واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: خصوصيات « خط امام » در نگاه رهبر انقلاب
من خصوصيات چيزي كه ما به آن مي گوييم خط و جهت گيري امام كه مشخصه ي حركت نظام جمهوري اسلامي در طول ده سال حيات پربركت امام بوده است ; را به طور خلاصه عرض مي كنم . اول : ايستادگي در برابر تحميل و نفوذ قدرتهاي خارجي و سازش نكردن با اين قدرتهاست . دوم : اهتمام به تعبد و عمل فردي و ايستادگي در برابر سلطه ي شيطان نفس و وسوسه هاي شيطاني . اين دو مطلب بزرگ و اين دو ميدان مبارزه را امام از هم جدا نمي كردند. در صحنه ي اجتماع و سياست در مقابل شيطان بزرگ و شيطانهاي قدرت مي ايستادند و در صحنه ي روان آدمي و درون وجود انسان نيز با نفس مبارزه مي كردند و در هر حال اصرار بر تعبد در عمل انساني و فردي و شخصي داشتند. سوم : اهميت دادن به توانايي ملتها و اصل دانستن آنهاست . امام با ملتها سخن مي گفتند و معتقد بودند كه تحولات بزرگ عالم اگر به دست ملتها انجام بگيرد غيرقابل شكست است و ملتها مي توانند در دنيا تحول ايجاد كنند و محيطهاي خود را عوض كنند. چهارم : اصرار بر وحدت مسلمين و مبارزه با تفرقه افكني استكبار است . پنجم : اصرار بر ايجاد روابط سالم و دوستانه با دولتهاست مگر استثناهايي كه پشت سر منطق عدم رابطه با هر كدام از آنها استدلالهاي قوي وجود دارد. امام به ما ياد دادند كه جمهوري اسلامي در سطح عالم مي تواند و بايد از روابطي سالم با دولتها برخوردار بشود. البته رابطه ي با آمريكا مردود است . به خاطر اينكه او يك دولت استكباري و متجاوز و ظالم و با اسلام و جمهوري اسلامي درحال مبارزه و محاربه است . همچنين ارتباط با رژيم صهيونيستي و رژيم نژادپرست آفريقاي جنوبي مردود است . در مورد بقيه ي دولتها با توجه به مصالح نظام جمههوري اسلامي اصل بر ايجاد ارتباط است . ششم : اصرار بر شكستن حصار تحجر و التقاط در فهم و عمل اسلامي و التزام به اسلام ناب است . از نظر امام در بيان و عمل ايشان هم تحجر مردود بود و هم التقاط كه به معني رها كردن قيود صحيح براي فهم دين و اسلام است . هفتم : محور دانستن نجات محرومين و تامين عدالت اجتماعي است . مردم هميشه در نظر امام اصل و محور بودند. در منطق و خط حكومتي امام امت محرومين و مستضعفان همواره محور تصميم گيريها محسوب مي شدند و همه ي فعاليتهاي اقتصادي و امثال آن بايد بر محور نجات محرومين از محروميتها انجام گيرد. هشتم : توجه ويژه به مبارزه با رژيم اشغالگر قدس و رژيم غاصب صهيونيستي است . مساله ي مبارزه با اسرائيل در منطق و راه و رسم امام جايگاهي خاص داشت . در نظر امام امت يكي ازاصولي كه به هيچوجه براي ملتهاي مسلمان قابل اغماض نيست مساله ي مبارزه با صهيونيستهاست . و اين به خاطر آن است كه امام بزرگوار ما نقش ويرانگر و مخرب رژيم تحميلي را از سالهاي پيش از انقلاب بدرستي تشخيص داده بودند. نهم : حفظ وحدت ملي و ايجاد يكپارچگي در ميان ملت ايران و اصرار بر مقابله و مبارزه با هر شعار تفرقه افكنانه است . دهم : حفظ مردمي بودن حكومت و ايجاد و حفظ ارتباط با مردم است . امام همواره هم به مسوولين سفارش مي كردند كه از مردم جدا نشويد با مردم باشيد زندگي مردمي داشته باشيد و هم متقابلا به مردم سفارش مي كردند و با كساني كه ارگانهاي نظام و دولت را تضعيف مي كردند به نحوي از انحا مقابله مي كردند. يازدهم : اصرار بر سازندگي كشور و ارائه ي يك نمونه ي عملي به جهان است كه در ماههاي آخر عمر با بركت امام اين مساله جايگاه مهمي در نظر ايشان داشت . ايشان اصرار داشتند كه اين كشور بايد بازسازي بشود هم از لحاظ اقتصادي و كارهاي زيربنايي و هم از لحاظ تامين درآمد براي كشور و مردم تا بتوانيم يك نمونه ي عيني و عملي از سازندگي اسلامي را به دنيا ارائه دهيم . چيزهايي كه به اعتقاد بنده رئوس و خطوط اصلي بينش امام و سلوك عملي و حكومتي ايشان بود همين مواردي است كه عرض شد. (منبع « او كه بود » حضرت امام خميني در نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامي انتشارات قدر ولايت ) امام با ملت ها سخن مي گفتند و معتقد بودند كه تحولات بزرگ عالم اگر به دست ملت ها انجام بگيرد غيرقابل شكست است و ملت ها مي توانند در دنيا تحول ايجاد كنند و محيط هاي خود را عوض كنند امام اين دو مطلب بزرگ و اين دو ميدان مبارزه را از هم جدا نمي كردند : در صحنه اجتماع و سياست در مقابل شيطان بزرگ و شيطان هاي قدرت مي ايستادند و در صحنه روان آدمي و درون وجود انسان نيز با نفس مبارزه مي كردند
چهارشنبه 8 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: همشهری]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 211]