تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عالم باشى یا جاهل ، خاموشى را برگزین تا بردبار به شمار آیى . زیرا خاموشى نزد دانا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826052225




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چرا جرم را دوست دارم


واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: در سکانسی از حکم «رضا معروفی» می‌گوید جایی از زندگی‌ام به قدرت پیوند خورد و هنوز دارم تاوان آن‌را پس می‌دهم. «جرم» که به جرات می‌توان آن را جزو پخته‌ترین آثار سینمایی وی در بعد از.... آخرِ نام نیک، ختمش تو زندونه...* در روزهایی که عنصر «غریزه» روز به روز در حال کمرنگ شدن است و سلیقه و ذائقه عموم روشنفکران به آثاری چون «جدایی نادر از سیمین»، «سعادت آباد» و «اسب حیوان نجیبی ست» متمایل است، مسعود کیمیایی (که در کنار ابراهیم حاتمی‌کیا یکی از دو کارگردان سینمای ایران است که سینما را با غریزه و عشقش می‌سازد) فیلمی می‌سازد که همه چیزش بر مبنای همین غریزه بنا شده است، از گفت‌و‌گو‌های دو نفره رضا و همسرش (که جزو بهترین سکانس‌های فیلم است) تا رفاقت رشک‌برانگیز پولاد و بهداد همه و همه تنها از کارگردانی برمی‌آید که عشق به سینما در تک تک سلول‌های جسمش جاری است. جشنواره امسال پر بود از آثار سیاسی و غیر سیاسی که صاحبان آن به نوعی سعی در انتقال مفاهیم مورد تاییدشان برای مخاطبان داشتند، «گزارش یک جشن»، «خیابان‌های آرام»، «پاریس تا پاریس»، «برف روی شیروانی داغ»، «جعبه سیاه»، «اسب حیوان نجیبی ست» و... تعدادی از این فیلم‌ها هستند، «جرم» تصویر سیاهی از دوره‌ای که فیلم در آن می‌گذرد را نشان می‌دهد، دوره‌ای که سرنوشت رعیت و عموم در‌‌ همان تیتراژ ابتدایی نهفته است، ماهی‌هایی که در حال جان دادن، تقدیرشان به صیادی ختم می‌شود که در چشم به‌هم‌زدنی شکم آن‌ها را با چاقوی تیزش می‌درد و سرشان را با ساطور می‌زند. تا به حال بار‌ها و بار‌ها از تعهد هنرمند و مسئولیتش در قبال مردم و جامعه سخن‌ها گفته‌ایم، هنرمند واقعی که درد مردمش را دارد، نمی‌تواند منتظر بماند تا مدینه فاضله، مستقر و پابرجا گردد و سپس وارد گود شود و از هنر سخن گوید. هنر یک هنرمند متعهد در این است که مردمش را تنها نگذارد و در حد توان خویش از دل تاریکی‌ها، امید را برای مردمش به ارمغان آورد که هرچه با‌خلوص بیشتری وارد این بازی شود، ارج و قربش در میان مردم بالا می‌رود. مهم‌ترین حرف کیمیایی در «جرم» همانی است که در اواسط فیلم می‌شنویم خطاب به رضا می‌گوید: «هرجا مردم هستند، با اونا باش.» «جرم» و «گزارش یک جشن» متعهدانه‌ترین آثار به نمایش درآمده در بیست و نهمین جشنواره فیلم بودند که نه مثل آثاری چون «سعادت آباد» تفکر آلوده و بیمارشان را به جامعه تزریق کردند و نه چون «پاریس تا پاریس» شعور بیننده را با تعدادی تصویر و دیالوگ به هیچ انگاشتند و نه مانند «یکی از ما دو نفر» به صدور بیانیه‌های مضحک و نخ نماشده پرداختند. «جرم» فضا، صحنه‌ها، کاراکتر‌ها و بازی‌های درخشانی دارد که در سینمای ایران، به ندرت به این شکل در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. ضد قهرمان‌های او در «جرم» همچون (و بلکه بهتراز) ضدقهرمان‌های با مرام فیلم‌های قبلی‌اش فریاد انسانیت سر می‌دهند و با مرگ خود، انسانیت را زنده می‌کنند. رفاقت میان بهداد و کیمیایی، هم در فیلمنامه و هم در اجرا درآمده، به همین خاطر است که مرگ باشکوه رضا (پولاد کیمیایی) بلایی سرمان می‌آورد که دلمان نمی‌خواهد بعد از به پایان رسیدن تیتراژ، سالن سینما را ترک کنیم. دنیای سه نفره کیمیایی، تماشاگر را هم غرق در خود می‌کند. در سکانسی از حکم «رضا معروفی» می‌گوید جایی از زندگی‌ام به قدرت پیوند خورد و هنوز دارم تاوان آن‌را پس می‌دهم. «جرم» که به جرات می‌توان آن را جزو پخته‌ترین آثار سینمایی وی در بعد از انقلاب نامید، بر مبنای همین دیالوگ شکل می‌گیرد و داستان حول همین محور پی ریزی می‌شود. «جرم» از آلودگی سیاست و فسادی می‌گوید که مردم را همچون ابزار می‌بیند و از لاشه روح و جسم‌شان نردبانی برای ارضای تمایلات خود می‌سازد. اگر دچارش شوی باید تا آخرین نفس تاب قدم‌های سنگینش روی جسم و جانت را تاب بیاوری تا جان دهی. یکی دیگر از دیالوگ‌های کلیدی فیلم جمله کلیدی رفعت (داریوش ارجمند) است که خطاب به رضا می‌گوید: «زرنگی‌ات رو بفروش اما حواست رو نه... مردونگی به حواسه» شاهکار است! جمله‌ای کوچک و درسی بزرگ برای زندگی. فرق فراست و حماقت در عمل به همین جمله آشکار می‌شود، اینکه بدانی چه چیزهایی فروختنی است و ارزش فروختن دارد و فروش چه چیزهایی همچون حراج شرافت و ناموس، عاقبتش جز ننگ و تحقیر چیز دیگری نیست. «دندان مار» را یادتان هست، کیمیایی آنجا می‌گفت: «یک جا هست که باید وایستی. یک جا هم هست که باید درری اما خدا نکنه جای این دوتا با هم عوض شه که دیگه تا آخر عمر بدهکار خودتی.» * از دیالوگ‌های «جرم» منبع: tehrooz.com




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 729]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن