واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: حجت الاسلام علي اصغر سعادتي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگي ايرنا، افزود: ساخت فيلم از هر واقعه و قهرمان تاريخي علاوه بر دشواري، سهل و ممتنع نيز است. به عقيده اين كارشناس مسايل ديني،اقتباس از متون تاريخي راحت است اما به دليل محدوديت هاي فيلم ها و سريال هاي تلويزيوني، تفكيك بخش هاي از تاريخ براي نمايش بي آنكه به روند تاريخي آن صدمه اي وارد كند، كار را سخت مي كند. سعادتي ادامه داد: تصوير مبارزات شيعه بر عليه ظلم بني اميه و بني عباس از سوي هنرمندان اقدام مناسبي است، به شرط آنكه از اصول و محورها و اهداف آن داستان تاريخي منحرف نشوند. البته محتواي داستان بايد در قالب صحيح و قابل قبول مخاطب تصوير شود در واقع چگونگي فرم در آثار تاريخي مهم است. *فيلمنامه مختار به روند وقايع تاريخي لطمه نزده است كارشناس سينماي ديني با بيان اينكه ميرباقري كارگردان مجموعه مختارنامه در به تصوير كشيدن روايات تاريخي مختار ثقفي موفق بوده است، افزود: مختارنامه وقايع زمان امام سجاد(ع) تا قيام توابين و مختار را به درستي تصوير مي كند. وي توضيح داد: اين برهه تاريخي دوره عظيمي از اتفاق هاي جهان اسلام را در بر مي گيرد، فيلمنامه نويس مختارنامه به خوبي توانسته اين وقايع را بدون آنكه روند تاريخي داستان ناقص شود، به نگارش در آورد. حجت الاسلام سعادتي مطلق با تاكيد بر اينكه بهتر است در مجموعه هاي تاريخي از قهرمان پروري كاذب پرهيز شود، توضيح داد: مختارنامه با وجود تمامي حسن ها، احساس قهرمان سازي از شخصيت مختار را به ذهن مخاطب القا مي كند و اين امر موجب مي شود شخصيت هاي بزرگ ديگري مانند ابراهيم مالك اشتر به ناچار كمرنگ تر نشان داده شوند. وي با يادآوري اينكه نشان دادن حضور معصومين(ع) در فيلم با توجه به آنكه نمي توان چهره آن ها را نمايش داد، نياز به ذكاوت خاصي دارد، افزود: فيلمساز بايد مباني و مفاهيم حضور ائمه (ع) را در صحنه هاي مختلف به مخاطب القا كند. بنابراين بايد از زبان اطرافيان امامان و ديگر معصومين (ع) كه در ارتباط مستقيم با اين بزرگان هستند، استفاده كنند. به گفته اين كارشناس مسايل ديني، ميرباقري به عنوان كارگردان درباره موضوع يادشده توانسته به خوبي رفتار كند، هر چند اين امر با فيلم محمد رسول الله ساخته ابراهيم عقاد قابل مقايسه نيست. حجت الاسلام سعادتي مطلق افزود: مخاطب در نگاه و چشم آنتوني كوئين به عنوان بازيگر نقش حمزه در فيلم محمد رسول الله متوجه حضور و ورود پيامبر(ص) و تغيير فضا مي شد اما در مختارنامه چنين جلوه اي در چشمان و نگاه صحابه امام حسين(ع) چندان ديده نمي شود. وي توضيح داد: در صحنه كربلا كه زهيربن غيث به خيمه امام حسين (ع) مي رود حس ديدار و حضور امام (ع) در اين صحنه احساس نمي شود و مخاطب تنها مي بيند كه او به خيمه مي رود و مي آيد. اين كارشناس در پايان يادآورشد كه مختارنامه به گونه اي ساخته شده كه اكشن و مخاطب پسند باشد به همين دليل به قهرمان پروري و خلق صحنه هاي جنگ به صورت بسيار جذاب پرداخته است. مجموعه مختارنامه كه جمعه شبها از سيما پخش مي شود در رديف آثار پرمخاطب تلويزيوني قرار دارد. فراهنگ**1983**
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 386]