واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: «قرمز» سمبل حیات، زندگی و مبارزه است
رنگ قرمز سمبل حیات، زندگی، مبارزه، انقلاب و شورش بوده است و به عنوان رنگ عشق از آن نام برده میشود. رنگ قرمز در فرهنگنامه مصور هنرهای تجسمی با عنوان ورمیلیون (رنگ ریزهای بیشتر متشكل از سولفات) و ستبابار (رنگ ریزهای موسوم به شنگرف از جیوه) یاد شده است.علی عابدی ، استاد گرافیك دانشكده هنر مشهد، مخاطبشناسی را لازمه استفاده از رنگ قرمز در هنر گرافیك میداند و میافزاید: رنگ مورد بحث در گرافیك حرفهای، الزاماً قرمز خالص نبوده و در تناسب با دیگر عوامل مفهوم خود را پیدا میكند.وی با اشاره بر جنبهی بصری رنگ قرمز میگوید: این رنگ دارای طول موج بالاتری نسبت به سایر رنگهاست كه بر قوه بینایی و حس ادراك آدمی تاثیر زیادی دارد و معمولاً جهت جلب توجه مخاطب در عناصر بصری به كار میرود.غلامحسین رحیمزاده، استاد هنر دانشكده الزهرا (س)، نیز به جایگاه این رنگ در هنر تذهیب اشاره میكند و میگوید: قرمز در تذهیب با عنوان شنجرف یا شنگرف، شناخته شده كه در دسته رنگهای گرم قرار گرفته است و عمدتاً برای رسیدن به تعادل بصری، همنشین رنگهای سرد میشود كه بهندرت در زمینه آثار دیده میشود.وی معتقد است: رنگ مذكور دارای جایگاه ویژهای در تذهیبهای ایرانی است و یادآور میشود: اصولاً رنگهای سرد (آبی آسمانی و لاجوردی( در زمینه آثار و بررسی آنها، رنگهای گرم كه نمادی از آسمان و اجرام زمینی است، استفاده میشود و رنگ قرمز در تذهیبهای ایرانی نیز از این قاعده مستثنا نخواهد بود.او از این رنگ در قالی سنتی، تحت عنوان لاكی و رناسی یاد میكند و میگوید :رنگ لاك از حشرهای به نام ریزدانه (كه در نواحی آذربایجان غربی زیست میكند) تهیه میشود؛ این حشره به نور آفتاب حساس است و در مقابل آن خشك میشود، سپس جمعآوری و آسیاب شده و از آن رنگ قرمز حاصل میشود و در رنگرزی الیاف سنتی بهكار میرود.رحیمزاده ادامه میدهد: رنگ قرمز رناسی نیز از ریشه گیاهی به نام رناس تهیه میشود كه شبیه گیاه دارچین میباشد.همچنین احمدرضا باغبان ـ مدرس هنر كاشیكاری ـ درخصوص مشكلات استفاده از رنگ قرمز در تهیه كاشی، به تركیب نشدن این رنگ با سایر رنگها، هزینه بالا و مشكل بودن تولید آن از لحاظ ساختاری اشاره میكند.وی در ادامه میگوید: قرمز از دسته رنگهایی است كه پس از پخت در كوره دچار واكنش میشود و رنگی متفاوت از رنگ اولیه را ارائه میدهد، كه در تركیب با سایر رنگها نیز تیره و سیاه رنگ خواهد شد.او جنبههای تزئینی را دلیل استفاده از رنگ قرمز در عنصر میداند و به عنوان نمونهای برجسته كه از رنگ مذكور (قرمز(استفاده شده است، به كاشیكاری حرم مطهر رضوی اشاره میكند و آن را نمادی از كاربرد این رنگ پرمعنا در هنر مقدس تذهیب میداند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 662]