فيلم بلند است، خارج شد. وي افزود: حمايت كافي نهادهاي ذيربط و بخش خصوصي از جوانان فيلمساز، نوعي آسودگي خاطر براي غيرحرفهايها به وجود مي آورد كه باعث كسب زيبايي شناختي و تجربيات مهم براي جسارت به ورود به عرصه فيلمسازي خواهد شد. اسفنديار هروي در ادامه بخش ملي جشنواره رحمت را موفق تر از بخش بين الملل دانست و گفت: جاي دارد از سال آينده فراخوان گسترده اي در كشورهاي اسلامي براي توليد آثار ناب سينمايي بعمل آيد. اين منتقد سينما، در بخش ديگري از سخنان خود، تصريح كرد: متاسفانه از آفت هاي هر جشنوارهاي، عجله و شتاب در توليد آثار است، خصوصا در برخي از آثار اين جشنواره به عينه مشهود بود. وي دغدغه ديني را شرط اصلي حضور فيلمساز در جشنواره فيلم كوتاه رحمت دانست و گفت: آثاري ماندگار خواهند بود؛ كه علاوه بر هدايت درست و منطقي از پشتوانه قوي تحقيق و بررسي برخوردار باشند. عضو هيئت داوران دومين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه رحمت تبريز، در پايان با تقدير از تمامي دست اندركاران برگزاري جشنواره بين المللي رحمت، اظهار داشت: با توجه به عنوان و موضوعات فرعي اين جشنواره انتظار مي رود هنرمندان فيلمساز با حضور در اين ميدان وسيع، بيش از گذشته در تبيين ابعاد شخصيتي رسول گرامي اسلام بكوشند. *آثار مستند در فيم كوتاه رحمت جالب و نو بودند خبرگزاري فارس: عضو هيئت داوران دومين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه رحمت تبريز با مقايسه آثار مستند اين جشنواره با آثار ديگر استان ها اظهار داشت: كيفيت آثار مستند ارايه شده نشان از فعال بودن اين عرصه در استان آذربايجان شرقي دارد چراكه آثاري جالب و نو در بخش مسابقه جشنواره رحمت حضور داشتند. به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز، پيروز كلانتري امروز افزود: با برنامه ريزي درست و تلاش در جهت جذب آثار موضوعي جشنواره مي توان بيش از اين نيز در جهت اعتلاي دانش مستندسازان اين استان قدم برداشت. اين مستندساز برجسته كشور تشكيل ستاد دايمي جشنواره بين المللي رحمت در تبريز را به فال نيك گرفت و گفت: اين امر در غناي آثار ارايه شده در جشنواره هاي آتي كمك شايان توجهي خواهد كرد. عضو هيئت داوران دومين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه رحمت تبريز در ادامه با بيان اينكه رشد كمي توليد فيلم كوتاه در كشور، عجيب بوده است، تصريح كرد: اين در حالي است كه مكان مشخصي براي نمايش و اكران آثار توليدي وجود ندارد و بايد در نظر داشت كه جشنواره ها محل اصلي نمايش فيلم ها نيستند چرا كه فرصتي براي نقد و بررسي آثار و تبادل اطلاعات و تجربيات شناخته مي شوند. به گزارش روابط عمومي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان آذربايجان شرقي، وي افزود: امروزه دوربين جاي قلم را گرفته و عميق ترين مفاهيم و اعتقادات درست يا غلط را به مخاطب انتقال مي دهد اما آنچه مهم است، جهت دهي مناسب و صحيح به دوربين هاست. كلانتري گفت: متاسفانه فضاي جشنوارهاي، فيلمساز را به سمت نوعي حرفهايگري سوق مي دهد كه لزوم چنداني ندارد، چراكه ارتباط و تعامل با مخاطب سخت تر و گاهي اوقات ناممكن مي شود. وي با تاكيد بر مخاطب شناسي فيلمسازان و مستندسازان، تصريح كرد: جشنواره ها حلقهاي از حركت سينما هستند كه مخاطبان نيز يكي از حلقههاي آن به شمار مي روند. پيروز كلانتري در پايان با تقدير از تلاش بي دريغ دست اندركاران برگزاري دومين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه رحمت تبريز، بر تدوام اين جشنواره در سال هاي آتي تاكيد كرد. *سمبل سازي در هنر كار چندان درستي نيست خبرگزاري فارس: طهماسب صلح جو در سومين روز از جشنواره بين المللي فيلم كوتاه رحمت تبريز، در نقد و بررسي آثار به نمايش در آمده طي اين روز، گفت:در فيلم آب و آئينه كه به كارگرداني آقاي بيژن زمان پيرا توليد شده است، صحنه هايي سوال برانگيز در اذهان مخاطب به وجود مي آيد كه آن ناشي پلان هاي دور از واقعيت اين فيلم است. به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز ،وي امروز افزود: كارگردان سعي داشته فيلمي نمادين بسازد اما بايد دانست كه سمبل سازي در هنر كار زياد درستي نيست، چراكه سمبل ها از دل واقعياتي كه فيلمساز به تصوير مي كشد بيرون مي آيد نه اينكه فيلمساز خود تحميل كند. اين منتقد آثار سينمايي در ادامه با اشاره به فيلم «آواي رخسارهاي سيمين»، ساخته سعادتعلي سعيدپور گفت: كارگردان با ابتكاري نو به تصاوير مستند بسنده نكرده و فضاي دلنشين و احساسي را در فيلم خود خلق كرده كه نوعي جذابيت به اثر بخشيده است. صلح جو در بخش ديگر از سخنان خود با تاكيد بر اينكه نبايد زمان را وجه تمايز فيلم كوتاه و بلند دانست، خاطر نشان كرد: تفاوت اين دو د نوع و نحوه بيان مفاهيم و پيام است. همچنين نصير درويش وند، كارگردان فيلم مستند 14 دقيقهاي، «گورستان بي نام» در پاسخ به سوالات حاضرين مبني بر مراحل ساخت اثر گفت: اين فيلم با تلاش فراوان و پيگيري هاي مستمر با سفارت لهستان در تهران و نيز استفاده از تصاوير آرشيوي از جنگ جهاني دوم تهيه شده است. وي افزود: اين فيلم داستاني واقعي از آوارگي يهوديان لهستان و گورستان ايشان در شهر بندرانزلي است. گفتني است، حاضران در ادامه به نقد و بررسي ديگر آثار به نمايش در آمده طي روز سوم جشنواره پرداختند. انتهاي پيام/ع
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 420]