تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خوبى و بدى در روز جمعه چند برابر (حساب) مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798471450




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چین شریک راهبردی نفتی ایران می‌ماند/ مخالفت ترکیه با افزایش خرید گاز از ایران


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: وزیر نفت در جمع خبرنگاران:
چین شریک راهبردی نفتی ایران می‌ماند/ مخالفت ترکیه با افزایش خرید گاز از ایران
وزیر نفت با بیان اینکه در شرایط فعلی چین یکی از شرکای راهبردی نفتی ایران و حتی بزرگترین خریدار طلای سیاه کشور است، گفت: حتی با لغو کامل تحریم‌ها، چین باز هم به بزرگترین خریدار نفت ایران تبدیل خواهد شد و به هیچ وجه قصد حذف چینی ها از بازار نفت و صنعت نفت کشور را نداریم.

تلفنی** مراحل اجرایی احداث 8 پالایشگاه میعانات گازی در عسلویه/ افزایش 1.5 میلیون تن با توسعه طرح‌های پارس جنوبی به ظرفیت پتروشیمی.......... ادامه دارد
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در نشست خبری که برگزار شد در جمع خبرنگاران به مهم‌ترین کارهای اجرایی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین کار وزارتخانه در سال گذشته افزایش تولید گاز در کشور بود از زمانی که بنده به وزارت نفت ورود پیدا کرده بودم شبکه گاز گشور با 160 میلیون مترمکعب گاز در روز کمبود داشت؛اما طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته با وجود تحریم‌ها و کمبود منابع توانستیم افزایش تولید گاز در  کشور داشته باشیم.


وی تصریح کرد: در سال گذشته هفت فاز اولویت‌دار (فاز 12 تا 19، 16 ،17 و 18) بودند که بیشتر تمرکز وزارت نفت از نظر مالی بر روی این فازها بود به طوری که در زمستان سال گذشته 100 میلیون مترمکعب گاز در روز وارد مدار سرویس قرار گرفت.


زنگنه با بیان این که در این مدت سختگیری زیادی شد و تمرکز مدیریتی و مالی بر تولید گاز در زمستان سال ٩٣ قرار گرفت، گفت: خوشبختانه توانستیم برای زمستان پارسال بیش از یکصدمیلیون مترمکعب گاز در روز به طور قطعی فراهم کنیم و این در حالی بود که حتی دوستان ما هم این برنامه ریزی را باور نمی کردند.


وی گفت: در سال ٩٣ توانستیم ١٢٥ میلیون مترمکعب گاز مورد نیاز در روز را تهیه کنیم و ٦ ردیف پالایشی (ترین) فاز ١٢ و سه سکوی دریایی وارد مدار شد، همچنین ٢سکوی فازهای ١٥ و ١٦ آماده و گاز فاز ١٦ تثبیت شد و چهار ردیف پالایشی (ترین) فازهای ١٥ و ١٦ نیز به مدار آمد.


وزیر نفت با بیان این که در همین مدت، گاز فاز ١٨ نیز آماده و به مدار آمده است، گفت: حتی اگر تحریم نبودیم، این حجم کار قابل توجه بود چه رسد به این دوره زمانی که تحریم فشار زیادی به ما وارد می کرد؛ نه تنها هیچ شرکت خارجی به ما کمک نکرد بلکه محدودیتهای مالی نیز بسیار قابل توجه بود.


زنگنه اظهار امیدواری کرد که تولید فازهای ١٥ و ١٦ در سال ٩٤ تثبیت و ٥٠ میلیون مترمکعب گاز به شبکه سراسری ارسال شود.


وی افزود: امیدوارم امسال گاز سکوهای فاز ١٧ نیز به ساحل برسد و تولید روزانه ٢٥ میلیون مترمکعب گاز این فاز نیز تثبیت شود البته فاز ١٨ به دلیل مشکلات شرکت صدرا هنوز سکو ندارد.


وزیر نفت در ادامه یکی از اولویتهای سال ٩٤  پارس جنوبی را توسعه فازهای ١٩ (معادل ٢ فاز) و ٢٠ و ٢١ اعلام کرد و گفت: امیدواریم در سال ٩٤ بخشی از گاز تولیدی این فازها به خشکی بیاید.


زنگنه تاکید کرد که اگر تا اوایل زمستان امسال ٤٠ تا ٥٠ میلیون مترکعب گاز از فازهای ١٩، ٢٠ و ٢١ حاصل شود شرایط خوبی برای زمستان ایجاد خواهد شد.


وی تصریح کرد: در مجموع با توسعه هفت فاز اولویت دار پارس جنوبی حدود ١٧٠ میلیون مترمکعب گاز به تولید کشور افزوده می شود.


زنگنه گفت: مصوبات صندوق توسعه ملی با پیشرفت خوبی در حال پیگیری است و با استفاده از بند «ق» می توانیم طرحها را جلو ببریم. ضمن این که همه این مسائل و برنامه ریزیها با فرض ادامه تحریمهاست و اگر شرایط تحریم تغییر کند به طور طبیعی کار ما نیز راحت تر می  شود.



زنگنه اظهار داشت: امسال برآورد وزارت نفت این است که تا اوایل زمستان 40 تا 50 میلیون مترمکعب گاز از فاز 20 و 21 تولید شود و در مجموع 170 میلیون مترمکعب گاز تولیدی را به تصویب برسانیم که با تحقق این امر میزان تولید گاز  کشور بالای 200 میلیون مترمکعب در روز خواهد بود.


وی اضافه کرد: بخشی از مشکلات مالی را از طریق بند "ق" و صندوق توسعه برطرف کردیم با فرض ادامه تحریم‌ها هم می‌توانیم به روند اجرای کار خود ادامه دهیم در صورتی که تحریم‌ها برداشته شوند کار ما ساده‌تر و راحت‌تر خواهد بود فعلا برنامه‌ریزی وزارت نفت بر پایه ادامه تحریم‌ها است.


توسعه میادین غرب در در دستور کار است


وزیر نفت در خصوص تولید نفت در کشور گفت: وزارت نفت امسال تولید نفت از میادین غرب کارون،‌ آزادگان شمالی وجنوبی، یادآوران، یاران شمالی و جنوبی را در دستور کار خود قرار داده است به طوری که ظرف سه سال آینده 700 هزار بشکه به ظرفیت تولید اضافه خواهد شد هم‌اکنون مراحل توسعه میادین مشترک در دستور کار است بخش مهمی از مجوزهای لازم از طریق بیع متقابل و بند "ق" انجام شده است به طوری که نزدیک 20 میلیارد دلار اعتبار برای اجرای این امر تخصیص یافته است.


وی تصریح کرد: ساختار جدید قراردادهای بالادستی نفت مراحل آخر را طی می‌کند در این زمینه نظرخواهی حقوقی برای اجرای قراردادها انجام شده و بعد از تصویب دولت سرمایه‌گذاران و صاحبان فناوری برای توسعه طرح‌ها ورود پیدا خواهند کرد.


وی تصریح کرد: در این ساختار پیش‌بینی شده هر شرکت خارجی که بخواهد در کارهای توسعه‌ای فعالیت نماید باید یک شرکت داخلی معتبر داشته باشد تا کار ثبت اسناد و مراحل اجرای پروژه را بر عهده بگیرد در همین راستا بایستی ظرفیت مدیریت و کنترل فناوری را در کشور ارتقا دهیم.


زنگنه خاطرنشان کرد: توسعه میدان‌های مشترک در برنامه ششم توسعه جزء اولویت‌های اصلی وزارت نفت است تا این میادین را فعال‌تر نماید.


توقف واردات بنزین در سالجاری


زنگنه راجع به پالایش نفت در کشور گفت: از نظر  کمی در نیمه دوم سال جاری ردیف یک واحد پالایشگاه 120 هزار بشکه‌ای ستاره خلیج فارس وارد مدار سرویس قرار خواهد گرفت که با بهره‌برداری از آن نیاز به واردات بنزین در کشور نداریم همچنین تولید گازوئیل نیز مشکل کیفی نخواهد داشبه طوری که در آینده نزدیک جزء صادرکننده بنزین و گازوئیل خواهیم بود.


وی تأکید کرد: طی دو ماه آینده احداث هشت پالایشگاه میعانات گازی به ظرفیت 60 هزار بشکه در عسلویه شروع خواهد شد که این هشت پالایشگاه عمدتا به بخش خصوصی و عمومی واگذار شده است تا با احداث این پالایشگاه در کشور زمینه برای فرآورش و تبدیل به محصول نهایی و میانی فراهم خواهد شد همچنین با اجرای این طرح کمبود خوراک پتروشیمی نخواهیم داشت.


وی افزود: فاینانس پالایشگاه آبادان حل شده و فاینانس پالایشگاه آناهیتا در دست بررسی است و به زودی فعال خواهد شد.


اجرای گازرسانی به سیستان و بلوچستان


زنگنه با اشاره به اینکه سال گذشته گازرسانی به سیستان و بلوچستان آغاز شده است،گفت: اجرای طرح گازرسانی به این استان از طریق بند "ق" انجام می‌شود که میزان سرمایه‌گذاری برای این امر حدود 2 میلیارد دلار است که مناقصه برای اجرای آن انجام شده و در مرحله انتخاب پیمانکار هستیم که این گازرسانی از طریق نیروگاه زاهدان، کنارک، ‌چابهار و زابل و خاش انجام می‌شود که با ادامه گازرسانی به این مسیر عرصه برای فعالیت گاز پاکستان فراهم می‌شود.


زنگنه تأکید کرد: برای گازرسانی به روستاها 4.7 میلیارد دلار هزینه نیاز است که از طریق شورای اقتصاد تصویب شده که با اجرای این طرح حدود 2.5 میلیون خانوار تحت پوشش گازرسانی خواهد شد که با افزایش این میزان بیش از 96  درصد مردم کشور از گاز طبیعی بهره‌مند خواهند شد.


وی تصریح کرد: اکثر مصرف داخلی مایع منحصر به گاز و گازوئیل برای حمل‌ونقل و کشاورزی و بنزین است.
زنگنه خاطرنشان کرد: در مجموع برای گازرسانی در کشور باید 14 هزار میلیارد تومان اعتبار هزینه شود امسال بیش از 5 هزار میلیارد تومان منابع تأمین شده است.


زنگنه راجع به صنعت پتروشیمی کشور گفت: با پیشرفت طرح‌های پارس جنوبی 1.5 میلیون تن اتان اوایل دوم سال به ظرفیت تولید اضافه خواهد شد با این تولید کمبود خوراک پتروشیمی‌ها جبران خواهد شد در سال گذشته پتروشیمی‌ها با کمبود خوراک مواجه نبودند.


زنگنه تصریح کرد: 75 میلیارد دلار طرح جدید پتروشیمی تعریف شده که عمدتا از طریق فاینانس خارجی به ویژه از منابع فاینانس چین تأمین خواهد شد ولی این فاینانس‌ها کافی نیست.


وی تأکید کرد: توسه یفناوری و ساخت داخل دو گام بزرگی است که باید با تلاش جدی به این سمت حرکت کنیم اگر تحریم‌ها برداشته شود این دو حرکت بزرگ تقویت خواهد شد.


وزیر نفت اضافه کرد: در سال جاری همکاری بی‌سابقه‌ای را با دانشگاه‌ها در بخش بالادستی شروع کردیم تا به سمت تکنولوژی پیشرفته حرکت کنیم که با این حرکت می‌توانیم در آ‌ینده‌ای نه چندان دور صاحب لایسنس شویم.


زنگنه از شناسایی 10 قلم کالای اصلی صنعت نفت خبر داد و گفت:  شناسایی این 10 قلم در سال گذشته شروع شده بود به طوری که منافصه در این خصوص انجام شده است تا سازندگان در تولید کالاهای خود به سمت کیفیت مناسب حرکت کنند در این مناقصه از صاحبان برند و تکنولوژی‌های بالا استفاده خواهد شد.


زنگنه از عرضه فرآوره نفت خام در رشد انرژی خبر داد و گفت: وزارت نفت در سال جاری اولویت اصلی خود را بر عرضه نفت در بورس انرژی گذاشته است.


توزیع سوخت به کامیونها و شناورها براساس بارنامه از اول اردیبهشت ماه


زنگنه در خصوص جلوگیری از قاچاق سوخت در کشور گفت: برای این منظور از اول اردیبهشت ماه توزیع سوخت به کامیون‌ها و اتوبوس‌‌‌ها همچنین شناورها بر پایه بارنامه و پایش صورت خواهد گرفت.


وی تصریح کرد: تمام خودروهای گازوئیلی داخل کشور و شناورها به جی پی آر اس متصل می‌شوند تا سوخت بر اساس پیمایش به آنها داده شود.


وزیر نفت حجم سرمایه‌گذاری در صنعت نفت را بالای 20 میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: آنچه که تاکنون برای سرمایه‌گذاری در این بخش تعلق گرفته حدود 12 میلیارد دلار بوده است.



زنگنه با اعلام اینکه فروش سوخت در مرزها موفق نبود گفت: برای تأمین نیاز کشورهای همسایه به ویژه افغانستان می‌توانیم سوخت مورد نیاز آنها را صادر کنیم. برهمین اساس نیز مذاکره با افغان‌ها برای صادرات گازوئیل آغاز شده است.


وی درباره دریافت دارایی‌های بابک زنجانی توسط شرکت ملی نفت، توضیح داد: این فرد در حال حاضر 2.7 میلیارد دلار پول نفتی را که در اختیارش قرار گرفته بود پس نداده است البته به نظر من از ابتدا نیز قصد بازگرداندن این پول را نداشت اما با تلاش قوه قضاییه دستور انتقال دارایی‌های بابک زنجانی به شرکت ملی نفت صادر شده است که تا کنون برخی از این املاک به این شرکت منتقل شده اما هنوز کارشناسان در حال بررسی ارزش دارایی‌های وی هستند.


* ارزش دارایی بابک زنجانی به 500 میلیون دلار نمی‌رسد


وی با اشاره به اینکه اموال انتقال داده شده زنجانی مربوط به داخل کشور است، گفت: این اموال به قیمت روز انتقال ارزشگذاری می‌شود. البته ارزش دارایی‌های زنجانی انقدر نیست که جوابگوی بدهی‌هایش به شرکت ملی نفت باشد.فکر نمی‌کنم ارزش آنها به 500 میلیون دلار برسد. در حال حاضر بر روی هر کدام از املاک او دست گذاشته می‌شود فردی می‌گوید این املاک متعلق به من است در حال حاضر زمین‌های مربوط به شهرک غرب و منطقه الهیه زنجانی منتقل شده است. شرکت هواپیمایی قشم زنجانی آنقدر بدهی و وام دارد که در صورت کسر کردن آنها چیزی دستگیر نفت نخواهد شد.


وزیر نفت در مورد شیوه انتقال دارایی‌های زنجانی با توجه به اینکه وی هنوز در دادگاه محاکمه نشده است، توضیح داد: این انتقال براساس وکالتی است که وی به دادستانی داده است. البته برخی از این دارایی‌ها به اسم افراد دیگر است که آنها این وکالت را انتقال داده‌اند.
زنگنه در مورد بدهی‌های نفتی ناجا توضیح داد: تاکنون 50 تا 60 میلیون دلار از بدهی‌های این نهاد پرداخت شده است و 200 میلیون دلار دیگر باقی‌مانده است.


* وصول درآمد نفتی و بیمه نفتکش‌ها در توافق ژنو عملیاتی نشده است


وی در مورد اینکه آیا بندهای توافق ژنو در بخش نفت (لغو تحریم بیمه نفت‌کش‌ها، پتروشیمی‌ها و وصول درآمدهای نفتی) ازسوی اتحادیه اروپا و آمریکا اجرایی شد یا خیر توضیح داد: در مورد بیمه و دریافت درآمدهای نفتی به دلایلی که نمی‌توانم بازگو کنم این امر محقق نشد چرا که مجبور بودیم برخی از اطلاعات خود را افشا کنیم اما در بخش پتروشیمی توانستیم از این توافقنامه استفاده کنیم.


وزیر نفت در پاسخ به سوال دیگر مبنی براینکه آیا رقم اعلام شده از سوی رئیس جمهور مبنی بر افزایش ظرفیت 200 هزار بشکه‌ای نفت خام کشور درسال 93 درست است گفت: منظور رئیس جمهور افزایش ظرفیت 200 هزار بشکه‌ای در بخش تولید و صادرات بود نه افزایش ظرفیت، چرا که در حال حاضر ظرفیت تولید کشور 3.8 میلیون بشکه در روز است. البته این افزایش 200 هزار بشکه‌ای مربوط به نیمه دوم سال 92 و سال 93 می‌شود.


پرداخت بدهی ناجا به وزارت نفت در حال پیگیری است 


زنگنه همچنین در پاسخ به سئوالی در باره پرداخت باقیمانده بدهی نیروی انتظامی (ناجا) به وزارت نفت گفت: از سوی ناجا تاکنون حدود ٦٠ میلیون دلار به نفت پرداخت شده و حدود ٢٠٠ میلیون دلار آن باقی مانده است که در حال پیگیری آن هستیم.


وی در پاسخ به سوالی در باره خوراک مایع و گاز پتروشیمی ها و وجود برخی رانتها در این مورد توضیح داد: در باره خوراک مایع پتروشیمی ها تکلیف قانونی تعیین نشده است و تخفیف پنج درصد برای همه آنها اعمال می شود، البته تنها پارسال دولت اختیار تخفیف تا ١٠ درصد را برای وزیر نفت گذاشت که من تنها در ٢ مورد از آن استفاده کردم.


وزیر نفت افزود: یکی از این موارد پالایشگاه بهمن گنو بود که تعهد کردند آن را از بندرعباس به جاسک منتقل کنند و من با این شرط با این تخفیف موافقت کردم و قرار شد در طول چهار سال این تخفیف به آنها داده شود و به این ترتیب این اقدام زمینه توسعه بیشتری برای جاسک را فراهم کند.


زنگنه گفت: همچنین یک مجوز برای پالایشگاه آناهیتا صادر کردیم این پالایشگاه جزو تاکیدهای نظام بود و مالکان آن از جمله تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی نفت مالکان عمومی هستند.


وی تاکید کرد که این مجوز برای سال ٩٤ دیگر وجود ندارد و تنها همان پنج درصد تخفیف که یک تصمیم حکومتی است، اعمال می شود، ضمن این که مطلع باشد همین پنج درصد حدود ٣,٤ میلیارد دلار است و رقم کمی نیست.


وزیر نفت افزود: در باره گاز طبیعی و خوراک گازی پالایشگاهها و پتروشیمی ها نیز مجلس در سال ٩٢، ١٣ سنت را تصویب کرد که ما دخالتی در این باره نداشتیم؛ برخی از دوستان پتروشیمی ها تعاملات و فعالیتهایی را برای قیمت ٦ تا ٧ سنت داشتند اما بدل خوردند و رقم ١٣ سنت تصویب شد.


زنگنه تاکید کرد: از نظر من ثابت کردن قیمتها در بلند مدت عاقلانه نیست زیرا بازار در حال تغییر است و باید متناسب با آن اقدام کنیم و افزود: در قانون تازه مقررات مالی دولت اختیار تعیین این قیمتها را به دولت داده اند، اما ما هنوز در این باره بحثی نداشته ایم و دولت هنوز در شرایط افزایش قیمت نیست.


وی تصریح کرد: معتقدم زندگی ما باید بدون رانت باشد و مردم باید بفهمند که نباید برای پول دار شدن دنبال این امتیازها باشند و باید با تلاش خود جلو روند، البته این را هم باید بگویم که بیشتر این فشارها از سوی خصولتی هاست نه خصوصی ها چون خصوصی ها می گویند اگر قیمتها بالا باشند ما رقابت می کنیم و خصولتی ها را از رقابت بیرون می اندازیم اما خصولتی ها می خواهند از برخی امتیازهای خود استفاده کنند و کار را پیش ببرند، اگر اقتصاد ما بزرگ شود این فشارها نیز کم می شود شاهد چنین رفتارهایی نخواهیم بود.


وزیر نفت با بیان این که نباید تعهدهایی را بر دوش دولت گذاریم که سالها پس از ما همچنان آسیب آن باقی بماند، افزود: نمی شود یک رقم برای این بازار اعلام کرد زیرا بازارهای جهانی بویژه بازار گاز به سرعت در حال تغییر است و حتی کشورهایی مانند قطر و عربستان که قیمت اعلام می کنند این قیمتها برای تعاملات داخلی آنهاست و مسئله فراگیری نیست.


زنگنه در عین حال از رسانه ها خواست درباره موضوعهای مربوط به بازار گاز و خوراک مایع پتروشیمی ها، پالایشگاهها و فضای مرتبط با آن اطلاع رسانی و آگاهی بخشی داشته باشند و افزود: این موارد جزو مایملک من نیست، ما فردا می رویم و نباید مبنای غلطی را بنیان بگذاریم که کشور آسیب ببیند.


وزیر نفت در پاسخ به سئوالی در باره ارزیابی قیمت نفت و کاهش قیمت شیل اویلها و خروج آنها از بازار گفت: درست است که قیمتها تغییر کرده، اما قیمت شیل اویلها در مناطق مختلف از ٤٠ تا ٩٠ دلار متغیر است.


وی افزود: باقیمتهای کنونی بخشی از شیلهای گران از بازار خارج شده اند اما روی تولید کلی شیل تاثیر کمی داشته است و به نظر نمی رسد شیل به این زودیها از بازار خارج شود.


زنگنه با بیان این که بدون شک در مدتی که قیمتها پایین آمده است طرحهای شیل نیز افت می کند، افزود: بدون شک این شرایط بر عرضه و تقاضا در کوتاه مدت تاثیر ندارد.



وی درباره پالسهای منفی که از سوی عربستان ارسال می شود و درباره این که آیا این پالسها نشان از کاهش بیشتر قیمت نفت خواهد داشت، زیرا عربستان مشکلی برای کاهش بیشتر قیمت نفت ندارد، گفت: این سئوال خیلی سیاسی و بسیار کلی است؛ اتفاقهایی که در یمن افتاده خیلی بد است اما فکر نمی کنم حتی اگر کسانی بخواهند قیمت نفت را پایین تر از این هم بیاورند  نتوانسته باشند و آنها تا حد امکان قیمت نفت را پایین آوردند.


وی درباره این که آیا اطمینان دارید قیمت نفت پایین تر از این نمی آید، گفت: نمی توانم اطمینان دهم زیرا انسان عاقل در بازار نمی تواند اطمینان دهد.


وزیر نفت افزود: آنها که می خواستند به ما ضربه بزنند هر طوری که توانستند کوتاهی نکردند و اوضاع کنونی بازار برآیند آن شده است.


وی درباره این که هنوز نوبت ضربه شما نرسیده است، گفت: من با چی باید ضربه بزنم؟!


زنگنه با بیان این که  هم اکنون بیش از ١٠ کشور عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در یک طرف قرار دارند، گفت: در اوپک اگر یک مخالف هم وجودداشته باشد، نمی توان تصمیم گرفت چون اوپک نیاز به اجماع دارد، نه تنها اجماع، بلکه وزن تولید را در اوپک نمی توان نادیده گرفت.


وی با بیان این که در نشست  ١٦٦، هشت کشور خواستار کاهش سقف تولید اوپک بودند، افزود:شمارچهار کشوری که خواهان تثبیت سقف تولید اوپک بودند هم اکنون به ٢ کشور رسیده است که صلاح نیست نام  این کشورها عنوان شود.


اوپک جای تعامل است


وی در پاسخ به سئوال دیگری در باره رویکرد ایران در اوپک پس از رفع تحریم و این که آیا این رویکرد تهاجمی خواهد شد یا نه گفت: طبق پیش بینی، ما می توانیم در طول چندماه به تولید پیش از تحریم برسیم. ضمن این که پارسال آزمایش تولید میدانها را انجام داده ایم و کسانی که می گویند بازگشت ایران به سطح پیشین چند سال طول می کشد، باید منتظر بمانند و عملکرد ما را ببینند.


زنگنه تأکید کرد: اوپک آنقدر بالغ است که با وجود بازگشت ایران به سهم پیشین، خودش را طوری تنظیم کند که به بازار لطمه ای نخورد.


وزیر نفت افزود: محافظه کارترین اعضای اوپک هم معتقد نیستند که تولید اوپک باید از رقم روزانه ٣٠ میلیون بشکه فراتر رود و ما معتقدیم این مقدار دست کم باید پنج درصد کاهش یابد.


زنگنه افزود: اوپک جای تعامل است و ما نیز با کسی جنگ و دعوا نداریم و اهل تعامل و رفتار منطقی هستیم و این رفتار را در آینده هم ادامه می دهیم، اما اصل کلی این است که در اوپک قدرت تابع میزان تولید و ظرفیت مازاد تولید است.


وی گفت: هر یک از اعضا یک حق رای دارد، اما اعضای با توان تولید بالاتر، تولید ناخالص داخلی، ارزش افزوده، منابع مالی و انسانی بیشتر، قدرت بیشتری خواهند داشت.


دستاوردهای سفر چین


زنگنه همچنین در باره دستاوردهای سفر چین گفت: چینی ها در باره این که آیا پس از تحریم روابط اقتصادی و کاری ما با آنها ادامه می یابد نگرانی داشتند و ما می خواستیم به آنها اعلام کنیم که روابط با چین و روسیه به همان میزانی که با ما دوستی کرده اند از یادمان نمی رود.


وی افزود: چین به هر شکلی دوست و شریک راهبردی ماست زیرا این کشور بیشترین میزان خرید نفت را در سالهای گذشته از ما داشته و میزان خرید نفت این کشور رو به افزایش است؛  البته دوستی هم باید دو طرفه باشد و تعاملات ما در حوزه نفت، کالا و خدمات توسعه یابد.


 وزیر نفت تصریح کرد: در سفر به چین در باره تحقق فاینانس نیز مواردی با همکارانی که از بانک مرکزی با ما بودند مطرح شد و سرانجام پیشرفتهای خوبی در این باره به دست آمد.


پول بلوکه شده نفت ایران در چین وجود ندارد


وزیر نفت درباره این که آیا ایران ناچار است تا از چین به عنوان شریک راهبردی نام ببرد، گفت: بدون شک چین پس از تحریمها شریک راهبردی ایران خواهد بود و این گونه نیست که وقتی از کشوری به عنوان شریک راهبردی نام برده می شود یعنی این که منافع خودمان را لحاظ نکنیم؛ هر کشوری به دنبال حداکثر کردن منافع خود است و ایران نیز از این امر مستثنی نیست.


وی با بیان این که ما نمی توانیم به هیچ طریقی از چین عبور کنیم درباره این که آیا ایران از چین مطالبه نفتی دارد، گفت: هیچ مطالبه نفتی از چین نداریم.


زنگنه با تاکید براین که در شرایط کنونی چین یکی از شریکان راهبردی نفتی ایران و حتی بزرگترین خریدار طلای سیاه کشور است، گفت: حتی با لغو کامل تحریمها، چین باز هم به بزرگترین خریدار نفت ایران بدل می شود و به هیچ وجه قصد حذف چینی ها از بازار نفت و صنعت نفت کشور را نداریم.


زنگنه با بیان این که برخلاف بسیاری از کشورهای آسیایی همچون ژاپن، تقاضای سالانه برای خرید نفت از سوی کشور چین رو به افزایش است، تاکید کرد: این در حالی است که در بسیاری از کشورهای آسیایی تقاضای سالانه برای خرید نفت ثابت مانده  است و از این رو چین کماکان یکی از شریکان راهبردی نفت ایران باقی می ماند.


مخالفت ترکها با پیشنهاد گازی ایران


زنگنه در ادامه درپاسخ به سوالی درباره مذاکرات و چانه زنی های گازی ایران و ترکیه همزمان با سفر هفته گذشته رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به تهران، گفت: آنکار پیش از این، دو شکایت جداگانه از قرارداد گازی ایران به داوری بین المللی انجام داده بود که شکایت نخست درباره پایین بودن کیفیت و کمیت گاز صادراتی ایران به نتیجه ای نرسید و دادگاه رای را به نفع ایران صادر کرد.


وی با بیان این که اگر نتیجه این شکایت گازی به نفع ترکیه صادر می شد، ایران باید قیمت فروش گاز به این کشور را حدود ۳۰ درصد کاهش می داد، اظهار کرد: با این وجود، شکایت دوم گازی ترکیه از ایران درباره گران بودن قیمت گاز صادراتی انجام شده است و پیش بینی می شود تا دو ماه آینده نتیجه نهایی آن توسط داوری بین المللی ارائه شود.


وزیر نفت درباره سفر هفته گذشته اردوغان به ایران و پیشنهاد تاز آنها گفت: در این مذاکرات به طرف ترک پیشنهاد شد تا سقف واردات گاز از ایران را به بیش از دو برابر افزایش دهد تا امکان ارائه تخفیف در قیمت توسط ایران فراهم شود که ترکیه به طور رسمی با این پیشنهاد مخالفت کرد.



نسل جدید قراردادهای نفتی تدوین شد


وزیر نفت در ادامه از تدوین نسل جدید قراردادهای بیع متقابل در ایران خبر داد و افزود: تا سپتامبر سال ۲۰۱۵ میلادی ساختار و قراردادهای جدید نفتی ایران به طور رسمی در اختیار شرکت‌های بزرگ بین المللی نفت و گاز جهان قرار می گیرد.


وی با یادآوری اینکه پیش تر در کنفرانس معرفی قراردادهای نفتی در تهران صرفا پیش نویس قراردادهای بیع متقابل تدوین شد، اعلام کرد: با این وجود، در کنفرانس سپتامبر ۲۰۱۵ میلادی قرار است در کنار معرفی قراردادها و ساختارهای جدید قراردادی صنعت نفت، تعدادی از طرح‌ها و پروژه های نفتی ایران به عنوان فرصت‌های جدید سرمایه گذاری به شرکت‌های خارجی و بین المللی ارائه شود.



قرارداد تهاتر نفت و کالا با روسیه امضا نشده است


وزیر نفت سپس با تاکید براینکه قراردادی برای تهاتر نفت و کالا با روسیه امضا نشده است، خاطرنشان کرد: البته همکاری بین دو کشور وجود دارد اما به معنای تهاتر نیست.



انتهای پیام/




اخبار مرتبط

نشست خبری وزیر نفت / عکس: سمیرا شریعتمداری




۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن