واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: عباس احمدي روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگي ايرنا، ويژگي طنز خوب و فاخر را برخورداري از سلامت زباني، ساختاري و داراي تكنيك قوي عنوان كرد و افزود: علاوه بر تمام اين خصوصيات، طنز بايد انتقادي و سازنده باشد. وي طنز را به تعبير برخي صاحبنظران همانند تيغي دانست كه فقط صرف جراحي و درمان از آن استفاده مي شود و اگر چه برنده است اما هدف از بكارگيري آن، اصلاح است. اين استاد دانشگاه آزاد گفت: طنزپرداز بايد بكوشد تا شعور مردم و مسوولان را متوجه دردها و ناهنجاري هاي موجود در جامعه سازد و اعتراض خود را در قالب هنر با زباني خوش و بدور از هر گونه بي اخلاقي بيان كند. ** طنزپردازان بايد خطوط قرمز را رعايت كنند وي در مورد خطوط قرمزي كه يك طنزپرداز بايد آن را رعايت كند، گفت: مقدسات ديني، اخلاقيات جامعه، ارزش هاي قومي، شان انساني و شخصيت افراد از جمله خطوط قرمزي است كه يك طنزپرداز در آثار خود بايد از توهين كردن به آنها بپرهيزد، زيرا رعايت نكردن اين امر سبب ايجاد تنش در جامعه مي شود. احمدي همچنين بر وجود يك سيستم نظارتي بر آثار طنز تاكيد كرد. ** برخورد مسوولان با بحث طنز مطلوب نيست احمدي در مورد نحوه برخورد مسوولان با بحث طنز مكتوب و غير مكتوب گفت: متاسفانه ظرفيت برخي افراد در اين مقوله پايين است و آن را توهيني به خود تلقي مي كنند. وي با تاكيد بر اينكه آستانه صبر و تحمل مسوولان در مقوله طنز بايد افزايش يابد گفت: وقتي اين تحمل افزايش پيدا كند، جامعه نيز اين هنر اعتراضي و اصلاحي را به خوبي مي پذيرد. اين شاعر معاصر با بيان اينكه اكنون اهميت چنداني به طنز در كشور داده نمي شود، افزود: مسوولان تصور مي كنند اگر انتقادي در هر حوزه اي مي شود تاوان و هزينه آن را بايد آنها بپردازند، از اين رو ترس از پرداخت هزينه، سبب بي توجهي به اين موضوع مي شود. ** برخي طنزهاي تلويزيوني به لودگي كشيده شده است اين طنزپرداز معاصر در ادامه گفت: طنرهاي تصويري، اكنون به سمت هجو و لودگي كشيده شده اند و برخي آنها نيز خنثي و برخي ديگر جنبه فكاهي دارند و دردي از جامعه را درمان نمي كند. وي با يادآوري اينكه سوژه در مورد طنز به علت چنين محدوديت هاي كم مي شود، افزود: اين موضوع، طنزپرداران را به سمت مسخره كردن افراد، لهجه ها، قوميت ها و مشاجره ميان زن و شوهر مي كشاند. ** بسترهاي مناسب براي طنزپردازان فراهم شود استاد دانشگاه آزاد اراك در ادامه بر افزايش ظرفيت ميان مديران و مسوولان براي شنيدن و ديدن طنز تاكيد كرد و ادامه داد: طنزپردازان خوبي در كشور وجود دارند كه در خلوت خود، هنر خود را بروز مي دهند و اگر بستر مناسبي فراهم شود، انتظار كارهاي فاخر از آنها را مي توان داشت. وي برپايي كارگاه هاي آموزشي براي حوزه هاي فيلم، شعر، داستان و حتي تئاتر را براي حوزه طنز موثر دانست و افزود: طنز كشور چشم انداز خوبي دارد اما متاسفانه متولي خاصي براي آن به صورت هدايت شده و هدفمند وجود ندارد. به گفته وي، البته اقداماتي از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و دفتر طنز حوزه هنري صورت گرفته كه قابل تقدير است اما چنين اقداماتي بايد مستمر، هدفمند و هدايت شده باشد. احمدي برپايي ششمين جشنواره طنز مكتوب را يكي از اقدامات خوب حوزه هنري توصيف كرد و افزود: اين برنامه به كشف و بروز استعدادها كمك مي كند و راه ارتقا آن را در كشور هموار مي سازد. وي گفت: داشتن يك نشريه و ناشر تخصصي، وجود متولي واحد در امر طنز و برپايي جلساتي مستمر همچون شكرخند و در حلقه رندان نيز مي تواند زمينه ارتقا آن را فراهم سازد. ششمين جشنواره طنز مكتوب نيمه دوم مهر ماه برگزار مي شود. فراهنگ ** 1630 ** 1071
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 241]