تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از حرام دورى كند، خداوند به جاى آن عبادتى كه او را شاد كند نصيبش مى‏گردا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820869362




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ناهماهنگى در دولت منجر شدبحران در بازار پودر شوينده


واضح آرشیو وب فارسی:حيات نو: ناهماهنگى در دولت منجر شدبحران در بازار پودر شوينده
دلا‌لا‌ن پودرها را از بازار جمع كردند

گروه اقتصادي- ‌ همزمان با حذف يارانه‌پودر شوينده با توافق وزارت صنايع و بازرگاني، دلا‌لا‌ن دوباره به منظور سوء‌استفاده و فروش پودر شوينده به قيمتى بالا‌تر اقدام به جمع‌آورى پودر از بازار مصرف كرده‌اند.

چند روز پيش مدير‌كل صنايع غيرفلزى وزارت صنايع و معادن و وزير بازرگانى خبر از حذف يارانه‌پودر شوينده دادند و براساس اخبار رسيده از بازار مجددا بحران در بازار اين محصول آغاز شده است. پودر شوينده به فاصله چند روز پس از اخبار اعلا‌مي، باز به انبارها رفته و در صورت فروش به مشتريان نيز با نرخ حدود يك هزار تومان به فروش مى‌رسد. در حالى كه قيمت اصلى پودر 350 تا 480 هزار تومان است. افزايش ناگهانى اين قيمت در كنار روانه شدن پودرهاى شوينده از بازار به انبارها فقط و فقط نشان از عدم كنترل دولت بر بازار دارد.

ناهماهنگى در دولت

قاسم نوده‌فراهاني، رئيس مجمع توزيعى شوراى اصناف كشور در گفت‌وگو با حيات‌نو درخصوص احتكار پيش آمده در بازار پودر شوينده و عدم نظارت بر بازار مدعى است، توليدكنندگان آمار توليد پودر را به مسئولا‌ن شوراى اصناف نمى‌دهند و در صورتى كه اين آمار اعلا‌م نشود اصناف قادر به كنترل بازار نخواهد بود.

آنچه از گفته‌هاى مسئولا‌ن برمى‌آيد، مهم‌ترين عامل افزايش ناگهانى قيمت پودر شوينده، ناهماهنگى برخى مسئولا‌ن و ارگان‌هاى مرتبط دولتى با سازمان‌هاى مربوطه است. به عبارت ديگر ناهماهنگى در دولت در كنار عدم كنترل بازار، در نهايت به افزايش قيمت محصولا‌ت در مقاطع خاص با توجه به تصميمات اتخاذ شده مى‌انجامد. در اين شرايط هر يك از ارگان‌ها عامل مشكلا‌ت ايجاد شده را سازمان ديگرى مى‌دانند و آخرين نقطه نيز مقصريابى هميشه به مطبوعات و رسانه‌هاى گروهى باز مى‌‌گردد.

على‌اكبر نيكوكار، رئيس اتحاديه خواربار فروشان با تاكيد بر اينكه اگر هماهنگى‌هاى لا‌زم از سوى دولت پيش از حذف يارانه با سازمان‌ها و اصناف انجام مى‌شد، آشفتگى يك باره بازار درخصوص پودر شوينده پيش نمى‌آمد. مى‌گويد، بخشى از احتكار و گرانى فعلى به شركت‌هاى توزيع بازمى‌گردد اما درصد تاثير افزايش قيمت پودر شوينده براساس حذف يارانه بايد كارشناسى و بررسى شود. به گفته نيكوكار هنوز اين بررسى انجام نگرفته و اين در حالى است كه عملا‌ حذف يارانه پودر شوينده بدون هماهنگى‌هاى لا‌زم در دولت و انجام كارهاى كارشناسى در حال حاضر به افزايش چشمگير قيمت اين كالا‌ در بازار منجر شده است. رضا كرمي، مدير واحد نظارت بازرسى شوراى اصناف نيز معتقد است تاكنون حذف يارانه پودر شوينده به منظور نظارت بر بازار هنوز از سوى دولت به اصناف ابلا‌غ نشده و مسئولا‌ن و واحدهاى نظارتى صنفى از طريق مطبوعات در اين خصوص اطلا‌ع يافته‌اند. به گفته وى مسئولا‌ن واحد نظارت بازرسى شوراى اصناف در حال بررسى بازار هستند. براساس مجموع گفته‌ها به نظر مى‌رسد ناهماهنگى دولت در تصميم‌گيرى‌ها مهمترين عامل احتكار و افزايش قيمت‌هاست.

اين در حالى است كه تمام تصميمات دولت طى دو سال گذشته علا‌وه بر آشفتگى در بازار و ايجاد بحران به افزايش چشمگير قيمت و ناتوانى دولت در كنترل بازار منجر شده هر چند كه دولت هرگز ناتوانى بر كنترل بازار را نپذيرفته است. احتكار محصولا‌ت و ضعف مديريتى دولت در مورد بسيارى از كالا‌ها به كررات مشاهده شده، بازار برنج تازه‌ترين نمونه ضعف مديريتى دولت است كه به‌رغم واردات اين محصول به گواه مسئولا‌ن هنوز قيمت برنج در بازار كاهش نيافته و اين به معناى احتكار مجدد برنج‌هاى وارداتى و ضعف نظارتى دولت است. هر چند كه وزير جهاد كشاورزى در آخرين اظهارنظر خود رسانه‌ها را مسئول گرانى و افزايش قيمت برنج دانست. اين بار نيز با خبر حذف يارانه پودر شوينده دوباره نوبت به اين كالا‌ رسيده است. داستان حذف يارانه پودرشوينده در زمستان سال گذشته شكل گرفت به طورى كه ناگهان چند ماه پودر شوينده كمياب شد و كالا‌يى كه پس از سال‌هاى جنگ، رنگ سهميه‌بندى را به خود نديده بود، فقط در برخى فروشگاه‌هاى كشور به طور محدود به فروش رسيد. برخى فعالا‌ن بازار همان روزها كمبود توليد و واردات مواد اوليه توليد پودر شوينده را عامل كاهش توليد و بروز گرانى دانستند.

اما در نهايت علت كميابى و گرانى پودر شوينده مانند بسيارى از كميابى‌ها (روغن نباتي، كره، برخى محصولا‌ت كشاورزي) كه در دولت احمدى‌نژاد اتفاق افتاد به طور واضح مشخص نشد و اغلب نيز به گردن رسانه‌هاى گروهى و مطبوعات افتاد. زمستان سال گذشته در جريان دور اول كمبود پودر شوينده برخى عدم پرداخت يارانه پودر شوينده به توليدكنندگان را عامل اصلى دانستند به طورى كه به استناد گفته‌هاى دبير شوراى توليدكنندگان پودر شوينده پارسال در مجموع 153 ميليارد تومان از 250 ميليارد تومان يارانه قطعى توليدكنندگان پرداخت شده است.

اما به نظر مى‌رسد بازار سياه سال گذشته از لحظه نواختن ساز «حذف يارانه پودر شوينده» آغاز شد. امسال نيز همزمان با حذف يارانه پودر شوينده دلا‌لا‌ن اقدام به جمع‌آورى پودر شوينده از بازار كرده‌اند. مسئولا‌ن وزارت بازرگانى مدعى هستند حذف يارانه پودر شوينده بدون هماهنگى و به يكباره از سوى وزارت صنايع موجب به هم خوردن تعادل بازار پودر و كميابى آن شده است. به گفته يك مقام مسئول وزارت بازرگانى به خبرگزارى فارس، با وجود اينكه در طى دو ماه اخير توليد پودر در سطح مناسبى بود و بازار نيز اشباع شده بود، اما به دليل حذف يارانه و به طبع آن گران شدن اين محصول، برخى سوءاستفاده گران و دلا‌لا‌ن اقدام به جمع‌آورى پودر از بازار كرده‌اند تا آن را به قيمتى بالا‌تر به فروش برسانند. اين مقام مسئول با بيان اينكه قبل از اعلا‌م حذف يارانه پودر بايد وضع بازار، توليد و ذخيره جهت تنظيم بازار در زمان اعلا‌م خبر پيش ‌بينى مى‌شد تاكيد كردند هم‌اكنون كارخانجات با دستگاه‌هاى ذيربط در حال مذاكره و رايزنى هستند كه بهاى پودر را حدود 2 برابر افزايش دهند. وى ادامه داده بهاى پودر پس از حذف يارانه‌ها از 200 تا 250 تومان به 500 تا 700 تومان خواهد رسيد. اين مقام مسئول اظهار كرده طى سالجاري، حدود 40 تا 50 هزار تن پودر توسط كارخانجات با يارانه دولتى و بهاى سال قبل توليد شده بود كه اكنون دلا‌لا‌ن با جمع‌آورى آنها، پودر را به بهاى بالا‌ترى به فروش مى‌رسانند. هر چند كه حركت به سمت حذف يارانه‌ها يكى از موفقيت‌هاى اقتصاد به شمار مى‌رود و مى‌تواند به نوعى از فسا در فرايند توليد و توزيع جلوگيرى كند. اما در صورتى كه بستر‌سازى مناسبى در اين زمينه صورت نگرفته و ساز و كارهاى لا‌زم مهيا نباشد، هم مى‌تواند زمينه‌ساز احتكار براى عده‌اى باشد و هم آشفتگى بازار را بيش‌تر مى‌كند. به عقيده بسياري، حلقه گمشده اصلى گرانى‌ها و كميابى‌ها ضعف مديريت و كنترل‌نامناسب دولت بر بازار است.

اقبال بازار به سهام شركت‌هاى توليد كننده پودر

همزمان با خروج پودر شوينده اتفاق ديگرى در بازار اين محصول افتاده است و راه‌براى رشد قيمت سهام برخى شركت‌هاى توليدكننده پودر بورسى فراهم شده است.به گزارش فارس، معاون وزير صنايع در حالى از خارج شدن پودر شوينده از شمول قيمت‌گذارى و يارانه خبر داده بود كه با اين خبر سهام شركت‌هايى چون كف، تولى پرس، پاكسان، بين‌المللى محصولا‌ت پارس و سهامداران عمده اين دسته از شركت‌ها مانند صنعتى بهشهر و سرمايه‌گذارى البرز با اقبال بازار و سرمايه‌گذاران مواجه شدند.

اين دسته از شركت‌هاى بورسى در شرايطى مدت‌ها در انتظار چنين تصميمى بودند كه ديروز و امروز براى سهام شركت‌هاى فعال در بخش شوينده‌ها صف خريد تشكيل شد.

براساس اين گزارش، با توجه به افزايش نرخ محصول سيمان و خروج پودر شوينده از سبد حمايتى زمينه‌هاى رونق بازار سهام و افزايش تحركات سرمايه‌گذاران فراهم شد كه در صورت تداوم اين وضعيت و تشديد رونق بازار سهام به نظر مى‌رسد بورس سال پربازدهى را تجربه كند.
 سه شنبه 7 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات نو]
[مشاهده در: www.hayateno.ws]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 319]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن