تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):مومن برای مومن برکت و برای کافر، اتمام حجت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798354709




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جامعه ايرانی تشنه هنر انقلابی/همدان صاحب دانشنامه فرهنگی می‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مهر گزارش می دهد/
جامعه ايرانی تشنه هنر انقلابی/همدان صاحب دانشنامه فرهنگی می‌شود

هنر انقلاب


شناسهٔ خبر: 2533680 سه‌شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۶
استانها > همدان

همدان- گرچه سالها از وقوع انقلاب اسلامی در ايران می گذرد اما صاحب نظران معتقدند جامعه ايرانی همچنان تشنه رويش هنرمندان متعهد و انقلابی است که این مقوله در همدان بیش از سایر استانها موردتوجه است. به گزارش خبرنگار مهر، هنر يكی از زيباترين جلوه های حيات است كه مبدا بر گرفته از آن را ذات مقدس الهی می‌دانند و همواره در شئون مختلف اجتماعي بشر از آغاز حضورش در زمين به وسيله ابتدایی‌ترین وسايل چون سنگ نگاره ها تا اكنون كه به صدها رشته در جهان منشعب شده نقش داشته و يكی از ابزارها براي بيان آلام و آرزوهای يك جامعه به اشكال گوناگون بوده است. تاريخ هنر در ايران با توجه به اينكه ايران يكی از مراكز اصلی شكل گيري مدنيت بوده سابقه طولاني دارد كه بخش كوچكی از آنها را می توان در آثار دست ساخته آن مردمان در موزه ها ديد. پس از ظهور اسلام در ايران نيز اين مردمان با تركيب قوميت خود با اسلام، آثار بسيار بديعی در ادبيات، موسيقی و انوع علوم خلق كردند، اما طلوع خورشيد هنر در ايران ديری نپاييد و با روی كار آمدن شاهان بی كفايت اين سيل رو به افول گذاشت. كارشناسان معتقدند يكي از عوامل تشديد كننده خشم مردم از رژيم پهلوی در دوران پيش از انقلاب، رواج فرهنگ‌های متضاد با عقايد ايرانيان از سوی اين خاندان در كشور بوده است بطوریکه اين انحطاط فرهنگی در بخش‌های مختلف هنری كشور چون سينما، تئاتر و كتاب در كشور رواج يافته تا جایی كه برگزاري جشن‌های هنر در شيراز را انتهاي سقوط اخلاق در كشور ايران معرفی می‌کنند و اين عوامل خود باعث شده يكی از خواسته‌های مهم انقلابيون تغيير فرهنگ و هنر در بعدهای مختلف باشد. گرچه آغاز انقلاب اسلامی و سالهای پس از آن با درگیری های مختلف سياسي و حتی نظامی همراه بود و نگاه دولتمردان را از اين اولویت‌های بنيان ساز اجتماعي كمی كمرنگ تر كرد اما با همه کاستی‌ها هنرمندان متعهد انقلابي با تاسيس حوزه هنری در سال ۱۳۵۷ به دنبال تحقق دغدغه‌های خود بودند که از تاثيرگذارترين هنرمندان عرصه مستندسازي در كشور می‌توان از شهيد سيدمرتضي آوينی نام برد كه چند روزی از سالگرد شاهدتش در فكه نمی‌گذرد. در همین راستا معاون فرهنگی حوزه هنری استان همدان در گفتگو با مهر نگاه هنرمندان در ايران را به هنر متعالي می‌داند و معتقد است اگر مرزبندی برای هنرلحاظ شود راه را برای نابودی آن فراهم کرده‌ایم، بیان داشت: نمی‌توان به هنر نگاه کلی داشت و هنر بايد يك سری چهار چوب‌های اساسی داشته باشد و باید نگاه صلبی به هنر داشت.
هنر انقلاب
وي با طرح این سئوال که آيا هنر غیرمتعهد نیز وجود دارد که بتوان به آن هنرمند اطلاق کرد، افزود: در قرن ۲۰ به هنر توجه ويژه ای شد و حتی هنر و ادبیات برای تاثير در جوامع و در بازسازی خرابی‌ها در جنگ‌های جهانی به كار گرفته شد كه به سرعت بخشی به بازسازی‌ها کمک کرد. آقا محمدی با اشاره به اینکه در جهان هنر بحث بر سر شدت و قوت تعهد به هنر است، اظهار داشت: در ایران نگاهها و باورهایی وجود دارد که هنر متعهد را به بار می‌آورد. علت ماندگاری اشعار و ادبیات معاصر ما در اینست که علاوه براینکه به چه گفتن می‌اندیشیدند به چگونه گفتن نیز توجه داشتندوی با بیان اینکه چه بخواهیم وچه نخواهیم هنر وسیله ایست برای اعلام باورهاي هنرمند و اگر بزرگان ماندگار و جاودانه شدند علت آن در اینست که به باورها و ارزش‌های خود رسیده بودند و این ارزش‌ها را در قالب شعر و دیگر هنرها بیان کرده‌اند، گفت: علت ماندگاري اشعار و ادبیات معاصر ما در اینست که علاوه براینکه به چه گفتن می‌اندیشیدند به چگونه گفتن نیز توجه داشتند. معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری همدان اظهار داشت: با شکل گیری انقلاب اسلامی دغدغه‌های هنر و اندیشه انقلابی درحوزه هنری كشور شکل گرفت چراکه حوزه هنری به دنبال پرورش استعدادهای هنری جوان است که به سوی متعالی شدن آنان را سوق می‌دهد. آقا محمدی ادامه داد: کارگاه‌ها و نشست‌های مختلفی در حوزه هنری همدان  در این خصوص برگزار می‌شود و در کنار آن تولید آثار شاخص نیز مدنظر است. وی با اشاره به اینکه اگر این نشست‌ها به خلق آثار ارزنده نینجامد به اهداف خود نرسیده‌ایم، بیان داشت: در سال‌های گذشته با توجه به خلاء فعالیت‌های پژوهشی در استان دورنمايی از فرهنگ همدان تدوين نشده بود، اما اكنون به دنبال طرح تدوين دانشنامه فرهنگ و هنر مردم استان هستيم. وی با بیان اینکه همه مباحث همدان شناسی در این دانش نامه تدوین می‌شود و ۱۰۸ حوزه پژوهشی را شامل خواهد شد، گفت: این پژوهش اقدام بزرگی است که در مرحله اول یک میلیارد تومان از سوی استانداری همدان برای تدوين آن تخصیص داده شده است. يك کارشناس امور فرهنگی و هنری در استان همدان نيز هنر هنرمند متعهد را بر گرفته از ذات مقدس الهی معرفی كرد. احمدآهی با اشاره به اینکه  هنر را می‌توان زیبایی برگرفته از کمال معرفی کرد، بیان داشت: خداوند در قرآن نیز خلقت انسان را به بهترین و هنرمندانه‌ترین وجه عنوان می‌کند و هنر حصول کمال است و هدف خلقت اینست که خداوند انسان‌هایی كه با هنرمندی زندگی می‌کنند را در عالم بشناسد. وی اذعان داشت: نماز زیباترین شکل هنر است و خداوند خود هنرمند است و ما بندگان اوییم و دوست دارد ما نیز مانند او هنرمند باشیم. وی با تاکید براینکه هر فردی در زندگی خود با عمل به وظایفش هنرمنديش در اين جهان را به نمايش می‌گذارد، اظهار داشت: هر فردی هر آنچه بر عهده‌اش قرار داده شده را به خوبی انجام دهد وظیفه بندگی خود تكميل كرده است.
هنر انقلاب
اين مدرس دانشگاه افزود: تمام انبیا و اوصیا بالاترین درجه هنر در گفتار و كردارشان را داشتند، چرا که به بالاترین درجه کمال رسیدند و هنر حصر در افراد خاصی نیست بلکه همه افراد جامعه را در بر می‌گیرد. وی با اشاره به اینکه خداوند در قرآن تاكيد می‌کند شما را آفریدم تا ببینم کدامیک از شما بهتر عمل می‌کنید، اذعان داشت: هنرمند متعهد مسئول اعمال خود است و هنر متعهد یعنی تعهد به خدا. آهی بیان داشت: در هنر غیر متعهد نا امیدی موج ميزند که از نهضت پوچ گرايي بر برگرفته شده و وقتی ساختارها بشکند تعهد وجود ندارد و بسیاری از هنرمندان ناخود آگاه به این سو کشیده می‌شوند. وی با طرح این سئوال که برخی افراد آثارشان حتی قبل از فوت آنها به دیده فراموشی سپرده می‌شود که نشان از عدم تعهد هنرمند به ارزش‌ها دارد، بیان داشت: علت علاقه به حافظ  وديگر شعرای ايراني كه شهرتشان جهان شمول است در اينست که آنان از زیبایی در سخنان خودسخن گفته‌اند اما برخی از شعرا نيز هستندكه در طول زمان به باد فراموشی سپرده شده‌اند چراکه تنها هنری باقی می‌ماند که از زیبایی بگوید. این استاد دانشگاه  اظهار داشت: اگر می‌خواهیم در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم باید با برنامه ریزی منسجم به معرفی ايران بپردازيم چراکه علاقه وافر غربی‌ها به شعرای ایرانی نشان از قوی بودن ادبیات ما دارد و باید هنرمندان جهانی خود را بازشناسند. رئیس حوزه هنری استان همدان نیز در گفتگو با مهر با تاكيد بر اينكه حوزه هنری به دنبال فعالیت‌های تبلیغی نيست، بيان  داشت: حوزه در گذشته تا حدودی فعال بود و بی سروصدا گوشه ای از فعالیت‌ها را در جشنواره‌های مختلف برعهده داشت اما هفته هنر انقلاب اسلامی فرصت مناسبی برای نگاه به برنامه‌های گذشته و آینده این حوزه است.
هنر انقلاب
محمد باقر حسيني سير با اشاره به نامگذاری ۲۰ تا ۲۷ فروردین ماه به عنوان هفته هنر انقلاب اسلامی، افزود: حوزه هنری به عنوان متولی اصلی هنر انقلاب اسلامی شناخته می‌شود که اخیرا با نام حوزه هنری انقلاب اسلامی معرفی شده است. وي با اشاره به اینکه از سال ۸۱ تاکنون حدود دو هزار و ۳۰۰ کارگاه تخصصی با حضور شخصیت‌های مطرح کشوری و جهانی در استان برگزار شده است، گفت: در این سال‌ها در بخش تولیدات ۴۵ اثر مکتوب به عنوان آثار شاخص و الگو و ۱۰ فیلم کوتاه و قابل قبول با وجود بودجه کم ارائه شده است. با این تفاسیر آنچه مسلم است اینكه امروز دغدغه فرهنگی استان همدان لزوم تربيت هنرمندان متعهدی است كه به دنبال وحدت بخشی در استان چند قوميتی همدان بوده و با سرلوحه قراردادن باورهای مذهبی و ايرانی هرچه بيشتر به همگرايی، همزبانی و همدلی آثار خلق شده آنها بينجامد، تا هر چه بيشتر هدف هنر متعهدانه كه رسیدن به خداست را تحقق بخشند. به نگارش در آمدن دانش نامه فرهنگي استان نيز در اين بين مي تواند به غنا بخشي آثار توليد شده در بخش های مختلف كمك كند كه اين امر نيز در شناساندن استان با توجه به گردشگرپذير بودن تاثير بسزايي خواهد داشت. همه دغدغه مندان اين حوزه معتقدند گرچه رويش های گوناگوني پس از انقلاب در بخش مختلف هنري روي داده اما همچنان جامعه ايراني تشنه رويش هنرمند متعهد و انقلابي است.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن