تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس روزه دارى را سير نمايد، خداوند از حوض (كوثر) من شربتى نصيب او خواهد كرد كه پس ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833321747




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

لوازم تربيت (قواعد، علوم، مواد)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
لوازم تربيت (قواعد، علوم، مواد)
لوازم تربيت (قواعد، علوم، مواد) 1- قواعد:قواعد اساسى تربيت، آن‏سان كه توجه به همه‏ى جوانب كار شده باشد، بايد بنياد كار را تشكيل دهد، بدين قرار:الف - نمو قواى دماغى، به موازات نمو قواى جسمى، صورت گيرد و الا پس و پيش آن‏ها، خود موجب عدم توازن و اعتدال مى‏شود و نابسامانى‏هاى بسيار را سبب مى‏گردد.ب - در حين نمو (نمو جسمى و مغزى) فن زندگى در اجتماع و سازگارى با محيط را به وسيله‏ى تعديل خواسته‏ها و مهار كردن نفس فراگيرد و تدريجا به جاى لذت شخصى، ديگر دوستى، حق‏خواهى و حق‏بينى، را هم مطلوب داند و خود را مسؤول اجتماع، بشناسد. (1) تقسيم زندگى به «ايام بازى - ايام تحصيل - ايام زندگى» هميشه، حاصل نامطلوب داشته است؛ بلكه بايد دانست كه بازى و تحصيل هم، براى زندگى اجتماعى، هستند و بايد «آموزنده و سازنده‏ى آن زندگى اجتماعى» باشند.ج - تأمين قدرت اراده و قوت غرايز و عواطف، براى مواجهه با شدايد و مسايل دشوار زندگى و حل آن‏ها با توانايى و اعتماد به نفس و اراده‏ى محكم.د- ارتباط با خانواده و اتكاى به آن، جهت گذران زندگى اجتماعى بايد متناسب با رشد فرزند كم‏كم، سست‏تر شود و به جامعه پيوسته‏تر گردد و احساس استقلال و استقرار آن، هر دم، بيشتر شود. (2)اما اين امر هرگز مانع از تعلق خاطر به خانواده نيست؛ بلكه تنها انتظارات فرزند و اتكاى او در رويدادها، از خانواده جدا مى‏گردد و به خود او غالبا متوجه مى‏شود.2- علومعلومى كه مى‏توانند عوامل اصلى تربيت را به دست دهند و براى پرورش، زمينه‏ى شناختن مناسب فراهم سازند، عبارتند از:روان‏شناسى و جامعه‏شناسى، كه اين دو علم، مهم‏ترين عوامل اصلى كردار و رفتار و حالات و صفات و افكار آدمى را در جهت فردى و اجتماعى، معرفى مى‏نمايند (3) و طرح‏هاى تربيتى، با توجه به آن اطلاعات، مسلما بهتر و موفق‏تر، مى‏توانند پياده و اجرا شوند. (4)بد نيست بدانيم؛ معمولا تغييراتى را كه در اخلاق و روحيات و ذوق ايجاد مى‏شوند، موضوع «علم تربيت» مى‏شمارند و گويند كه:علم روان‏شناسى درباره‏ى «فكر و روحيات انسان» گفت‏وگو مى‏كند و جامعه‏شناسى از رفتار آدمى در اجتماع، حرف مى‏زند و هر علم ديگر هم، به گونه‏اى مى‏تواند در كار تربيت مؤثر باشد و لذا حدود خاصى براى تربيت و جهان تربيتى، نمى‏توان معين كرد.(5)(و آن‏گاه، كسى را «تربيت شده» باشد گفت كه: بدن سالم، اخلاق و رفتار سالم، روح سالم، نفسانيات سالم و ديد و فكر سالم داشته باشد). بدين قرار مطالعه‏ى در امور تربيتى، خود مستلزم دقت در چند مسأله زير است:الف - فلاسفه معين كنند كه: غرض از «زندگى در اين جهان» چيست؟ و از روى آن معلوم شود كه: فرزندان را براى چه منظور و هدفى بايد پرورش داد؟ و نيز بايد معلوم دارند كه: هر ملت در دوره‏هاى مختلف تاريخى خود چه مقصودى از «تربيت و تعليم» داشته‏اند؟ و چگونه آن را اجرا كرده‏اند؟بديهى است كه اين بررسى را «فلسفه‏ى تربيت» و «تاريخ فرهنگ» به عهده خواهند داشت.ب - بايد كسى را كه مى‏خواهيم تغيير بدهيم و تربيت كنيم، كاملا بشناسيم؛ طبيعت اوليه‏ى او را بدانيم؛ به هوش و غريزه و عاطفه‏ى او پى ببريم؛ بر قواعد و قوانينى كه بر طينت و اخلاق او حكم‏فرماست آگاهى حاصل كنيم؛ مباحث فوق را «روان‏شناسى» به ما مى‏آموزد.ج - وقتى مقصود از زندگى، معلوم شد و وضع وجودى فرزند هم معين گشت، بايد ديد كه: مدرسه چه وظيفه‏اى را در تربيت طفل عهده‏دار تواند شد؟ و مواد آموختنى آن‏چه بايد باشد؟د- بايد فهميد از چه راه و به چه وسيله‏اى و كدام روش، موادى را كه در بالا معين شد، به طفل بايد رساند (آموختنى‏ها و ايجاد كردنى‏ها)؟ اين قسمت را «اصول و روش اجرايى تعليم و تربيت» جواب‏گو خواهد بود.ه - نتيجه‏ى تربيتى را كه بنابر آن‏چه گفته شد، به دست مى‏آيد بايد سنجيد و ارزيابى كرد، تا بدانيم كدام را بايد تغيير داد و طرح تازه‏اى به كار بايد آورد؟ (و اين ارزيابى و تكميل روش را آن قدر بايد ادامه داد، تا به صورتى قانونى و اساسى درآيد). (6)3- موادالف- مواد پرورشى لازمتربيت بايد متعهد پرورش موجودى فعلى شاگرد باشد؛ يعنى از او شروع كند و هم پاى او حركت نمايد و اين امر بدون شناخت شاگرد، ميسر نيست. هر فرد، با ديگرى، تفاوتى دارد كه تحت يك قاعده پروريدن آن دو غالبا درست درنمى‏آيد؛ مگر آن كه پس از پرورش جداگانه‏ى هر كدام، آن‏ها را به حدى مشابه و مقارن يك‏ديگر رسانند و آن گاه با يك نظام تربيتى آن دو را بپرورند. به هر حال، آن‏چه را مربى بايد مورد ملاحظه قرار دهد و بازسازى كند، يا به گونه‏اى مناسب در آورد، موارد زير است:1- ورزيده ساختن جسم فرزند - تنظيم خواب و خوراك - تنظيم وقت تحصيل و تفريح و بازى و ساير مسايل جسمى او.2- آمادگى دادن نفسانيات او براى گذراندن بلوغى بس شايسته و مناسب مقصد دور (يعنى: متن زندگى اجتماعى) شدن.توضيح: در مورد بالا، انتظار مى‏رود كه لااقل رفع نقصانى نفسانى شود و امر «تقويت و رشد» به قسمت‏هاى ديگرى كه بيان خواهيم كرد، موكول است؛ مثلا: صفارت ارثى بد، موقتا تعطيل گردد و به جاى آن‏ها و بلكه در مقابل آن‏ها «صفات خوب» در شاگرد، به طور كسبى به وجود آيد.(7) گاه، نقص اخلاقى، به علت نقص عضوى پيدا مى‏شود؛ آن نيز رفع گردد. (8) عقده‏هاى روانى و خاطرات زشت قبلى هم، به وسيله‏ى «تحليل» گشوده شوند.3- واداشتن به بهره‏گيرى از ادراكات، جهت فراهم ساختن زمينه‏هاى حكم و استدلال و داورى معتدل و درست - شناساندن ملاك‏هاى صحيح «حق - خير - جمال و تناسب - كمال و تعالى» و آشنايى با ميزان‏هاى مقبول عقل‏هاى سالم انسانى.4- ياد دادن چگونگى انتزاع عواطف عالى، از عواطف شخصى و اجتماعى.5- تمرين تحصيل اراده‏اى كه عميقا متأثر از عوامل خارجى و غرايز و عادات نباشد؛ بلكه از انديشه‏هاى منصفانه و معقول حاصل شود و واقعا اراده‏اى شخصى و مستقل محسوب گردد و مناسب هدف‏هاى درست زندگى باشد.توضيح آن كه: آن‏چه در پيرامون آدمى، از نوع رفتار و حالات و نظرات هست، نارست نيست؛ بلكه گوييم: او چنان تربيت شود كه همه را خود، پس از بررسى و ابراز نظر اجازه‏ى قبول دهد؛ يا رد كند و به هر حال، حصارى محكم براى استقلال فردى، از زمان كودكى در وجود فرزند پيدا آيد؛ كه موجوديت او را تضمين كند و براى آينده‏ى درست همه‏ى كوشش‏هاى ذهنى و عملى او، مايه‏ى اطمينانى باشد.6- تمرين حافظه، تصور، تداعى معنى، ثبات‏نظر. (9)7- تمرين طرز اداى كلمات و طرز مواجهه با افراد و اداى منويات.8- آداب معاشرت و گفت‏وگو - آداب مهمانى - سازش با غير.9- تقويت روحيه‏ى مذهبى فرزند و نوع توجه درست به آن موارد.(10)10 - آشنايى با مشاغل و صنايع و هنرها و فنون و آن‏چه در اجتماع، برخواهد خورد و آمادگى بخشيدن براى قبول آن‏ها و انجام آن‏ها. (11)11 - آشنايى با پول و اندوختن و خريد و فروش و معاملات و قراردادها و چگونگى مصرف و طرز تهيه‏ى نيازمندى‏ها (به گونه‏اى كه روش درست «به جا خرج كردن و حداكثر بهره‏گيرى از آن و دانستن موقع مناسب خرج و شناختن نحوه‏ى صحيح معاملات» را فراگيرد).12- تقويت عواطف خانوادگى و طرز درست ارتباط با يكايك افراد خانواده و درك نظام خانه و فهم صحيح خويشاوندى و شناخت حقوق آن‏ها و مساعد ساختن روح، براى رعايت آن حقوق.13- آشنايى با قوانين محيط زيست (عبور و مرور - امور ادارى - نظامى - بانكى - بازارى و...).14- عادت دادن فرزند به سحرخيزى - كار كردن (بدون جبر و فشار، بلكه با ميل و رغبت) تا صفت «اهل عمل» در او پيدا شود.نيز عادت دادن به اين كه حتى المقدور دنبال وسيله‏ى كار نگردد؛ يا خود وسيله را بسازد؛ يا با امكانات موجود بكوشد كه كار را انجام دهد.آن‏چه مى‏تواند «مواد پرورشى مورد بحث» را به ثمر رساند، يا دانستنى است (به قصد كاردانى و به كاربرى) و يا ادراكى است (به قصد انس و اهليت يافتن با آن) و به ترتيبى كه از آن مواد ياد كرديم، مايه‏هاى وجودى و يا ثمردهى آن‏ها را نيز خاطرنشان مى‏نماييم:1- براى ورزيده ساختن جسم فرزند - بيان اطلاعات مربوط به ورزش جسم (البته ورزشى متناسب با سن و نوع مشغوليت فرزند، كه بى‏وسيله‏ى خاص، قابل عمل باشد).توضيح: منظور از «اطلاعات لازم» دانستنى‏هايى است براى درست خوردن - درست خفتن - و انجام تفريحات سالم و بازى‏هاى سازنده و آموزنده.2- شرح حال و رفتار پاكان و راستان - نقش انجمن‏هاى هم‏كارى درست (در امور تعاونى - امر نظافت مدرسه - خدمت به ديگران - تقويت تحصيلى افراد عقب‏افتاده - امور بهداشتى همگانى - مدديارى اجتماعى) - شرح زندگى نامداران ارزشمندى كه در عين حال: كور، شل، كر و ناقص اندام بوده‏اند. (12)بيان سرگذشت‏هاى كسانى كه ترس و ضعف آن‏ها تحليل روانى شده و در اثر آن تحليل، سلامت يافته‏اند (و عقده‏هاشان گشاده شده است).3- ارائه‏ى دانستنى‏هاى كه هوش و حكم و استدلال را تقويت مى‏كنند (از قبيل: جدول‏ها، معماها - سؤال و جواب‏ها - مناظرات - كند و كاوها- داستان‏هاى مناسبى از زيركان روزگار - داورى‏ها - بحث‏ها و...)معرفى افرادى كه نظرات و پسندهاى آنان مى‏توانند ميزان سنجش باشند (از قبيل: داورى‏هاى انبياء و اولياء - خردمندان - فلاسفه‏ى معتدل - افراد با شخصيت روانى سالم و...)4- مقابله‏ى «انديشه‏هاى همين افراد مورد بحث، در سنين بالا» با «رفتارهايى كه آنان در كودكى و جوانى داشتند» كه چنان برداشت‏هايى را از نظر كسب عواطف عالى به دست دهد و راه دريافت آن عواطف و نظرات را بنماياند.5- طرح زندگى و احوال كسانى كه در محيطهاى آلوده متولد شدند ولى پاك درآمدند و از همان بدها و خلاف‏هاى محيط، منفعل و متنفر شدند و جانب خلاف آن بدى‏ها را برگزيدند و سلامت يافتند. (13)6- آموزش بازى‏هاى مناسب پرورش روان7- تعليم سخنورى و سخنرانى و گزارش احوال سخنرانان بزرگ و نحوه‏ى توفيق آنان در كار نطق و بيان.8- آموزش آداب معاشرت.9 - طرح داستان‏هايى از زندگى آنان كه بدون تأثر اخلاق و ديانت، اصولا صفات انسانى را فطرتا از خود نمايش داده‏اند (يعنى: افرادى سخى - عادل (14) - شجاع - مؤدب - امين - باوفا بوده‏اند و اين صفات را نيازى به تعليم دين نيست و همگى مسايل انسانى هستند) و يا طرح زندگانى آنان كه فطرتا معرفتى داشته‏اند (مثل زندگى آن عجوزه و آن اعرابى). (15)10- شناساندن مشاغل به فرزند، نوع كار، درآمد، اثرشان در جامعه و زندگى افراد ديگر.11- اطلاعى از طرز زندگى خانواده‏هاى مهربان - فرزندان مؤدب و فداكار - پدر و مادرهاى دلسوز و وظيفه‏شناس و كاردان.12- اطلاعاتى از قواعد و قوانين محيط زيست.13- داستان‏هايى از موفقيت‏هاى افراد اهل ذوق و اميد (فقرايى كه غنى شدند - افرادى كم‏مايه و كم قدرت كه مشهور گشتند - و زندگى غالب مشاهير از اين نوع است). بيان اين كه عامل اين كام‏يابى‏ها چه بود؟14- داستان افراد سحرخيز - عاشق كار - فعال (از هر قبيل: كارگر ساده - زارع - سياح - صنعتگر- تاجر - محصل - و...)تذكر: ناگفته نماند كه غالب مسايل فوق‏الذكر، به ويژه موارد مذكور در بندهاى»14 - 8 - 7 - 6 -3 - 2 - 1«را مى‏توان به صورت درس‏هاى عملى، با نظارت مستقيم مربى ياد داد و يا در سالن‏هاى مخصوص «روابط جمعى» به اجرا گزارد.واسطه‏هاى عملى شدن آن‏ها عبارتند از:گروه‏هاى ورزشى و مسابقات انجمن‏هاى آموزشگاهى، انجمن‏هاى ادبى و سخنرانى، خدمات نظافت، اخلاق، مذهب، سازمان‏هاى پيشاهنگى، سفرهاى دسته‏جمعى، گردش‏هاى علمى و تحقيقى، كلوپ‏هاى تفريحات سالم، حل جدول، بازى‏هاى مفيد، تمرينات روانى، تعليم طرز تلقين به نفس و تلقين به غير، كلوپ روابط عمومى دانش‏آموزان، كارگاه «توربافى، تهيه‏ى وسايل صنعتى و كارهاى دستى»، فيلم - تئاتر - اسلايد - استريپ - اپك - تصوير - ضبط صوت.ب- مواد درونى لازم براى پرورشزمينه‏هاى مساعد تربيت فرزند را عوامل زير فراهم مى‏سازند:الف - فطرت سالم مانده، تا زمان بلوغ.ب - كنجكاوى‏ها و چون و چراهاى منتج و باثمر.ج - رغبت‏هاى مناسب و متعدل و داراى جهت درست.د - حس غرور قابل كنترل و پذيراى هدف. (16)عامل موافقت فرزند با تربيت و تأمين «قابليت» در او:غريزه‏هاى اجتماعى و تمايلات طبيعى كه آدمى ارثا با خود به دنيا مى‏آورد او را نسبت به «اعمال و افكار هم نوع خود» بسيار حساس مى‏سازد و لذا مى‏خواهد كه:كارهاى او مورد پسند ديگران قرار گيرند.از آن‏چه موجب بدبينى جامعه است احتراز جويد.با ديگران، همراه و در كارها موافق باشد.بعضى را فرمانبرى كند و برخى را فرمانده شود.همين‏ها ما به الامتياز انسان از حيوان است و همين «عادات اجتماعى» بزرگترين قابليت آدمى را براى وفق دادن او با ميحط، اساس مى‏نهند و از همين قابليت هم بايد در «تربيت» استفاده كرد. (17)ج- مواد آموزشى لازمآموزش بايد هميشه عهده‏دار آماده‏سازى ذهن و فكر و نظر، براى هم‏دستى و هم‏داستانى فرزند با مربى او باشد؛ يعنى: آن‏چه را كه دانستنش مى‏تواند (توجهى به هدف و مسؤوليت ايجاد كند و يا تدبيرى براى نحوه‏ى اجراى تعهد شخص، مطرح نمايد و يا راهبر عمل گردد و مشعلى بر سر راه بردارد) در برگيرد. البته آن مواد تعليمى از نظر نوع مطلب و مقدار آن‏ها شايسته است كه با موجودى فعلى فرزند و ميزان استعداد وى تناسب داشته باشند.بايد گفت كه ذهن نيز در قبال آن‏چه آشنا مى‏شود، مى‏بايد چنان باشد كه وارده را نيكو بپرورد و به ثمر رساند؛ بدين معنى كه چون مطلبى شنيده شد، دقت ذهن بدان معطوف گردد و آن را تحليل نمايد؛ درباره‏ى جزئيات آن، انديشه‏ى آدمى را به كار دارد؛ سپس راه‏يابى كند و طرق بهره‏گيرى از آن را بشناسد و يكى راه را برگزيند و مصمم شود و اراده نمايد و به اعضاى بدنى امر دهد تا مناسب زندگى و به مقتضاى نيازمندى‏هاى خود يا محيط، عملى ابراز كند و با رفتار خويش، ثمرى بار آورد، اين همه تحول و كشاكش درونى و بيرونى، نشانه‏ى حقيقت حيات انسانى و بازتاب فهم و پروردگى روح و رشد ذهن آدمى است.پي نوشت : (1) بمج، 53 و 54(2) بمج، 53 و 54.(3) مج، نظرات «ديويى»(4) بايد دانست كه «روان‏شناسى و جامعه‏شناسى» هم، اگر شناختش با تعصبى بر اين نظر باشد كه «روان، جز آثار ماده نيست و جامعه، به همين شكلك پيوندهاى شغلى و ملى و محيطى گفته مى‏شود و آن‏چه از نماى اجتماع برمى‏آيد؛ به همان، حكم توان كرد»، هرگز آن روان‏شناسى يا جامعه‏شناسى، سازنده نيست و جز اداى تربيت و نمايشى زوركى از آن، ممكن نيست وقوع يابد و هرگز عدم شناخت روح فردى و اجتماعى، نبايد موجب آن شود كه حكم به عدم استقلال روان و محدوديت آن و رد پيوندهاى روحى آدميان با يك‏ديگر،چه هم زمان باشند و هم ديار و چه غير آن، داده شود.(5) رنا، 3 و 4.(6) رنا، 9 و 10.(7) ملاحظه‏اى نمودارى از زندگى آن كسان كه داراى چنين صفاتى بوده‏اند - در لباس داستان و سرگذشت، نه پند و نصيحت و با تشكيل انجمن‏هايى، مثل: انجمن اخلاقى و پيشاهنگى و تعاون، موجب تمرين و ترغيب شاگرد، در اين موارد، گردند(8) به وسيله‏ى ورزش - معالجات پزشكى - روش روان‏پزشكى و تلقينى و تحصيل و تفهيم تا حدى كه قبول كند: «نقص بدنى، نقص شخصيت نيست» و به هر حال ناراحتى‏هاى درونى كه معلول نقص چشم و گوش و دست و پا و زشتى يا كجى لب و سالك و كچلى و نظير آن‏هاست، كنار زده شوند(9) بسيارى از بازى‏هاى كودكانه و يا مناسب جوانان، مى‏توانند وسايل خوبى براى اين تمرينات باشند.(10) ارائه‏ى حال و رفتار مؤمن و بيان صفات او در نقش تصوير و داستان، بهترين طريقه‏ى آموزش است. البته براى جوانان، طرز انديشه و اعتقاد مؤمن را بايد ارائه نمود و براى كوچكتران طرز رفتار و حالات مؤمن را بايد نشان داد، تا ترغيب شوند؛ اما پرورش روحيه‏ى مذهبى، به وسيله‏ى معاشرت مداوم با افراد فهميده‏ى مذهبى و قبول مسؤوليت‏هايى در سازمان خيريه و دينى، ميسر خواهد بود؛ (از قبيل: اداره‏ى كتاب‏خانه‏ها - خدمت بيمارستان‏ها - امور تعاونى - پيشاهنگى - انجمن‏هاى مددكارى اجتماعى و راهنمايى.(11) بديهى است كه هر كارى، نوعى خاص از آمادگى مى‏خواهد از قبيل: آمادگى بيشتر يكى از حواس، آمادگى عضوى خاص از بدن، نحوه‏ى توجه و دقت مخصوص به موضوع كار و نظير اين‏ها.(12) از قبيل: ابوالعلاء معرى، هلن كلر آمريكايى، دكتر خزائلى و بسيارى ديگر. (به كتاب: شرح احوال روشن دلان نامور - زندگى كوران - ابوالعلاء معرى و انديشه‏هاى او - زندگانى هلن كلر... رجوع شود).(13) از قبيل انبيا و به ويژه رسول خاتم صلى الله عليه و آله و سلم و افرادى چون لقمان حكيم (به قول سعدى: لقمان را گفتند: ادب از كه آموختى؟ گفت: از بى‏ادبان، كه هر چه از ايشان در نظرم ناپسند آمد، از فعل آن پرهيز كردم.نگويند از سر بازيچه حرفى‏كز آن پندى نگيرد صاحب هوش‏و گر صد باب حكمت پيش نادان‏بخوانند، آيدش بازيچه در گوش‏(باب دوم، گلستان).(14) همانند زندگى كافران سخاوتمند از قبيل: حاتم طايى - و كافران عادل، چون نجاشى(15) از آن عجوزه كه نخ مى‏رشت و با دست، دو كدان را مى‏گرداند، بر خداشناسى، دليل خواستند؛ دست از دو كدان برداشت و گردونه از گردش فروماند و گفت: هم‏چنان كه دست من اين چرخ را مى‏گرداند، اين گردش عالم را نيز گرداننده‏اى در كار هست.گفته شد: عليكم بدين العجايز (حديث نبوى)و از آن اعرابى نيز در بيابان پرسيدند، دليلى بر خداشناسى دارى؟؟ گفت: البعرة تدل على البعير و آثار الاقدام تدل على المسير، فهيكل العلوى... و مركز السفلى الا يدلان على اللطيف الخبير؟؟گفته شد: عليكم بدين الاعرابى (حق اليقين، شبر، ج 1: ص 10).در مورد معرفت فطرى سالم، نظرات حكماى متأله و فلاسفه‏ى اخلاق را مى‏توان نمونه دانست كه به قول عرفاء، خود به خدا رو كرده‏اند بى‏رسول و قطعا از كسى كه با مدد رسول واصل شده است فروترند.(16) با نگاهى كوتاه، به مجوعه‏ى سمينار مذهبى، صفحه 78.(17) رنا، 16 و 17.منبع:گامي در مسير تربيت اسلامي از کودکي تا بلوغ / دکتر رجبعلي مظلومي/س
#اجتماعی#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 449]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن