واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: همه جا برعكس است. میگویند بگذارید دیگران از شما تعریف كنند، خودت تعریف نكن. اما من میگویم نه! لطف كنید، دیگران از من تعریف نكنند، بگذارید خودم از خودم تعریف كنم. چرا؟!... گفتوگو با حامد بهداد، بازیگر و خوانندهمتولد 1352 مشهد است. برای اولین بار با ایفای نقش اصلی در «آخر بازی» سینما را تجربه كرد و برای بازی در همین فیلم هم كاندیدای بلورین از نوزدهمین جشنواره فیلم فجر شد. بعدها نیز توانست بازیهای در خور توجهی از خود در فیلمهای مختلف به جا بگذارد كه از آن جمله میتوان به فیلمهای بوتیك، این زن حرف نمیزند، كافه ستاره و آدم و روز سوم اشاره كرد كه برای این یكی نیز بار دیگر نامزد دریافت بلورین نقش مكمل از فیلم فجرشد. اما امسال بود كه برای فیلم جرم ساخته مسعود كیمیایی برنده بلورین نقش مكمل مرد شد و نگاهها را به سوی خود جلب كرد. جنس بازی شما بسیار شخصی است. چطور به این سبك رسیدید؟بازیگر مثل هر انسان دیگری از كودكی در معرض مجموعهای از عوامل محیطی قرار میگیرد و همه آنها بویژه عناصر فرهنگی بر شكلگیری شخصیت هنریاش تاثیر میگذارد. با این حال زمانی كه كار خودت را شروع میكنی باید به سمتی بروی كه شبیه خودت شوی. بخشی از بازی من اگر چه برآمده از مطالعه و تجربه است، اما بیشتر برآمده از خود من است و غیر از آن نیست. یك بازی غریزی؟اگر دوست دارید، اسمش را این بگذارید، اما یك بازیگر باید با وجودش بازی كند و این كار را دوست داشته باشد. این علاقه همیشه در من بود و دوست دارم همیشه بازی كنم و شاید همین به من كمك میكند كه اینقدر جلوی دوربین باورپذیر باشم. در بازیهایت بیتابی، انفجارهای عصبی و انرژی فوقالعادهای موج میزند. جالب آن كه در كنسرت گروه داركوب نیز چنین بودی. چرا؟همیشه همینجور است. این بیتابی و این ریتم تند در من هست و نمیدانم از كجا میآید. با توجه به همین گفتوگو به نظر میرسد در زندگی واقعی هم پرانرژی هستی؟وقتی میخواهم 4 تا كلمه حرف بزنم، خب باید انرژی بگذارم. ولی در مواقع عادی آرامترم. من با رفقا باشم مدام میخندم. تا به حال شده با كارگردانی كار كنی كه سلیقهاش با تو جور نباشد؟بله. در این موارد به كارگردان اطمینان خاطر دادهام و سپس سلیقهام را به كار تزریق كردهام. در فیلمی اگر طرف مقابلت بازیگر خوبی نباشد، تو چه كار میكنی؟از نعمت بازی خودم محرومش میكنم. بازیگر و خواننده پرطرفداری هستی و البته طبیعی است فروتنی در تو كمتر دیده شود و نقدهای منفی را بر نتابی. در جریان فیلمبرداری آیا به كارگردان اجازه میدهی به تو بگوید بد بازی كردی؟ معلوم است... باید بگوید. من اصولا برای كارگردان بازی میكنم. باید تو خودت را بسپری دست كارگردان. این اعتماد به نفس از كجا ناشی میشود؟ خیلیها به بازی خوب بهداد باور دارند. ولی لزوم این تكرار و تایید از طرف خودت چه معنایی دارد؟معتقدم این تعریف را خودم باید كنم نه دیگران. همه جا برعكس است. میگویند بگذارید دیگران از شما تعریف كنند، خودت تعریف نكن. اما من میگویم نه! لطف كنید، دیگران از من تعریف نكنند، بگذارید خودم از خودم تعریف كنم. چرا؟! چون من وكیل كار خودم هستم، چون خودم بهتر بلدم از كار خودم دفاع كنم. مدتی است بازیگران سرشناس به سراغ هنرهای دیگر مثل عكاسی و نقاشی میروند. تو چرا به خوانندگی روی آوردی؟خوانندگی در گروه داركوب، هیچ ربطی به بازیگری من ندارد و به طور مستقل باید آن را ارزیابی كرد. موافقم و بسیار خوب از پس آن برآمدی، بویژه آن كه به سراغ تلفیق موسیقی نواحی و پاپ رفتهای.ممنون. كار با گروه داركوب لذتبخش است. موسیقی نواحی و محلی را هم بسیار دوست دارم و فكر میكنم میتواند به دیگر شاخههای این هنر در ایران كمك كند. باید در این زمینه بسیار كار كرد و من آن را بسیار جدی میگیرم و به هیچ وجه تفنن و تفریح من نیست. عاقبت بلورین جشنواره فجر را از آن خود كردی؟ علاقهمندانت سالهای گذشته منتظر این اتفاق بودند كه رخ نداد؟نظرت چیست؟كاركردن با مسعود كیمیایی به عنوان یك پیشكسوت سینما برایم یك تجربه متفاوتی بود و شاید از نظر كسانی كه كار را دیدهاند به دلیل همخوانی جنس بازی من با صحنههای عاطفی و احساسی فیلمهای كیمیایی موفق از كار درآمده است و البته باید قبول كنیم كه كارگردانی كیمیایی در این موفقیت نقش خاص خود را داشته است، البته همواره كارگردانان صاحب نام و مولف در سینمای ایران توانستهاند از بازیگرانشان به خوبی در نقش بازی لازم را بگیرند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 604]