تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 2 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هیچ بنده ‏اى حقیقت ایمانش را کامل نمى ‏کند مگر این که در او سه خص...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1823725244




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دختر شاه پريون؛ بهره گيري از فرمول هاي قديمي با چاشني كپي برداري


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش روز جمعه خبرنگار فرهنگي ايرنا، دختر شاه پريون از آن دسته فيلم هايي است كه نه تنها كليت خود را از فيلمي خارجي اخذ كرده اند بلكه در جزييات نيز كاملا وفادار بوده و كپي برداري تقريبا كاملي را انجام داده اند. البته اين مورد در سينماي ايران بويژه فيلم هاي كمدي تازگي نداشته كه براي مثال مي توان به فيلم دو خواهر ساخته محمد بانكي اشاره كرد. در ميان محصولات موسسه سينمايي پويا فيلم نيز اين امر كاملا طبيعي بوده با اين تفاوت كه كمتر به سراغ سينماي فرنگ رفته و فيلم هاي قديمي سينماي ايران را منبع اقتباس خود قرار مي دهد! در اينجا فيلم ايتاليايي دزد و ميليونر مورد توجه فيلمنامه نويس(احمد رفيع زاده) كه در كارنامه خود مجموعه تلويزيوني ساعت شني را دارد، قرار گرفته و وي سعي كرده با ترفندهايي، داستان را به اصطلاح ايرانيزه كند. با اين حال موفق به انجام اين كار نشده و فيلمنامه با ضعف هاي فاحشي در ابعاد مختلف خود روبروست كه از آن جمله مي توان به پرداخت شخصيت ها و نيز نخ نما بودن داستان اشاره كرد. در سينماي پيش از انقلاب، فرمولي به نام پسر فقير و دختر پولدار و يا بالعكس وجود داشت كه اين فرمول تقريبا در اكثر فيلم ها جواب داده و تماشاگر سنتي را مجذوب خويش مي كرد. اما در سال هاي اخير با رشد سينماي ايران و بالا رفتن سطح سواد و آگاهي مردم، ديگر اين فرمول قديمي به تنهايي قادر به كشاندن تماشاگران به سالن هاي سينما نيست و به عناصر ديگري نيز نياز هست كه دختر شاه پريون از آنها بي بهره است. داستان يك خطي و بي رمق فيلم و آشنايي تصادفي ارژنگ كارخانه دار با افسانه دزد و جيب بر، مايه هاي لازم براي يك كار بلند سينمايي را ندارد به همين خاطر نيز شخصيت هاي فرعي وارد ماجرا شده اند كه آنها نيز به علت پرداخت نه چندان جذابشان قادر به سرگرم كردن تماشاگران نيستند! موقعيت هاي تكراري در كنار شخصيت هاي به شدت تكراري، آفت اين فيلم بوده و ضربه اصلي را به پيكره آن وارد كرده است. اينكه ارژنگ پس از رهايي از افسردگي به دختري مثل افسانه علاقه مند شده و موقعيت اقتصادي و اجتماعي خود را نيز فراموش مي كند، غير واقعي از كار درآمده و نويسنده سعي چنداني در باورپذيري آن نكرده است. شخصيت زن داستان با توجه به محل سكونت و نوع كارش، كاملا تخيلي و دور از واقعيت از آب درآمده و گرايش بسياري به فانتزي دارد! براي مثال كافيست به نوع پوشش و رفتار او در محل زندگي اش توجه كنيد. كپي نعل به نعل رفيع زاده از فيلم دزد و ميليونر در بخش هاي گوناگون مانند شغل ارژنگ(صاحب كارخانه شيشه جنرال) نه تنها كمكي به فيلم نكرده بلكه آن را ضعيف تر نيز كرده است. كامران قدكچيان به عنوان كارگرداني قديمي كه فيلم قابل دفاع و ديدني آواز تهران را در كارنامه دارد، در سال هاي اخير به تبعيت از بازار سينماي ايران، به فيلم هاي كمدي روي آورده كه نتيجه آن به هيچوجه قابل تامل نيست. وي با استفاده از كليشه هاي نخ نما شده فيلم هاي قديمي و بهره گيري از فرمول هاي امتحان پس داده، فيلمي را روانه اكران كرده كه به سرعت به دست فراموشي سپرده مي شود. در اين ميان تنها مي توان به رعايت حداقل استانداردها به لحاظ فني اشاره كرد كه تقريبا تمامي محصولات پويا فيلم حائز آن بوده و هستند. قدكچيان در انتخاب بازيگرانش نيز دوگانه عمل كرده و در بخشي موفق و در بخشي ديگر ضعيف بوده است. به عنوان مثال مي توان به رامبد جوان در نقش ارژنگ اشاره كرد كه بازي خوبي ارائه كرده و كارگردان نيز در كنترل بازي متكي بر اغراق وي موفق عمل كرده است. اما در نقطه مقابل، نيوشا ضيغمي براي نقش افسانه انتخاب كاملا اشتباهي بوده و از جهات گوناگون با نقش همحواني ندارد. علاوه بر آنكه وي همواره بازي يكنواختي داشته و كمتر علاقه اي به شكست قالب كليشه اي خود دارد. ضيغمي در دختر شاه پريون همان بازي هميشگي متكي بر اغراق در نمايش حس ها را ارائه كرده و توجه چنداني به موقعيت اجتماعي و خلافكار بودن شخصيت مورد نظر ندارد! با اين حال سينماي كمدي ايران به جايي رسيده كه فيلم دختر شاه پريون در قياس با بسياري از فيلم هاي به اصطلاح كمدي روي پرده در سال هاي اخير، كار بهتر و آبرومند تري شده كه حداقل استانداردها در آن رعايت گرديده است. از: محمد جليلوند فراهنگ ** 1983 ** 1071




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 284]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن